PDA

View Full Version : Buizen



mohawk
9 maart 2003, 18:24
Ik heb een oude Davoli buizen versterker van +- 25 jaar oud,maar die buizen zijn dus versleten,er komt nu wel redelijk een kut geluid uit,maar ik heb dus 30 april een aardig groot concert voor 2000 man ofzo.

Maar ik wil dus ook een nieuwe versterker kopen omdat er in die andere een kutgeluid zit maar aangezien ik daar voor 30 april geen geld voor heb,wil ik dus de buizen laten vervangen,of ik doe et zelf,want zo moeilijk is dat ook weer niet.

Kunnen jullie mij garanderen als ik dr goeie buizen in doe dat het geluid ook weer super is of niet??? Anders begin ik daar niet eens aan een leen ik wel geld ofzo.

scorpio
9 maart 2003, 18:42
Ik heb vorige maand ook nieuwe buizen geplaatst. en het geluid ging er echt op vooruit. Veel voller en klank. Dit waren wel voor en eind buizen.

kijk ff op http://scorpio.sambalbij.nl/tubes.html voor het vervangen van de eind buizen :smile:

mohawk
9 maart 2003, 18:46
ik snap dr eerlijk gezegd geen fuck van,maar als ik mijn versterker mee neem,en dan zeg ik wil allen buizen vernieuwen en ik krijg alle buizen dan,dan is het toch gewoon een kwestie van indrukken??

Negative K3 fan
9 maart 2003, 19:08
Bij nieuwe buizen in de eindtrap moet er vaak nog worden gebiast en er zitten hoge voltages in buizenamps.

Dirk_Hendrik
9 maart 2003, 19:13
Biassen is ook weer niet zo belangrijk dat het meteen moet gebeuren. Het fenomeen biassen is iets van de laatste 10 jaar en geld ineens ook voor vsreterkers van veel ouder dan 10. Voor die tijd prikte men gewoon nieuwe buizen in en ging spelen. Kun je dus rustig doen om op een later, rustigter, moment eens het biasgebeuren te doen.

Negative K3 fan
9 maart 2003, 19:15
is dat neit schadelijk ergens voor?

Droffie
9 maart 2003, 19:24
Ik ben 't eens met Dirk. Biassen is zeker wenselijk, maar niet noodzakelijk. Goed gematched buizen zijn heel veel belangrijker. Ik had zelf de eind tubes als de pre tubes zelf vervangen. Klonk als een dijk. Toch even naar mijn amp tech de bias laten meten en die was gewoon goed. Hij hoefde niets te veranderen.

Al
9 maart 2003, 19:33
"Maar ik wil dus ook een nieuwe versterker kopen omdat er in die andere een kutgeluid zit"

Ik zou dan geen geld aan die versterker uit gaan geven.

"wil ik dus de buizen laten vervangen,of ik doe et zelf,want zo moeilijk is dat ook weer niet."

Buizen moet je inregelen. Doe je dat niet dan heb je kans op een slecht klinkende versterker of dat je binnen een paar minuten door je nieuwe buizen heen bent en je misschien de hele versterker molt. Denk aan met je ogen dicht een weg oversteken, kan goed en fout gaan.

Dirk Hendrik:

"Biassen is ook weer niet zo belangrijk dat het meteen moet gebeuren"

Doe dat dan maar bij je eigen versterker. Adviseer dit niet aan anderen.

"Het fenomeen biassen is iets van de laatste 10 jaar"

Onzin.

"en geld ineens ook voor vsreterkers van veel ouder dan 10."

????

"Voor die tijd prikte men gewoon nieuwe buizen in en ging spelen."

Vergeet het maar.

"Kun je dus rustig doen om op een later, rustigter, moment eens het biasgebeuren te doen."

Kijk, dit zijn duidelijke adviezen --> laat de mate van deskundigheid zien. Biedt bij je advies ook nog even aan de kosten voor je rekening te nemen voor als het fout gaat.
Voorkomt narigheid.

Al

nicoverduin
9 maart 2003, 19:48
Als die versterker 25 jaar oud is, heb je kans dat de condensatoren ook einde oefening zijn. Heb je nieuwe buizen erin en dan heb je nog een k.. geluid.
Nico

Dirk_Hendrik
9 maart 2003, 20:35
Al, Deskundigheid aanwezig, een mening echter ook. Onzin! roepen als je het niet met iemand eens bent is geen uiting geven aan jouw deskundigheid maar wel het geven van een ononderbouwde mening. Voor de topictarter dus, Neem contact op als het mis gaat als gevolg van niet direct biassen.

