PDA

View Full Version : ENGL Fireball + Behringer FCB 1010



Azarath
3 december 2008, 20:28
Gegroet iedereen,

Sedert enkele weken zit ik met 2 vragen, en ik vraag mij af of jullie hier misschien een antwoord op hebben.

Ik speel ongeveer 4 jaar gitaar nu en ik ga een nieuwe versterker aanschaffen, een ENGL Fireball. Ik speel oude heavy metal (Iron Maiden,...) in een groepje en daarom is het belangrijk dat ik makkelijk kan switchen tussen clean, lead met een appart effect op aangesloten, ... Jeweetwel. Daarom dacht ik misschien aan een Behringer FCB 1010 footswitch.

Mijn 2 vragen.

1. ENGL Fireball

Wat denken jullie hiervan?
Is het een goede versterker (goede clean, lead,...)?
Geschikt voor heavy metal (in zijn pure vorm, zonder effectpedalen)?

2. Behringer FCB 1010

Kan je deze footswitch aansluiten op een ENGL Fireball?
Als ik nu eventueel een REVERB-effect erbij moest kopen voor solo's, kan je dit dan programmeren in deze footswitch (Bijvoorbeeld switchen van clean zonder REVERB-pedaal naar lead MET REVERB-pedaal?
Is hij makkelijk te hanteren?

Heel erg bedankt!
Cis

marter544
3 december 2008, 21:24
Met een gewoon reverb-pedaal en een midi-pedaal gaat dat niet lukken.. Je kunt wel een midilooper nemen en daar je reverb inzetten, of nog mooier, een 19" effectenkast op je top leggen, die zijn meestal wel midi-schakelbaar, en dan heb je ook gelijk delay en chorus ed. De fireball ermee schakelen moet wel kunnen.

Azarath
4 december 2008, 16:21
Dus je bedoelt dat je wel een ENGL Fireball kunt aansluiten op deze MIDI-footswitch (Behringer FCB 1010), maar dat je er dan geen appart effectenkastje kan tussensteken (Delay, Reverb,...)?

MattellicA
4 december 2008, 16:30
Hie de Cis se! :D

EDIT: how ff... De Fireball heeft geen MIDI aansluiting, dus die FCB zal ni lukken... Ge moet naar iets anders zien, een gewone footswitch met 6,3mm jacks... Nix MIDI... Maar je zal dan wel maar 2 functies kunnen bedienen, 'Ultra gain' en 'Master A/B (schakelen tussen A en B class?)'

Of ik en J-sus maken zelf wel iet :D

Azarath
4 december 2008, 17:58
Is hier echt geen oplossing voor dan? Want ik MOET wel zo'n pedaal hebben met 4-5 presets voor live-optredens...

Lukt het wel met een gewoon effecten paneel? Of met de ENGL Z-11 ertussen?

J-sus Rulez
4 december 2008, 18:00
waaw.. toch niet.. Cis.. van ... TRIPLOID?

Azarath
4 december 2008, 18:08
Hahah hierse de Jo en de Jomi :dance:

Kunt Gelle ook zo van die switchkes make met 4-5 knopkes (soortgelijk als de Behringer FCB 1010)?

Dus voor alle duidelijk: ; Ik heb een simpele switch nodig voor mijn ENGL Fireball, ik had gedacht aan een Behringer FCB 1010 maar blijkbaar lukt dat niet omdat het een MIDI-switch is en de Fireball ondersteunt dit niet. Maar een switch van 2 knoppen gaat wel (zonder MIDI veronderstel ik). Is het dan ook niet mogelijk om ergens een switch van 4-5 knoppen te kopen? Waar je dan een simpel Reverb/Delay pedaal kunt tussensteken?

Of welke oplossingen hebben jullie?

Het gaat er maar om dat ik gewoon kan switchen op optredens tussen clean, distortion, lead, ... :)

Magic Bean
4 december 2008, 18:14
Ff voor de duidelijkheid:

De behringer FCB1010 is een midicontroller, maar hij heeft wel 2 relais aan boord.
Hier kan je een kabel insteken en gewoon je amp schakelen.
Mocht TS ooit nog een 19" effect (als intellifex of g-major e.d.) wil gebruiken kan ik de behringer zeer aanraden. Dan stuurt hij de midi-signalen naar dat effect om tegelijk met zijn amp effecten te schakelen.
Kijk anders even in de rack&midi faq onder rackgear.

