PDA

View Full Version : Writersblock..



Luke-wannabe
2 december 2008, 17:25
De laatste tijd heb ik erg last van een writers block.
Ik ben weer bezig met wat ideetjes, maar verder dan dat kom ik ook niet. Vaak is het niet goed genoeg, of kom ik gewoon niet verder. Dit komt voornamelijk omdat ik te veel in vormpjes, schema's en toonladders denk.
Ik weet dat je je schrijf spirit weer terug kunt krijgen door je gitaar weer eens met rust te laten, maar ik vind het gewoon te lekker om soms weer even te spelen, dus dat is nog niet aan de orde..
Ook heb ik al eens geprobeerd om in een andere stemming te spelen (open D DADF#AD), maar het heeft nog niet echt geholpen...

Iemand tips?

Oh ja nog iets: Ik voel me ook gebonden aan majeur toonsoorten, omdat m'n band (waar ik voor schrijf dus ook; www.myspace.com/cstheband ) juist heel blije/positieve/hoopvolle muziek maakt.
Heeft er iemand misschien een methode hoe mineur accoorden wat blijer kunnen klinken? Dmv toevoegingen bijv (ik vind maj7 altijd vrij melancholisch klinken, bijvoorbeeld)


Alvast bedankt!

soup
2 december 2008, 17:33
Ik ben er eindelijk vanaf maar dat kwam omdat ik opnieuw inspiratie kreeg.

Het is iets van komen en gaan.

-=JEROEN=-
2 december 2008, 18:09
Ik vind het af en toe heel fout klinken wat jullie spelen. Refrein van 'head on a plate' bijv, tis net alsof de bas, zang en gitaar allemaal in een andere key spelen. Klinkt net niet vals, maar echt mooi ist ook niet. Maar dat kan ook mijn smaak zijn. De solo in 'once upon a past' klinkt ook niet vals, maar het mist totaal de sfeer van het nummer. Probeer eens om de akkoorden van het couplet door te spelen en dan met C# pent.min te soleren. Cliché maar daardoor juist oh zo lekker.

Maar goed, dat was je vraag niet. Of een mineur akkoord blij klinkt, hangt heel erg van de context af. 'Once upon' heeft ook wel iets dramatisch, emotioneel of melancholisch zoals jij het noemde, terwijl je toch gewoon Emaj en Amaj speelt. Zo werkt het ook met mineur akkoorden. Speel hetzelfde nummer maar met Em en Am, klinkt net zo melancholisch, toch?. En speel het daarna eens met een snel polka of hoempapa ritme (denk Flogging Molly punk). Klinkt lang zo droevig niet meer. :dance:

En misschien denk je/denken jullie te veel over de muziek, en zou je/jullie ook eens kunnen proberen om niet te denken maar te voelen. Pak die gitaar en laat maar komen die akkoorden. Klinkt het droevig, so what, vind je het fijn om het te spelen? Kan de zangeres zichzelf er in kwijt? Daar gaat het toch om, of niet dan!?

En om nog even op E en A terug te komen. Hoe vind jij Em-Am of Em-A of E-Am klinken? Op een langzaam en snel 6/8 ritme...

Luke-wannabe
2 december 2008, 19:00
Ik vind het af en toe heel fout klinken wat jullie spelen. Refrein van 'head on a plate' bijv, tis net alsof de bas, zang en gitaar allemaal in een andere key spelen. Klinkt net niet vals, maar echt mooi ist ook niet. Maar dat kan ook mijn smaak zijn. De solo in 'once upon a past' klinkt ook niet vals, maar het mist totaal de sfeer van het nummer. Probeer eens om de akkoorden van het couplet door te spelen en dan met C# pent.min te soleren. Cliché maar daardoor juist oh zo lekker.

