PDA

View Full Version : Weer teleurgesteld in de Les Paul



Braindead
1 december 2008, 21:04
Vorige week even een Gibson Les Paul Standard (60's neck)getest. Ik ben al jaren onwijs fan van de looks en vind het Les Paul geluid op de meeste platen ook erg goed. Des te meer baal ik ervan dat ik die click qua feeling er maar niet mee kan krijgen. Waar ligt dat nu aan?

Ik heb al verschillende standards in mijn handen gehad maar vind het totaal niet lekker spelen. Ik kan er wel op spelen en het klinkt ook maar ik vind het niet fijn.
Moet ik misschien een andere proberen? de BFG vond ik wel ietsje beter maar ook niet geweldig en die is weer een stuk lichter en dan zie ik het voordeel om dan een Gibson te kopen eerlijk gezegd niet meer zo.

Zijn er meer mensen zoals ik?

RoelTM
1 december 2008, 21:07
Wat vind je dan niet fijn spelen? De neck, hoe de body tegen je aan ligt, de kleur van de volumeknoppen?

Of mis je gewoon die kick van: "wow, ik heb een Gibson Les Paul in m'n handen" ?

Mr.Fingers
1 december 2008, 21:07
Ja, die zijn slim en kopen een telecaster (daar is nl de andere helft van de platen mee ingespeeld :D)


Probeer eens een '50 neck vast te krijgen, een hele tad dikker dan die '60, misschien geeft dat die juiste klik bij je

Braindead
1 december 2008, 21:14
Ja de neck vind ik voornamelijk erg weinig ergonomisch. Als ik hem met de Musicman Axis vergelijk is die Gibson gewoon erg onwennig. Het voelt niet alsof ie op mijn handen gemaakt is zeg maar. Voor de rest ligt de body wel lekker. Het uiterlijk is gewoon breathtaking dus daar ligt het ook niet aan.

Er is gewoon geen click. Als ik bijvoorbeeld een Dean Hardtail pack (geen usa) made in korea dacht ik? speelt dat al meteen mega veel lekkerder. en die kost ook nog eens veel minder.

Ik zie hem en denk wow! Ik ga spelen en denk, is dit het nou? Is hier iedereen zo enthousiast over? Maar goed, misschien inderdaad eens een 50's neck proberen. Alhoewel het niet zozeer aan de dikte alswel aan de vormgeving van de nek ligt.


Wat vind je dan niet fijn spelen? De neck, hoe de body tegen je aan ligt, de kleur van de volumeknoppen?

Of mis je gewoon die kick van: "wow, ik heb een Gibson Les Paul in m'n handen" ?

macwilliams
1 december 2008, 21:15
Zijn er meer mensen zoals ik?

Steve vai
joe satriani
herman li
sam totman
paul gilbert

enzovoort

macwilliams
1 december 2008, 21:26
Ja de neck vind ik voornamelijk erg weinig ergonomisch. Als ik hem met de Musicman Axis vergelijk is die Gibson gewoon erg onwennig. Het voelt niet alsof ie op mijn handen gemaakt is zeg maar. Voor de rest ligt de body wel lekker. Het uiterlijk is gewoon breathtaking dus daar ligt het ook niet aan.

Er is gewoon geen click. Als ik bijvoorbeeld een Dean Hardtail pack (geen usa) made in korea dacht ik? speelt dat al meteen mega veel lekkerder. en die kost ook nog eens veel minder.

Ik zie hem en denk wow! Ik ga spelen en denk, is dit het nou? Is hier iedereen zo enthousiast over? Maar goed, misschien inderdaad eens een 50's neck proberen. Alhoewel het niet zozeer aan de dikte alswel aan de vormgeving van de nek ligt.

En de ESP versie van de LP heb je die al eens geprobeerd? (en)?

vulvasonic
1 december 2008, 21:32
Ik heb het mijn hele leven al. Hoe mooi ik ze ook vind, van ALLE bekende modellen van alle grote merken, is de Les Paul de enige gitaar waar ik nooit iets 'speciaals' mee had. En dat gaat niet eens om de bespeelbaarheid ervan, want dat heeft me nog nooit tegengehouden om een gitaar te kopen.

Geen idee wat het is.

ben vanhoof
1 december 2008, 21:33
Ik ken mensen genoeg waarbij een gibson hals niet in de handen ligt. Vind je een les paul geil, kijk dan eens naar de oudere ibanez kopiëen. Kom je tweedehands dikwijls tegen en hebben een veel dunnere hals.

heavy-metal-thunder
1 december 2008, 21:33
ik heb dat gevoel met Fenders. Ik heb al verschillende strats gehad en vind het mooie gitaren en 'k hou van de sound, maar het ligt niet in mijn hand. Recent heb ik een Master built strat gekocht, dit is zowat de aangenaamste strat die 'k heb vastgehad. Na 5 maand intensief spelen, went het... tot ik een half uurtje op mijn les paul heb gespeeld en dan is dat gevoel weer om zeep.

btw: een Standard uit begin nineties heeft dikwijls de zogenaamde 59 neck, is wat voller dan een dunne 60's neck en toets lijkt me ook ietsje minder vlak te zijn t.o.v. de 60's neck.

Dio
1 december 2008, 21:56
Ik heb exact hetzelfde voorgehad.
Vind LP's nog altijd geweldig mooie gitaren, maar ik kan er mijn ding niet op doen. De sound is altijd wel vet maar ik ben precies de grootste knoeier als ik een LP vast heb. Niks wil lukken, ik heb precies plots geen techniek meer. Na een half uurtje spelen merkte ik dat het wel iets vlotter wilde lukken, maar dat kwam dan omdat ik plots andere muziekstijlen afging en niet meer als een gek probeerde te scheuren, want dat wilde toch niet lukken.

