PDA

View Full Version : Opzoek naar advies!



Alcoholicleaf
2 december 2008, 20:14
Heey!

Ik ben van plan om mijn über lompe crate stack transistoramp voorgoed de deur uit te doen en over te stappen op een volbuizen eindtrap. Nu ben ik dus nieuw in de 19" / rack wereld en ben ik benieuwd hoe ik aan het apparatuur moet komen etc. Ik kan dus wel wat advies gebruiken.

Ik zal even een klein beeld schetsen van mij en mijn wensen:

- Momenteel speel ik op een ESP - LTD F250 BLK met ESP-EMG lh-301 elementen, volgende week maandag komt mijn nieuwe EMG-ACTIVE-81/85 binnen voor deze gitaar. Deze gitaar staat in EADGBe stemming.

- Verder heb ik nog een custom gitaar, ST model, gestemd in B!!! reeds uitgerust met EMG-ACTIVE-81/85 hummbucky's en nog wat niet noemenswaardigge goedkope zooi.

- Als voorversterker / effecten pedaal gebruik in momenteel de BOSS GT10. Ik ben hoe dan ook NIET van plan om deze te vervangen door een rack pre-amp.

- Momenteel zit ik in een metalband, we maken muziek in het genre metallica / limpbizket / papa roach.. Het geluid dat ik graag wil hebben is een zeer dikke distortion, die ik redelijk kan nabootsen met mijn GT10. Ik mis alleen vooral op podia en in de repetitieruimte de kracht. (waarschijnlijk door de transistor eindtrap uit mijn crate XD)


Ik zoek dus een mooie 19" eindtrap. Het hoeft eigenlijk niet veel speciaals te hebben.... ik heb eigenlijk alleen al genoeg aan een volume knop en een paar dikke buizen.. om het maar heel plat te zeggen.

De prijs wil ik graag laag houden (2e hands... of nieuw maakt niet veel uit als het maar kwaliteit is.. heb geen zin om nogmaals uit mijn versterker te groeien..)



Hoop dat jullie me kunnen adviseren, of een link kunnen geven naar een site waar je rustig van alles op een rijtje hebt.

Groetjes, Jimmy.:blast::rockon::strat:


note! ik heb zelf redelijk wat gezocht op internet maar kom over het algemeen alleen uit op dingen als 'marktplaats/speurders.nl/ebay' allemaal sites met niet echt een index waar je makkelijk al het aanbod kan bekijken

paulusdeBKB
2 december 2008, 20:57
Je zult toch zelf moeten proberen wat je lekker vindt klinken. Als eindtrap voor een GT-8 hoeft het niet per se een buizeneindtrap te zijn: de GT-8 is ontworpen om de hele signaalketen t/m de luidsprekers te modelleren. Een dikke transistor-amp zou ook moeten werken (in dat opzicht is die Crate wellicht zo gek nog niet).

Wil je toch een buizeneindtrap, lees dan dit stuk van het forum maar eens goed door: er is al een hoop over geschreven.

Magic Bean
2 december 2008, 21:31
Ik zou gaan voor een Peavey 50/50. Zeer transparent en kan met hulp van de resonance knoppen zeeeer heavy klinken.
Staat er eentje op marktplaats volgens mij.
gaan rond de €350-450 weg.

Chiel
2 december 2008, 21:34
Ik denk dat in jou geval het type buizeneindtrap niet zo gek veel uit maakt. Gezien je budget zou ik in eerste instantie gaan voor een eindtrap uit de Peavey Classic serie. Daar is een prima 2x50W buizen eindtrap van. Vergelijkbaar is de Marshall 9100 (2x50W). Beide voor rond de 400E wel te krijgen. De Marshall 9200 (2x100W) is wellicht ook een leuke optie voor rond de 500E.

Zelf denk ik dat de transistor eindtrap van Rocktron (Velocity) ook een aanrader is. Erg leuk ding in combinatie met een moddeling eindtrap en tweede hands helemaal niet duur.

Uiteraard is er nog veel meer maar vaak minder goed tweede hands verkrijgbaar en veel duurder.

Alcoholicleaf
2 december 2008, 21:49
@ paulusdeBKB
----------------
Je hebt wel geleik in wat je daar zegt, ik heb toch een eigen idee bij een vet geluid... maar waar kun je een 19" eindtrap testen? Hier in helmond bij de lokale muziek handel heb ik er geen een zien staan. In eindhoven bij de feedback zijn ze me ook niet opgevallen...

Het eenigste wat ik zoek is zo'n simpel mogelijke goedkoop mogelijke eindtrap die mijn sound lekker krachtig maakt; perfect voor op het podium/op de repetitie.

Ik heb wat rondgezocht op onder andere http://www.musik-productiv.de er is redelijk wat te vinden aan eindtrappen maar veel hebben extra's zoals dual channel, presence regelaar gain regelaar enz.