Maar goed, dat was je vraag niet. Of een mineur akkoord blij klinkt, hangt heel erg van de context af. 'Once upon' heeft ook wel iets dramatisch, emotioneel of melancholisch zoals jij het noemde, terwijl je toch gewoon Emaj en Amaj speelt. Zo werkt het ook met mineur akkoorden. Speel hetzelfde nummer maar met Em en Am, klinkt net zo melancholisch, toch?. En speel het daarna eens met een snel polka of hoempapa ritme (denk Flogging Molly punk). Klinkt lang zo droevig niet meer. :dance:

En misschien denk je/denken jullie te veel over de muziek, en zou je/jullie ook eens kunnen proberen om niet te denken maar te voelen. Pak die gitaar en laat maar komen die akkoorden. Klinkt het droevig, so what, vind je het fijn om het te spelen? Kan de zangeres zichzelf er in kwijt? Daar gaat het toch om, of niet dan!?

En om nog even op E en A terug te komen. Hoe vind jij Em-Am of Em-A of E-Am klinken? Op een langzaam en snel 6/8 ritme...
Over onze eigen liedjes snap ik niet echt wat je bedoeld met 'Head on a Plate'. Wij zijn altijd erg kritisch op onze muziek, en als we het niet goed hadden gevonden, had er echt wel iets anders gekomen. Ik moet wel zeggen dat de zang soms vals is in het refrein. Edit:(nu ik dit teruglees herinner ik mezelf dat de gitaarpartij iets veranderd is in het refrein, omdat de zangeres moeite had met het goed pitchen van de zanglijn)
De solo in once upon a a past is ook niet mooi inderdaad, dit zijn nog geen definitieve opnamens, en we weten ook nog niet hoe we dat de andere gitarist nog moeten zeggen. Ik wist ook eerst nog niet in welke key deze solo gespeeld moest worden, maar ben er achter dat het A is. We spelen D en E tijdens die solo.
(Moet trouwens zeggen dat ik de drummer ben in deze band, maar ik schrijf de meeste nummers wel samen met de strat gitarist)

Over het denken, niet voelen-gedeelte; dat blijf ik nog heel moeilijk vinden. Ik zal eens proberen om gewoon met mijn ogen dicht te spelen. Ik denk inderdaad te veel na over de muziek, heel lastig. Hoe schrijf jij dan liedjes? Jij weet ook veel over theorie, toch? Ik weet niet hoe jij het precies aanpakt, maar wat je ook doet, vertel het me!

Over het Em Am gedeelte, zal ik nog eens kijken. Heb nu geen gitaar bij de hand.

-=JEROEN=-
2 december 2008, 19:47
Ah wel tof, een drummer die ook gitaar speelt. Heb ik zelf ook jaren mee samen gespeeld, brengt veel extra's met zich mee.

Ik wil je best helpen (of de gitarist) met schrijven, 2 weten meer dan 1. Die zangeres heeft misschien juist wel moeite met pitchen omdat jullie (gitaar en bas) te moeilijk willen doen misschien. Leg er wat eenvoudiger akkoordjes onder en ze krijgt ineens meer vrijheid. Maar goed, dit is meer hard op denken, ik weet natuurlijk helemaal niet wat voor type zangeres zij is en zo.

Hoe schrijf ik muziek?

Tja, das moeilijk en makkelijk uit te leggen. Op gevoel meestal. Maar hoe dat gevoel dan werkt, is een 2e. Op herkenning en spontaniteit, denk ik. Soms doe ik maar wat. Zo speelde ik een keer: x24232 x35333 x57565 x79777. Kwam zo maar uit de lucht vallen, had nog nooit eerder zoiets gespeeld, maar het klonk een beetje Jamiroquai achtig en daar waren we juist naar op zoek met de zangeres destijds. Zij zong een beetje tussen soul en dance in, maar had wel wat moeite met dit ietwat jazzy schema. Ze kon niet echt vrij zingen in de coupletten. Er was wel een leuk refreintje uit gekomen, dus die hebben we er in gelaten. Voor het couplet hadden we dus iets vrijers nodig, iets eenvoudiger. Dus herhaalde ik alleen de eerste 2 akkoorden en ging pas over naar akkoord 3 en 4 aan het eind van de 4 (4 x de maat).