MattellicA
4 december 2008, 18:19
Hebde gij al effecten? Anders maken we iets met 2 switches (zoals een normale footswitch) en dan dan met 2 (of meer) loops waar je je pedalen kan in hangen...

Azarath
4 december 2008, 18:23
Nee, maar ik ben van zin later misschien nog een Delaypedaal en Reverbpedaal te kopen, aangezien deze niet in mijn Fireball zitten. Wa zijn loops?
Ik moet gewoon kunne schakele tusse 4-5 verschillende presets, dus bijvoorbeeld kunnen switchen van clean uit de Fireball zelf samen met een reverbpedaal, en dan weer switchen naar distortion uit mijn Fireball zonder reverb, snapte?

MattellicA
4 december 2008, 18:29
Schakelen tussen channels gaat, maar schakelen tussen bvb. Gain op 2 en Gain op 10, gaat volgens mij niet, daar moet je een MIDI gestuurde amp voor hebben.

Ik stel voor: gewoon een footswitch om channels en A/B te switchen + losse pedaaltjes, dan moet je wel gaan tapdansen maar das geen probleem toch?

Delay en reverb zet je in de FX Loop van de Fireball, tussen de pre- en de poweramp dus (anders trekt uwe reverb op nix), de rest zoals overdrive, fuzz, enzo zet je tussen de gitaar en de amp...

Dit is verreweg de gemakkelijkste oplossing ze... :satisfie:

Dan heb je geen presets, maar moet je alles afzonderlijk op je pedalboard aan/uitzetten...

J-sus Rulez
4 december 2008, 18:31
Schakelen tussen channels gaat, maar schakelen tussen bvb. Gain op 2 en Gain op 10, gaat volgens mij niet, daar moet je een MIDI gestuurde amp voor hebben.

Ik stel voor: gewoon een footswitch om channels en A/B te switchen + losse pedaaltjes, dan moet je wel gaan tapdansen maar das geen probleem toch?

Delay en reverb zet je in de FX Loop van de Fireball, tussen de pre- en de poweramp dus (anders trekt uwe reverb op nix), de rest zoals overdrive, fuzz, enzo zet je tussen de gitaar en de amp...

Dit is verreweg de gemakkelijkste oplossing ze... :satisfie:

Dan heb je geen presets, maar moet je alles afzonderlijk op je pedalboard aan/uitzetten...

Dit is inderdaad de beste optie.. heb je ook al ineens een pedalboard ;)

hole
4 december 2008, 18:40
Mag ik als niet-Belg ook reageren? Ik woonwel vlak bij de grens :)

Als ik de wensen van TS lees, zou hij wellicht ook een midi-switcher kunnen aanschaffen. Laney Babelswitch bv (ts heeft maar 2 loops nodig als ik het goed begrijp)

MattellicA
4 december 2008, 18:49
Mag ik als niet-Belg ook reageren? Ik woonwel vlak bij de grens :)

Als ik de wensen van TS lees, zou hij wellicht ook een midi-switcher kunnen aanschaffen. Laney Babelswitch bv (ts heeft maar 2 loops nodig als ik het goed begrijp)

Dat kan idd ook, maar dan wordt het wel duur, niet?

Azarath
4 december 2008, 19:12
Schakelen tussen channels gaat, maar schakelen tussen bvb. Gain op 2 en Gain op 10, gaat volgens mij niet, daar moet je een MIDI gestuurde amp voor hebben.

Ik stel voor: gewoon een footswitch om channels en A/B te switchen + losse pedaaltjes, dan moet je wel gaan tapdansen maar das geen probleem toch?

Delay en reverb zet je in de FX Loop van de Fireball, tussen de pre- en de poweramp dus (anders trekt uwe reverb op nix), de rest zoals overdrive, fuzz, enzo zet je tussen de gitaar en de amp...

Dit is verreweg de gemakkelijkste oplossing ze... :satisfie:

Dan heb je geen presets, maar moet je alles afzonderlijk op je pedalboard aan/uitzetten...

Dus bedoelde da ik dan geen manier het volume kan aanpassen als ik overschakel naar een solo? En hoeveel channels kan ik dan kiezen? Kan ik deze zelf instellen?