Wat ik jammer vindt aan je reactie is dat je me niet beantwoord, ik bedoel ik weet wat voor een geluid er uit mijn Crate 4x 120 watt transistor eindtrap komt. Ik gooi mijn geluid altijd via mijn GT10 in de 'return' van de top dus ik gebruik de versterker zelf niet. Oftewel wat ik duidelijk wil maken is dat ik mijn crate gewoon te 'dun' vindt klinken. vooral tijdens repetitie. Ik moet mijn amp harder zetten, vooral tijdens solo's, om boven onze rithm gitarist uit te komen.
----------------

@ Magic Bean
----------------
Ja dat heb ik vaker gehoort die 50/50.. maar daarbij vraag ik me eigenlijk af of die 'hard genoeg kan' zegmaar.. ik weet niet echt hoe 120 watt transistor is in geluid (db) vergeleken met een buizen amp.?

----------------

@Chiel
----------------
Goede tip.. kun je me het verschil uitleggen kwa sound tussen bijvoorbeeld die Rocktron en bijvoorbeeld de Marshall 9100/9200? ik heb geen ervaring met de racks dus waar kan ik het mee vergeleiken?
----------------

Groetjes, en toch bedankt,

jimmy


ps. Reacties | Adviezen | ETC zijn welkom!

edje kadetje
2 december 2008, 22:29
vraag je je serieus af of een 50/50 buizen hard genoeg gaat?

Dat gaat veeeeel harder dan gezond voor je is. Als je het daarmee niet redt, dan is er iets mis met de rest van de band (speelt te hard!).

edit: even kijken, je gebruikt een 120 watt transistor eindtrap. Je zegt dat je hem harder moet zetten om boven de andere gitarist uit te komen met solo's. Maar hij gaat op zich wel hard genoeg?
Maak dan de verschillen in eindvolume van de verschillende patches groter (sologeluiden harder).

Maar het gaat je niet alleen om het volume maar ook om het geluid. Dan moet je inderdaad een buizeneindtrap gebruiken. Ik gebruik een mesa 50/50 bij mijn roland gp100 (een verre voorloper van de GT's van boss, in een rackversie). Dat klinkt erg goed!

Alcoholicleaf
2 december 2008, 22:43
vraag je je serieus af of een 50/50 buizen hard genoeg gaat?

Dat gaat veeeeel harder dan gezond voor je is. Als je het daarmee niet redt, dan is er iets mis met de rest van de band (speelt te hard!).

edit: even kijken, je gebruikt een 120 watt transistor eindtrap. Je zegt dat je hem harder moet zetten om boven de andere gitarist uit te komen met solo's. Maar hij gaat op zich wel hard genoeg?
Maak dan de verschillen in eindvolume van de verschillende patches groter (sologeluiden harder).

Maar het gaat je niet alleen om het volume maar ook om het geluid. Dan moet je inderdaad een buizeneindtrap gebruiken. Ik gebruik een mesa 50/50 bij mijn roland gp100 (een verre voorloper van de GT's van boss, in een rackversie). Dat klinkt erg goed!

Mesa eindtrapje klinkt volgensmij best lekker ja.. nouw ik kan op mijn versterker niets regelen omdat ik hem direct doorlus (return)... mijn GT-10 zijn patches staan gewoon op standaard ingsteld volume van de factory.. daarnaast heeft de GT-10 een leuk output volumeregelaartje.. gemiddeldgenomen sta ik bij normaal gebruik tijdens de repetitie op 50% tot 60% open... Mijn solo-patch is wat harder (soloswitch geactiveerd) maar toch valt het geluid weg... het lijkt gewoon alsof de buizenamp (bogner was het geloof ik) met een singel speakertje mijn geluid gewoon "weg drukt" want als hij stil is hoor je mijn solo vergeleken bij het gewone distortion patch best hard. Als ik "vergeet" om mijn sound te switchen en dan gewone accoorden ga spelen; diezelfde als de tweede gitarist uit de band hoor je mij duidelijk harder maar wel redelijk schel zegmaar..

EDIT: we spelen ALTIJD met oordopjes in!

Magic Bean
2 december 2008, 23:26
Mesa eindtrapje klinkt volgensmij best lekker ja.. nouw ik kan op mijn versterker niets regelen omdat ik hem direct doorlus (return)... mijn GT-10 zijn patches staan gewoon op standaard ingsteld volume van de factory.. daarnaast heeft de GT-10 een leuk output volumeregelaartje.. gemiddeldgenomen sta ik bij normaal gebruik tijdens de repetitie op 50% tot 60% open... Mijn solo-patch is wat harder (soloswitch geactiveerd) maar toch valt het geluid weg... het lijkt gewoon alsof de buizenamp (bogner was het geloof ik) met een singel speakertje mijn geluid gewoon "weg drukt" want als hij stil is hoor je mijn solo vergeleken bij het gewone distortion patch best hard. Als ik "vergeet" om mijn sound te switchen en dan gewone accoorden ga spelen; diezelfde als de tweede gitarist uit de band hoor je mij duidelijk harder maar wel redelijk schel zegmaar..