Ik heb gewoon besloten om op deze moment een ander soort gitaar te kopen, meer geschikt voor mijn speel- en muziekstijl. Als ik later even iets minder heftig/snel/brutal wil, dan ga ik mij waarschijnlijk wel meer in een LP kunnen vinden. Misschien.

Mijn tip: staar je niet blind op die LP of op Gibson, of op eender welk merk for that matter. Zoek een gitaar die vlot speelt en voor jou goed klinkt.

Wel kan je mss eens een ESP Eclipse proberen, die neck ligt je mss beter. Zelf nog niet geprobeerd.

budje
1 december 2008, 22:03
Ik heb het mijn hele leven al. Hoe mooi ik ze ook vind, van ALLE bekende modellen van alle grote merken, is de Les Paul de enige gitaar waar ik nooit iets 'speciaals' mee had. En dat gaat niet eens om de bespeelbaarheid ervan, want dat heeft me nog nooit tegengehouden om een gitaar te kopen.

Geen idee wat het is.

misschien ben je groot? ik ben best lang, en ik heb altijd het gevoel dat ik aan het modelbouwen ben met een les paul in mn handen. Vind ze wel mooi, maar t zal nooit mijn ding worden

R2on
1 december 2008, 22:14
hmm ik weet volgens mij precies wat jij bedoelt, ik heb ook een epiphone les paul gespeeld, maar ik weet niet, het klinkt te 'mechanisch' als je snapt wat ik bedoel, alles lijkt zo berekend, zo vast. Ik heb nu een telecaster en ik ben dol op dat geluid, een beetje onzeker, wild ontembaar! Er zijn geen woorden die het kunnen uitleggen, maar ik snap wat je bedoelt.

Gewoon kwestie van smaak en wat je lekkerder aan je handen hebt zitten.

Eko
1 december 2008, 22:18
Kan heel goed aan het schaalverschil liggen. Een inch of wat op de lengte geeft een ander gevoel, qua afstand , tussen de frets. Een kortere afstand en jumbo frets voelt gewoon heel anders aan.
Ik heb hetzelfde, ook ik vind een Les Paul gewoon een fantastisch ontwerp. Een LP met een mooie striped top in Tobacco Burst is wonderschoon en ik kan hem ook nog wel betalen. Alleen , als ik in de winkel sta weet ik al zeker dat ik er niet langer op zal spelen dan ongeveer een maand. Daarna val ik gewoon weer terug op m`n Gretsch en strats/tele`s.

Nocki
1 december 2008, 22:22
hihi. leuk topic. Klinkt bekend. Ik kan ook nergens op spelen dan op mn eigen gitaar. Stratjes en teles doen het neit voor me (dan nog eerder een tele dan een strat trouwens...)
Kheb al van alles gehad maar ik houdt het bij mn lp's.
En als ik een standard voel haalt ie het ook niet bij mn customs... dat is het voor mij gewoon helemaal...

budje
1 december 2008, 22:24
volgens mij word het straks gewoon weer een fender vs gibson verhaal :cheerup:

Nocki
1 december 2008, 22:25
volgens mij word het straks gewoon weer een fender vs gibson verhaal :cheerup:




ok... Fenders stinken. Zelfs zonder inmenging van Mario...

Braindead
1 december 2008, 22:28
o.a. @ Mac williams: de esp heb ik en die vind ik super, maar ik dacht dat de Les Paul van Gibson nog iets vetter zou klinken vanwege de dikkere body. Doet ie misschien ook maar geen optie dus.

@ BUdje: nee ik ben niet zo groot. De mensuur is verder ook wel okay maar de neck shape is gewoon niet wat ik fijn vind.

@ r2on: dat vaste komt me bekend voor ja. Lijkt wel of de gitaar niet reageert ofzo. Moeilijk in woorden te omvatten. Ik zal ook eens een telecaster proberen gewoon ter vergelijking, heb daar namelijk geen ervaring mee.

Eko
1 december 2008, 22:33
Nee hoor , ik heb helemaal niets tegen Les Pauls of Gibsons. Een ES 335 heb ik een hele tijd gespeeld. Een LP is het gewoon niet voor mij.
De sound van de opnames van Eric Clapton over een Marshall tijdens Johnn Mayall`s Bluesbreakers vind ik het hoogtepunt qua gitaargeluid. Ik ben alleen een zwaar rugpatient en kan niet zo lang met zoiets zwaars rond m`n nek staan. Alle lichtere versies zijn het gewoon niet qua geluid. Ik heb door de jaren heen van alles wel gehad en geleerd een varieteit aan geluid te halen uit een strat/ tele en de laatste jaren m`m grootste vondst: Een Gretsch! Die laatste heeft een natuurlijke oversturing, lijkt het wel. Samen met een goede amp is dit mijn uiteindelijke tonemonster.

Il_Falco
2 december 2008, 10:00
In de gitaarles speelde ik soms met een LP. maar ik heb altijd al een strat in mijn handen gehad en het voelde niet goed om een lp in mijn handen te hebben. Sindsdien vind ik het enigste wat aantrekkelijk is aan een lp de looks. De nek is voor mij te breed. Als ik ooit een andere gitaar zou nemen zou ik eerder in de richting van een tele of superstrat gaan. Gewoon omdat het beter in de hand ligt.

ik kan je wel begrijpen.
en ik vind niet dat dit een topic moet worden van fender-gibson. je kan toch ook bij gelijk welke andere gitaar een raar gevoel hebben als je hem vasthebt?