Azarath
4 december 2008, 19:51
Oke nieuwe vraag, gewoon heel simpel

Kan je een footswitch aansluiten op een Fireball zodat je gewoon 5 presets hebt of zo?

Ik spring uit een vliegmachien voor de eerste die een oplossing heeft :dance:

Simonvanwijk
4 december 2008, 19:58
Kan je een footswitch aansluiten op een Fireball zodat je gewoon 5 presets hebt of zo?


Volgens mij kan dit niet omdat de Fireball een twee-kanaalsamp is. Wil je met meer presets werken en een strak floorboard, dan moet je een 19-inch-effectprocessor kopen. bijvoorbeeld: HTTP://www.tcelectronic.com/G-Major.asp Daar kun je dan een Midi-floorboard voor kopen, bijvoorbeeld een Behringer FC 1010.

Denk ik.

Azarath
4 december 2008, 20:03
Eigenlijk het principe van de ENGL Z-11 dan eigenlijk? Is er geen goedkopere oplossing dat dat? Die Z-11 kost bijna 200 euro...

J-sus Rulez
4 december 2008, 21:24
Kan deze arme gitarist dit niet gebruiken? de Nobels MS-4?
En hoe dan juist?
Dus midi in, en dan deze 4 uitgangen laten samenkomen in 2 footswitch ingangen? ik weetniet...

De bedoeling is dus met behulp van midi via de footswitch ingangen de amp besturen (4/5 presets)

Bl44t44p
4 december 2008, 23:12
Eigenlijk het principe van de ENGL Z-11 dan eigenlijk? Is er geen goedkopere oplossing dat dat? Die Z-11 kost bijna 200 euro...

Tweedehands :p Vorige week eentje voor 80 euro opgepikt :)

Azarath
5 december 2008, 14:17
Ik denk da ik maar in een keer naar ENGL Powerball ga gaan dan, die is wel MIDI-compatibel en als ik die Fireball dan moet pimpen met duizende pedale komt het toch op dezelfde prijs neer :)

Wat denken jullie van de ENGL Powerball, de vervolger van de Fireball?

WillemdaGuide
5 december 2008, 15:01
powerball midi compatible? leg eens uit

Bl44t44p
5 december 2008, 17:02
Ik denk da ik maar in een keer naar ENGL Powerball ga gaan dan, die is wel MIDI-compatibel en als ik die Fireball dan moet pimpen met duizende pedale komt het toch op dezelfde prijs neer :)

Wat denken jullie van de ENGL Powerball, de vervolger van de Fireball?

Ho even, voordat je allerlei willekeurige ENGL modellen gaat noemen even een paar dingen op een rijtje.

Alleen de Invader (100 en 150) en de Special Edition (6L6 en EL34) zijn volledig MIDI bestuurbaar: dat betekent dat je iedere combinatie van elk knopje (kanalen, bright, higain, noise gate, master A/B, fx-loops enzovoort) kunt programmeren als preset. Als jij dus een bepaald kanaal wilt kiezen en tegelijkertijd de delay wilt inschakelen, dan zou je onder één preset de channelswtich en fx-loop (waar de delay in staat) kunnen activeren. Je hebt daar dus ook een MIDI footboard voor nodig, bijvoorbeeld ENGL Z-12 of Z-15. Hoeft niet perse van ENGL te zijn maar het gemak daarvan is dat ze gevoed worden via de versterker ipv een aparte adapter. Mocht je ooit in de toekomst nog gaan werken met 19 inch effectapparatuur (rack) dan kun je dat ook in (veel gevallen) via MIDI aansturen.

Dan zijn er nog een aantal modellen, zoals de Powerball, Savage 120 en Ritchie Blackmore met twee stereo footswitch ports, waar je eventueel een MIDI switcher (bijv. Z-11) kunt aansluiten. Combinaties van bepaalde instellingen kun je dan ook programmeren onder een bepaalde preset. Dit is dus iets anders dan bij de Invader en SE: daar is MIDI geintegreerd in de versterker. Bij bovengenoemde amps volsta je dus niet met een MIDI footboard, een switcher is ook nodig.

De Powerball kan trouwens ook overweg met een Z-5 footswitch. Daarmee heb je wel toegang tot alle kanalen en de master A/B. Echter; andere effecten met dit pedaal aansturen zal niet gaan. Daarvoor moet je inderdaad gaan kijken naar of MIDI of een custom footswitch die zowel loops (met bijvoorbeeld je delay) als de kanalen van de Powerball kan aansturen.