FragDaddy
9 maart 2003, 20:53
Dirk. je mag best je mening geven, maar het is een beetje lullig als jou advies het te vroeg overlijden van een setje eindbuizen ten gevolge heeft, of niet dan?

het kan best zijn dat de buizen die er nu inzitten heel heet gebiassed zijn, gewoon omdat die buizen een hele hoge bias-stroom nodig hebben. als je er dan nieuwe buizen inzet die juist een hele lage bias-stroom nodig hebben, kun je wel eens heel kort (enkele uren) met je buizen doen. ook minder extreem kun je best met 1 of 2 optredens je buizen aan gort helpen. erg jammer voor een paar buizen van 60 pleuro.

ook is het biassen niet moeilijk of duur, dus ik zeg altijd "als je buizen gaat kopen, laat ze er dan ook ff inzetten/biassen." kost vaak maar 20 euro ofzo.

voor de topicstarter nog een advies: als je niet weet wat je doet, ga dan niet je eigen versterker biassen. er zit 450volt in en ook als de stekker eruit is kan die spanning nog vele dagen in de buffer-elco's opgeslagen blijven. laten doen dus!

voor dirk: als hij zijn buizen verkloot door niet biassen ga jij hem zeker een setje nieuwe buizen toesturen? vaak heb je geluk en wijkt de biasstroom niet zoveel af tussen de buizen, maar als je een keer pech hebt zijn je buizen zo versleten. als je dan echt pech hebt brand een van de buizen door en is je eind-trafo naar de knoppen.

je advies geven is leuk, maar doe dat alsjeblieft niet als iemand daar mogelijk schade van kan ondervinden. dat zou je ook niet leuk vinden als iemand dat bij jou doet.

edit: nico heeft ook wel een punt. het kan zijn dat de elco's uitgedroogd zijn. dan kun je buizen vervangen maar wordt het geluid niet veel beter. de staat van de elco's hangt ook af van hoevaak de versterker gebruikt is. als er regelmatig op gespeeld is, zijn ze misschien nog goed. de stelregeld die ik globaal hanteer is: elke 20 jaar zijn de elco's wel versleten. soms heb je geluk en houden ze het veel langer vol. als een versterker niet gebruikt wordt, heb je na 10 jaar vaak al problemen. die elco's zijn nog een goede reden om de buizen te LATEN vervangen. gelijk vragen wat de reparateur van de elco's denkt.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: FragDaddy op 2003-03-09 20:56 ]</font>

andy
9 maart 2003, 22:01
Ik heb een paar van die oude buizenbakken.
Sowieso is het aan te raden als een versterker zo oud is om het ding na te laten kijken of te reviseren. De kosten kunnen meevallen en je zou nog eens opkijken wat voor een geluid er na zo"n grote beurt uit komt.
Wat ik doe bij versleten buizen is het volgende: Mijn buizen leverancier bellen en vragen of hij twee buizen voor me uit wil zoeken die goed bij elkaar passen, matchen dus. Want geen buis is gelijk en als de ene meer vermogen te verwerken krijgt dan de andere krijg je een kut geluid en bovendien gaat de zwaarst belaste buis snel naar de kloten. De buizen kan ik er dan zelf wel in drukken.

mohawk
9 maart 2003, 22:08
Ik heb er even over na gedacht en laat mijn versterker gewoon wegbrengen,maar als die kerel vraagt aan mij welke buizen ik er in wil hebben welke soort kan ik het beste nemen?

Ik speel punk-hardcore

FragDaddy
9 maart 2003, 22:50
gewoon de soort buizen die er nu inzitten.

qua merk ben ik nogal fan van JJ, maar dat is zo persoonlijk. er zijn net zoveel liefhebbers van Svetlana, Sovtek en ElectroHarmonix

Al
10 maart 2003, 00:28
Dirk Hendrik

Als je mening gebaseerd is op ondeskundigheid en daarom misinformatie bevat dan is dat jammer.

--> Als ik zie dat er adviezen gegeven worden waarbij anderen risico op schade lopen dan wijs ik daarop.

--> Ik besef dat sommige mensen dat niet leuk vinden maar dat kan ik niet zoveel mee.