EDIT: we spelen ALTIJD met oordopjes in!
Typisch een geval van transistorversterker. Ik heb jaren hetzelfde probleem gehad.
Toen geswitched naar een racksysteem met een marshall 20/20: volume moest van 9 terug naar 2/3.
Buizen geven meer harmonische boventonen, waardoor je met een minder schel geluid toch goed door de mix heen kan komen.

Maar (komt-ie hoor), kijk ook eens naar je mids.
Een gitaargeluid zonder mids valt helemaal weg in een bandsituatie

Alcoholicleaf
2 december 2008, 23:29
Typisch een geval van transistorversterker. Ik heb jaren hetzelfde probleem gehad.
Toen geswitched naar een racksysteem met een marshall 20/20: volume moest van 9 terug naar 2/3.
Buizen geven meer harmonische boventonen, waardoor je met een minder schel geluid toch goed door de mix heen kan komen.

Maar (komt-ie hoor), kijk ook eens naar je mids.
Een gitaargeluid zonder mids valt helemaal weg in een bandsituatie

:roll: mijn mids.. hehe.. ja... daar zeg je wat.. mijn 'standaard' eq preset is ongeveer:

BASS MID TREBLE
60 % 50 % 70 %

en dan de gain rond de 60 - 75 procent... licht beetje aan het model versterker / overdrive / distortion etc.

Alcoholicleaf
2 december 2008, 23:39
Aanbod:

Marshall 9100 - 2e hands.. jaar gelede buizen vervangen + grote schoonmaakbeurt gehad - á - 350 euro

Conditie: behuizing bovenkant bekrast; lijkt alsof er vaak kabels ruuw bovenop zijn gegooit/ lomp ervanaf zijn gehaald; front panel ziet er netjes uit.



Marshall 9100 eindtrap buizenversterker

Een jaar geleden zijn de buizen samen met de potmeters van de gain en presence knoppen vernieuwd incl. een grondige reinigingsbeurt.

De versterker verkeerd in uitstekende staat.


Vraag: doen?

paulusdeBKB
2 december 2008, 23:50
Kijk, nu komen we ergens. Als je wegvalt in de mix, moet je inderdaad de eq van je patches eens proberen aan te passen tijdens de repetitie. Helpt dat niet (genoeg), dan kun je een buizen eindtrap kopen, of idd een Velocity eindtrap van Rocktron. Die heb ik ook, klinkt prima.

Je kunt natuurlijk ook een buizencombo kopen en de GT8 daarop aansluiten met de 4 kabelmethode (gebruik zoekfunctie). Voor repetities met een normale band is 20 watt buizen al hard zat, met 50 watt heb je flink wat headroom over.

Alcoholicleaf
2 december 2008, 23:55
@ PDBK:
-----------
Mooi :)...
Ga ik HOE DAN OOK proberen.. maar even aandacht voor het volgende:
-----------

De advertentie die ik gelezen had...

Goede optie.. of duurkoop?

Hier lees ik dat hij 'zwak tot matig' presteerd... goed genoeg voor de "beginners" andere zeggen weer dat het gewoon een goede poweramp is en dat er een typisch marshall geluid uitkomt. Nou heeft een vriend van mij een gewone marshall buizenamp en zijn geluid komt er naar mijn mening best wel lekker uit...

edje kadetje
3 december 2008, 07:16
Kijk, nu komen we ergens. Als je wegvalt in de mix, moet je inderdaad de eq van je patches eens proberen aan te passen tijdens de repetitie.


+1
volgens mij kun je nog heel wat tweaken aan je presets en er je eigen patches van maken:
volumeverschillen tussen de patches
eq's voor solo en slaggeluiden wijzigen
mate van gain voor de verschillende geluiden (mijn ervaring is dat veel gain en veel compressie je ook doet verdwijnen in de mix)

Alcoholicleaf
4 december 2008, 10:43
Ik krijg nu een mooi aanbod van een mede gitaarnet gebruiker!

hij biedt mij een Starfield (Ibanez) 2x50w buizenversterker compleet met de 2 bijbehorende 2x12 kasten aan tegen een naar mijn mening leuk prijsje.

is dit een aanrader of niet?:???: ik zelf heb er in iedergeval interesse in!

hoop op een spoedigge reactie!


jimmy

iWishmaster
4 december 2008, 11:25
Even een opmerking:

