PDA

View Full Version : Sevenstring Hardtail



forceps
3 december 2008, 19:19
Hoe het begon...
Met het plan om zelf een body te bouwen voor een gitaar loop ik al jaren rond. Ooit een sloop Ibanez RG-7620 op de kop getikt, dus dat was het uitgangspunt. Ik ben echter niet echt gecharmeerd van een Floyd Rose op een 7-snaar, dus daar moest wat anders voor komen... Na lang wikken en wegen ( en vooral lang zoeken) besloot ik een Hipshot hardtail brug aan te schaffen. Mooi matzwart, want daar houden we van. Met de reeds eerder aangeschafte Seymour Duncan JB humbucker en een push-pull volumepot voor een coiltap, vormden deze onderdelen (samen met de hals van de RG-7620) de basis van mijn project.

In de tussentijd had ik een collega op mijn werk (die in zijn vrije tijd op een werf werkt en boten restaureert) kennelijk enthousiast gemaakt, want die kwam ineens met 2 body blanks opdagen! Eentje volledig uit Iroko, de andere uit Iroko met in het midden 2 Wenge en 1 essen strip.

http://www.johnholterman.com/gitaarbouw/blank.jpg

De laatste ga ik gebruiken voor een 7 string met de volgende specs:

- Bodyvorm afgeleid van Ibanez RG serie.
- Hals + tuners van een Ibanez RG-7620.
- String-through-body constructie met Hipshot brug.
- Brugelement: Seymour Duncan JB-7.
- Geen halselement.
- Push-pull volumepot met coiltap.

Vrij simpele set-up dus, maar wel precies wat ik zoek! Ik maak de electronica cavity groot genoeg om nog eens een tone pot erbij te kunnen zetten en ik sluit niet uit dat er nog eens een halselement bijkomt.

forceps
3 december 2008, 19:21
Ik ben begonnen aan de bouw van een freesbak. Hiervoor heb ik 18 mm meubelpanelen gebruikt. De bak was redelijk snel klaar, de slee duurde een dagje langer. Paar dagen later heb ik de eerste gang met de frees gemaakt. Helaas bleek de slee niet stijf genoeg te zijn, dus een dikke balk erop. Hierna was de slee goed. Na een kwartiertje was de ene zijde van de iroko bodyblank gevlakt!

http://www.johnholterman.com/gitaarbouw/freesbak.jpg

In het weekend verder gegaan met de andere zijde van de iroko bodyblank, uiteindelijk is het stuk hout 43 mm dik geworden, 1 mm minder dik dan normaal. Komt trouwens nog behoorlijk wat zaagsel bij kijken!
De iroko - wenge - essen - wenge - iroko blank was minder vlak en had wat meer tijd nodig om te vlakken. Nadat deze op dikte was gebracht, bleek net aan het einde een ondieper stuk te zitten.... grrr... moet er dus nog 2 mm vanaf. Mooi klusje voor zondag :)

Zondag de de iroko blank met strips gevlakt en daarna geprobeerd de vorm ruw uit te zagen, dat lukt dus niet met mijn eigen decoupeerzaagje. Dus maandag een betere decoupeerzaag geleend en na een kwartiertje zagen was de body ruw uitgezaagd. Yeah! Het begint al ergens op te lijken!

http://www.johnholterman.com/gitaarbouw/ruw.jpg

forceps
3 december 2008, 19:23
Daarna de template erop en los met die bovenfrees! Dit viel mij alleszins mee, alleen de wengé strips waren behoorlijk hard. Op de uiteinden van de horns na de hele template rondgefreesd. Dinsdag de laatste restjes aan de uiteinden van de hoorns weggehaald en de bovenkant even mooi geschuurd.

http://www.johnholterman.com/gitaarbouw/frees1.jpg

Volgende stap was frezen zonder de mal, met het reeds gefreesde gedeelte van de body als mal, zodat ik weer een centimeter materiaal weg heb.

http://www.johnholterman.com/gitaarbouw/frees2.jpg

Daarna de body omdraaien en het laatste stuk van de contour frezen. Dit ging redelijk, de frees die ik hiervoor gebruikt heb was duidelijk botter dan de eerste frees. Gevolg was een beschadiging van ca. 6 cm lang aan de onderkant en achterkant van de body. Losse splinters verlijmen, dat is het enige wat in eerste instantie gedaan is.

