PDA

View Full Version : Lead channel versterker + distortion pedaal



mel-aers
3 december 2008, 14:36
Is het mogelijk om doormiddel van het Lead kanaal van een versterker meer Gain toe te voegen bij het gebruik van een distortion pedaal of is dit een lastige combinatie? Op mijn versterker heb ik 3 knoppen voor Lead, Master, Gain en nog een die ik zo niet weet.

HaroldA
3 december 2008, 15:02
Ik snap je niet. :???:

Wat heb je en wat wil je???

mel-aers
3 december 2008, 15:08
Heb een hughes & kettner Vortex.

Wil doormiddel van de lead functie van de versterker het distortionpedaal boosten (Blackstar HT-dist) zodat ik er meer gain aan toe kan voegen.

Is dit mogelijk of aan te raden ?

TimmU
3 december 2008, 15:14
Nee,dan krijg je namelijk 2 distortions over elkaar heen, en dat is niet wenselijk. Boosten kun je beter doen met een booster, en als daar niet iets over te vinden is met behulp v/d zoekfunctie....;)

iWishmaster
3 december 2008, 15:51
Nee,dan krijg je namelijk 2 distortions over elkaar heen, en dat is niet wenselijk. Boosten kun je beter doen met een booster, en als daar niet iets over te vinden is met behulp v/d zoekfunctie....;)

Nou ... Het kan wel. Wanneer je de drive van je distortion (bijna) dicht draait en het volume helemaal omhoog. Dan gebruik je hem als booster in feite. Maar ik denk dat dit (zeker op een transistorversterker) niet mooi gaat klinken.

Maar waarom wil je dit? Heeft je versterker te weinig gain?

Fuhgawz
3 december 2008, 16:40
Heb een hughes & kettner Vortex.

Wil doormiddel van de lead functie van de versterker het distortionpedaal boosten (Blackstar HT-dist) zodat ik er meer gain aan toe kan voegen.

Is dit mogelijk of aan te raden ?

Wacht eens even... Zoals je het nu zegt wil je dus:

Gitaar -> Versterker (boost) -> Blackstar -> terug naar de versterker? Ik neem dan aan dat je je Blackstar dan in de FX loop wilt zetten, niet?

Dit lijkt mij een beetje vreemd. Sowieso doen distortionpedalen het niet zo lekker in de FX loop, daarbij betwijfel ik of dit uberhaupt wel werkt op de manier zoals jij dat wilt. Of bedoel je soms iets anders?

Een beter idee is, zoals gezegd, om je versterker gewoon op clean te zetten, je Blackstar ervoor en daarvoor nog een boosterpedaaltje om meer gain uit je Blackstar te krijgen.

Of misschien NOG een beter idee, een distortionpedaal kopen waar voor jou wel genoeg gain in zit.

mel-aers
3 december 2008, 18:59
Heb net eens zitten puzzelen en ben er achter gekomen als ik de Lead van de versterker gebruik samen met de Fulltone OCD dat ik een beter stevigere sound kan krijgen.

Als ik niet speel dan geeft de versterker wel een ruis.

Wil een stevige sound krijgen voor metal te spelen

Mitch
3 december 2008, 22:04
Tuurlijk kun je ook op je lead kanaal spelend nog eens extra je drive pedaal aanzetten. Alleen: gain+gain=ruis en het gaat er vakk modderiger en ongedefinieerder van klinken, niet per se ruiger of meer metal.
Metal staat niet gelijk aan meer en meer gain.

iWishmaster
4 december 2008, 08:47
Ik denk dat je beter je geld kunt steken in een fatsoenlijke versterker voordat je een heel arsenaal aan pedalen aanschaft. Of inderdaad gewoon een pedaal kopen wat zelf genoeg gain geeft voor je sound.