Ik ben de medegitarist in het bandje van de topicstarter. Ik speel over een Rivera Rake Reverb (55watt buizen) met een tubescreamer ervoor (gain 1, level 10), met een bogner cube 1x12" (V30). Ik speel voornamelijk het slagwerk, de topicstarter de solo's etc. Voorheen speelde ik over een Line 6 Spider II: die viel weg in de mix tegenover de GT-10 / Crate combinatie. Nu met mijn Rivera is het andersom: rythm sound van de topicstarter komt er goed door (is redelijk schel afgesteld, maar ik denk datie daarom beter over het iets vettigere mid-heavy sound van de rivera heenkomt). De solo's vallen echter soms weg, waardoor die flink harder moeten als eerst.

Ik heb hem proberen te overtuigen om gewoon een buizenamp te kopen, maar tot nu toe tevergeefs :dontgeti:. En ik weet ook helemaal niks van rack-units en dergelijke dus daarmee kan ik weinig helpen, en zo mogelijk nog minder van multi-effects.

Overigens: wij repeteren _veel_ te hard als je het mij vraagt: om boven de drummer uit te komen moet mijn amp op standje 4! En dat is HARD! (maar het klinkt wel lekker ...).

marc_o
4 december 2008, 11:48
Ik zou er eerst nog een snaar opleggen, aangezien je nu een EADGB stemming hebt...

Alcoholicleaf
4 december 2008, 13:53
Ik zou er eerst nog een snaar opleggen, aangezien je nu een EADGB stemming hebt...

Bedankt?? voor de opmerking.. heb het verandert



Even een opmerking:

Ik ben de medegitarist in het bandje van de topicstarter. Ik speel over een Rivera Rake Reverb (55watt buizen) met een tubescreamer ervoor (gain 1, level 10), met een bogner cube 1x12" (V30). Ik speel voornamelijk het slagwerk, de topicstarter de solo's etc. Voorheen speelde ik over een Line 6 Spider II: die viel weg in de mix tegenover de GT-10 / Crate combinatie. Nu met mijn Rivera is het andersom: rythm sound van de topicstarter komt er goed door (is redelijk schel afgesteld, maar ik denk datie daarom beter over het iets vettigere mid-heavy sound van de rivera heenkomt). De solo's vallen echter soms weg, waardoor die flink harder moeten als eerst.

Ik heb hem proberen te overtuigen om gewoon een buizenamp te kopen, maar tot nu toe tevergeefs :dontgeti:. En ik weet ook helemaal niks van rack-units en dergelijke dus daarmee kan ik weinig helpen, en zo mogelijk nog minder van multi-effects.

Overigens: wij repeteren _veel_ te hard als je het mij vraagt: om boven de drummer uit te komen moet mijn amp op standje 4! En dat is HARD! (maar het klinkt wel lekker ...).

haha... je hebt gelijk.. ik ben btw toch opzoek naar een buizenamp :???:....





Iemand enige informatie over de Ibanez Starfield 2x50 watt?
(zie vorige post)

iWishmaster
4 december 2008, 13:55
haha... je hebt geleik.. ik ben btw toch opzoek naar een buizenamp :???:....
Een buizen preamp en poweramp bedoel ik :)

Alcoholicleaf
4 december 2008, 13:57
heb ik toch niets aan als ik toch over mijn GT-10 speel?

iWishmaster
4 december 2008, 14:12
heb ik toch niets aan als ik toch over mijn GT-10 speel?
Dan heb ik dat volgens mij verkeerd uitgelegd vorige keer, we moeten eens een keer samen naar de muziekwinkel geloof ik :)

Anyway: je kunt je GT-10 aansluiten met de zogenaamde 4-kabel-methode als de versterker een Effects loop heeft:
Gitaar
|
|
Input GT-10
FX loop send GT-10
|
|
Input versterker
Effects Send versterker
|
|
FX loop return GT-10
Output GT-10
|
|
Effects return versterker
En dan naar je cabinet.

Dan gebruik je de versterkermodellen van je GT-10 _niet_, alleen de effecten die erin zitten (boosters, delays, reverbs etc.) en de amp control optie. Eventueel kun dan ook nog als aanvulling de versterkermodellen van je GT-10 gebruik voor wat variatie (acoustische gitaar simulaties bijvoorbeeld).

Mr.Bluesbreaker
4 december 2008, 14:16
Vraag tussendoor voor fanatici: ik zet mijn Vox Tonelab Le in de seriele loop van mijn Hook Captain. Brand me maar af, het werkt voor mij en het is programmeerbaar. Nooit meer op gehoor je analoge bakjes in snelheid instellen en ninja moves uithalen om meerdere effecten in -en uit te schakelen.