http://www.johnholterman.com/gitaarbouw/frees3.jpg

interessander
3 december 2008, 19:25
Dat wordt zo te zien een heel mooi 7 snarig scheurijzer!!

forceps
3 december 2008, 19:25
Inmiddels bij de Gamma een Forstnerboor en wat andere boortjes gescoord. Eerst heb ik de gaten voor de input en volumepot geboord. Daarna met de Forstnerboor het meeste hout weggeboord.

http://www.johnholterman.com/gitaarbouw/boor.jpg

M.b.v. mallen de gaten netjes gefreesd, daarbij kwam ik wel op een knoest uit die een hoop ellende had kunnen veroorzaken... gelukkig viel de schade mee en valt alles straks netjes onder het afdekplaatje.

http://www.johnholterman.com/gitaarbouw/input.jpg

Nadat alle holtes aan de achterkant van de body zijn gefreesd, ben ik verder gegaan met het gat voor pick-up. Hiervoor weer een mal gemaakt, deze keer uit 18 mm MDF. Midden in de cavity bleek een knoest in het essen te zitten met wat zacht hout, dit heb ik eruit gekrabt en het ontstane gat gevuld met vloeibaar hout. Je ziet er niks van, het element zit er immers boven, maar het leek me niet onverstandig om het gat te vullen.

grizzly
3 december 2008, 20:23
Mooi, dat contrast van kleuren. Het lijkt wel Padouk, dat rode hout :seriousf:

Mr.Fingers
3 december 2008, 20:34
Jammer van dat "oog" vlakbij het element, maar verder is het echt wel een prachtconstructie qua houtwerk! doe zo voort.

forceps
3 december 2008, 20:40
Dank voor de reacties!

Jammer van de knoest inderdaad, die kwam ik nog tegen bij het element frezen. Maar daar zie je straks niks meer van, alleen tussen het element en de neck. Als dat stukken essen een halve slag gedraaid was ingelijmd, had het oog aan de achterkant gezeten. Maar goed, een gegeven paard mag je niet in de bek kijken ;)

Ik post vanavond of morgen nog een fotootje met het elementgat, daar moet ik alleen de ruimte voor de lipjes van het element nog wegfrezen. De ring die om het element komt is maar net groot genoeg, dus ik neem geen enkel risico met het frezen. Zou jammer zijn als je net een naast de ring een gat zou krijgen.

pueblo
3 december 2008, 20:42
ziet er mooi uit, en dat oog is toch niet lelijk? is iroko niet nogal schadelijk?

Bram+
3 december 2008, 20:44
Altijd mooi zo'n strip in het midden, het geeft een beetje de illusie van een neckthru constructie. Mooi project!

forceps
3 december 2008, 23:36
Het stof dat bij schuren en frezen vrijkomt kan behoorlijk op de luchtwegen werken, maar als VCA gecertificeerd man werk ik natuurlijk altijd met de juiste PBA's! (maskertje, afzuiging, oordoppen en soms ook bril).

Hier nog een plaatje van de element holte, de ruimte waar de lipjes van de humbucker inkomen, doe ik met de dremel, dus dat ziet er niet zo heel strak uit... maar dat komt nog wel :)

http://www.johnholterman.com/gitaarbouw/element.jpg

AvU
4 december 2008, 00:01
Wat jammer van die noest man!
verder ziet het er goed uit!

Luke-wannabe
4 december 2008, 00:20
Nice! Ziet er mooi uit man! Echt craftsmanship!

pueblo
4 december 2008, 13:33
ja op die foto ziet de noest er inderdaad wat minder uit, ga je er iets aan doen?

barno
4 december 2008, 16:30
I love the noest ! De noest spreekt ons toe : ik ben van hout, you got a problem with that ? :)

niekb
4 december 2008, 16:48
uhh jah knoest is nono IMO
maar verder wel een mooi project.

Keep it ups

forceps
4 december 2008, 21:48
Die holte onder het element ga ik opvullen, maar de noest tussen element en neck niet. Jammer dat het stuk essen niet omgedraaid zat, dan zat het aan de achterkant.

