PDA

View Full Version : spring reverb met voetpedaal aan/uit?



MCBasje303
2 december 2008, 12:58
Hallo,

ik heb een versterkertje met buizenvoorversterker en een springreverb. Er kan een voetpedaal aangesloten worden om te schakelen tussen 2 kanalen. Nu zou ik eigenlijk de springreverb willen bedienen met een voetpedaal. Kan nu alleen met een potmetertje op de versterker. Is het mogelijk deze potmeter op de 1 of andere manier te bedienen met een voetpedaal?

iWishmaster
2 december 2008, 13:03
Mogelijk altijd, maar heel makkelijk zal het meestal niet zijn: je moet het signaalpad van de reverb onderbreken en schakelen met bijvoorbeeld een relais, die op zijn beurt door een footswitch bediend wordt.

Welke versterker is het?

MCBasje303
2 december 2008, 13:32
Lijkt me wel lastig ja. Het is een Fame GX60R. Had er niks van verwacht maar hij klinkt boven verwachting. Het drive kanaal stuurt heftig over maar blijft toch soort van warm klinken. Heb de voorversterkerbuis vervangen door een tung sol. Wil er nog een andere speaker inzetten en dus wellicht deze aanpassing doen met de reverb.

nico verduin
2 december 2008, 14:01
Gemakkelijkste manier is om op de plek waar de reverb weer de amp in gaat, de voetschakelaar inbouwen Zo werkt het ook bij Fenders. Ik weet niet of het snoer direct de amp in gaat?
Zo niet dan effe naast die plug die er nu is, een 2e parallel erop zetten en dan bijv. zo'n enkelvoudige voetschakelar erop en klaar.

Zo ja, dan in de amp kijken waar het snoer wordt aangesloten en vanaf dat punt een afgeschermd snoertje en dan naar een jack om daar later een voetschakelaar in te prikken.

Afhankelijke van de keuze voetschakelaar een 6.3mm of RCA jack gebruiken.

MCBasje303
2 december 2008, 20:11
De reverb unit staat onderin het speakercabinet. Er gaat een kabeltje uit de versterker naar de reverb unit en natuurlijk weer een kabeltje uit de reverb unit naar de versterker. Lijkt mij dan dat ik het signaal van de reverb unit naar de versterker moet onderbreken met iets waar je een voetpedaal op aan kan sluiten. Idd een relais ofzo? Is zoiets te koop?

nico verduin
2 december 2008, 20:13
Je hoeft hem niet te onderbreken hoor. Je kan het gewoon testen door hem kort te sluiten bij de tank. MEt de schakelaar doe je in feite het zelfde.

MCBasje303
2 december 2008, 20:26
Effe kijken of ik het snap hoor, heb niet veel verstand van electronica. Is het zo simpel dat ik dus een draadje aansluit op het kabeltje dat naar de versterker gaat vanuit de reverb. Daar dan een jack input op aansluit. Als ik daar dan een footswitch op aansluit zorgt deze voor kortsluiting en wordt het signaal onderbroken?

nico verduin
2 december 2008, 21:32
Je kan het zo testen. Als het goed is zit er een tulp stekkertje op de reverb pan. Trek die er even uit en sluit hem kort. De schakelaar doet precies hetzelfde.

Let wel dat er 2 draadjes naar die ene aansluiting gaan (mantel [= afscherming]) en signaaldraad (zit in de mantel).

Die 2 gewoon kortsluiten en weg is reverb....

MCBasje303
2 december 2008, 21:40
Ik snap het principe maar niet helemaal hoe je dit dan aan moet sluiten op een jack input

nico verduin
3 december 2008, 08:02
Je moet je afvragen dat als je dit niet begrijpt of je dan wel zelf aan die amp moet gaan sleutelen.

MCBasje303
3 december 2008, 14:47
Daar heb je misschien gelijk in. Ga mij er nog eens in verdiepen. Ik vind het altijd wel een uitdaging dit soort dingen. Heb in mijn gitaar toch ook al wel het 1 en ander voor elkaar gekregen met solderen.
In ieder geval bedankt voor de hulp