PDA

View Full Version : Liedje schrijven



hugo123
2 december 2008, 15:49
Ik weet niet of hij hier hoort maar toch:
als ik een liedje schrijf kan ik nooit op tekst komen als ik dan al naar heel lang een piep klein beetje heb opgeschreven kan ik nooit om een melodie komen omdat alles al bestaat en ik dan altijd al een melodie van een bestaand liedje in mijn hoofd heb, hoe doen jullie dit, of ben ik gewoon niet gemaakt om liedjes te schrijven..

Sterik
2 december 2008, 15:55
ik zou sowieso geen liedjes schrijven om het liedjes schrijven

hugo123
2 december 2008, 16:19
Maar anders heb ik toch geen liedjes met mij band, moet ik dan wachten totdat er iets ergs gebeurt en die gebeurtenis dan pas verwerken n een liedje:S Dat lijkt mij een beetje ver gaan..

-=JEROEN=-
2 december 2008, 18:15
Wat is er mis met een bestaand melodietje. Denk jij dat de liedjes in de top40 allemaal zo origineel zijn dan?

Probeer misschien eens wat minder voor de hand liggende schema's te spelen. Kom je ook minder snel op een bestaand melodietje misschien (waarvan ik nog steeds vind dat er nix mis met herkenbaarheid is).

Dj_Tuning
2 december 2008, 18:34
Wij hebben laatst ons eerste eigen nummer geschreven..

Toen de intro verzonnen was deed hij me sterk denken aan een bekende melodie, maar kon er niet de vinger op leggen.

Na een paar weken een documentaire gezien over het leven van Phil Spector, en daar kwam een zoetsappig nummer voorbij wat hij geproduceerd heeft. "then he kissed me". Niet bepaald iets wat je linkt met een metal nummer, maar toch zo erin gekomen.

Nu heb ik natuurlijk (bijna) geen ervaring met het schrijven van een nummer, maar zoals wij het hebben gedaan: Pingelen en proberen tot het klinkt zoals jij het wil. Is het al eens gedaan, of iets wat erop lijkt? Geen probleem toch, als je haar maar goed zit :rockon:

hugo123
2 december 2008, 21:03
Whaha, oke! Dan kan ik me daar minder druk om maken;) Maar soms lijkt het zo erg ergens op dat ik het gewoon kopieren vind, en dat wil ik niet, das een beetje mijn probleem, hebben jullie dat neit?

Luke-wannabe
2 december 2008, 21:10
Whaha, oke! Dan kan ik me daar minder druk om maken;) Maar soms lijkt het zo erg ergens op dat ik het gewoon kopieren vind, en dat wil ik niet, das een beetje mijn probleem, hebben jullie dat neit?
Tuurlijk hebben wij dat. Het ding is juist om er je eigen ding van te maken.

Stefan. Ptzl
2 december 2008, 21:45
Gewoon samen zitten met de band en elk gied idee gebruiken in de song..
Meestal vloeien er brilliante dingen uit deze manier van samenwerken..
soms is een riff of drumbeat een aanzetgevende toon!

grts

hugo123
2 december 2008, 21:57
OKe! Bedankt! Ik ga zaterdag weer jammen met de band, ff kijken of er nog een liedje uit ontstaat!

Riste
3 december 2008, 08:38
En toch zal het voor vele luisteraars interessanter zijn om naar een goede coverversie van een goede bestaande song te luisteren dan naar een slechte song van jezelf.

tidalwave_sideburns
3 december 2008, 09:40
Ik heb zelf ook veel moeite om teksten te schrijven. Ik wil vooral cliches vermijden, en dan blijft er weinig over.

Probeer eens een gezegde ofzoiets een draai te geven, of iets met beeldspraak.

Voorbeeldje van een van mijn pareltjes (kuch)

Bloody Mary

..
She got me wrapped around her little finger
I'm caught like a fly in a web
While thinking Í'm swinging as a matter of fact
She got me dangling from her boobytrap
...

Swinging en dangling, de titel (wijven, zuipen) en nou ja, boobytrap.

Of deze:

Keep on rolling like a wreckingball (alcohol)
Sloopkogels (mooi woord trouwens) rollen niet, je voelt hem al wel.

Soms begin ik met een combinatie van woorden met een sterk ritme, zoals weet ik veel ,criminal cops. Daar kan ik dan verder op doorborduren.

Ik hoop dat je er wat aan hebt (en niet gaat jatten, :) )

Merijnvdb
6 februari 2009, 17:49
Dit topic mag wel gebumpt worden , en er mogen wel wat meer tips :p
Ik kan me inbeelden dat er wel meer mensen zijn met hetzelfde probleem?

Wat ik meestal heb is dat ik al een verse een refrein enzo klaar heb , maar dat het me gewoon niet lukt een goede tekst erop te vinden...
Dan ga ik naar kladblok en typ een hoop dingen en maak ik er een tekst van die ik dan na een week weer delete...
Zo lukt het natuurlijk nooit :D

tijs19
25 februari 2009, 14:49
de laatste tijd schrijf ik veel liedjes en heb ook een aantal boeken (half) gelezen die over dit onderwerp gaan.

Je moet je bedenken dat teksten schrijven een vaardigheid is die je kunt trainen, net als een spier.

Er is een goede oefening om dit te trainen is met "object writing".
Het houdt in dat je welk object dan ook gebruikt, een pen, tafel, de zee, een berg, een kippenpoot, of gewoon een bepaalde situatie in een wat voor relatie met mensen dan ook, het maakt niet uit wat en schrijf daar dan een verhaal/een herrinering over die het liefst rijmt. Al hoeft het niet per se te rijmen, dat kan je er later nog in brengen en niet alle gedichten rijmen, zolang het maar goed klinkt. Maar ik geef er de voorkeur aan om naar dingen te zoeken die rijmen, voor mezelf, zo kom je af en toe op leuke dingen.

Doe dit elke ochtend 10/250 minuten lang (ligt er een beetje aan wat je overdag doet ;)) en 's avonds ook, dan begin je er namelijk de dag mee en dan "ontwaken" je als het ware de schrijver in je.

En sta open, schrijf gewoon alles wat in je opkomt, wat je meemaakt. Als je een leuk concept hebt, maar het nummer is niet zo mooi uitgewerkt/het klinkt niet zo geweldig, probeer dan duizenden dingen om het wel mooi te laten klinken, vergeet niet dat in de meeste goede nummers uren werk is gestopt. Ja de tweede tip is echt wel nummers her-en herschrijven, het maakt welk nummer dan ook veel beter, is meteen te horen. maar doe het wel met nummers waar je toekomst inziet, je gaat ook niet aan een relatie werken met iemand die je niet ziet zitten.

Dus wat ik vaak doe is eerst een beetje object writing en allemaal dingen opschrijven en zodra er iets leuks uitkomt ga ik dat uitwerken.

Verder kan ik je aanraden het boek strong songwriting van Morgan Cryar te kopen. Daarin staan een aantal super handige tips, maar je kan ook naar een boekenwinkel gaan en wat boeken die hierover gaan kopen.

dit is zo'n beetje hoe ik het doe, als je vragen hebt hoor ik ze graag, deze dingen hebben mij in ieder geval een aardig eind op weg geholpen vind ik zelf.

en als iets een beetje klinkt als een ander nummer, maakt niet uit.
bob dylan is begonnen met het stelen van nummers. En als een nummer iets heeft van een ander: who cares als het leuk is om ernaar te luisteren?

cheers