JeroenSchaaf
2 december 2008, 10:05
Ik ben echt een strat persoon! maar wou er graag een les paul type bij, en wat ik tegen kwam was een Ibanez les paul, ligt na mijn mening lekkerder in de hand dan de gemiddelde epiphone ( die ook in de zelfde prijs klasse zit )

Maar wil altijd nog een keer een ''echte'' of gibson, the heritage, burny... en ga zo maar door.

Lexvandoef
2 december 2008, 10:42
Ben ik dan een van de weinigen voor wie het niks uit maakt? Ik pak net lief een van mijn lp's als mijn strat of tele, het speelt wel anders, maar dat ben ik binnen een paar minuten gewend en dan is alles weer goed.

Tubescreamer
2 december 2008, 10:55
Tja, dat heb ik nou ook. Ik heb een Les Paul die superlekker speelt, maar ik heb ook op Les Pauls gespeeld waar ik helemaal niks mee had en die ik superk*t in de hand vond liggen.
Het zelfde met Strats/Teles e.d., je hebt lekkere en minder lekkere. Maar ja, ik vind alle modellen wel mooi, dus daar ga je.
Em als LP-alternatief: kijk eens naar een Gretsch Duo Jet? Ik heb een SilverJet en dat speelt echt gru-we-lijk lekker. Wel net ff anders dan een LP-geluid, maar qua feel en uiterlijk komt 't in de buurt. Zorgen dat je FilterTron (humbuckers) elementen hebt en het komt nog dichter in de buurt. En het is nog beter voor je rug ook :D.
http://www.beatlweb.com/instrumentos/imagenes2/Gretsch%20Duo%20Jet.jpg

Bernardduur
2 december 2008, 11:00
Of een Pro Jet voor de wat goedkopere regio's. Swap dan wel de pickups want persoonlijk vind ik de orginele in een Pro Jet erg saai!

Check (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=116574)

Kim Wilson
2 december 2008, 11:00
...
Moet ik misschien een andere proberen? de BFG vond ik wel ietsje beter maar ook niet geweldig en die is weer een stuk lichter en dan zie ik het voordeel om dan een Gibson te kopen eerlijk gezegd niet meer zo.

...
Ben ik de enige die dit vreemd vindt? Waar gaat het bij een Les Paul nou om, om de sound of om het gewicht?

iWishmaster
2 december 2008, 11:15
Ben ik de enige die dit vreemd vindt? Waar gaat het bij een Les Paul nou om, om de sound of om het gewicht?

Dat staat er inderdaad een beetje raar. Ik denk datie bedoeld dat het beter speelt, maar niet beter klinkt.

Ik heb precies hetzelfde: enigste gibsons die het voor mij enigszins doen zijn de 'Faded' series. Die zijn echter chambered (uitgehold) en klinken daarom wat warmer en wolliger. Niet perse slechter, maar het is het niet het oude klassieke LP geluid. Heb ooit eens op een heerlijke LP Studio Faded gespeeld. Ik heb er nog steeds spijt van dat ik die niet gekocht heb ...

Raar alternatief misschien, maar probeer eens een SG, Flying V of Explorer? Die klinken anders, maar ze spelen ook compleet anders.

Lexvandoef
2 december 2008, 11:17
Ben ik de enige die dit vreemd vindt? Waar gaat het bij een Les Paul nou om, om de sound of om het gewicht?

Als je rugklachten hebt kan ik het me goed voorstellen dat je een zo licht mogelijke gitaar wilt hebben, dus lijkt het me best een belangrijke factor.

Kim Wilson
2 december 2008, 11:26
Als je rugklachten hebt kan ik het me goed voorstellen dat je een zo licht mogelijke gitaar wilt hebben, dus lijkt het me best een belangrijke factor.
Nee, dat bedoel ik niet. Hij vindt de BFG blijkbaar geen "echte" Les Paul, want hij is erg licht. Hij vindt het het geld niet waard vanwege het gewicht, dus. En dat snap ik niet. Sinds wanneer is de titel Gibson Les Paul gebonden aan een gewicht? En waarom zou die het geld niet waard zijn? Het gaat er toch om hoe hij eruit ziet en hoe hij klinkt?

HaroldA
2 december 2008, 11:32
De nieuwe Standard 2008 heeft een geheel nieuwe neckprofiel (asymmetrisch), misschien is dat wat?


New Asymmetrical Neck Profile

The 2008 Les Paul Standard debuts Gibson’s newest neck profile—an asymmetrical design that makes it one of the most comfortable and playable necks ever offered on any guitar. The new ergonomically-correct profile is tapered, and designed to be thicker on the bass side, and thinner on the treble side, closely outlining the natural form of the hand as it grips the neck. The 2008 Standard necks are machined in Gibson’s rough mill using wood shapers to make the initial cuts. Once the rosewood fingerboard gets glued on, the rest—including the final sanding—is done by hand. That means there are no two necks with the exact same dimensions. So while it still has the basic characteristics of its respective profile, each neck will be slightly different, with a distinct but traditional feel.

Of een '59 neck? (o.a. Studio)

Ik snap wel precies wat je bedoeld, want ik kon zelf helemaal niets met de 50's neck die je op de meeste standards vindt, maar de 60's is perfect en had daar direct 100% 'klik' mee!

soup
2 december 2008, 11:43
Ik ben alleen een zwaar rugpatient en kan niet zo lang met zoiets zwaars rond m`n nek staan.

Ik had enkele jaren geleden ook wat last van m'n rug (nu gelukkig niet meer) maar daarom blijf ik ook afzijdig bij de LP.