Maar nu: ik heb hiervoor gewoon een 6 tal patches waar de versterker/ampsimulatie uit staat. Is er dan een verschil met de 4 kabel methode? Klankgewijs?

Alcoholicleaf
4 december 2008, 14:22
Dan heb ik dat volgens mij verkeerd uitgelegd vorige keer, we moeten eens een keer samen naar de muziekwinkel geloof ik :)

Anyway: je kunt je GT-10 aansluiten met de zogenaamde 4-kabel-methode als de versterker een Effects loop heeft:
Gitaar
|
|
Input GT-10
FX loop send GT-10
|
|
Input versterker
Effects Send versterker
|
|
FX loop return GT-10
Output GT-10
|
|
Effects return versterker
En dan naar je cabinet.

Dan gebruik je de versterkermodellen van je GT-10 _niet_, alleen de effecten die erin zitten (boosters, delays, reverbs etc.) en de amp control optie. Eventueel kun dan ook nog als aanvulling de versterkermodellen van je GT-10 gebruik voor wat variatie (acoustische gitaar simulaties bijvoorbeeld).

ja dat heb je al verteld klopt :) wanneer heb je tijd dan :)?

paulusdeBKB
4 december 2008, 14:37
Vraag tussendoor voor fanatici: ik zet mijn Vox Tonelab Le in de seriele loop van mijn Hook Captain. Brand me maar af, het werkt voor mij en het is programmeerbaar. Nooit meer op gehoor je analoge bakjes in snelheid instellen en ninja moves uithalen om meerdere effecten in -en uit te schakelen.

Maar nu: ik heb hiervoor gewoon een 6 tal patches waar de versterker/ampsimulatie uit staat. Is er dan een verschil met de 4 kabel methode? Klankgewijs?

Geen idee. Sluit het eens aan via de 4-kabelmethode, merk je verschil?

iWishmaster
4 december 2008, 14:38
Vraag tussendoor voor fanatici: ik zet mijn Vox Tonelab Le in de seriele loop van mijn Hook Captain. Brand me maar af, het werkt voor mij en het is programmeerbaar. Nooit meer op gehoor je analoge bakjes in snelheid instellen en ninja moves uithalen om meerdere effecten in -en uit te schakelen.

Maar nu: ik heb hiervoor gewoon een 6 tal patches waar de versterker/ampsimulatie uit staat. Is er dan een verschil met de 4 kabel methode? Klankgewijs?

Ligt aan de effecten die je gebruikt. Wanneer je de booster (tubescreamer, overdrive, distortion) simulaties van je tonelab niet gebruikt, maar het niks uit qua klank. Deze effecten klinken namelijk niet mooi in je effectsloop: alle andere (delay, reverb, chorus etc.) zullen bij de 4CM hetzelfde klinken. het hele idee van 4CM is namelijk alleen dat sommige effecten voor de preamp kunnen en sommige erna.
Is de Hook midi-schakelbaar dan?

@alcoholic_leaf: We zullen het er zondag eens over hebben bij de repetitie, ergens volgende week heb ik wel weer tijd denk ik. Ik neem dan ook mijn GT-8 mee en dan kun je het zelf horen :)

Mr.Bluesbreaker
4 december 2008, 14:50
Ah ok, ik gebruik inderdaad niets aan drives uit de Tonelab.
Geen idee of ie MIDI schakelbaar is, (volgens mij niet) het is mij voornamelijk om de delays en tremelo's in snelheid van de nummers van de setlist te kunnen programmeren en een extra tap tempo switch erbij te hebben indien nodig. Plus dat je je volumepedaal als een traploze cleanboost hebt, en bij inschakelen/uitschakelen van meerdere effecten gewoon je loop switch van je amp gebruikt.

iWishmaster
4 december 2008, 15:13
Ah ok, ik gebruik inderdaad niets aan drives uit de Tonelab.
Geen idee of ie MIDI schakelbaar is, (volgens mij niet) het is mij voornamelijk om de delays en tremelo's in snelheid van de nummers van de setlist te kunnen programmeren en een extra tap tempo switch erbij te hebben indien nodig. Plus dat je je volumepedaal als een traploze cleanboost hebt, en bij inschakelen/uitschakelen van meerdere effecten gewoon je loop switch van je amp gebruikt.

Ah ok, je gebruikt hem dus niet om amp kanalen te schakelen (dat zou ook nog kunnen namelijk).

Mr.Bluesbreaker
4 december 2008, 15:54
De Captain schakelen met de Tonelab? Vertel meer, desnoods betalen we bij...

iWishmaster
4 december 2008, 16:05
De Captain schakelen met de Tonelab? Vertel meer, desnoods betalen we bij...