Maar ik stoor me er niet echt aan. Hout is een natuurproduct en dat mag best gezien worden!! Ik zou ook niet weten wat ik eraan kan doen, zonder dat het opvalt...

Oh, de lipjes van het element passen inmiddels mooi in de body en de hoogte-afstelschroeven waren een stuk te lang, dus 2 gaatjes bijgeboord in de elementholte. Voor het weekend staat de neckpocket in de planning!

forceps
4 december 2008, 22:46
Zoiets moet het worden:

http://www.johnholterman.com/gitaarbouw/preview.jpg

GeofJackon
4 december 2008, 22:51
Nice. Ik zou waarschijnlijk de neck-pup er nu al inzetten, maar als je die niet gebruikt.

forceps
7 december 2008, 19:30
Ik ga hem vooral voor ritmepartijen gebruiken, alles wat clean moet of met een sologeluidje gaat met andere gitaren. Scheelt als je niet op het podium staat maar alleen in een studio je ding doet ;-)

Vandaag de achterkant van de body effe netjes geschuurd, ik wilde de neckpocket nog frezen, maar daar ben ik niet meer aan toegekomen. Wordt deze week een keertje 's avonds.

forceps
8 december 2008, 22:19
En weer een update: vandaag de neckpocket gefreesd! M.b.v. een aantal planken en de nek een mal gemaakt voor het gedeelte dat uit de body weg moest. Uiteindelijk ben ik hier heel voorzichtig te werk gegaan, heb in 6 keer de pocket uitgefreesd. Misschien wat veel, maar better safe than sorry!

De passing is redelijk, de nek zit er niet strak in, maar de speling is minimaal.

Foto's!!!!

http://www.johnholterman.com/gitaarbouw/neckpocket.jpg

http://www.johnholterman.com/gitaarbouw/neckpocket2.jpg

Begint steeds meer op een gitaar te lijken!
http://www.johnholterman.com/gitaarbouw/totaal.jpg

Nu kijken hoe ik de gaten die al in de neck zitten in de body krijg, iemand een idee hoe ik dat precies kan overzetten? Of beter de gaten in de neck vullen en helemaal opnieuw boren?

Davy
8 december 2008, 22:42
Prachtig!!

Ik zou de gaten in de hals opvullen en daarna opnieuw boren, zo kan je ze volgens mij het best uitlijnen.

forceps
8 december 2008, 22:51
Dat gaat in ieder geval altijd goed, als ik de bestaande gaten probeer over te nemen en ze zitten niet goed... ben ik verder van huis.

Hoe kan ik trouwens het beste de armrest en bellycut maken? Frezen? Of schuren met een haakse slijper + lamellenschijf of bandschuurmachine? Laatste 2 machines heb ik niet, dus als frezen op een of andere manier kan, geniet dat de voorkeur.

Van Dattum
9 december 2008, 09:22
Met een houtrasp kun je prima een bierbuikholte en een elleboogcontour maken. Ook goed voor het luie zweet... :dance: Daarna flink schuren....

aaronstonebeat
9 december 2008, 13:07
Ik heb het wel met zo'n ronde grove schuurschijf in een boormachine gedaan, daarna uiteraard fijner naschuren. Ging prima.

KoenB
10 december 2008, 16:43
Ziet er zalig uit, die body uit 3 soorten hout. Echt heel mooi! Hoe kom je eigenlijk aan die losse 7string hals ?

Zamalan
10 december 2008, 17:06
Ziet er zalig uit, die body uit 3 soorten hout. Echt heel mooi! Hoe kom je eigenlijk aan die losse 7string hals ?
Gerecycled uit een ibanez als ik de headstock zo bekijk...

forceps
10 december 2008, 18:57
Klopt! De rest van de gitaar heb ik ook nog, maar ben al een hele tijd geen fan meer van Floyd Rose bruggen.... vandaar het idee om een nieuwe body te bouwen in plaats van de bestaande aan te passen.

forceps
16 december 2008, 19:42
kleine update:
de neckgaten geboord en verzonken!

http://www.johnholterman.com/gitaarbouw/neckgaten.jpg

Raytheman
16 december 2008, 20:37
Ziet er goed uit! Toch zou ik ivm die knoest een centimetertje wegfrezen en er een plak essen op lijmen. Kan je misschien adhv een fototje de werking van je zelfgemaakte freesbank uitleggen?