Iets te zwaar naar mijn mening.

Henri H
2 december 2008, 12:03
Heb je nog nooit een 50's neck geprobeerd?
Een Music Man Axis speelt TOTAAL anders dan een Les paul Standard.
Ik heb beide en als ik overstap van de Music Man naar de Les Paul (50's neck dacht ik) dan moet ik enorm wennen.
Andersom ook wel maar de Music Man speelt veel makkelijker en is lichter.
Op de Les Paul moet je echt "werken".
Toch vind ik het een fijne gitaar omdat ie zoveel karakter heeft en omdat ie er echt gaaf uitziet.
Een Strat gaat er ook nog wel een keertje bijkomen en misschien zelfs ooit nog wel een Tele.

Stratman70
2 december 2008, 12:12
Ja, die zijn slim en kopen een telecaster (daar is nl de andere helft van de platen mee ingespeeld :D)
Grappig dat je dat zegt. dat is inderdaad bijvoorbeeld het geval bij de Les Paul-gitarist Ace Frehley van Kiss.

De helft van zijn solo-album uit 1978 is ingespeeld op een tele. :D

Fenndangoband
2 december 2008, 14:38
Misschien gewoon eens een Les Paul Classic proberen met die slim-taper neck... ik had beetje hetzelfde probleem met die Standards... te lomp naar mijn gevoel... velen vinden die Classics niet echt de moeite omdat ze kwalitatief niet zouden voldoen aan de vereisten van een "echte" Gibson Les Paul (what's in a name)... Deze opmerking kan ik best begrijpen voor de nieuwe Classics, ik heb er al een aantal in mijn handen gehad en ja... ik heb er niet echt een goed gevoel bij. Als je een Classic zou overwegen probeer je er best één te zoeken van voor 1993, als ik me niet vergis werden deze nog gebouwd waar ze de Customs maakten en stonden garant voor hoogwaardige kwaliteit. Mijn Clasisc van 1992 speelt en klinkt als een droom... daarom blijft dit schatje gewoon mijn main axe. Qua gewicht blijft het wel hetzelfde... no pain no gain zeg ik maar... wanneer je echt rugklachten hebt zou ik toch naar een andere oplossing zoeken.

HaroldA
2 december 2008, 14:42
Vorige week even een Gibson Les Paul Standard (60's neck)getest.


Misschien gewoon eens een Les Paul Classic proberen met die slim-taper neck

Die heeft hij toch al geprobeerd??? (slim taper = 60's neck)

Eko
2 december 2008, 17:54
Het is ook niet dat ik geen LP zou willen hebben. Ik weet alleen dat het gewicht een bottleneck zou worden. Het geluid is echter prachtig , mits de axe het gewicht heeft.
Ik heb nog een `78 Washburn staan in de koffer. 1e eigenaar ( en niet te koop ) en die heeft ook een body van massief mahonie. Weegt meer dan een goede zak aardappelen en dit houd ik niet uit. Het was toendertijd mijn eerste echte nieuwe electrische gitaar en heeft dus emotionele waarde.
Back on topic : Ik vind de gebruikte materialen , zeker bij een striped top , gewoon heel erg mooi. Het blijft dus altijd trekken, het model.

Fenndangoband
2 december 2008, 18:30
Die heeft hij toch al geprobeerd??? (slim taper = 60's neck)

ok... iets te snel dit topic doorgenomen.:confused:

soup
2 december 2008, 18:32
Waarom zijn ze eigenlijk gestopt met de classics te maken, dacht dat het ondertussen wel een vaste waarde was.

Orpheo
2 december 2008, 18:57
wellicht juist een hals proberen die wat dikker is, lees ik zo. en het feit dat een gibson LP nooit precies is wat ik wilde, deed me kiezen custom te gaan...

Joene1988
2 december 2008, 20:05
Er is gewoon geen click. Als ik bijvoorbeeld een Dean Hardtail pack (geen usa) made in korea dacht ik? speelt dat al meteen mega veel lekkerder. en die kost ook nog eens veel minder.


Ik heb dr nog wel eentje voor je:P

TimoSomers
2 december 2008, 20:11
Ik heb altijd op Ibanez racenekjes gespeeld, heb afentoe een Gibson geprobeert en vond het vreselijk spelen.
Dat alles tot ik de BFG probeerde, het was alsnog wel even wennen maar na een uurtje of 2 wilde ik niets anders meer.

Braindead
2 december 2008, 22:03
Precies, ik heb ook al een Eclipse en dat is ook een bijna Les Paul. Maar miscshien klinkt ie iets meer Les Paul nog als ik de EMG's wissel. In ieder geval ga ik er vanuit dat de dikte van de body (dik en massief) mede de oorzaak is voor het bekende Les Paul geluid. Lijkt mij dat als ie dus de helft minder dik is en of uitgeholt dat je dan net zo goed voor een andere Les Paul achtige kunt gaan. Het gaat mij dus om het geluid en niet om het GIbson merkje. ALs iemand nog alternatieven weet voor het ultieme zware metalgeluid dan hou ik mij aanbevolen!

@ joene 1988. Het ging even om de vergelijking, al sluit ik niet uit er ooit nog een keertje eentje te kopen. Prima gitaartjes!


Nee, dat bedoel ik niet. Hij vindt de BFG blijkbaar geen "echte" Les Paul, want hij is erg licht. Hij vindt het het geld niet waard vanwege het gewicht, dus. En dat snap ik niet. Sinds wanneer is de titel Gibson Les Paul gebonden aan een gewicht? En waarom zou die het geld niet waard zijn? Het gaat er toch om hoe hij eruit ziet en hoe hij klinkt?

vinkske
2 december 2008, 22:03
Ik heb zelf een fender strat Eric Johnson (zie ook topic reviews) en die speelt geweldig... Fijne dunne hals, lichte gitaar, klinkt prachtig, als je hem clean gebruikt: alsof je belletjes hoort rinkelen zo helder! Ben er dik tevreden over...

