PDA

View Full Version : Speaker impedantie 'aanpassen'



Agent_Smith
3 december 2008, 12:53
Sorry, voor deze waarschijnlijk oerstomme vraag. Waarschijnlijk weet ik het antwoord wel, maar zie het graag even bevestigd en dus stel ik m toch :)
Ik weet wel dat de speakerimpedantie en de weerstand van een weerstand (component) verschillende zaken zijn, maar is het nou wel of niet mogelijk een versterker te 'foppen' door bijvoorbeeld een weerstand parallel aan de speaker te monteren? Dus bijv. een 16ohm weerstand over een 16 ohm speaker om zo 8 ohm te creeren (vermogen van de verterker/weerstand in acht nemend uiteraard).

nico verduin
3 december 2008, 13:07
Op zich kan dat wel. Halveer je gelijk je vermogen en die weerstand wordt wat warm als je een beetje gaat stoken. Verder zal het geluid wel bagger worden, maar hij doet het wel.

iWishmaster
3 december 2008, 13:08
Sorry, voor deze waarschijnlijk oerstomme vraag. Waarschijnlijk weet ik het antwoord wel, maar zie het graag even bevestigd en dus stel ik m toch :)
Ik weet wel dat de speakerimpedantie en de weerstand van een weerstand (component) verschillende zaken zijn, maar is het nou wel of niet mogelijk een versterker te 'foppen' door bijvoorbeeld een weerstand parallel aan de speaker te monteren? Dus bijv. een 16ohm weerstand over een 16 ohm speaker om zo 8 ohm te creeren (vermogen van de verterker/weerstand in acht nemend uiteraard).

Als ik mij niet vergis, is dat precies wat Loadboxes doen. Dus ja: dat kan. Maar bedenk wel dat je bij bijvoorbeeld een 50W versterker, een 25W weerstand (minimaal) nodig hebt: bij 16 ohm is dat een flinke knots and daar zal ook een koelblok op moeten.

Overigens, wat Nico ookal zei: het geluid wordt slechter, loadboxes halen allerlei trukjes uit (ik weet niet precies wat, maar iets met filters waarschijnlijk) om het geluid een beetje te pruimen te houden. Ik heb een tijdje terug op een Marshall JTM45 (RI) gespeeld met een loadbox eraan: moest alles op 10 en zelfs toen bleef het geluid dof.

Chris Winsemius
3 december 2008, 13:10
Als de weerstand meer vermogen aankan dan is minder koelplaat nodig.

Loadbox werkt met weerstanden in serie en parallel tov. de gebruikte speaker.

Puerco
3 december 2008, 15:53
Je kunt ook Weber speakermotors gebruiken, dit zijn gewoon speakers zonder cone en maken dus geen geluid maar reageren wel als een echte speaker qua impedantie etc.
Zijn overigens HIER (https://amptechtools.powweb.com/truload.htm) te koop.
Zelf zat ik te denken om een 2X12" te maken met 2 16Ohm speakers en dan 1 of 2 van deze speakermotors (hetzij met 2 speakers parallel en in serie met 1 8Ohm speakermotor, dan wel als serie/parellel met 2 maal 16Ohm van die dingen.
Zo zou je 2 15Watts AlNiCo blue met 60Watt kunnen belasten en gaat ie meteen een flink stuk minder hard (en 16Ohm).
Leuk bedacht of minder goed plan????????

Agent_Smith
3 december 2008, 21:17
Okee, bedankt allemaal! Ga ik toch eens voor de gein mee experimenteren. Dan weet ik tenminste waar ik over praat :)

Frits van Mourik
4 december 2008, 00:12
Op zich kan dat wel. Halveer je gelijk je vermogen en die weerstand wordt wat warm als je een beetje gaat stoken. Verder zal het geluid wel bagger worden, maar hij doet het wel.

Waarom wordt het geluid bagger?

lcvanderhelm
4 december 2008, 19:43
Het wordt niet echt bagger,maar je krijgt een soort van mis-aanpassing.De weerstand is zuiver ohms en is dus niet frequentie-afhankelijk.De weerstand van de speaker is wel frequentie-afhankelijk[inductief].Stel nu dat je een weerstand parallel aan een speaker gooit.Dan zal bij lage frequenties,een grotere stroom door de speaker lopen,dan door de weerstand.Dus krijg je een soort hoog-af filter.Zet je ze in serie,dan krijg je een soort van laag-af filter.Je zal dus een soort van serie-en parallel kring moeten maken.Maar ideaal zal het toch nooit worden.

cluseau
5 december 2008, 01:19
tja, leuke discussie waar ik even mijn mening over kwijt wil.
Misschien zie ik het verkeerd maar ik heb een totaal andere visie.

Stel ik heb een ideale geluidsbron die een toneburst genereerd van 10Hz oplopend tot 22kHz. Dit signaal jaag ik door een ideale versterker die over het hele frequentieberijk dezelfde versterking heeft. We mogen dan aannemen dat aan de uitgang dezelfde toneburst verschijnt laten we zeggen 100x versterkt. Als ik dit belast met een zuivere Ohmse weerstand zal het signaal over het hele frequentiegebied gelijk blijven. Doe ik dit met een speaker, (geen ideale weerstand maar vergelijkbaar met een spoel) dan zien we dat de weerstand toeneemt naarmate de frequentie hoger wordt. De speaker beinvloed dus afhankelijk van de frequentie de grootte van het uitgangssignaal zoals ook al opgemerkt in voorgaande post. De uitgang is dus niet meer gelijk aan de ingang en in mijn ogen heet dat vervorming, kan er niets anders van maken! De totale combinatie gedraagt zich niet gelijk voor het hele frequentieberijk hoewel dit soms zelfs gewenst is, denk maar aan onze toonregeling.

