PDA

View Full Version : Kleine schroefjes frustratie!



prs
2 december 2008, 21:36
Iedere keer wanneer ik een onderdeel wil vastzetten dat bestaat uit kleine schroefjes (denk aan schroefjes voor stemechanieken, string tree's etc.) dan draaien de koppen ALTIJD dol!
De schroeven zijn niet goed met een handschroevendraaier erin te draaien, maar de automatische schroevendraaier is zo krachtig dat de koppen hierdoor helemaal dol draaien.

Hoe doen julie dit? Tips?

superfly
2 december 2008, 21:46
Voorboren met een heeel klein boortje. Investeren in een paar goede schroevendraaiers in de diverse maten, en de juiste bij het schroefje kiezen. Het lijkt me zo goed als onmogelijk om die kleine pielekes zonder schade electrisch in te draaien. Desalniettemin draai ik er ook wel eens een over de kop. Ik probeer een voorraadje reserves aan te houden.

Grtz Wim

prs
2 december 2008, 21:49
Voorboren deed ik al altijd, maar dus inderdaad met de hand indraaien met een perfect passende schroevendraaier. Pff, die dingen zijn ook zo vreselijk klein!

oknarb180
2 december 2008, 21:49
Iedere keer wanneer ik een onderdeel wil vastzetten dat bestaat uit kleine schroefjes (denk aan schroefjes voor stemechanieken, string tree's etc.) dan draaien de koppen ALTIJD dol!
De schroeven zijn niet goed met een handschroevendraaier erin te draaien, maar de automatische schroevendraaier is zo krachtig dat de koppen hierdoor helemaal dol draaien.

Hoe doen julie dit? Tips?

Hey,

Ik ken dat probleem! Ik heb een tijdje in een muziekwinkeltje gehobbied, en daar heb ik regelmatig setjes stemmechanieken vervangen. Ik stopte eerst de bestaande gaatjes dicht met bijv. lucifers o.i.d. (waren voorhanden) en prikte met een goede scherpe priem een gaatje om te markeren, daarna mechanieken er af en goed diep met de priem voordrukken, evt. met een beetje draaien. Het voordeel van een gat van een priem is dat het ook al taps loopt, net zoals deze kleine schroefjes vaak zelf. Bij het aandraaien trekt het schroefje zichzelf vast in het gat en voila! Niet harder aandraaien dan nodig is, want vast is vast.
Tenminste, zo werkte het bij mij prima!

vr.gr.

Branko

gorbatjov
2 december 2008, 22:36
Heel klein beetje vet aan het schroefdraaf en voila ,hij gaat erin als een piemel in een weesmeisje

barno
2 december 2008, 22:59
Iedere keer wanneer ik een onderdeel wil vastzetten dat bestaat uit kleine schroefjes (denk aan schroefjes voor stemechanieken, string tree's etc.) dan draaien de koppen ALTIJD dol!
De schroeven zijn niet goed met een handschroevendraaier erin te draaien, maar de automatische schroevendraaier is zo krachtig dat de koppen hierdoor helemaal dol draaien.

Hoe doen julie dit? Tips?


haha, heerlijk die kleine ergernissen die zowat iedereen zal herkennen hier :) ik zeker ...
ik boor ook vrij groot voor, en als het schroefje niet genoeg grip heeft, friemel ik er een splinter in, does meestal the job, maar ik bestel die kloteschroefjes ook wel op overschot

stijnkenens
2 december 2008, 23:24
hm, te groot voorboren zou ik niet doen.
Ik pak altijd een vijs en een boor in 1 hand, en houd ze achter elkaar, boor voor de vijs. Zo kan je zien of het boortje even groot is als de schacht van het vijsje, de schroefdraad moet er uitsteken, dan is er plaats genoeg voor de vijs, en de schroefdraad snijdt in het hout.
Let wel dat er bij sommige schroefjes vlak onder de kop een verdikking zit, zonder schroefdraad, dat moet je appart met een groter boortje voor boren anders draai je je schroef hierop stuk.
Vooral in harde houtsoorten (esdoorn e.d.) is voorboren een must. In loofhoutceder (hals en kop van een klassieke gitaar) is met een krasnaald prikken ruimschoots voldoende.

s

Orpheo
3 december 2008, 00:52
met mijn boormachine, die ik heeel rustig kan laten draaien, heb ik nooit problemen. maar ja, voorboren met de juiste maat he. ik heb een paar prachtige boortjes hier liggen, van 0,5mm tot 10 mm, met stapjes van 0,5mm, en dat is ideaal, kan er echt alles mee voorboren. beetje vet erop inderdaad, en het gaat gesmeerd.

gengar
3 december 2008, 10:34
voorboren, vaseline gebruiken en met de hand erin draaien. Goeie schroevedraaiers gebruiken en alle slechte schroevedraaiers die je hebt voor dingen gebruiken die niks met schroeven draaien te maken hebben.

Git Aar
15 februari 2009, 15:37
De batterij houder van mn gitaar zit met 2 zeer kleine schroefjes in de zijkant (onderaan).
Nu kwam ik erachter dat er 1 schroefje uit is, en jawel, het gat te groot is.
Heb er een groter schroefje ingedraaid, die, jawel, ook doordraait.
Zal ik nu het grotere schroefje maar met houtlijn erin proppen in de hoop dat het hele zaakje blijft hangen?

De mahoniezijkant is zo flinterdun, daar valt amper in te schroeven.

Jailbird
15 februari 2009, 17:28
hey,

zulk soort schroefjes draai ik er altijd uit met het puntje van een aardappelschilmesje, gaat erg goed.

Rock On

Git Aar
15 februari 2009, 19:12
Ik heb uiteindelijk een schroefje wat een maatje dikker was (en zwart) uit een ouwe cd speler gehaald. Ook dat schroefje draaide door. Een groter schroefje zou niet in het gat passen van de batterijhouder. Dus heb ik dat grotere schroefje met houtlijm in het gaatje laten zakken. Nu hopen dat het snel hard wordt en nooit meer los hoeft.

:)

gengar
15 februari 2009, 21:44
ik raad aan om netjes het gat eerst te vullen (bijvoorbeeld met mengsel van betreffende houtzaagsel en secondelijm) of als het echt een klein gat is met secondelijm of eventueel andere lijm en dan op de juiste manier de schroef er weer in draaien.

stijnkenens
15 februari 2009, 22:07
Het doordraaien van schroefjes heeft te maken met wat jij denkt dat 'vast' is.
Als een klein schroefje mooi verzonken in het plastiek covertje zit, of bij een stemmechaniek perfect met de kop op de draagplaat rust zit het vast.
Aandraaien wil zeggen: de schroefdraad in het hout kapot breken, zo ontstaat er een gat even breed als de schroefdraad.
En dan kan je dag zeggen naar het vastvijzen.

s