MattellicA
5 december 2008, 17:10
Ho even, voordat je allerlei willekeurige ENGL modellen gaat noemen even een paar dingen op een rijtje.

Alleen de Invader (100 en 150) en de Special Edition (6L6 en EL34) zijn volledig MIDI bestuurbaar: dat betekent dat je iedere combinatie van elk knopje (kanalen, bright, higain, noise gate, master A/B, fx-loops enzovoort) kunt programmeren als preset. Als jij dus een bepaald kanaal wilt kiezen en tegelijkertijd de delay wilt inschakelen, dan zou je onder één preset de channelswtich en fx-loop (waar de delay in staat) kunnen activeren. Je hebt daar dus ook een MIDI footboard voor nodig, bijvoorbeeld ENGL Z-12 of Z-15. Hoeft niet perse van ENGL te zijn maar het gemak daarvan is dat ze gevoed worden via de versterker ipv een aparte adapter. Mocht je ooit in de toekomst nog gaan werken met 19 inch effectapparatuur (rack) dan kun je dat ook in (veel gevallen) via MIDI aansturen.

Dan zijn er nog een aantal modellen, zoals de Powerball, Savage 120 en Ritchie Blackmore met twee stereo footswitch ports, waar je eventueel een MIDI switcher (bijv. Z-11) kunt aansluiten. Combinaties van bepaalde instellingen kun je dan ook programmeren onder een bepaalde preset. Dit is dus iets anders dan bij de Invader en SE: daar is MIDI geintegreerd in de versterker. Bij bovengenoemde amps volsta je dus niet met een MIDI footboard, een switcher is ook nodig.

De Powerball kan trouwens ook overweg met een Z-5 footswitch. Daarmee heb je wel toegang tot alle kanalen en de master A/B. Echter; andere effecten met dit pedaal aansturen zal niet gaan. Daarvoor moet je inderdaad gaan kijken naar of MIDI of een custom footswitch die zowel loops (met bijvoorbeeld je delay) als de kanalen van de Powerball kan aansturen.

Zoiets als mijn topic in de werkbank dus?

Moet da juist ne ENGL zijn?

Bl44t44p
5 december 2008, 17:19
Zoiets als mijn topic in de werkbank dus?

Moet da juist ne ENGL zijn?

Op welk deel van mijn lap tekst reageer je en wat bedoel je precies?

Azarath
5 december 2008, 19:37
Oeps, ik was even vergeten dat de Powerball niet MIDI-compatibel is. Kan je deze dan wel aansturen met een ENGL Z-5 footswitch? Want op die switch staat een 'Reverb-contour' knopke ofzoiets op, maar heeft de Powerball wel reverb?

Met deze switch kan je wel switchen tussen clean - distortion - lead - ... ?

MattellicA
5 december 2008, 19:48
Op welk deel van mijn lap tekst reageer je en wat bedoel je precies?

Custom MIDI looper...

Bl44t44p
5 december 2008, 20:06
Oeps, ik was even vergeten dat de Powerball niet MIDI-compatibel is. Kan je deze dan wel aansturen met een ENGL Z-5 footswitch? Want op die switch staat een 'Reverb-contour' knopke ofzoiets op, maar heeft de Powerball wel reverb?

Met deze switch kan je wel switchen tussen clean - distortion - lead - ... ?

Ja, zoals ik al zei kan dat met een Z-5. Zelfs eens op onderzoek uitgaan zou ook niet verkeerd zijn trouwens, ENGL heeft een hele mooie website (http://www.engl-amps.com/index3.html) met manuals van iedere versterker. Uit de manual van de Powerball (http://www.engl-amps.com/manuals/e645-om.pdf):

Functions: Direct access to Clean (Ch I & Lo Gain), Crunch (Ch I & Hi Gain), Lo Lead (Ch II & Lo Gain), Hi Lead (Ch II & Hi Gain) as well as Master A/B and Style.

Dus alle vier de kanalen ja.



Custom MIDI looper...

Kun je misschien iets minder cryptische omschrijvingen geven? Ik had het over OF MIDI OF een custom footswitch die zowel de kanalen gaan switchen van de Powerball als loopfuncties heeft. Hoe dat met kanalen switchen zou moeten werken: geen idee.