Later hebben er nog een bridge aan toegevoegd met Emaj7 maar daardoor ging het een hele andere kant op, dus dat hebben we weer geschrapt; het was goed zo als het was. Dat heb ik van Karel Appel geleerd. Die kreeg na verloop van tijd het idee dat zn schilderij af was, maar zn gevoel wou meer. Dus ging hij op een stoel zitten, een paar meter van zn schilderij vandaan en ging er dan naar kijken, net zo lang totdat hij het af vond. Hij 'keek het dus af'.

Ik laat dus vooral de dingen gewoon in me op komen, ik laat het spontaan gebeuren. Soms komt precies het juiste, een andere keer past het totaal niet met waar ik mee bezig ben, dus neem ik het op en bewaar het. Vaak komt het dan een andere keer wel weer boven drijven, meestal verdwijnt het ergens op een DVDtje waar ik verder nooit meer naar omkijk, hahaha. Dozen vol met ideeën, misschien ga ik ze ooit verkopen en kan iemand anders ze categoriseren en op een website zetten om door te verkopen aan inspiratieloze muzikanten.

Maar goed, ga dus vooral door met proberen. Vallen en opstaan. Ervaring op doen. Luisteren hoe andere het doen. Zelf andere / nieuwe oplossingen verzinnen. Vooral een kwestie van geduld, en durven.

Luke-wannabe
2 december 2008, 20:56
Haha. Ach je kunt wat beter verwoorden wat je horen wilt als je meerdere instrumenten speelt.

Nou ja hulp hoef ik eigenlijk niet. Ik heb hier een zeer muzikale vader in huis die ook van alles weet van theorie (maar ik word zijn composities af en toe wel een beetje zat. Vast te vaak gehoord enzo).
Hoewel, nu ik er over nadenk kan het natuurlijk erg verhelderend zijn, een view van buitenaf. (Ik ben nogal ingesteld van 'ik wil het zelf doen!!' :seriousf:)

Wat je zegt over dat wij 'te moeilijk' doen, kan wel goed. Ze zegt vaker dat ze op die akkoorden van ons moeilijk zanglijnen kan verzinnen. Dan verzinnen we iets simpelers, en dan komt het meestal wel goed.

Uit je verhaal maak ik op dat het dus vrij moeilijk is uit te leggen, en het voor iedereen anders is dus. Het komt dus nog wel.
Eerste ding dat ik ga doen is minder nadenken. Bedankt :)

soup
2 december 2008, 21:03
Ik heb nu pas naar jullie nummers geluisterd en vind de bas verschrikkelijk op head on a plate.

Doet precies iets te veel moeite.


Dat even tussendoor natuurlijk.

Luke-wannabe
2 december 2008, 21:06
Ik heb nu pas naar jullie nummers geluisterd en vind de bas verschrikkelijk op head on a plate.
Hee bedankt voor de nuance man! Ook fijn dat je het beargumenteerd!
Wat bedoel je precies met doet iets teveel moeite? Misschien speelt -ie niet de grondtonen, maar dat is ook wel eens leuk, niet dan?

soup
2 december 2008, 21:31
graag gedaan ;)

zo dat ''slap''-achtige, dat je de snaren hoort knallen


maar dat is maar mijn mening, ik hoor en doe het liever allemaal wat rustiger.

Joene1988
2 december 2008, 22:11
kvind het wel wat hebben die head on a plate... Beetje RHCp achtig... i like it, maar goed, qua afmixing mocht ie mss iets zachter ofzo, maar verder vind ik het juist wel tof;)

smaken verschillen

Luke-wannabe
3 december 2008, 00:02
graag gedaan ;)

zo dat ''slap''-achtige, dat je de snaren hoort knallen


maar dat is maar mijn mening, ik hoor en doe het liever allemaal wat rustiger.
Ooh het geluid bedoel je.. Ik dacht qua partijtje..

Ps: Heb net weer een opzetje van een nieuw nummer gemaakt vor m'n band :D Het kan raar lopen..

-=JEROEN=-
3 december 2008, 00:24
Ik zei helpen, niet voorkauwen. Je doet het uiteindelijk toch zelf. Ik geef alleen wat tips of doe wat suggesties, meer niet.