Maar als ik dan overswitch naar mijn Les Paul (standard '96, of de Slash Goldtop die ik sinds anderhalve week uit Amerika binnen heb)(YIIEEHAAA!!!) dan heb ik het gevoel dat ik eindelijk een ECHTE GITAAR vast heb! De LP is inderdaad het dubbele van het gewicht, maar juist door dat hout komt de heerlijke warme zwoele zingende klank van de gibson zo mooi naar voren! En inderdaad, na een avondje gibson op het podium ben je kapot, maar daar krijg je wel zulk geweldig geluid vandaan! Onvoorstelbaar!

Tis wel net wat je gewend bent, en inderdaad, de fender speelt sneller en gemakkelijker... Maar als ik op die fender nummers als "still got the blues" of "knocking on heavens door" of "sweet child o mine" ga spelen blijft er niks van over! Dat klinkt nog niet half zo goed als het geluid van een goeie LP! Heb er zelfs ook dikkere snaren op gelegd, dus daardoor speelt hij nog stugger en zwaarder (en beetje trager, al valt dat nog wel mee) maar als je de LP wat langer vasthoudt en wat regelmatiger op speelt, dan krijg je het gevoel (of de kick!) vanzelf.... Je kunt een LP zo geweldig mooi laten zingen en met name de vibrato en bends komen zo geweldig tot zijn recht: it's worth the effort!

casper innosence
3 december 2008, 00:46
o.a. @ Mac williams: de esp heb ik en die vind ik super, maar ik dacht dat de Les Paul van Gibson nog iets vetter zou klinken vanwege de dikkere body. Doet ie misschien ook maar geen optie dus.


je zou es kunnen kijken of je een Eclipse full thickness kunt vinden (music schmidt heeft ze, misschien musicstore). dit zijn gewoon Eclipses met les paul dikte, mogen alleen in europa geleverd worden.

Maar gooi die EMG's dr uit en zet er een SH5 in de brug en een sh1 op de nek en je verliefd op die plank en tis minder klinisch en naar mijn mening klinkt t vetter, grommender en dynamischer. Kep t zelf gedaan bij n EC1000, gebruik deze gitaar nu meer dan mn ESP Viper.. terwijl die de fijnste nek heeft die ik oooit gevoelt heb.

iWishmaster
3 december 2008, 10:19
Ik heb zelf een fender strat Eric Johnson (zie ook topic reviews) en die speelt geweldig... Fijne dunne hals, lichte gitaar, klinkt prachtig, als je hem clean gebruikt: alsof je belletjes hoort rinkelen zo helder! Ben er dik tevreden over...

Maar als ik dan overswitch naar mijn Les Paul (standard '96, of de Slash Goldtop die ik sinds anderhalve week uit Amerika binnen heb)(YIIEEHAAA!!!) dan heb ik het gevoel dat ik eindelijk een ECHTE GITAAR vast heb! De LP is inderdaad het dubbele van het gewicht, maar juist door dat hout komt de heerlijke warme zwoele zingende klank van de gibson zo mooi naar voren! En inderdaad, na een avondje gibson op het podium ben je kapot, maar daar krijg je wel zulk geweldig geluid vandaan! Onvoorstelbaar!

Tis wel net wat je gewend bent, en inderdaad, de fender speelt sneller en gemakkelijker... Maar als ik op die fender nummers als "still got the blues" of "knocking on heavens door" of "sweet child o mine" ga spelen blijft er niks van over! Dat klinkt nog niet half zo goed als het geluid van een goeie LP! Heb er zelfs ook dikkere snaren op gelegd, dus daardoor speelt hij nog stugger en zwaarder (en beetje trager, al valt dat nog wel mee) maar als je de LP wat langer vasthoudt en wat regelmatiger op speelt, dan krijg je het gevoel (of de kick!) vanzelf.... Je kunt een LP zo geweldig mooi laten zingen en met name de vibrato en bends komen zo geweldig tot zijn recht: it's worth the effort!

Grappig, ik heb het precies andersom: Als ik een LP vast heb, denk ik, dat klinkt goed, maar man man wat een ergonomische ramp om mee te spelen.
Pak ik mijn strat denk ik: dit speelt heerlijk, zalig, licht, het 'past', het 'klopt' gewoon voor mij. Dan pas sluit ik 'em aan op mijn amp, flink dik geluid erin draaien en voila: het klinkt ook nog geweldig!

Rutger
3 december 2008, 10:26
Dat heb ik ook met m'n strat. Je hebt gewoon die 'klik'

Andere gitaren kunnen ook fantastisch klinken en spelen, maar pak ik daarna m'n Strat erbij, gaat er toch een gevoel van opluchting door me heen van 'Ja, zo hoort 't'. En dat terwijl het niet de snelst spelende gitaar is. Het is gewoon die...tja, ik weet niet wat het is. t Is gewoon lekker :satisfie:

Harry
3 december 2008, 10:35
het is ook maar wat je gewend bent, zoals de topicstarter met zijn Music Man. Die 'moderne' gitaren voelen anders aan dan de traditionele, denk ik.
Zo heb ik een Parker P38, en dat is zo'n makkelijk lichtbespeelbaar gitaartje, als ik dan op mijn Les Paul of DeArmond over stap heb ik het gevoel dat ik moet werken. En dat vind ik persoonlijk wel lekker.
Net als Ibanezzen e.d., het voelt makkelijk. En blijkbaar is dat niet mijn ding.

