PDA

View Full Version : Te laat?



Gallow
1 december 2008, 23:21
Hallo allen,

Ben al 17 jaar en wil graag beginnen met basgitaar spelen. Ik weet alleen niet of ik nu al te laat ben? Sinds vele al vanaf hun jonge jaren ermee bezig zijn. Ik ben helaas pas wat later in de (hoogwaardige) muziek gerold, en toch wel jammer dat het nooit eerder van gekomen is. Ik weet alleen geen moer van akkoorden of noten en weet ook niet hoe lang het duurt om de basis te kennen. Graag advies.

Groeten,
Gallow

schwalbe
1 december 2008, 23:26
Ik was 32 toen ik ermee begon. Leeftijd is echt niet belangrijk; tijd maken om te oefenen is veel belangrijker. Een leraar vinden waarmee het klikt helpt ook: je leert dan echt 5 keer zo snel dan iemand die het autodidactisch aanpakt.

Dj_Tuning
1 december 2008, 23:27
Je bent pas te laat als je op sterven ligt en je bedenkt dat je echt heel graag bas had willen leren spelen in je leven.

Daarbij, je bent pas 17 :hippie: Ik ben begonnen op mijn 24e. En een lol dat ik heb :rockon:

Zoek een leraar bij jou in de buurt, en leef je uit ;)

HaroldA
1 december 2008, 23:29
Doen! :cheerup:


En over hoe snel je het op kunt pikken: dat verschilt per persoon en of je een leuke leraar hebt. Je bent in ieder geval nooit te laat om te beginnen!

Gallow
1 december 2008, 23:47
Leuk om te horen, al die positieve reacties. Alleen als je jong bent lijkt het me een stuk makkelijker om in een band te geraken, met school, verenigingen etc. etc. En ook vraagt het bespelen van bas om een flinke investering.

Maar goed, er is dus een grote kans om hiervoor te gaan, daarnaast als ik het laat schieten zal ik er later alleen maar spijt van hebben.

Tips voor begin gitaars zijn altijd welkom, of moet ik daar voor in een ander topic zijn?

schwalbe
1 december 2008, 23:47
A| Ab| A | Bb| B | C | Db| D | Eb| E | F | Gb| G | (G string)
G| Eb| E | F | Gb| G | Ab| A | Bb| B | C | Db| D | (D string)
F| Bb| B | C | Db| D | Eb| E | F | Gb| G | Ab| A | (A string)
E| F | Gb| G | Ab| A | Bb| B | C | Db| D | Eb| E | (E string)
0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 (fret number)


Dat is alles wat je hoeft te weten. Root notes rule.

Henkie spenkie
1 december 2008, 23:51
Je bent pas te laat om te beginnen met bassen als je al dood bent! Op je 17e ben je nog jong zat! Volgens mij hoef je bij bassen ook niet perse heel jong te beginnen om toch nog heel goed te worden!

En het mooie van bassen is dat je al vrij snel een liedje mee kunt spelen! En als je inderdaad een leraar neemt heb je die nootjes enz ook best snel onder de knie (hoe snel hangt af van hoeveel/serieus jij oefent)

Dus koop een bas en ga spelen!:hippie:

HaroldA
1 december 2008, 23:53
Tips voor begin gitaars zijn altijd welkom, of moet ik daar voor in een ander topic zijn?

Eigenlijk wel, maar gebruik eerst even de zoekfunctie om vergelijkbare vragen + antwoorden te vinden. Jij bent niet de eerste met deze vraag...

Voor 250,- heb je 2e hands al een makkelijk bespeelbare Ibanez Soundgear, maar de bassisten hier kunnen je betere tips geven!

Succes en vooral veel plezier ermee! :rockon:

Henkie spenkie
1 december 2008, 23:57
Leuk om te horen, al die positieve reacties. Alleen als je jong bent lijkt het me een stuk makkelijker om in een band te geraken, met school, verenigingen etc. etc. En ook vraagt het bespelen van bas om een flinke investering.

Tips voor begin gitaars zijn altijd welkom, of moet ik daar voor in een ander topic zijn?

Ik heb altijd het idee gehad dat er onder de 17 jaar niet heel veel bandjes zijn, meer juist daar boven (in de 20). Als je niet veel mensen kent die een muziekinstrument kunnen bespelen kun je altijd nog een advertentie plaatsen (op dit forum of op bijv. www.muziekantenbank.nl). Bassisten worden veelvuldig gezocht door bands, dus als je een beetje inzet toont komt dat wel goed.

Het kost inderdaad wel wat geld om te beginnen, maar dat ligt geheel aan jou. Ik ben zelf begonnen met alleen een bas, die ik aansloot op de mic ingang van mijn radio (had geen versterker)

Een bas heb je al vanaf €50-75 (dat is wel rotzooi) maar dan kun je in princiepe al beginnen.