Zorg dat je goed op de hoogte bent als je zoiets in het openbaar roept. Ik neem aan dat je het vervelend zou vinden als iemand schade zou ondervinden omdat hij op dat moment niet beter weet en nou net dingen deed die jij adviseerde. In dié zin draag je daar verantwoordelijkheid voor.

Uiteraard niets persoonlijks.

Ik hoop ook dat Droffie inmiddels begrijpt dat ie het bij het verkeerde eind heeft.

Daar is tenslotte zo'n forum voor.

Al

Dirk_Hendrik
10 maart 2003, 10:12
Al en Fragdaddy,

Ik ben het met jullie eens dat een versterker beter af is als hij juist gebiast is. Als je echter gaat kijken naar de grote afwijkingen in wat "mag" met instellingen van buizenversterkers is bias niet het eerste punt van aandacht voor het voorkomen van defecten maar van klank. Als een oude versterker na het vervangen van buizen defect raakt zou ik eerst eens naar wat andere zaken gaan kijken. Nico geeft daarvan één aan.

Verder zijn erg veel versterkers die niet eens een biasafregelpunt hebben! Ga jij de kathodeweerstand van een AC30 vervangen om de bias goed (dus volgens het boekje) te krijgen?? Als je buizen niet gematched zijn heeft een biasafregelpunt wat alle buizen in één keer moet biassen (de meestgangbare dus) ook maarbeperkt zin daar je in zo'n geval altijd een middenweg zoekt tussen te koud en te heet. Daarom heef Droffie ook een zeer sterk punt.

Biassen is uiteraard al langer bekend dan deafgelopen 10 jaar. Voor die tijd werd het gedaan om je versterker goed in te stellen. De afgelopen 10 jaar, en daar doelde ik op, is er een hype ontstaan in de "van niet biassen gaat je versterker kapot" strekking. Als ik dan kijk naar de prijzen die voor Biassen gevraagd worden (Ik vind 20 Euro knap fors voor zo'n eenvoudig klusje) kan ik me goed voorstellen dat de lui die dat voor hun brood doen eralles aan zullen doen om te zorgen dat deze hype in leven blijft.

Al
10 maart 2003, 12:52
Dirk Hendrik

> Als je echter gaat kijken naar de grote afwijkingen in wat "mag" met instellingen van buizenversterkers is bias niet het eerste punt van aandacht voor het voorkomen van defecten maar van klank.

Klopt als je zegt dat een correcte biasinstelling een traject is en niet een enkele gefixeerde waarde. De primaire taak van de bias is het goed laten functioneren van de buis. Alleen binnen dat correcte gebied kan je de bias aanwenden voor het tuning.

> Als een oude versterker na het vervangen van buizen defect raakt zou ik eerst eens naar wat andere zaken gaan kijken. Nico geeft daarvan één aan.

Het zou erg dom zijn dat zoals je zegt éérst te doen. Nico heeft het overigens over óók. Het eerste wat ik doe is de bias checken, Met name bij defect na buiswisseling!! Met een veel lage voorspanning loop ik nl. risico dat de schade alleen maar toeneemt! Wat je zegt is te vergelijken met zoiets als een motor zonder motorolie laten lopen om te checken of de luchtfilter goed werkt.

> Verder zijn erg veel versterkers die niet eens een biasafregelpunt hebben!

In die versterker zal je dan wel eens weerstand in moeten veranderen. Of een setje buizen bijzoeken. Het is beter als ontwerpers een biaspot zouden inplannen.

> Ga jij de kathodeweerstand van een AC30 vervangen om de bias goed (dus volgens het boekje) te krijgen??

Het buizenboekje bedoel je? Als ik de buizen niet binnen hun specs kan afregelen dan doe ik dat ja. Ik heb nl. niks aan een beroerd klinkende versterker of buizen veel te snel verslijten. Een AC30 is overigens erg tolerant.

> Als je buizen niet gematched zijn heeft een biasafregelpunt wat alle buizen in één keer moet biassen (de meestgangbare dus) ook maarbeperkt zin daar je in zo'n geval altijd een middenweg zoekt tussen te koud en te heet.

Dat is de reden waarom we al jarenlang gematchte buizen op de markt hebben. Als je perse ongematchte buizen wilt gebruiken kan dat ook maar daar zal je wederom even voor moeten solderen. No problem en aan te raden.

> Daarom heef Droffie ook een zeer sterk punt.