Om dan maar definitief dit topic te kapen :)

Je Tonelab kan midi signalen uitsturen (kun je meeprogrammeren met de patches). Wanneer je een midi-switcher (zoals een Nobels MS4) aansluit op je hook (dus in plaats de footswitch van de hook), zal deze de midi-signalen van je Tonelab omzetten in aan/uit signalen, zoals je dat normaal met de voetschakelaars doet. Dan kun je dus met 1 druk op de knop van clean met chorus en reverb via crunch zonder effecten naar lead met delay bijvoorbeeld.

Sommige amps werken zelf al met midi, in het geval van de hook heb je nog eens zo'n extra midi switcher nodig. Deze zijn niet heel duur gelukkig. Nadeel van dit is wel dat je met midi moet gaan werken en dat is redelijk ingewikkeld. Tenminste, de eerste keer, als het eenmaal werkt is de flexibiliteit en het gebruiksgemak niet te overtreffen. Overigens heb ik zelf geen ervaring met zo'n setup, maar zodra ik een berg geld over heb ga ik het zeker ook zo doen.

Mr.Bluesbreaker
4 december 2008, 16:21
Tof, bedankt voor de info.
Punt is wel dat je dan zo'n extra switcher nodig bent; pedalboard wat direct in de amp gaat, Tonelab in flightcase, midiswitcher....heb je zomaar anderhalve meter bakjes voor je neus.

iWishmaster
4 december 2008, 16:27
Tof, bedankt voor de info.
Punt is wel dat je dan zo'n extra switcher nodig bent; pedalboard wat direct in de amp gaat, Tonelab in flightcase, midiswitcher....heb je zomaar anderhalve meter bakjes voor je neus.

Nou ... De footswitch van je Hook heb je niet meer nodig, de midiswitcher kun je gewoon ergens achter je amp leggen, die hoef je maar 1 keer in te stellen. in principe heb je dan alleen nog je Tonelab als enigste pedaal.

Magic Bean
4 december 2008, 16:32
Tof, bedankt voor de info.
Punt is wel dat je dan zo'n extra switcher nodig bent; pedalboard wat direct in de amp gaat, Tonelab in flightcase, midiswitcher....heb je zomaar anderhalve meter bakjes voor je neus.

Een Nobels MS-4 is iets van 15 bij 10 cm...

De reden dat je dingen hebt geprogrammeerd op de Tonelab en het argument dat je zoveel voor je voeten hebt liggen, schreeuwen om een reactie!!!!
Aldus: Koop een G-major/G-force/Intellifex/of andere multieffects en een GCX looper.
Pedaaltjes in de looper, midifootcontroller erbij(desnoods de Tonelab) en geen gezeur met switchen meer.

Kost wat, maar, ach, je hebt ook n Hook :-P

Mr.Bluesbreaker
4 december 2008, 16:55
Begin het zo langzamerhand te snappen. Step up in handigheid, toch blijft het prioteit level 3 zegmaar voor me, effecten en schakelingen moeten me hoogstens niet in de weg zitten bij m'n spel, voor de rest ben ik het liefst zo 'roots' mogelijk qua klank.

Wil echter eerst alle 'fundamenten' zo goed als mogelijk hebben; cab, head, gitaren, wah, bekabeling, microfoons, flightcases. Volgende project is een echt goede semi-akoestische.

edje kadetje
4 december 2008, 22:03
haha... je hebt geleik.. ik ben btw toch opzoek naar een buizenamp :???:....



Ik weet dat dit off topic is en dat sommigen hier dit gezeik vinden ...
maar ... 'geleik'???

Alcoholicleaf
4 december 2008, 22:35
Ik weet dat dit off topic is en dat sommigen hier dit gezeik vinden ...
maar ... 'geleik'???

haha geeft niet edje.. :) ben dislectiesch.. :seriousf: ik zal het even aanpassen!

maargoed.. ben dus nogsteeds 'ten einde raad!!'

marc_o
5 december 2008, 10:13
@ALCOHOLILEAF:

Ik denk dat je het over een heel andere boeg moet gooien.
Als ik je posts lees, krijg ik het idee dat je niet erg veel ervaring met spullen hebt, wat helemaal niet erg is.
Je kunt een mooie buizen-eindtrap kopen, maar de vraag is of je daarmee veel opschiet, aangezien je je Boss GT-10 persé wil houden.

Welke speakers gebruik je eigenlijk en welke sound zoek je?

Ik adviseer terug te gaan naar de basis. Probeer eens te testen of lenen iets als een JCM-1 preamp van marshall en een marshall eindtrap. Goede speakers erbij en je hebt echt een zeer goede basis. Effecten kun je in de loop gooien


Vaak verzuipt je geluid bij die Boss GTdingetjes. Dat komt doordat het allemaal niet zo dynamisch is.

Of je budget hebt en hoeveel dat dan is, dat weet ik niet...