Nu hoeven we ons hier geen zorgen om te maken want onze oren zijn ook niet lineair. Zolang het maar lekker klinkt toch?

Tot zover mee eens? Zal wel niet.:seriousf:

Nu het volgende:
Waarom is bij parr schakelen van een weerstand het geluid "bagger",....ik zou het niet weten.

Als het bovenstaande waar is kan ik het "bagger" verhaal weerleggen. In het voorbeeld ging men uit van 2x 16 Ohm maar voor het inzicht wil ik het ietsje extremer maken. Als ik een weerstand van 5,6 Ohm en een speaker van 16 Ohm parr schakel volgt de vervangingsbelasting uit 1/RV=1/5,6+1/16 = 4,15 Ohm. Deze is echter opgebouwd uit een 5,6 Ohm lineair deel en een 16 Ohm niet-lineair deel. Het niet lineaire deel verondersteld verantwoordelijk voor de vervorming belast de versterker dus bijna met een factor 3 minder dan het lineaire deel. Ik mag er dan toch van uit gaan dat mijn vervorming veel kleiner is.

Aan de andere kant wordt het grootste deel van het audio verstookt in de 5,6 Ohm en krijgt de speaker maar een klein deel van het beschikbare vermogen voor zijn rekening. Verwacht je nu evenveel herrie te kunnen produceren dan moet ik je teleurstellen. In dit voorbeeld zal het ongeloofelijk "bagger" klinken als je een hoog geluidsniveau verwacht omdat het hoorbare vermogensdeel beperkt is. Aan de andere kant is het wel lekker warm.:???:

Nu weet ik wel dat al dit theoretische geneuzel niet helemaal waar is, er zijn immers geen ideale versterkers etc, maar ik neem het alleen op voor de zuivere Ohmse weerstand die de schuld van de vervorming krijgt.

Als iemand het anders weet uit te leggen "be my guest".

nico verduin
5 december 2008, 05:47
De redenering is juist. De reden voor de kreet "bagger" was omdat ik tot nu toe niet echt wild enthousiaste mensen heb gehoord over loadboxen bestaande uit dikke weerstanden.
De mass motors (speaker zonder conus) simuleren de "load" al wat beter.
Ik was even van een buizenbak uitgegaan. De impedantie be-invloed ook de primaire impedantie van de OT die weer de werking van de eindpitten be-invloed.
Een vaste weerstand zal mijns inziens de dynamiek van de primaire load verminderen en dus ook het geluid veranderen (dood, dof, mat allemaal subjectieve reacties) alleen maar door het aansluiten van een load box.
Als het allemaal fantastisch klonk, hadden we wel de Half Power switch standaard in amps zitten.

cluseau
5 december 2008, 23:37
Nico, voel je niet aangevallen over de kreet "bagger" hoor, is zeker niet het geval.
Het wil er bij mij alleen niet in dat een weerstand vervorming veroorzaakt.
Het is juist de inductive belasting die dat doet omdat de eigenschappen zoals jij ook zegt worden getransformeerd naar de eindbuizen.
Je hebt ook helemaal gelijk met de stelling dat bij een weerstand de dynamiek veranderd wat wij mensen dan weer als onprettig ervaren.
Het komt er dus op neer dat de inductive belasting voor een bepaalde vervorming zorgt waar we aan gewend zijn en die wij als prettig ervaren net als een opgeschroefde EQ waarbij we eigenlijk ook het signaal vervormen.
Bij een zuiver Ohmse belasting is het signaal theoretisch dus minder vervormt maar omdat wij juist aan een bepaalde (inductieve) vervorming gewend zijn ervaren we het strakke gedrag als vervorming, beetje omgekeerde wereld.


Agent Smith heeft wel wat losgemaakt he!:seriousf:


mvg
Frans.
bvzow

Frits van Mourik
6 december 2008, 00:53
Natuurlijk is een speaker ook zeker geen ideale inductie; menige impedantiekarakteristiek is zo grillig als wat.
Neem bijvoorbeeld alleen al de piek bij de resonantiefrequentie!
Ook de akoestische belasting van de speaker spreekt impedantiegewijs een woordje mee...
Overigens heb ik nog niemand over de "dempingsfactor" gehoord; wellicht bij buizenamps van ondergeschikt belang?

--Toch staat me een artikel uit RadioBulletin of RadioElektronica van begin jaren '60 bij, waarin juist werd aangeraden,
om een weerstand gelijk aan de nominale speakerimpedantie parallel aan de speaker te zetten, omdat dit het geluid ten goede zou komen.
Hier pro-actief naar te zoeken kost me te veel tijd, maar mocht ik het tegenkomen, dan kom ik zeker op de kwestie terug.

Agent_Smith
6 december 2008, 11:48
Agent Smith heeft wel wat losgemaakt he!:seriousf:




Nou, idd zeg! Maar wel interessante materie / meningen :)

nico verduin
6 december 2008, 12:07
Nico, voel je niet aangevallen over de kreet "bagger" hoor, is zeker niet het geval.

Frans,
Absoluut niet. Ben al blij dat er weer eens wat onderbouwde discussie los komt. En hoe meer leden er gehinderd worden door inhoudelijke kennis, des te beter.
Daar heeft tenminste iedereen wat aan.
Nico