Rutger
3 december 2008, 10:36
Die Music Mans spelen ook wel verdomd lekker...

Harry
3 december 2008, 10:42
precies, dat bedoel ik. Maar ik mis er iets aan. Heeft stom genoeg misschien ook wel met het uiterlijk te maken.

johanb
3 december 2008, 11:14
Toen ik de eerste keer mijn huidige les paul om mijn nek hing na mijn epiphone ingeruild te hebben dacht ik ook" YES,THIS IS IT " .Mijn les paul hangt ook perfect in balans speelt heerlijk met 0.11 snaren .Als ik de telecaster omhang hangt de hals als het ware op je linkerhand en ik mis de steun voor mijn rechterhand op de brug (Ik word ook een dagje ouder) Ik ben heel tevreden met mijn LP

Ibanez666
3 december 2008, 11:39
Toen ik de eerste keer mijn huidige les paul om mijn nek hing na mijn epiphone ingeruild te hebben dacht ik ook" YES,THIS IS IT " .Mijn les paul hangt ook perfect in balans speelt heerlijk met 0.11 snaren .Als ik de telecaster omhang hangt de hals als het ware op je linkerhand en ik mis de steun voor mijn rechterhand op de brug (Ik word ook een dagje ouder) Ik ben heel tevreden met mijn LP


011, zit er over te denken om die ook te gaan gebruiken. Wat zijn de voor en nadelen?

Rinze
3 december 2008, 11:48
.011 speelt wat straffer en drukt wat minder gemakkelijk op. Dat hangt ook weer af van je mensuur, op een Gibson heb je er minder last van dan op een Fender. Ik merk dat met een .011 set je meer mid in je klank hebt, meer toon. De snaren staan wat strakker en daardoor heeft het allemaal net wat meer substantie. Het knalt ook meer, de aanslag is duidelijker. Als je een shredder bent dan zou ik .011 niet doen, voor die toon zijn dunnere snaren juist weer beter, "soepeler" qua klank, meer dichtsmerend.

Het zwaardere spelen wen je vrij snel aan vind ik, maar ik ken ook mensen die het niet prettig vinden. Je moet je gitaar eigenlijk wel even opnieuw afstellen, de halskromming in ieder geval even nakijken omdat de trekkracht van de snaren groter wordt. Met .011 kun je de snaren iets lager afstellen dan met .010 omdat ze strakker staan en dus minder rammelen. Ik heb intussen op al mijn gitaren .011 zitten op een na, waar binnenkort na een snarenwissel ook .011 zitten en eentje waar voor slide .012 op zitten. Maar ook die gaat terug naar .011, ik vind het de prettigste allround set. Je kunt er dus ook beter slide mee spelen dan met een .010 set.

Ibanez666
3 december 2008, 11:57
.011 speelt wat straffer en drukt wat minder gemakkelijk op. Dat hangt ook weer af van je mensuur, op een Gibson heb je er minder last van dan op een Fender. Ik merk dat met een .011 set je meer mid in je klank hebt, meer toon. De snaren staan wat strakker en daardoor heeft het allemaal net wat meer substantie. Het knalt ook meer, de aanslag is duidelijker. Als je een shredder bent dan zou ik .011 niet doen, voor die toon zijn dunnere snaren juist weer beter, "soepeler" qua klank, meer dichtsmerend.

Het zwaardere spelen wen je vrij snel aan vind ik, maar ik ken ook mensen die het niet prettig vinden. Je moet je gitaar eigenlijk wel even opnieuw afstellen, de halskromming in ieder geval even nakijken omdat de trekkracht van de snaren groter wordt. Met .011 kun je de snaren iets lager afstellen dan met .010 omdat ze strakker staan en dus minder rammelen. Ik heb intussen op al mijn gitaren .011 zitten op een na, waar binnenkort na een snarenwissel ook .011 zitten en eentje waar voor slide .012 op zitten. Maar ook die gaat terug naar .011, ik vind het de prettigste allround set. Je kunt er dus ook beter slide mee spelen dan met een .010 set.


Thnx, ik ben niet echt een shredder, maar ben ook niet vies van een potje snel staccato en legato. Zal eens een gitaartje met 011 bespannen, heb er nu toch 6 :-)

pol
3 december 2008, 12:06
Ik ben sneller op mijn les paul als op een typische shredgitaar.
het is maar wat je gewend bent denk ik, voor mij speelt er niets soepeler als een goeie Gibson, fenders vind ik clean ook wel mooi klinken maar liggen me totaal niet goed in de hand, de bassen van Fender vind ik daarentegen wel tof.

speel ook altijd met 011-052 snaren op mijn Gibsons, 010 - 046 vind ik te dun.

maar je moet kopen waar je je goed bij voelt he :)

dat geklaag over het gewicht snap ik ook niet goed, een les paul weegt gemiddeld rond de 4 kg, dat voel je toch amper ?

