PDA

View Full Version : Na mijn Squier van €115...



Basileia
3 december 2008, 08:27
Hallo mede-gitaarnetters.

Ik speel nu zo'n 3 jaar elektrische gitaar. Ik doe dat gewoon op mijn beginners-squiertje van €115. Mijn roland cube 15 heb ik recent vervangen door een Line 6 Spider Jam. Ik zit er nu ook sterk aan te denken om een andere gitaar in huis te halen, want bijvoorbeeld het schroefdraad van de tremolo van m'n squier(een van mijn favoriete gitaaronderdelen), is nagenoeg helemaal weg.

Ik ben er nu wel een beetje achter waarvoor ik mijn gitaar wil gaan gebruiken, en ik heb voor mijzelf een lijstje met eisen opgesteld. Echter heb ik nog niks gevonden wat hieraan voldoet. Iemand ideeen?

Mijn eisen:
Budget: €500-700
Een goede tremolo, die niet ontstemt als ik er maar een aai over geef.(Les Paul valt dus af)
Breed inzetbaar, het liefst met een mix van single coil(s) en humbucker(s).
Niet te snel ontstemmen (op die squier kan ik elk kwartier stemmen).
Wat ik zoal speel:
Birds in a Storm (http://www.youtube.com/watch?v=YY6moHiwZCE)

Bij voorbaat dank,

Frank

almarvk
3 december 2008, 08:30
Dan haal je toch gewoon een goede stratocaster? Topics genoeg hierover te vinden op het forum.

Krikkeden 1ste
3 december 2008, 08:42
Ik denk dat je blij zou zijn met een goed Ibaneesje...

bv: http://www.thomann.de/be/cat_PG_20.html?gf=st_models&oa=ala

Dan kan je ook eens meer dan een aai geven zonder te ontstemmen... :rockon:

Bram+
3 december 2008, 08:49
Inderdaad, bijvoorbeeld een S670FM:
http://www.woodbrass.com/images/woodbrass/2510015093017.JPG

Die gaan voor ongeveer 600 euro. Binnen de S-serie zijn er ook nog wel goedkopere opties die er in principe niet zwaar voor onder doen trouwens.

iWishmaster
3 december 2008, 09:28
De link die je geeft doet het niet ...

Maar als je jouw strat fijn vind, kun je voor dat geld een mooie tweedehands Fender Highway one met Humbucker in de brug kopen, met wat geluk misschien een American Standard voor ietsje meer. Zoek op HSS( Humbucker Single Single) of 'fat strat'.

Test in een winkel in ieder geval een gitaar met een Floyd Rose(-achtige) tremelo en een 'fenderachtige' tremelo en kijk wat je beter bevalt! Floyds zijn leuk speelgoed, maar het is een enorme ramp om de gitaar af te stellen, snaren te verwisselen en soms zelfs een ramp om te stemmen. Voordeel is wel dat je veel minder vaak hoeft te stemmen dan bij een 'fenderachtige'.

sjaak1990
3 december 2008, 12:17
Ik zou zeggen als blade fan. Een blade rh2. Heb hem zelf uitgebreid getest, 2 single coils en een humbucker en een boost systeem en locking tuners, dus hij ontstemd niet snel. Vond hem beter dan een fender mark knopfler.
Je zegt zelf een mix van single coils dus een superstrat is het mooiste, het aller mooiste een 2e hands rh4 :blast:

Edit: dat is te duur.

jimihattricks
3 december 2008, 13:33
Niet te snel ontstemmen (op die squier kan ik elk kwartier stemmen).

elk kwartier vind ik nogal meevallen.. tenzij het is zonder dat er op gespeeld wordt natuurlijk

Bram+
3 december 2008, 14:40
elk kwartier vind ik nogal meevallen.. tenzij het is zonder dat er op gespeeld wordt natuurlijk
Meevallen? Misschien ben ik lui, maar ik ben allang blij dat ik m'n gitaar dagen achter elkaar op de standaard kan laten staan en 'm af en toe eraf kan pakken en dat hij dan nog steeds gestemd is, met misschien een kleine tweak met de fijnstemmers. Dat is inderdaad een groot voordeel van een floyd rose achtig systeem tegenover het nadeel dat het stemmen over het algemeen wat lastiger is. Overigens valt dat stemmen bij de ZR-trem op de S-series 100% mee.

Orgasmocaster
3 december 2008, 22:41
iets strat-achtigs met lsr nut, wilkie en hotrails

http://i68.photobucket.com/albums/i24/m4rk0_0/JJ22-06-08034.jpg

Braindead
3 december 2008, 22:45
Floyds zijn leuk speelgoed, maar het is een enorme ramp om de gitaar af te stellen, snaren te verwisselen en soms zelfs een ramp om te stemmen.

Ik vind dat je hier enorm overdrijft. Misschien vind jij het een ramp om te stemmen maar ik vind het vrij makkelijk. Gewoon eerst globaal stemmen, dan locken en dan met de finetuners. Is eigenlijk toch niet moeilijk.