Droffie laat zijn dat ie mazzel heeft gehad. Vervolgens verbindt hij er een verkeerde conclusie aan. Wat hij doet noemen ze ook wel Russisch Roulette.

> De afgelopen 10 jaar, en daar doelde ik op, is er een hype ontstaan in de "van niet biassen gaat je versterker kapot" strekking.

Geen hype maar feit. Niet per definitie een kapotte versterker maar je loopt een risico.

> Als ik dan kijk naar de prijzen die voor Biassen gevraagd worden (Ik vind 20 Euro knap fors voor zo'n eenvoudig klusje)

Vind ik niet duur. Vergeet niet dat je in de meeste gevallen het chassis van een amp moet loshalen en moet solderen. Je werkt bovendien met een versterker met hoogspanning. Er zijn maar weinig versterkers met een extern biasmeetpunt en een gemakkelijk te bereiken biaspot.

> kan ik me goed voorstellen dat de lui die dat voor hun brood doen eralles aan zullen doen om te zorgen dat deze hype in leven blijft.

En een goede vakman is wat waard.

Al

PeeVee
10 maart 2003, 17:59
Mijn ervaring is dat nieuwe set kwaliteits buizen een goed klinkende versterker met fuk buizen mogelijkerwijs wat beter kan laten klinken. Ik heb zelden of nooit meegemaakt dat je met nieuwe buizen van KxT-geluid naar wereldsound ging, behalve als de buizen echt heeeeeeeeelemaal op zijn, en dat gebeurt echt niet zo snel als de meeste mensen denken. Als je voor 2000 man moet spelen, dan moet het toch wel mogelijk zijn dat jij een kwartje van iedere bezoeker krijgt om een nieuwe amp (500 Euro) te kopen?

PeeVee
10 maart 2003, 18:04
P.S. Het biassen (instellen van correct rustspanning) van buizen (en transistoren) is volgens mij meer iets van de laatste 70 - 80 jaar :wink:

Albert heeft (zoals gewoonlijk) weer helemaal gelijk. Overigens ben ik zelf best te porren voor een beetje onbalans in de eindbuizen... lekker veel even harmonischen... Zal ik dat nog eens even haarfijn uit de doeken doen of is dat een typisch gevalletje van paarlen voor de zwijnen gooien?

Dirk_Hendrik
10 maart 2003, 22:15
Op 2003-03-10 18:04, schreef PeeVee:
P.S. Het biassen (instellen van correct rustspanning) van buizen (en transistoren) is volgens mij meer iets van de laatste 70 - 80 jaar :wink:


Peevee,

Over of albert wel of niet gelijk heeft ga ik niet verder. Het is duidelijk dat we er allebij een mening/ervaringen op na houden die naar mijn mening een eindeloze discussie gaan opleveren met een nietus wellus karakter. Ik heb daar geen zin in en kan me niet voorstellen dat Al(bert) dat wel heeft.

Betreffende jouw opmerkingen een kanttekening. De harmonischen etc. is inderdaad het effect van optimaal biassen. Op klank wel te verstaan. Waar Al en ik ober is discussie waren is het biassen zodat je eindpitten niet uitfikken. Een grote stap verder dus.
Betreffende je opmerking over de laatste 70 a 80 jaar vraag ik je alsjebleift mijn replies in deze topic nogmaals te herlezen daar je me enigzins teleursteld met je opmerking. Wat jij er van maakt heb ik nooit beweerd. Bias is, zoals we beiden weten, een standaardinstalling bij versterkers. Ik ging verder op de details daarvan. Jouw opmerking op de basis en daarmee ervoer ik dat als een spijtige opmerking in deze discussie.

PeeVee
10 maart 2003, 23:36
Heeeee DH cheer up! M.b.t. die laatste 80 jaar (sinds ontdeking van electronenbuis), dat was maar een geintje joh... Hmm.... okay okay... pesterijtje dan :wink:

In een fixed bias amp, dus met negatieve voorspanning, die wordt aangeleverd met "hele slechte buizen" is neg. voorspanning het eerste dat ik check... Het lullige in veel (ook Fender) amps is dat als er een rotweerstandje bijzit, de spanning minder negatief wordt (dus meer richting 0 gaat), je weet zelf waarschijnlijk ook dat dat niet best is (ziet er wel leuk uit, van die kersenrode platen, is weer eens wat anders dan blackplates hahahaha)... Is denk ik echt geen "welles nietes", is gewoon best practice, ik denk echt dat Al daar wel gelijk in heeft. Als alles verder in orde is... Tja... dan klinkt een setje 6L6's zo tussen de 400 en 500 VDC wel van 20 - 50 mA, over smaak valt niet te twisten, daar heb jij gelijk in. Het verschil tussen 30 en 35 mA, tussen 35 en 40, of tussen 40 en 45 mA, ik weet niet of ik het hoor, het zullen nuances zijn... De tone zal wat veranderen, ik neig meer te zeggen dat het wat anders aan gaat voelen (response) maar ik realiseer me dat ik me nu weer verlaag tot vaag gitaristen taalgebruik i.p.v. keiharde techno-talk :wink:


Dan nog over de harmonischen: iemand anders merkte op dat gematchte buizen zo ontzettende belangrijk zijn voor tone... Dat vind ik dus niet... beetje onbalans kan heel voordelig werken voor je EVEN harmonischen... Crossover vervorming?!... Da's te verwaardelozen... ik zie het wel op de scope... maar knappe jongen die dat hoort hoor...

> daar je me enigzins teleursteld
Het spijt me oprecht... Toch vond ik het wel een lollige opmerking at the time... ik hoop dat je het ook een beetje in een andere context kunt plaatsen... Het biassen van transitoren is in dat verband volgens mij typisch iets van de laatste 50 jaar... (he nou doe ik het weer)... Was niet zo bedoelt zoals jij het opvat...

> Wat jij er van maakt
> heb ik nooit beweerd
??? Ik begrijp niet precies wat je bedoelt. Ik maak er helemaal niets van, ik maakte hoogstens een flauw (ik vond 'm wel aardig) historisch grapje...

No offense ment ok?

EdJ
11 maart 2003, 00:21
Het blijkt maar weer dat mensen aan het lachen brengen moeilijker is dan denkt.
Heel erg lang geleden leerde een wijs man mij dat soort dingen niet te doen.

PeeVee
11 maart 2003, 11:41
Doe niet zo zuur man...

SteavisSmokin
11 maart 2003, 12:41
LOL, ze moeten je wel hebben PV! Maar wees niet getreurd, ik vond het wel grappig wat je typte hoor. :grin:

EdJ
11 maart 2003, 13:18
Zoet en zuur.

PeeVee
11 maart 2003, 14:39
Hahahahaha... Ja ik ben wel wat gewend hoor Steven... Werd afgelopen zondag ook door meneer de zanger van "Man in black" van het podium gestuurd toen ik snel even mijn ampje aan wilden zetten. Toegegeven, het was bedoeld als subtiele hint. Het gereutel op die trekzak was prachtig natuurlijk, maar werd tijd voor iets anders... Heb lekker even met Anthony (Blues Clinic) staan janken... Schijnt er grappig uitgezien te hebben, allebei stratje, allebei gitaar, allebei grijnzend in het rond kijkend...

SteavisSmokin
11 maart 2003, 15:46
Argh, was die vent met die trekzak d'r weer.....*zucht*! Anthony is wel koel, goede gitarist ook. Hij speelt zelf geloof ik veel op een blackface top+kast (weet nie precies welk type) ZONDER reverb he? Zie je niet vaak!

Mr.Jay
11 maart 2003, 15:50
Hij speelt zelf geloof ik veel op een blackface top+kast (weet nie precies welk type) ZONDER reverb he? Zie je niet vaak!


Blackface TOP MET reverb zie je niet vaak !!

Jay

SteavisSmokin
11 maart 2003, 15:59
Ja dat weet ik john, ik probeerde te zeggen dat hij dus zonder reverb speelt, ook geen reverb unit ervoor. Dat zie je niet zo vaak in blues, blues = vaak VEEL reverb.

Mr.Jay
12 maart 2003, 11:26
Op 2003-03-11 15:59, schreef SteavisSmokin:
Ja dat weet ik john, ik probeerde te zeggen dat hij dus zonder reverb speelt, ook geen reverb unit ervoor. Dat zie je niet zo vaak in blues, blues = vaak VEEL reverb.


Smaakkwestie > viel me wel op dat jij e.a. erg VEEL reverb gebruikten haha....
Ik heb nog uit mijn BassmanR.I. de nonreverb sound hoog in het vaandel > op mijn huidige Bassman zit wel reverb, maar toch...het neemt signaal weg, en daar heb ik dan weer wat moeite mee > dus meeste weer ZONDER..lekker direct en puur en VET..