Advies over een goede beginnersbas kun je vinden in het topic beginnersbassen of je moet even wat meer info geven over hoeveel geld je ervoor over hebt.

pueblo
2 december 2008, 13:31
niet te laat, ik ben op 15 begonnen (of wat het 14?) , en een leraar is wel handig (dat heb ik niet, en voor technieken zelf te leren is het niet zo simpel, en je gaat inderdaad sneller als je een leraar hebt)

remmiedepemmie
2 december 2008, 15:03
A| Ab| A | Bb| B | C | Db| D | Eb| E | F | Gb| G | (G string)
G| Eb| E | F | Gb| G | Ab| A | Bb| B | C | Db| D | (D string)
F| Bb| B | C | Db| D | Eb| E | F | Gb| G | Ab| A | (A string)
E| F | Gb| G | Ab| A | Bb| B | C | Db| D | Eb| E | (E string)
0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 (fret number)


Dat is alles wat je hoeft te weten. Root notes rule.

Ik snap hem niet :-(

Ik neem aan dat fret 0 een open snaar is? Waarom is dan bijv. fret 0 op een D snaar een G? Wat doe ik fout?

iWishmaster
2 december 2008, 16:03
Ik snap hem niet :-(

Ik neem aan dat fret 0 een open snaar is? Waarom is dan bijv. fret 0 op een D snaar een G? Wat doe ik fout?

Jij niks, het rijtje bij de 'nulde fret' klopt niet: daar moet staan EADG. De rest klopt overigens wel.

remmiedepemmie
2 december 2008, 17:54
Jij niks, het rijtje bij de 'nulde fret' klopt niet: daar moet staan EADG. De rest klopt overigens wel.

Ah, bedankt! Ik schrok al...

schwalbe
2 december 2008, 18:35
Ja: het forum past automatisch lay-outs aan en dus kwamen de getalletjes niet helemaal op hun plek. En die 0 hoort daar idd niet.

FruscianteFan
2 december 2008, 18:43
Ik was 32 toen ik ermee begon. Leeftijd is echt niet belangrijk; tijd maken om te oefenen is veel belangrijker. Een leraar vinden waarmee het klikt helpt ook: je leert dan echt 5 keer zo snel dan iemand die het autodidactisch aanpakt.Vreemd, toen ik pas 1,5 à 2 jaar gitaar speelde, kreeg ik regelmatig te horen dat ik al veel beter speelde dan de gemiddelde gitarist na 2 jaar (en dan hadden ze nog niets gevraagd over les). Vrienden van mij hebben of hadden gitaarles, en dat schoot een stuk minder op dan bij mij.

Misschien dat het bij bassen heel anders ligt (hoewel, ook daarin ben ik autodidact), maar doorzettingsvermogen, een beetje talent en genoeg tijd zijn veel belangrijker dan les.

Niet om de zoveelste discussie over wel/geen les te starten, maar dat je het met leraar 5 keer zo snel leert is gewoon niet waar.

17 is wel laat, maar allesbehalve niet te laat. Gewoon doen dus!

Henkie spenkie
3 december 2008, 08:48
Vreemd, toen ik pas 1,5 à 2 jaar gitaar speelde, kreeg ik regelmatig te horen dat ik al veel beter speelde dan de gemiddelde gitarist na 2 jaar (en dan hadden ze nog niets gevraagd over les). Vrienden van mij hebben of hadden gitaarles, en dat schoot een stuk minder op dan bij mij.

Misschien dat het bij bassen heel anders ligt (hoewel, ook daarin ben ik autodidact), maar doorzettingsvermogen, een beetje talent en genoeg tijd zijn veel belangrijker dan les.

Niet om de zoveelste discussie over wel/geen les te starten, maar dat je het met leraar 5 keer zo snel leert is gewoon niet waar.

Daar kun je pas iets over zeggen als jij zelf les hebt gehad. Dat die anderen minder snel liggen kan ook aan talent/inzet liggen. Ik heb ook basles, maar ik oefen nooit, logisch dat ik dan minder snel ga als iemand die dagelijks flink aan het oefenen ligt.

Dat het 5 keer sneller gaat is natuurlijk niet zo te zeggen (en het zal per persoon verschillen), feit is wel dat een basleraar goed overzicht heeft en je tips kan geven om je spel te verbeteren en je ook de achtergrond (theorie) kan vertellen. Dat scheelt enorm. Natuurlijk veel kun je ook wel vinden op internet en met boeken, maar een basleraar is veel eenvoudiger dan.

Bovendien kan een basleraar dingen horen die jij niet hoort (kleine afwijkingen in timing, dingen die je niet strak genoeg speelt etc.) en een basleraar ziet wat je minder goed op pikt. Een goede basleraar kan daar op inspringen en extra oefeningen geven om dat te verbeteren.

Niets mis met zelf leren, maar een basleraar kan gewoon heel handig zijn. En zonder dat je het hebt geprobeert kun je niet zeggen dat je door een basleraar niet sneller leert

Rutger
3 december 2008, 09:28
Gewoon lekker aan de gang gaan. Het hangt niet vvan je leeftijd af, maar van de hoeveelheid tijd en energie die je erin wilt/kunt steken.