Er zijn meerdere gitaren die wat voor jou zouden kunnen zijn. Probeer gewoon een aantal gitaren die je wat lijken. Let erop dat je een goede FLoyd ROse hebt als je die wilt hebben. (vraag desnoods de verkoper). ALs je jou budget uit wilt geven is er zeker wel wat te vinden, al helemaal als je tweedehands zou gaan (dit alleen doen als je iemand erbij hebt die er verstand van heeft/ of je moet er zelf veel verstand van hebben)

Basileia
4 december 2008, 12:08
Hartstikke bedankt allemaal!

Ik heb tweedehands een ibanez s670fm zien staan, en die ga ik zeker is proberen. Voor de rest ben ik er wel uit dat het geen hss strat word, dat spreekt me gewoon helemaal niet aan.

Voor de rest word het weer en bezoekja aan feedback/rockpalace...

vincent136
4 december 2008, 16:15
en een PRS Singlecut dan? die is ook heel erg goed en zit precies tussen de strat en les paul in kwa sound.

Dark_Tranquillity
4 december 2008, 16:47
Een tweedehands Jackson Professional, H-S-S, of een Charvel 275-XL, prima gitaren, de een wat meer metal, de andere gewoon een fijne strat.

iWishmaster
4 december 2008, 16:57
Ik vind dat je hier enorm overdrijft. Misschien vind jij het een ramp om te stemmen maar ik vind het vrij makkelijk. Gewoon eerst globaal stemmen, dan locken en dan met de finetuners. Is eigenlijk toch niet moeilijk.

-De eerste week nadat er nieuwe snaren opzitten kan ik anders mijn toplocks er wel af laten: de fijnstemmers rijken gewoon niet ver genoeg om dat verschil bij te stemmen.
-Even in een andere stemming spelen om te proberen is er ook niet bij.
-Zelf afstellen kun je als beginner wel vergeten (ben ooit eens begonnen aan het intoneren, maar heb 'em na een uur maar weggebracht: snaren erop, intoneren, snaar eraf, bijstellen, snaar erop, intoneren, zucht ...).

Dark_Tranquillity
4 december 2008, 18:25
-De eerste week nadat er nieuwe snaren opzitten kan ik anders mijn toplocks er wel af laten: de fijnstemmers rijken gewoon niet ver genoeg om dat verschil bij te stemmen.
-Even in een andere stemming spelen om te proberen is er ook niet bij.
-Zelf afstellen kun je als beginner wel vergeten (ben ooit eens begonnen aan het intoneren, maar heb 'em na een uur maar weggebracht: snaren erop, intoneren, snaar eraf, bijstellen, snaar erop, intoneren, zucht ...).

Wat een bullshit:

- De eerste keer stemmen met nieuwe snaren gewoon even iets verder doordraaien, en weer terug. Het helpt ook als je geen postbode elastieken gebruikt. Weg probleem, je bent gelijk stemvast en de finetuners kunnen het de eerste maand weer prima aan.
- Ik heb twee FR gitaren, waarvan ik er 1 heb waarbij de FR vastzit dmv een blokje hout. De perfecte stemvastheid, toplock even los en een andere stemming hanteren. Wil ik weer zweven, dan draai ik de veren zo aan dat het blokje er net tussenweg wil, en ik zit bijna goed kwa stemming.
- Intoneren stelt niets voor, je zet je trem weer vast, en het los en vastmaken van 1 snaartje is geen probleem. Z'n draaiding voor je tuners is wel handig, dan gaat het iets sneller. Bovendien heb je bij een goede gitaar, je gereedschap achterop de kop zitten, of in je koffer.

Zo, als je het niet gelooft, nodig ik je uit het eens te komen bekijken. Dit is ook als beginner prima te doen, mits je even leest wat je moet doen.

Mi-J'Den
4 december 2008, 18:34
Ondanks dat je o.a. 'singlecoil' noemt als voorwaarde raad ik je aan om als je gaat testen de PRS SE Singlecut Trem en PRS SE Custom ook te testen. Beide erg goede gitaren, goed afgewerkt en lekker werkende tremolo.
Alleen geen singlecoil pickups dus, maar dat kan nog aangepast worden door ze te vervangen door pickups die je kunt coil-splitten (of hoe je dat ook in het NL moet zeggen).

iWishmaster
5 december 2008, 08:50
Wat een bullshit:

- De eerste keer stemmen met nieuwe snaren gewoon even iets verder doordraaien, en weer terug. Het helpt ook als je geen postbode elastieken gebruikt. Weg probleem, je bent gelijk stemvast en de finetuners kunnen het de eerste maand weer prima aan.
- Ik heb twee FR gitaren, waarvan ik er 1 heb waarbij de FR vastzit dmv een blokje hout. De perfecte stemvastheid, toplock even los en een andere stemming hanteren. Wil ik weer zweven, dan draai ik de veren zo aan dat het blokje er net tussenweg wil, en ik zit bijna goed kwa stemming.
- Intoneren stelt niets voor, je zet je trem weer vast, en het los en vastmaken van 1 snaartje is geen probleem. Z'n draaiding voor je tuners is wel handig, dan gaat het iets sneller. Bovendien heb je bij een goede gitaar, je gereedschap achterop de kop zitten, of in je koffer.