Ibanez666
3 december 2008, 12:09
maar je moet kopen waar je je goed bij voelt he :)

Zekers, maar dan moet je het wel eerst zelf ondervinden natuurlijk. Ik ben sowieso een heel eind gekomen vanaf 008 naar 010

E-J
3 december 2008, 12:18
Kijk, als je een tijd lang op Strat's en Tele's heb gespeeld, kun je niet zomaar vlekkeloos overstappen naar een Les Paul en verwachten dat je niet tegen moeilijkheden opbokst. Het speelt stukken anders, en daar moet je gewoon aan wennen. Mijn eerste elektrische was een Ibanez, met zo'n dun halsje. Speelde razendsnel. Een vriend van me kocht toen een Gibson Les Paul Studio... het was voor mij net alsof ik een 3 meter dikke boomstam in mijn handen had, ik kon er voor geen meter mijn ei op kwijt. Later kocht ik een Strat, dat speelde al iets moeilijker, en uiteindelijk een Les Paul. Het was een hele omschakeling, maar uiteindelijk raak je er aan gewend. Ik merk nu toch wel dat ik het meest relaxed/comfortabel speel op zo'n gitaar. Neemt niet weg dat Strat's en Tele's ook heerlijk spelen. Het is enkel een kwestie van geduld! Geef het de tijd, en je probleem is vast opgelost.

Orpheo
3 december 2008, 13:40
ik heb op mijn lespauls ooit heel lang 012 gehad, maar dat ging ik voelen. ging niet. Ik heb ooit heel lang alleen sg en strat gespeeld, maar dat was noodzaak. ik kreeg een peesblessure in mijn rechterarm, en mijn slaghand deed 't niet meer, en moet dus makkelijkere gitaren pakken (de rand van de LP drukte op die pees, en een strat en sg hebben dat niet).

maar dat is nu ruim over, en speel weer vol op les pauls. De reden dat ik niet op strat speel, naast de tone, is dat ie upper horn altijd in mijn ribben prikt. ja, neem een tele dan, ja kan ik net zo goed toch weer op een les paul spelen ? :P

nu pak ik op 4 van de 5 warmoths weer 011. die 010, dat zijn net elastiekjes! sterker nog, ik heb op 1 al 011 liggen, en iedereen die erop speelt denkt dat 't 009 is 'ja maar 009 klinkt toch nooit zo vet?!" ja duh, tis 011, maar het speelt als boter joh. zelfs mijn vriendin met d'r kleine handjes vindt die gitaar (te) makkelijk spelen.

qua sound. de les paul is voor mij een basispunt, vanuit daar knutsel ik om mijn sound te verbeteren. ik heb nu een lp die niet echt les paul-erig klinkt, veel strakker, helderder, pinniger, maar dat is gewoon omdat ik koa als top heb en walnut als back. tja, scheelt een hoop! maar de looks, de feel, de vibe, die carved top... ik zwicht er iedere keer voor. mooie flametop, of mooie binding, toffe inleg... tja, ben een LP addict ;) :satisfie:

Gothra
3 december 2008, 16:47
Ik zou gewoon voor de ESP kijken, moet je idd kijken naar de full thickness, ESP heeft ook een eclipse zonder emgs http://www.espguitars.com/guitars_eclipse.html de eclipse II ahb, met een JB in brug en '59 in neck, is precies wat ik nu in mn epi LP heb, de JB klinkt gewoon heerlijk maar over de 59 ben ik wat minder te spreken, beetje doffig.

pol
3 december 2008, 17:01
esp zijn prima gitaren, maar toch weer iets heel anders als een Gibson qua feel en geluid.

en ik vind ze ook gewoon lelijk, of ze hebben emg's, of er zit veel te veel versiering op. Die vlaginlays vind ik ook niet mooi.


bestel dan liever een Edwards, zit toch dichter in de buurt en kost nog minder ook.

Liquid_Metal
3 december 2008, 17:12
@Topic Starter: ik weet precies wat je bedoelt. Ik vind Les Pauls ook goed klinken, maar toen ik er voor het eerst een in m'n handen had was ik niet echt onder de indruk. Ik ben de Wizard II neck van Ibanez gewend en die vind ik perfect. De Les Paul neck deed speelde voor mij minder soepel.
Wel merkte ik dat de gitaar veel nauwkeuriger op mijn spel reageerde. Veel betere body-resonantie en ik kon gewoon voelen dat de harmonics op de gitaar beter zouden zijn (en dat waren ze ook :P).
Ik kom zelf uit de strat-hoek en ben toch wel meer fan van de superstrats (vooral die van Musicman en Ibanez). Voor mij dus (voorlopig) geen Les Paul ;).

pol
3 december 2008, 17:22
Ik wil nog een les paul met een 25,5" hals voor net wat meer snaarspanning bij lagere stemmingen.

jammer dat alle fabrikanten die de les paul namaken met de correcte vorm allemaal dezelfde mensuur aanhouden.

Orpheo
3 december 2008, 17:24
Ik wil nog een les paul met een 25,5" hals voor net wat meer snaarspanning bij lagere stemmingen.

jammer dat alle fabrikanten die de les paul namaken met de correcte vorm allemaal dezelfde mensuur aanhouden.

'kuch' warmoth' kuch'


'kuch' crimson guitars 'kuch'

Kim Wilson
3 december 2008, 17:24
...
jammer dat alle fabrikanten die de les paul namaken met de correcte vorm allemaal dezelfde mensuur aanhouden.
Dat komt door al die conservatieve gitaristen, die dan gaan roepen dat het geen echte Les Paul mag heten, niet the real thing is, slechte kopie en nog meer van dat puristische geneuzel. :satisfie:

HaroldA
3 december 2008, 17:24
Ik wil nog een les paul met een 25,5" hals voor net wat meer snaarspanning bij lagere stemmingen.

jammer dat alle fabrikanten die de les paul namaken met de correcte vorm allemaal dezelfde mensuur aanhouden.

De Gibson RD is er in 25.5" schaal?

barno
3 december 2008, 17:26
Ik wil nog een les paul met een 25,5" hals voor net wat meer snaarspanning bij lagere stemmingen.

jammer dat alle fabrikanten die de les paul namaken met de correcte vorm allemaal dezelfde mensuur aanhouden.

invloed van mensuur op klank wordt vaak onderschat: een LP met fendermensuur klinkt heel anders dan een klassieke LP.
Meer snaarspanning nodig ? : dikkere snaren...