Jay

jpb
12 maart 2003, 13:37
Juist! Puur en vet. Zonder reverb gaat dat ook uitstekend, zelfs blues. Wanneer je toon (vingers/gitaar/amp) goed is mis ik het niet eens, wordt er alleen maar blubberig van.
Niet verder vertellen, dan worden die oude non-reverb fenders veel te duur :wink:

Al
12 maart 2003, 13:57
Wanneer je toon (vingers/gitaar/amp) goed is mis ik het niet eens, wordt er alleen maar blubberig van.

Helemaal mee eens!!!!!!

[quote]Niet verder vertellen, dan worden die oude non-reverb fenders veel te duur[quote]

Heyyyyy ik heb nog een afgeragd sfBassmantopje voor... 's effe kijke, zo'n 64SR vragen ze 3495,= voor, dan is dit zonder speakers dus de helft is zo'n 1750 en geen bf dus gaat daar zo'n 500 af is dus 1250 beetje korting want hij stinkt heeft ooit kat op gepist dus 100 eraf is wel vintage daardoor dus 100 er weer bij met beetje korting voor de snelle beslisser dus mag ie voor 1150 weg!

jooooooo

Al

mohawk
12 maart 2003, 14:29
Ik heb ff gevraagd wat mij dat inregelen van de buizen gaat kosten en hun vragen 25 EURO per stuk,ik vind dat best veel.of niet?

Al
12 maart 2003, 14:43
25 per stuk is een beetje vreemnd. Is het niet 25 voor een setje eindbuizen? Je zal immers toch gepaarde buizen aanschaffen.

Al

mohawk
12 maart 2003, 14:48
Dit stuurde ze me in een mail
Beste Mark,
Wij kunnen dit uiteraard maken, ik weet niet welke buizen erin zitten je
moet hem maar even brengen, buizen de grote kosten ongeveer euro 30,- per
stuk en de kleintjes kosten euro 18,- per stuk inregelen kost euro 25,- maar
dan moet er verder NIETS aan mankeren, zijn er nog meer storingen kost het
gewoon geld, onze monteur is brood mager en wij rekenen nog uur tarieven van
euro 25,- incl BTW reparatie tijd ongeveer een week,

Al
12 maart 2003, 14:58
Op 2003-03-12 14:48, schreef mohawk:
Dit stuurde ze me in een mail
Beste Mark,
Wij kunnen dit uiteraard maken, ik weet niet welke buizen erin zitten je
moet hem maar even brengen, buizen de grote kosten ongeveer euro 30,- per
stuk en de kleintjes kosten euro 18,- per stuk inregelen kost euro 25,- maar
dan moet er verder NIETS aan mankeren, zijn er nog meer storingen kost het
gewoon geld, onze monteur is brood mager en wij rekenen nog uur tarieven van
euro 25,- incl BTW reparatie tijd ongeveer een week,




OK, inregelen is dus 25,=. Staat los van stuksprijs vd buizen. Hij is prijzig wat betreft de buizen.....

Al

mohawk
12 maart 2003, 15:06
Owjah ik had et verkeerd gelezen,ik heb geen flauw idee wat normaal is voor buizen dus...

Robbert
12 maart 2003, 15:19
Wel humor: "..onze monteur is brood mager en wij rekenen nog uur tarieven .." :grin:

mohawk
12 maart 2003, 15:22
hahaha

LordRiffenstein
12 maart 2003, 15:31
Op 2003-03-12 14:48, schreef mohawk:
onze monteur is brood mager en wij rekenen nog uur tarieven van euro 25,- incl BTW reparatie tijd ongeveer een week

Een WEEK? om wat lampies te plaatsen en bias af te regelen, ja dan zou ik ook een uur-tarief aanrekenen.

Yoeri

PeeVee
13 maart 2003, 10:06
> Argh, was die vent met die
> trekzak d'r weer.....*zucht*!

Mwa... Ik vind het wel een koele gezellige kerel, maar na 3 - 4 liedjes heb ik het wel weer gehad. Zeker als ze nummers gaan spelen die ze niet kennen en bassist het schemaatje niet meer kan volgen b.v. tijdens solo's... brrrr... wat vind ik dat toch altijd knullig... Nouja... wij hebben natuurlijk makkelijk praten, wij doen weinig anders dan die 12 maten bluesjes maarja... dat doen we dan ook wel goed hahaha...