Zo, als je het niet gelooft, nodig ik je uit het eens te komen bekijken. Dit is ook als beginner prima te doen, mits je even leest wat je moet doen.
Ik vind het inderdaad _erg_ moeilijk om te geloven als ik dit lees: mijn ervaring met Floyd Roses is dat ze simpelweg zwaar klote zijn. Snaren vervangen en stemmen op mijn strat duurt nog geen 5 minuten, voordat ik dat op mijn ESP heb gedaan ben ik een half uur verder.
Dat is ook de enige reden dat ik mij KH-202 weg doe: liefste wil ik zowat hetzelfde model voor terug, maar dan met vaste brug.

schwalbe
5 december 2008, 14:54
Godin SD?

http://www.godinguitars.com/guitars/godinperfsdleafamberrn.jpg

http://www.godinguitars.com/godinsdp.htm

RonnyV
5 december 2008, 15:15
Gwoon lekker een ibanez kopen met floyd rose ;)
Het stemmen is helemaal geen probleem, je moet het gewoon ff door krijgen.

Speulert
5 december 2008, 19:54
-De eerste week nadat er nieuwe snaren opzitten kan ik anders mijn toplocks er wel af laten: de fijnstemmers rijken gewoon niet ver genoeg om dat verschil bij te stemmen.
-Even in een andere stemming spelen om te proberen is er ook niet bij.
-Zelf afstellen kun je als beginner wel vergeten (ben ooit eens begonnen aan het intoneren, maar heb 'em na een uur maar weggebracht: snaren erop, intoneren, snaar eraf, bijstellen, snaar erop, intoneren, zucht ...).

Ehm dan rek je dus gewoon je snarek niet goed op bij het snaren verwisselen.

En het intoneren en afstellen is de eerste keer een ramp, 2de keer vervelend, En vanaf de derde keer weetj je wat te doen en ontstemt je gitaar nog niet als je er met een vrachtwagen overheen rijd. Mits je een beetje een degelijk fr systeem hebt

jimihattricks
5 december 2008, 22:42
Meevallen? Misschien ben ik lui, maar ik ben allang blij dat ik m'n gitaar dagen achter elkaar op de standaard kan laten staan en 'm af en toe eraf kan pakken en dat hij dan nog steeds gestemd is, met misschien een kleine tweak met de fijnstemmers. Dat is inderdaad een groot voordeel van een floyd rose achtig systeem tegenover het nadeel dat het stemmen over het algemeen wat lastiger is. Overigens valt dat stemmen bij de ZR-trem op de S-series 100% mee.

duurt helaas ook een dag om de gitaar te stemmen...

kwartier is idd niet bijster lang, een stevige hals, vaste brug, goed gevijlde topkam en locking tuners houden mijn gitaar idd heel goed op stemming, ontstemde gitaren zijn idd een pain in the ass

Bram+
5 december 2008, 23:24
duurt helaas ook een dag om de gitaar te stemmen...

kwartier is idd niet bijster lang, een stevige hals, vaste brug, goed gevijlde topkam en locking tuners houden mijn gitaar idd heel goed op stemming, ontstemde gitaren zijn idd een pain in the ass

Een dag? Kijk je in de tussentijd dan ook een seizoenetje Gooische vrouwen of zo:???:

Ik gebruik negen van de tien keer hetzelfde merk/type snaren, en afgezien van het feit dat je iets langer bezig bent met het vastzetten, is het daarna net zo'n geklooi met afstellen als met andere gitaren.Als je niet iedere keer van .013 naar .009 gaat en weer andersom, hoef je heus niet je gitaar helemaal opnieuw af te stellen. Dat afstellen zou anders ook gelden voor gitaren met een vaste brug/vintage tremolo.

R2on
6 december 2008, 11:10
Laten we ons focusen op de vragen van de OP :)


Heb je misschien al een telecaster geprobeerd? Ik heb een Fender Telecaster made in Japan gekocht en ze klinkt perfect!

Je kan ook een mexicaan kopen, je hebt al een Fender strat of tele voor 450,-

Basileia
6 december 2008, 18:06
Vandaag bij rock palace in den haag de Ibanez S670FM-ATP geprobeert, en die beviel me zeker! Superdunne body, eindeloze sustain, en een supersnel neckje. Als ik met oud en nieuw goed ophaal (jah, ik loop kranten, ben pas 15), ga ik hem zeker halen. Bedankt voor jullie tips!

Frank