Magic Bean
5 december 2008, 10:21
Er staat ook een marshall TSL op marktplaats voor een zacht prijsje.
Lijkt me een kanshebber...

Alcoholicleaf
5 december 2008, 10:44
@ALCOHOLILEAF:

Ik denk dat je het over een heel andere boeg moet gooien.
Als ik je posts lees, krijg ik het idee dat je niet erg veel ervaring met spullen hebt, wat helemaal niet erg is.
Je kunt een mooie buizen-eindtrap kopen, maar de vraag is of je daarmee veel opschiet, aangezien je je Boss GT-10 persé wil houden.

Welke speakers gebruik je eigenlijk en welke sound zoek je?

Ik adviseer terug te gaan naar de basis. Probeer eens te testen of lenen iets als een JCM-1 preamp van marshall en een marshall eindtrap. Goede speakers erbij en je hebt echt een zeer goede basis. Effecten kun je in de loop gooien


Vaak verzuipt je geluid bij die Boss GTdingetjes. Dat komt doordat het allemaal niet zo dynamisch is.

Of je budget hebt en hoeveel dat dan is, dat weet ik niet...

Ik heb zelf weinig praktijk ervaring met verschillende versterkers. Ik ben begonnen met een Line 6 30watt Spider II. Daarna heb ik tijdelijk een Spider III 120 watt gehad. Deze voldeed niet aan mijn eisen en heb hem toen weg gedaan voor een Crate 120 watt stack. Overigens heb ik meerdere keren bij een vriend over een Engl fireball en over een Rectifier gespeeld. Daarnaast heeft een andere vriend van mij een Marshall buizencombo waar ook lekker geluid uit komt. Hoe dan ook, ik heb gemerkt dat ik tot nog toe uit iedere versterker wel een vet geluid kan halen, alleen dat buizen een dik voordeel hebben in bandformatie ten opzichte van transistors. Overigens heb ik geen probleem met transistor versterkers, ze zijn lekker betrouwbaar dat is hun voordeel.

Ik heb dus inderdaad weinig ervaring met verschillende versterkers.. maar hoe bouw je echte ervaring op? Waar kun je nou echt je geluid zo goed meten in band formatie? Eigenlijk alleen tijdens repetities/podiaperformances.. Niet in een winkel met het volume op 2% omdat je anders overlast veroorzaakt.

Mischien denken jullie er helemaal anders over, maar ik denk zo, als ik wat ‘leuks’ vindt ben ik tevreden., nieuwe ervaring erbij en als het me niet bevalt verkopen en nieuwe kopen.

Om te reageren op mijn budget, mijn budget licht onder de 1000 euro, dat wil zeggen voor zowel een (power)AMP als de nodige bijhorende dingen. Bijvoorbeeld: Top: 500€ + Cabinet: 500€

Daarnaast natuurlijk het liefst zo laag mogelijk.

Overigens notabel: Ik leen geen AMPS van mensen zodat ik ze tijdens de repetitie kan gebruiken om te testen en al helemaal geen buizenAMPS..!

marc_o
5 december 2008, 11:00
Wanneer je als gitarist, en zeker als je 2 gitaristen hebt, gehoord wil worden in een band moet je in gedachte houden dat je volume en dynamiek vooral in het Mid-gebied ligt.
Dit is al vaker aan de orde gekomen, maar het komt er op neer dat je bassen en hoge tonen vaak worden opgevreten door de basgitaar voor de lage en de bekkens, keyboards en zang voor de hogere tonene....wat overblijft is volume en brei.
Geluiden die je thuis maakt en gebruikt hebben vaker was meer bas en hoog, puur omdat dat lekkerder klinkt zo in je eentje...live- en thuisgeluid verschillen soms heel wat en dat is net het punt waardoor je verzuipt.
De versterker van je bandmaat, in dit geval een Rivera Rake heeft een goed aanwezig middengebied, waardoor hij vast en zeker goed hoorbaar is.
Je sound is ook maar zo goed als je zwakste schakel, vandaar dat de basis juist zo goed moet zijn.

Je leent liever geen versterkers, lees ik....tja....geen idee waarom, maar dat is iets van jou, ik denk dat je er veel goed aan zou doen dit wel eens te proberen, desnoods met de eigenaar erbij om zo verschillen te leren horen.
Mijn raad is en blijft, maak je sound zo droog en basis mogelijk en werk vanaf dat punt een beetje verder uit met een eventueel effectje...


Voor € 1000 in totaal kun je heel aardig shoppen hoor, dat moet zeker lukken.

iWishmaster
5 december 2008, 11:08
We gaan Zondag eens experimenteren als we daar tijd voor hebben Jimmy. Ik denk dat ik je wel de goede richting op kan duwen met het verschil in geluid tussen buizen en dergelijke.