G.G.
16 december 2008, 20:42
Ben benieuwd wat jij vind van de combinatie Iroko body met SD JB als brugelement. Heb deze combinatie een jaar of twee geleden gebruik, en die viel mij zeer zwaar tegen na een paar dagen spelen.

forceps
16 december 2008, 22:12
@Raytheman: Helaas heb ik niks meer van dat essen over, maar ik ben er zelf nog over aan't twijfelen wat ik ermee doe. Ga eerst verder met de rest, dat kan later nog wel.

Wat de freesbak betreft: bovenop zie je de slee. Daarin komt de bovenfrees te staan. Deze kan dan van links naar recht bewegen door hem te schuiven. Je legt de bodyblank in de bak en klemt deze vast aan de zijkanten. De blank is bijv. 50 mm dik. Je wilt de body op 44 mm krijgen, dan stel je de hoogte van onderkant freesbit tot bodem freesbak in op 47 mm. Vervolgens frees je telkens 3 mm hout weg van links naar recht. Je haalt dus telkens een baan weg en schuift tussendoor de frees naar boven totdat je aan de bovenkant bent.

Daarna draai je de bodyblank om en stelt de frees in op 44 mm tussen onderkant freesbit tot bodem freesbak en je herhaalt het proces. Uiteindelijk is de bodyblank dan 44 mm dik. Effe met de schuurmachine erover om hem strak te krijgen en klaar!

@GG: meen je dat nou? Wat beviel je niet aan het geluid? Ik ben niet met Seymour Duncan getrouwd dus het element is zo vervangen als hij tegenvalt. Heb sowieso nog de stock DiMarzio's van een RG7620 (DiMarzio Blaze), dus die kan ik altijd nog eens uitwisselen. Welke muziek speel je en welke sound zocht je eigelijk?

Raytheman
17 december 2008, 18:42
helaas heb ik net al mijn resthout opgeruimd anders had ik je graag een stukje essen gegeven.
Misschien als je bij de plaatselijke houtboer zegt om wat voor klein stukje het gaat kan je het zo meekrijgen- of doe hier een oproepje; dhz-ers genoeg.

Als ik het goed begrijp gebruik je de freestafel op deze manier dus als vandiktebank?
Best handig idd. Wat ik zelf meestal doe is afspreken met de houthandel dat ik na verlijmen nog een keertje terugkom zodat zij hem nog een keer door de vandiktebanl kunnen halen; kost niks extra.

G.G.
17 december 2008, 19:06
[quote=forceps;1896929@GG: meen je dat nou? Wat beviel je niet aan het geluid? Ik ben niet met Seymour Duncan getrouwd dus het element is zo vervangen als hij tegenvalt. Heb sowieso nog de stock DiMarzio's van een RG7620 (DiMarzio Blaze), dus die kan ik altijd nog eens uitwisselen. Welke muziek speel je en welke sound zocht je eigelijk?[/quote]

Vind ik heel moeilijk te omschrijven. De JB is een behoorlijk fel element wat lekker kan schreuwen, maar in het iroko vond ik hem wat zompig, miste dynamiek... den keerder dat het aan het hout lag.

forceps
18 december 2008, 22:34
Hmm, misschien dat dat essen in het midden nog wat doet? Ach ik zie het wel, ben al blij dat ik het bodyhout gekregen heb...

Vandaag begonnen met het monteren van de brug en boren van de string-through gaten. Is nog een listig karwei, ik heb nu aan de voorkant van de body de gaten ongeveer 1 cm diep geboord. De 2 buitenste wil ik helemaal doorboren tot ze aan de achterkant erdoor komen en dan de middelste 5 gaten uittekenen en vanuit de achterkant boren. Als alles goed gaat, kom ik in het midden dat uit. Aan achterkant van de body worden de gaten rond 8, aan de voorkant rond 4, dus ik kan nog wat opvangen, mocht het niet helemaal recht gaan.