> Anthony is wel koel
Ja... aparte manier van spelen wel... Er mogen van mij af en toe wel wat meer lange hoge uithalen bij, kwestie van smaak denk.. Bij mijn weten speelt Anthony op een bf Deluxe Reverb (komt bij Al vandaan) en/of een bf Deluxe waar Ricardo een reverb heeft ingebouwd (stuurbuisje, trafo, recovery middels normal channel). Hij had ook een Tweed dingetje bij zich, klonk ook goed. Top heb ik niet / nooit gezien... Zal dan wel een Bassman zijn... kan het me nauwelijks voorstellen want ik weet dat Anthony ook moeite heeft zonder reverb te spelen. Vroeger speelde Anthony op een SR met een hele exotische mix van speakers, nadat die amp bij een niet nader te noemen bedrijfje voor revisie was geweest, vond ie 'm voor geen meter meer klinken... Tja... recap maakt de amp wel weer frisser en pittiger, als je daar niet van houdt.. Hij heeft die toen met Al geruild geloof ik.

Shay
13 maart 2003, 10:34
huur gewoon anders een versterker!

Al
13 maart 2003, 12:16
PLeunnnnnnnnnn

> (Anthony) Top heb ik niet / nooit gezien... Zal dan wel een Bassman zijn...

Ik weet dat hij een Tremolux heeft.

> Vroeger speelde Anthony op een SR met een hele exotische mix van speakers, nadat die amp bij een niet nader te noemen bedrijfje voor revisie was geweest, vond ie 'm voor geen meter meer klinken..."

Ja, we hebben destijds geruild. Het was inderdaad exotische mix van speakers. Ook van trafo's. Er bleek een bassman OT in te zitten. Had ik pas later in de gaten, zien er vrijwel hetzelfde uit. Anthony heeft dit niet geweten. Ik heb hem gerestaureerd, hij is nu van een kennis (volgens mij) van je.

Al

SteavisSmokin
13 maart 2003, 13:25
Um....ik heb dus van Ricardo een BF Super Reverb gekocht anderhalf jaar geleden? Bestaat er enige toeval dat we het nu over dezelfde super reverb hebben? Ik heb nog nooit gechecked of er een bassman trafo inzit...zo toch effe checken!! De reverb trafo is de enige trafo die niet origineel is...komt dit je bekend voor AL/Pleun?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: SteavisSmokin op 2003-03-13 13:27 ]</font>

Al
13 maart 2003, 15:14
[quote] SteavisSmokin: Um....ik heb dus van Ricardo een BF Super Reverb gekocht anderhalf jaar geleden? Bestaat er enige toeval dat we het nu over dezelfde super reverb hebben? Ik heb nog nooit gechecked of er een bassman trafo inzit...zo toch effe checken!! De reverb trafo is de enige trafo die niet origineel is...komt dit je bekend voor AL/Pleun? /quote]

HAAAAAAAAAAAA STEVEN

Kom je daar nou pas achter!!!!!
Al die tijd op een mismatch gespeeld!!!!!

haha

--> GEINTJE!!

Die SR is weer netjes met een SR-OT uitgerust en pas vorige maand verkocht.

Die Bassman-OT is voor Pleun

Al

SteavisSmokin
13 maart 2003, 15:45
Haha, OKE DAN!!! Bedenk me ook dat deze Super van Ricardo zelf was en dat Anthony hem ook had willen kopen maar Ricardo had hem toch aan mij verkocht (:D lucky me!). Deze had ook geen exotische mix (wat voor mix moet ik dan aan denken? 2 delen wodka, 1 deel jus d'orange 1 deel tia maria en het geheel afmaken met wat ijsklontjes ofzoiets?) van speakers. :wink:

PeeVee
15 maart 2003, 13:11
> ik heb dus van Ricardo een BF Super Reverb
> gekocht anderhalf jaar geleden?
Ja, die met die groene pilot light jewel toch? Prima amp, Ricardo had altijd erg goeie sound (en is zelf ook begenadigd tech). Wat voor speakers zaten daar eigenlijk in? Zullen wel Mojo's zijn geweest denk ik, daar was (is?) Ricardo wel gek op.

