PDA

View Full Version : is dit normaal??



Wilson
9 maart 2003, 19:25
goedendag,

ik heb pas geleden mijn eerste electrische gitaar gekocht, een epiphone les paul. maar hij vertoont een aantal voor mij vreemde verschijnselen:

- als ik onversterkt een losse G- snaar aansla, gaat de kop/hals heel erg meetrillen. Ook bij een losse A heb ik hier last van. Bij de andere snaren heb ik hier nauwelijks last van. Ook als ik een fret indruk en ik speel een snaar hoor ik verder niets. Ik heb er overigens niet veel hinder van, versterkt hoor je er niets van.

- als ik mijn LP, die je immers niet plat op tafel/grond kan leggen door de naar beneden gebogen kop, op tafel leg, dan zie je dat de hals een beetje doorbuigt door het gewicht dat erop komt te staan. Als ik aan het spelen ben en ik trek aan de kop, naar me toe, dan hoor je ook dat de toon hoger wordt. Is het dus normaal dat de nek zo buigzaam is?

Ik weet dat aan epiphones soms een aantal dingen mankeren, hiervoor leende ik een heel erg goedkope strat kopie van iemand en die vertoonde deze verschijnselen niet. Dus mijn vraag aan jullie is dus, zijn deze dingen normaal? Of zit ik nu gewoon een aantal normale kenmerken van een gewone electrische gitaar op te noemen?

Metalhead
9 maart 2003, 19:31
Je toon veranderen door aan de hals te trekken is wel goed... dat doet mijne ook...

sebass
9 maart 2003, 19:35
Gewoon een beetje afstellen. Kiezen tussen trillen of hoge actie. Het best is even een tussenweg vinden. Dus gewoon goed afstellen (halspen). Hij heeft ook een tune-o-matic bridge. Verder is het wel normaal als je aaan de hals trekt dat de toon hoger wordt. Bij een neck through body is dit misschien niet zo'n goed idee, maar dat heb je niet.

Arnoldino
9 maart 2003, 19:37
ja echt, dan heb ik een slechte gitaar,
kheb just getest en kmoet al hennig wa trekken eer der een vervorming komt.

kokteejl
9 maart 2003, 20:07
door aan je hals te trekken? man! en hoe verandert die toon dan? ik kan effe niet...en nu er toch over gepraat wordt, ik heb gisteren eens iets geprobeerd (vergeef me ik ben groen): mijn bridge-element lager gezet, nu klinkt alles veel 'helderder', en als ik em weer naar boven zet 'braakt' mijn gitaar precies...(tis maar een goedkope strat, misschien wat hij bedoelde) ga ik zeker eens probere die hals !!!

hoofd
9 maart 2003, 20:33
Gewoon de hals een beetje naar voren duwen of naar achteren trekken, leuk om te doen hoor :smile:. Kijk alleen uit bij dunne halsjes, dat je het niet te hard doet want straks is het 'KRAK!!'

Jay Cal
9 maart 2003, 20:40
Aaaaaaahhhhh de eerste ziektes van de Epi gaan zich openbaren. Ik heb er ooit 1 gehad en ik ben blij dat ik er vanaf ben. Ze zier mooi uit maar de kwaliteit is, bij mijn ervaringen, dat 99% ervan gewoon ultiem crappy is.

Suc6!

Gianno

kokteejl
9 maart 2003, 21:09
haha het gaat dan nog ook maar ik vertrouw het niet echt...hehe als ik wil een andere toon wil gebruik ik die hendel wel die ergens in mijn tuin ligt...

Ic3gl0vE
9 maart 2003, 21:32
Op 2003-03-09 20:33, schreef mtlhead:
Gewoon de hals een beetje naar voren duwen of naar achteren trekken, leuk om te doen hoor :smile:. Kijk alleen uit bij dunne halsjes, dat je het niet te hard doet want straks is het 'KRAK!!'


sowieso niet te hard doen, vooral niet bij goedkope gitaren :smile:

Wilson
9 maart 2003, 22:28
haha het is niet zo dat ik mijn hals gebruik als tremolo ofzo hoor, het viel me gewoon op. Uit jullie reacties leid ik dus af dat deze dingen normaal zijn.

alexgit
9 maart 2003, 22:44
Aaah dat zijn ook die dingetjes die mijn nieuwe epi vertoont.
Tenminste dat trillen dan.
Dat ligt volgens mij aan de stemknoppen, want als ik de stemknoppen van de G en E snaar vasthoud en dan speel dan trilt het niet meer.
Ik weet verder niet ofje dan nieuwe knoppen enzo erop moet laten zetten, maar ik heb er niet zoveel problemen mee want versterkt hoor je het haast niet.