Marc heeft zeker gelijk hier. Overigens: je kunt ook nu voor dit budget een poweramp en cabinet kopen en je GT-10 als preamp gebruiken. Dan koop je over een jaartje een _echte_ preamp erbij. Koop gewoon en wat groter rack zodat je wat ruimte voor uitbreiding hebt later. Ik heb het zelf niet zo op dat rack spul, maar het bied wel veel mogelijkheden en flexibiliteit.

Alcoholicleaf
5 december 2008, 12:52
We gaan Zondag eens experimenteren als we daar tijd voor hebben Jimmy. Ik denk dat ik je wel de goede richting op kan duwen met het verschil in geluid tussen buizen en dergelijke.

Marc heeft zeker gelijk hier. Overigens: je kunt ook nu voor dit budget een poweramp en cabinet kopen en je GT-10 als preamp gebruiken. Dan koop je over een jaartje een _echte_ preamp erbij. Koop gewoon en wat groter rack zodat je wat ruimte voor uitbreiding hebt later. Ik heb het zelf niet zo op dat rack spul, maar het bied wel veel mogelijkheden en flexibiliteit.

Juist nu komen we ergens!! dat probeer ik al een tijdje te zeggen... maar t kwam der geloof ik niet zo mooi uit....

Met betrekking tot sound gesproken: (@ Marc_odijk)

Eventjes de volgende extra informatie wat betrekking tot de sound:
Lineup van de band:
- 1xDrums
- 1xBassist
- 2x(mannelijke zang/grunts)
- 2xgitarist (meestal met distortion, mogelijk clean)

Als jij nouw een equaliser preset zou moeten instellen; level en effecten dus buitenbeschouwing.; hoe zou jij het instellen. Overigens weet ik dat het met name een kwestie van smaak is en het veel verschilt per versterker.

.. groetjes jimmy

marc_o
5 december 2008, 13:14
Juist nu komen we ergens!! dat probeer ik al een tijdje te zeggen... maar t kwam der geloof ik niet zo mooi uit....

Met betrekking tot sound gesproken: (@ Marc_odijk)

Eventjes de volgende extra informatie wat betrekking tot de sound:
Lineup van de band:
- 1xDrums
- 1xBassist
- 2x(mannelijke zang/grunts)
- 2xgitarist (meestal met distortion, mogelijk clean)

Als jij nouw een equaliser preset zou moeten instellen; level en effecten dus buitenbeschouwing.; hoe zou jij het instellen. Overigens weet ik dat het met name een kwestie van smaak is en het veel verschilt per versterker.

.. groetjes jimmy


Daar kan ik helaas geen antwoord op geven, zoals je zelf al aangeeft, verschilt dat per versterker/speaker/gitaar/effecten, noem maar op.
Mids op 5 op mijn Rivera's is misschien wel mids voluit op een Crate...geen idee. het gaat niet om de stand van de knopjes, het gaat om hetgeen er uit je speakers komt, telt allemaal mee...

edje kadetje
5 december 2008, 15:52
Eigenlijk wel mooi wat je zegt, het neemt niet weg dat je gelijk had in je vorige posts, maar technisch gezien kun je dus voor geen meter onderbouwen dat het feitelijke probleem zich schuilt in mijn preset, en dus niet in de amp.;)

onderbouwen misschien niet, maar ervaring ...

marc_o
6 december 2008, 22:15
Eigenlijk wel mooi wat je zegt, het neemt niet weg dat je gelijk had in je vorige posts, maar technisch gezien kun je dus voor geen meter onderbouwen dat het feitelijke probleem zich schuilt in mijn preset, en dus niet in de amp.;)



Beetje sneu, deze opmerking.

Om daar toch maar op verder te gaan......ik durf te beweren dat het voor 80% aan jou ligt, en voor de rest aan jou.


succes met je sound zoeken.

Alcoholicleaf
7 december 2008, 00:07
Beetje sneu, deze opmerking.

Om daar toch maar op verder te gaan......ik durf te beweren dat het voor 80% aan jou ligt, en voor de rest aan jou.


succes met je sound zoeken.

dankje.. btw waar sloeg die andere post op??

marc_o
7 december 2008, 09:29
Die sloeg uiteraard op jou.

Ik probeer je te helpen, doe dit zo'n 25 jaar nu, en als jij dan met zo'n dooddoener komt, dan zoek je het lekker uit. Er zijn gelukkig een berg mensen, van de Nederlandse topmusici tot aan de beginneling, die me weten te vinden en mijn ervaring en kennis op waarde weten te schatten.


Veel plezier met je Boss-presetrekje en de hartelijke groeten.

:rockon:

kokeleko
7 december 2008, 11:56
Gelijk heb je Mark.

morris
7 december 2008, 12:02
Inderdaad.

Genoeg goede adviezen gegeven hier, ik gooi hem op slot.