> Die SR is weer netjes met een SR-OT
> uitgerust en pas vorige maand verkocht.
> Die Bassman-OT is voor Pleun
Grappig, ik heb ooit van Ricardo een (early sf?) Bassman 50 (Export) gekocht, daar zat een OT in van een ultralineaire Fender '75. Ricardo was / is ook de tech van Anthony, misschien hij hij 'm ooit in die SR gezet omdat (?) Anthony met 4 x 16 Ohm (Celestion?!) wilde spelen?!?!... Krijg ik misschien "mijn eigen" trafo trug... HAHAHAHA... It's a small world...

Heeft er iemand nog een Fender buizen amp te koop?! Dan gaarne direct inleveren bij het verzamelaarsgilde (Jay, Al, Pleun, Steve) :wink:

SteavisSmokin
15 maart 2003, 13:25
Toen ik de BFSR kocht van Ricardo zat er een rode pilot light in, sovtek 12AX7WAs (die zijn er dus redelijk snel uitgegaan!) Svets 6l6GC en eminence P10R speakers (geen mojos dus helaas), kreeg de originele speakers er ook nog bij. zat ook nog een 47pf cappie in PI gedeelte gesoldeerd die tophoog wegnam, m.a.w. het was wel een goed klinkende versterker maar nu klinkt ie nog VEEEEL beter! Maar dan hebben we het dus wel over een andere versterker? Had R er meerdere?

PeeVee
24 maart 2003, 13:48
Nee, maar R. is de amp-tech (als ie niet op wereldreis is) van Anthony. Heeft ook in Anthony's Deluxe (dus stock zonder reverb) een reverbje gebouwd dat recovered via 1e kanaal... wel slim gedaan...

PeeVee
24 maart 2003, 13:52
Die SR is uiteindelijk bij Al terecht gekomen (geruild tegen bf DR) en er bleek dus een '69 BM trafo in te zitten, die heb ik nu van Al overgenomen voor in mijn VR. Vervelend is dat ik op mijn VR geen 230V stand heb zitten, alleen 220V en 240V. Op 220V stand is B+ netjes met 5U4, op 240V met 5U4 te laag en met GZ34 (wil ik liever) netjes, maarja... dan is gloeispanning maar net 5.8 Volt en da's toch wel erg weinig. Moet ik tevens de preamp spanning op gaan krikken met andere weerstanden, hoop gedoe. Ik blijf dus bij de 5U4 op 220V stand, dat werkt de preamp ook op lekker hoge spanning. Goeie fan erachter hangen dat ie niet te heet wordt, bas een beetje terugtunen, dan in combinatie met grote bassman OT en Weber C10Q speakers moet dat toch wel een beetje willen blazen...

Mr.Jay
24 maart 2003, 17:23
[quote]
Op 2003-03-24 13:52, schreef PeeVee:
Moet ik tevens de preamp spanning op gaan krikken met andere weerstanden, hoop gedoe.

dit is toch voor jou wel het minste "gedoe" ....

Jay

PeeVee
25 maart 2003, 16:52
Ja, maar dan zit ik met gloeispanning van 5,7 - 5,8 Volt en da's toch wel heeeeel krappies!

Mr.Jay
25 maart 2003, 19:00
[quote]
Op 2003-03-25 16:52, schreef PeeVee:
Ja, maar dan zit ik met gloeispanning van 5,7 - 5,8 Volt en da's toch wel heeeeel krappies!

Hang er een batterijtje bij.......(sorry)
Jay

PeeVee
26 maart 2003, 10:11
Tja daar zeg je wat... een 1.5V batterijtje erbij zou kunnen natuurlijk... gewoon zo'n kleine penlight, neemt ook niet veel ruimte in...

Maarja... dan zit ik dus weer op 7,2V (5.7 + 1.5), zou dat niet te veel zijn voor die gevoelig gloeidraadjes? Ik ben bang dat ze dan niet meer zo goed meer meeresoneren met mijn wereldsound. Zou je geen capacitieve werking krijgen van het batterijtje t.o.v. de power trafo? En kan ik dan nog steeds mijn bias op de speakers meten?!...

Mr.Jay
26 maart 2003, 11:53
[quote]
Op 2003-03-26 10:11, schreef PeeVee:
Tja daar zeg je wat... een 1.5V batterijtje erbij zou kunnen natuurlijk... gewoon zo'n kleine penlight, neemt ook niet veel ruimte in...

Maarja... dan zit ik dus weer op 7,2V (5.7 + 1.5), zou dat niet te veel zijn voor die gevoelig gloeidraadjes?

op restant zou je een fijn tekst-lees-lampje kunnen laten branden, handig joh !

Jay