RonnyV
3 december 2008, 17:28
Ik heb ook al meerdere malen op een les paul gespeeld, maar ik vind het ook helemaal niks... hij ligt bij mij niet lekker in de hand op de een of andere manier...
En ik maar denken dat ik de enige was die dat probleem had :P

Braindead
3 december 2008, 18:31
Ja, als je ziet wat voor heilige status de Les Paul heeft dan voel je je echt een beetje apart als je een Les Paul in de winkel terughangt omdat ie niet lekker speelt. Maar nog even voor alle duidelijkheid, ik kan er zeker gewoon op spelen, shredden ook en heb niet echt het gevoel dat ik moet werken op die hals. Het is alleen dat het niet lekker voelt. Het voelt klinisch.
Alsof een Musicman neck met de hand wordt bijgewerkt, bespeeld en nog eens aangepast , nog eens bespeeld etc. waar de Les Paul voelt alsof ie langs een perfect rechte zaag in 1 zaagbeurt is gevormd afgewerkt en weggehangen. Misschien dat dat symbool staat voor de tientallen jaren ontwikkeling die zich in de tussentijd hebben afgespeeld?

Hopelijk voegt deze omschrijving iets toe.


Ik heb ook al meerdere malen op een les paul gespeeld, maar ik vind het ook helemaal niks... hij ligt bij mij niet lekker in de hand op de een of andere manier...
En ik maar denken dat ik de enige was die dat probleem had :P

HaroldA
3 december 2008, 18:37
Ik heb ook al meerdere malen op een les paul gespeeld, maar ik vind het ook helemaal niks...

Wat voor hals lag op welk type les paul?

De meeste LP's vind ik ook niets, maar de 60's neck op een LP Standard vind ik heerlijk!

Orpheo
3 december 2008, 18:43
en waarom dan niet de PRS singlecut 250? die is wat jij wilt, nja, 25'' maar goed, komt dicht in de buurt.

en de singlecut SE heeft ook zo'n scale.

johanb
3 december 2008, 18:45
Mijn LP weegt iets meer dan 4 kilogram, de telecaster ( mex ) weegt 3,75 kilogram .Ik vind dat een te verwaarlozen verschil in gewicht. Maar misschien heb ik wel een gibson met enorme toonkamers

pol
3 december 2008, 19:33
en waarom dan niet de PRS singlecut 250? die is wat jij wilt, nja, 25'' maar goed, komt dicht in de buurt.

en de singlecut SE heeft ook zo'n scale.

ik heb het even bekeken, die crimson guitars vind ik helemaal niks, idem met warmoth, kunnen dan nog hele goeie instrumenten zijn, ik vind ze gewoon lelijk.

prs vind ik ook niet mooi, kan dan nog heel goed zijn.

Orpheo
3 december 2008, 20:10
ik heb het even bekeken, die crimson guitars vind ik helemaal niks, idem met warmoth, kunnen dan nog hele goeie instrumenten zijn, ik vind ze gewoon lelijk.

prs vind ik ook niet mooi, kan dan nog heel goed zijn.

je mag het helemaal zelf invullen bij crimson. kijk eens naar de robert fripp, de eerste, en bedenk dan eens wat jij weg zou laten. die comfort contours zijn optioneel. tis niet voor niets een customshop.

casper innosence
3 december 2008, 20:14
esp zijn prima gitaren, maar toch weer iets heel anders als een Gibson qua feel en geluid.
of ze hebben emg's, of er zit veel te veel versiering op. Die vlaginlays vind ik ook niet mooi.



Elementen zijn gemaakt om vervangen te worden. Vlag inlays vind ik ook niet alles, net zoals de abalone op de 1000series. Maar ik heb een 1000 serie EC (wit). Setje duncans dr in en die gitaar is zooooo veel beter dan met die akelige emgs. En dat is wel wat voor mij telt uiteindelijk, bespeelpaarheid en klank (kwa hout dan met name, zoals gezegt, elementen kun je mee klooien) en als de looks dan acceptabel zijn en anders is zelfs daar nog aan te klussen als t echt zooo erg is..

Braindead
3 december 2008, 23:53
News flash, de PRS vind ik ook niks qua bespeelbaarheid. Excuses dat ik hier in 1 topic even 2 topgitaren af kraak maar dit zijn mijn bevindingen.


en waarom dan niet de PRS singlecut 250? die is wat jij wilt, nja, 25'' maar goed, komt dicht in de buurt.

en de singlecut SE heeft ook zo'n scale.

Michael AE
4 december 2008, 10:55
Nog even over dat gewicht...

Ik heb een '59 reissue en die is behoorlijk licht, maar klinkt zwaarder dan de meeste andere Les Pauls die ik in mijn handen heb gehad. Gewicht zegt dus he-le-maal niets over de dikte van de klank. Kwaliteit van het stuk mahonie echter wel.

Dio
4 december 2008, 10:55
News flash, de PRS vind ik ook niks qua bespeelbaarheid. Excuses dat ik hier in 1 topic even 2 topgitaren af kraak maar dit zijn mijn bevindingen.

Dat 'topgitaren' gedoe gaat ook niet op voor mij. Strat's en LP's zijn niet echt m'n ding. Het speelt gewoon niet zoals ik het zou willen.
Vanmiddag nog eens de proef op de som nemen en in Antwerpen wat Gibson en Epiphones vastnemen en zien wat het geeft.