PDA

View Full Version : Souflege Hoe wat en Waar?



Tias
3 december 2008, 20:19
Heej allemaal,

Ik wil me inschrijven voor een studie bij de HKU (iets met muziek), en daar word je Souflege getest.
Toen zei iemand daar, zoek et op op internet, daar kan je oefeningen en testjes vinden. Kan je oefenen en zal je souflege niveau vast wel wat hoger komen te liggen.

Maar, ik googlen Souflege, ik vind niks.

Weet iemand, Hoe je het spelt?
Weet iemand, er iets meer van?
En weet iemand, waar ik zoiets kan vinden.

Alvast bedankt

Tias

Joey Handsome
3 december 2008, 20:21
Misschien omdat je eerst nog even een paar lessen Nederlands moet volgen. (http://nl.wikipedia.org/wiki/Solf%C3%A8ge)

Tias
3 december 2008, 20:27
Misschien omdat je eerst nog even een paar lessen Nederlands moet volgen. (http://nl.wikipedia.org/wiki/Solf%C3%A8ge)

Nouw nouw
et kan toch zijn dat ik het verkeerd spel.
Tis ook 1 van de eerste keren dat ikhet woord te horen kreeg.

Pais
3 december 2008, 20:30
Maar, ik googlen Souflege, ik vind niks.'

Echt niet? Vreemd.
Opgebakken op een broodje met een genippertje uitje en een plakje tomaat. Heerlijk.

piet elektron
3 december 2008, 21:46
Ze zijn niet goed snik bij de HKU, ze zeggen souflege maar bedoelen SOLFEGE ;)

Met solfege wordt bedoelt: Het op gehoor herkennen van tonen en de afstanden daartussen.

Bijvoorbeeld in het geval van do-re-mi-fa-so-la-ti-do:

tussen "do" en "mi" (drie, of: "terts"), of tussen "fa" en "ti" (vier, of:"kwart").

Dit worden ook wel "intervallen" genoemd.

Je kan er meer over vinden op:

http://www.musictheory.net

(wel in engels, maar erg duidelijke lessen)

Het is heel belangrijk om je in dit onderwerp verdiepen als je muziek wilt maken.
Succes! :cheerup:

Bluze
3 december 2008, 21:54
kaassoufflege :cheerup:

vulvasonic
4 december 2008, 02:46
Sommige conservatoria stellen hoge eisen aan je vaardigheden op het gebied van solfege. Consevatoria willen daar onderling nogal eens in verschillen. Bij de een verwacht men meer dan bij de ander.
De manier van toetsing verschilt ook van opleiding tot opleiding. In Enschede bijvoorbeeld, als ik me het tenminste goed kan herinneren, kreeg je in individuele toetsing, waarbij niet alleen solfege aan bod kwam, maar tevens een soort gehoortest op basis van ritmiek. Daarbij probeerden de 3 aanwezige 'examinatoren' de lat steeds hoger te leggen, tot ze je top bereikt hadden.

In Arnhem (ik heb me bij beide conservatoria aangemeld om mijn kansen te spreiden) ging het er een stuk serieuzer aan toe, zoals alles daar overigens. De solfege-toetsing ging klassikaal.
Aan bod kwamen de volgende oefeningen (in moeilijkheid oplopend).


Intervallen herkennen
A.d.h.v. gegeven tonen intervallen kunnen benoemen
Noteren van kleine fragmentjes (reeks intervallen achtereen)
Herkennen van drieklanken (majeur, of mineur).
Herkennen van vierklanken (maj7, min7, dom7, verminderd, half verminderd, vermeerderd, mineur majeur 7, etc...)
En voor de volhouders werden er ook nog accoorden gespeeld in allerlei omkeringen en met toevoegingen.

Om even een vergelijking te maken, ik heb me ooit aangemeld bij een van de eerste pop-academies. Daar werden ze al blij als je een reine kwint kon herkennen.


Uiteindelijk wordt je getest op een aantal onderdelen. Ten eerste is er het spelen zelf. Dan komt de solfege en een stuk theoretische kennis. Het is niet ondenkbaar dat je op basis van een goed resultaat op het gebied van solfege, doorslaggevend is om TOCH aangenomen, ondanks een mindere spelvaardigheid.


Mocht je gitaarles hebben, vraag dan aan je docent of hij je daarbij kan helpen.

Succes!

-=JEROEN=-
4 december 2008, 02:56
Om je solfege te oefenen:

http://www.musictheory.net/trainers/html/id90_en.html

Begin met bijv alleen de major intervallen aangevinkt (klik daarna op New Interval)
en probeer het vooral niet te snel te doen (anders zit de vorige interval nog in je hoofd).