Hier alvast een tip: gebruik 'eenvoudige' akkoorden als zangeres de zang uitwerkt, eenmaal uitgewerkt kan je weer 'moeilijke' dingen gaan spelen.

aaronstonebeat
3 december 2008, 02:52
Voor wat het waard is:
Mij heeft het wel geholpen te proberen eens nummers te maken vanuit de tekst; even los van waar die dan vandaan komt. Als een tekst me wat lijkt voor een nummer, ga ik er een hele tijd naar kijken en 'm opzeggen, bijna als 'n mantra soms. Het is mogelijk dat er dan een melodie, frasering en muzikale sfeer ontstaan.
En daar vervolgens iets passends bijzoeken om te spelen; eerst de tekst, daaruit de melodie en dan pas de rest en de integratie.

Was toen best een nieuwe aanpak voor me, alhoewel ik er al eerder van gehoord had; maar ik was ook heel erg gewend om te proberen vanuit akkoordenschema's en toonladders dingen te maken.

Ich empfehle es gerne !

Luke-wannabe
3 december 2008, 10:18
@ Aaronstone: Goed idee!
Ik zal eens vragen aan onze zangeres of ze wat teksten heeft liggen.

@ Jeroen: Ja die truc had ik ook voor mezelf al bedacht.

Mr.Bluesbreaker
3 december 2008, 13:28
Voor wat het waard is:
Mij heeft het wel geholpen te proberen eens nummers te maken vanuit de tekst; even los van waar die dan vandaan komt. Als een tekst me wat lijkt voor een nummer, ga ik er een hele tijd naar kijken en 'm opzeggen, bijna als 'n mantra soms. Het is mogelijk dat er dan een melodie, frasering en muzikale sfeer ontstaan.
En daar vervolgens iets passends bijzoeken om te spelen; eerst de tekst, daaruit de melodie en dan pas de rest en de integratie.

Was toen best een nieuwe aanpak voor me, alhoewel ik er al eerder van gehoord had; maar ik was ook heel erg gewend om te proberen vanuit akkoordenschema's en toonladders dingen te maken.

Ich empfehle es gerne !


Goede post. Persoonlijk is dit voor mij ook helemaal waar; de beste stukken die ik schreef kwamen voort uit puur een tekst en sfeer, en daarop pas een schema/melodielijn etc. maken. Andere manier voor mij is om te componeren op de piano ipv. gitaar. Komen ook hele goede dingen uit.

MichielClaessen
3 december 2008, 23:16
graag gedaan ;)

zo dat ''slap''-achtige, dat je de snaren hoort knallen


maar dat is maar mijn mening, ik hoor en doe het liever allemaal wat rustiger.

Dit vind ik zo kansloos....




Maarja, ik heb ook al een tijd niks meer "echt" geschreven.
Alles wat eruit komt worden wel nummers, maar het is allemaal zo "al gedaan" en hetzelfde trucje als iedereen..
Waarschijnlijk komt dat doordat nu alleen wat zit te spelen. Als ik met mijn band nummers schrijf komt er echt vette shit uit, dus ik weet niet of jullie dat doen, maar is zeker de moeite waard.

Verder inderdaad wisselen van schrijfstijl (piano, vanuit tekst, vanuit jams, beredeneren, etc.) om tot verschillende dingen te komen.

Luke-wannabe
3 december 2008, 23:24
Nou ja met de band werkt bij ons niet echt. Ik schrijf samen met 1 gitarist de liedjes, en die andere gasten worden het gauw zat zeg maar..

Schrijfstijl veranderen lijkt me wel wat. Dat ga ik eens proberen.

Sterik
8 december 2008, 17:16
speel gewoon wat dingen die je normaal nooit zou spelen, zet een mineur liedje of riff van iemand anders om in majeur, speel andere, "niet kloppende" noten, probeer 2 compleet verschillende riffs door elkaar te spelen, ga voor de spiegel staan met je gitaar, allemaal dingen die voor mij werken

ik vind head on a plate trouwens echt een kicke nummer, de slap bas in het begin kan wel iets minder denk ik, het idee is goed, het zou wel vet zijn als na de tweede of derde slap je even afkapt ... minder is soms meer :satisfie:

succes ermee :)