Metalhead
9 maart 2003, 23:15
Heb ik geen last van met mijn epi...
En ik kan trouwens ook behoorlijk aan dee hals trekken, zonder dat-ie breekt, hoor :smile:
Mijn epi is al heel wat jaartjes oud, en d'r mankeert nog nix aan...

Wilson
9 maart 2003, 23:23
ja klopt als de stemknoppen vast houd stopt het, maar dan gaan je handen meetrillen. kan iemand mij mischien uitleggen waarom die knoppen aan die tuners in godsnaam zo achterlijk groen zijn terwijl je een cherry sunburst hebt en dat dus compleet voor geen reet staat???

kokteejl
10 maart 2003, 14:26
gifgroen, donkergroen, sparregroen, grasgroen, hasjgroen, geelgroen, appelblauwzeegroen, fluogroen? just kiddin', vervang ze anders desnoods? Kon je dat niet vragen als je ze ging kopen? ach sorry ben aant zeveren

Wilson
10 maart 2003, 17:43
gifgroen. Toen ik em kocht heb ik dat over het hoofd gezien, bovendien heel veel epi lespauls hebben van die groene tuners, dus blijkbaar hoort dat zo

hoofd
10 maart 2003, 17:52
Sowieso zijn epi tuners niet de beste tuners, vervangen raad ik best wel aan (ik heb ooit in een ver grijs verleden een epi LP DC gehad en de mechanieken ook al vrij snel vervangen voor grovers).

syberen
10 maart 2003, 18:14
Wees blij dat de hals buigzaam is, als hij dat niet was, dan was hij allang gebroken door de trekkracht van de snaren.

Marc Oblivian
11 maart 2003, 13:31
Ja maar mensen toch: is het dan niemand opgevallen dat het punt: "als ik hem op de grond leg, dan komt de kop op de grond en dan buigt de hals door" dus niet goed is???????????
Dat hoort niet te gebeuren...okee, als je aan de hals trekt...maar als ie gewoon op de grond ligt??????

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Marc Oblivian op 2003-03-11 13:33 ]</font>

hoofd
11 maart 2003, 13:34
Goh...ze gebruiken dus tegenwoordig rubberbomen bij epiphone :grin:

kokteejl
11 maart 2003, 17:09
ja ofwa? :razz:

hey marc probeer hem dan ook eens op de grond te smijten, en kijk is of ie terugveert...

leg anders je gitaar NIET op de grond, en speel er gewoon mee...je bent beginneling eh? of niet? wel, ben blij dat je een goedkope gekocht hebt eh! wat moet ik zeggen met mijn strat-prulletje...

Wilson
11 maart 2003, 17:14
nou het is niet zo dat als ik de gitaar op de grond leg dat dan ineens de hals de vorm van een banaan gaat aannemen ofzo, je ziet alleen dat hij een heel klein beetje veranderd. Bovendien is een les paul natuurlijk behoorlijk zwaar, en een groot deel van het gewicht komt op die kop. maar als hij op zn rug op de grond ligt en je zet er een beetje extra gewicht op zie je wel duidelijk dat hij doorbuigt.

Wilson
11 maart 2003, 17:17
nouja beginneling, ik speel nu ongeveer 5 jaar spaans, en heb tijd lang een strat kopie geleend. Op het moment ben ik wat aan het prutsen op dingen van hendrix, niet echt beginneling of wel? Ik heb alleen een hele tijd lang geen geld gehad een elektrische te kopen, ik heb beetje gat in mn hand.

kokteejl
11 maart 2003, 17:26
neen, niet echt beginneling...ik ga logischer wijs mijn muil houden....

Sevstring
13 maart 2003, 18:48
Doorbuigen van de hals wordt ook veroorzaakt door de halspen die erin zit. Strakker aandraaien geeft een rechtere hals, losser een krommere. De flexibiliteit in de hals is normaal. Eraan trekken geeft idd een hogere toon. Beroemde gitaristen doen dat ook wel. Wel uit kijken voor het hielblok (niet voor de hals zoals eerder werd gemeld). Als je een geschroefde hals (of een verlijnmde hals) hebt is dit het zwakste punt (grootste moment, dunste plek => breuk). Bij een Through Body Neck (Explorer bv) is dit geen probleem.

Have Fun,
Sev