Ook helpt het om aan liedjes te denken:
major 2nd = vader jakob
perfect 4th = daar komt de bruid, wilhelmus
(wie weet er nog meer? (http://www.ibreathemusic.com/forums/showthread.php?t=4424))

En als je vragen hebt, stel ze!

Trek je vooral nix aan van de wijsneuzen hier. Zo wijs zijn ze niet!

gorgasm
4 december 2008, 12:47
http://www.teoria.com/exercises/ne.htm
brand maar los.

gorgasm
4 december 2008, 17:21
text
herkenbaar.
maar op 1 ding spreek ik je tegen. Ik heb er slechts 2 gedaan, maar bij ene ervan hadden ze liever een goeie practische test dan n goeie theoretische.
verder mis ik wel iets:
zingen/ritme lezen(zichtlezing dus)

+ die omkeringen is bv ook niet overal idd.

Waar was je geslaagd vulva?

vulvasonic
4 december 2008, 18:33
herkenbaar.
maar op 1 ding spreek ik je tegen. Ik heb er slechts 2 gedaan, maar bij ene ervan hadden ze liever een goeie practische test dan n goeie theoretische.
verder mis ik wel iets:
zingen/ritme lezen(zichtlezing dus)

+ die omkeringen is bv ook niet overal idd.

Waar was je geslaagd vulva?

Ik werd op beide conservatoria aangenomen voor het eerste jaar.

De theorie weegt inderdaad iets minder zwaar, maar de solfege speelt weldegelijk een belangrijke rol in de overweging om al dan niet te worden aangenomen. Dat was bij mij ook zo. De meeste gasten die zich aan hadden gemeld, hadden al enige tijd ervaring en affiniteit met jazz en de bekende jazzstandards. Dat was ook het materiaal wat doorgaans te horen was tijdens al die toelatingsexamens. Ik speelde wat eigen werk (instrumentaal symforock-achtig spul uit eigen koker). Dat werd gewaardeerd, maar door het ontbreken van het 'bekende kader' vonden ze het lastig om mij goed op waarde in te schatten.
Mijn goede resultaten bij de solfege waren doorslaggevend. Daaruit bleek in ieder geval dat in een leuk stel oren aan m'n kop had.
:seriousf:

teajay
4 december 2008, 23:43
Dan had je toch nog wat aan die flaporen.. :hippie:

Alle gekheid op een stokje, ik ga dat wel even doornemen zeg, dat zijn van die dingetjes die wel belangrijk zijn, maar waar je liever niet aan begint (of spreek ik nu heel erg voor mezelf?).

Luke-wannabe
5 december 2008, 00:47
Om even een vergelijking te maken, ik heb me ooit aangemeld bij een van de eerste pop-academies. Daar werden ze al blij als je een reine kwint kon herkennen.
Haha herkenbaar! Sommige mensen bij mij op school (Herman Brood Academie) kunnen in het derde jaar (!) nog nauwelijks een grote van een kleine terts onderscheiden.
Echt heel ernstig..!

Voidhead
5 december 2008, 09:09
Dat is wel ernstig idd, als je een serieuze muzikant wil worden moet je dit toch wel kunnen.

@teajay: Op het begin is het bikkelen, maar als je het eenmaal door hebt dan wordt het steeds leuker. Op een gegeven moment kun je liedjes die je bv. op de radio hoort gewoon in één keer naspelen zonder dat je eerst van alles moet gaan proberen. Net als dat je een deuntje na kunt zingen, op deze manier maak je je instrument pas echt eigen.

jaspie
5 december 2008, 12:21
check ook het programma earmaster, daar kan je veel verschillende gehoor oefeningen mee doen.

gorgasm
5 december 2008, 12:37
ik heb gehoord dat je ipv earmaster veel beter n piano gebruikt, omdat de klanken van earmaster sh*t zijn.

verder LIJKEN de tests in nederland wel gemakkelijker te zijn dan hier:)
tenzij je naar amsterdam trekt:chicken:

SaferSephy
6 december 2008, 11:57
ik heb gehoord dat je ipv earmaster veel beter n piano gebruikt, omdat de klanken van earmaster sh*t zijn.



mjah weet ik niet hoor. Ik heb earmaster hier en dit gaat best okay. Daarnaast zijn veel piano's die ik in woonhuizen tegenkom lager gestemd vanwege de spanning. Maar goed dat maakt het oefenen van intervallen natuurlijk wel gewoon mogelijk