PDA

View Full Version : Versterker geschikt voor optreden in Café's?



Billy Turf
1 december 2008, 19:35
Pasgeleden heb ik samen met 2 vrienden een band opgericht,
We hebben al 2 optredens gehad.
Beide optredens waren in café's die een jam sessie (open stage) hielden.

Dus de apperatuur was daar al aanwezig.

Nu was onze muziek zo goed aangeslagen dat we al door 2 cafébazen zijn benaderd om bij hun een avond te komen optreden.

Nu is mijn vraag of mijn gitaarversterker geschikt is om mee op te treden in kleine café's.

Het is een London City LCG-2010R. Zal jullie wel niet zo heel veel zeggen?

Achterop de versterker staat ; 230 volt, 50 Hertz en 40 watt.

Op de speaker staat ; 4 Ohm, MAX 50 watt

Ik dacht dat het een 12 inch speaker betreft.

We oefenen vaker in een kleine kelder waar ik goed boven het drumstel uitkom en dan staat die nog niet op full.
Maar op 6-7 tiende van zijn kunnen.

Maar een café is natuurlijk groter.
Is de versterker geschikt Ja of Nee?

Bij voorbaat dank, let niet op mijn zinsopbouw ff snel geschreven allemaal.

Hier zijn foto's van de versterker:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-DCP7FGRD.jpg
Voorkant

http://www.mijnalbum.nl/Foto-Z8XTZT44.jpg
Stukje achterkant met wattages

http://www.mijnalbum.nl/Foto-8BT7OKLU.jpg
Speaker

http://www.mijnalbum.nl/Foto-HURAMKCR.jpg
Met mijn 2 beauty's om een idee te krijgen van de grootte,
London City Comet + Fender Stratocaster Classic Player 60's MIM

Joene1988
1 december 2008, 20:07
Tjah, zolang je gewoon netjes over de drummer uitkomt is het goed;)

dan sta je voor in een klein cafe wel hard genoeg;)

Jeroen76
1 december 2008, 20:54
Met bovenstaande van harte eens. En als jij het geluid ook prima vind zou ik er helemaal niets aan veranderen. Sterker nog, de kans is groot dat je dan in een enorme zoektocht duikt die behoorlijk wat geld kan kosten, ook wel genaamd GAS.

Groetjes en succes met optreden,
Jeroen

budje
1 december 2008, 21:05
Als je oefenruimte erg klein is zal je er nog verbaast van staan, dat ie in een kroeg waarschijnlijk minder hard staat dan in de oefenruimte :-)

Volgens mij kan je er makkelijk mee in kroegen optreden hoor!!

Kim Wilson
1 december 2008, 21:14
Vermogen wat de speaker aankan, zegt niks over het vermogen van de amp. Het consumptievermogen ligt op 40 watt. Het type is 2010, dus het zal een 10 óf een 20 watt ampje zijn. Probeer eens op Google te zoeken.

Mijn ervaring is dat je in een café wel meer vermogen nodig hebt dan in de oefenruimte. De ruimte is groter, er staan mensen met elkaar te praten, allemaal factoren die ervoor zorgen dat je minder goed te horen bent.

budje
1 december 2008, 21:17
Vermogen wat de speaker aankan, zegt niks over het vermogen van de amp. Het consumptievermogen ligt op 40 watt. Het type is 2010, dus het zal een 10 óf een 20 watt ampje zijn. Probeer eens op Google te zoeken.

Mijn ervaring is dat je in een café wel meer vermogen nodig hebt dan in de oefenruimte. De ruimte is groter, er staan mensen met elkaar te praten, allemaal factoren die ervoor zorgen dat je minder goed te horen bent.

Jij hebt duidelijk vandaag veel beter op zitten letten dan ik :(

Billy Turf
1 december 2008, 21:25
het probleem is dat de site eruit ligt www.jic.nl ; de dealer van London City.
En anders ben ik bang dat ik dan toch een versterker kom aan het huren.

Jeroen76
1 december 2008, 21:35
Je versterker biedt de mogelijkheid om er een extra speakercabinet op te zetten. Ik zou de versterker eens op pakken en naar een goeie muziekzaak gaan en eens wat cabs gaan testen. Ik denk dat je nog versteld zult staan van de mogelijkheden die er dan blijken te zijn.
Niet gelijk je versterker inruilen, het kon nog wel eens een hopeloze zoektocht worden naar je sound. En ik neem aan dat de sound uit deze jongen je bevalt.

Groetjes,
Jeroen

ps Google info:
Gitaarcombo van 20 watt. 10'' speaker. Overdrive channel met shape, gain en level gain. Driedelige toonregeling en reverb. Footswitch aansluiting voor de channel select en reverb on/off. Externe speaker en koptelefoon aansluiting.

Eko
1 december 2008, 21:39
En als je echt harder moet spelen kun je nog altijd een microfoon er voor gooien en het geheel over een p.a. uitversterken. Kun je er alsnog 100.000 watt van maken als het moet.
Clapton gebruikt op het podium ook maar een 40 watt bakje. Microfoon er voor et voila!

Billy Turf
1 december 2008, 21:54
Ja ik zie dat er nog een cabinet aan kan worden gesloten.
Dan functioneert de versterker dus eigelijk als een soort top?

Als ik een cabinet van 20 watt ergens vandaan kan halen heb ik dus 40 watt in totaal? dat moet dan toch wel genoeg zijn?

macwilliams
1 december 2008, 21:59
Ja ik zie dat er nog een cabinet aan kan worden gesloten.
Dan functioneert de versterker dus eigelijk als een soort top?

Als ik een cabinet van 20 watt ergens vandaan kan halen heb ik dus 40 watt in totaal? dat moet dan toch wel genoeg zijn?

Verdubbeling van wattages leid niet tot verdubbeling van geluid.

Kim Wilson
1 december 2008, 22:10
Ja ik zie dat er nog een cabinet aan kan worden gesloten.
Dan functioneert de versterker dus eigelijk als een soort top?

Als ik een cabinet van 20 watt ergens vandaan kan halen heb ik dus 40 watt in totaal? dat moet dan toch wel genoeg zijn?
Nee, zo werkt het niet. Je versterker levert maar 20 watt, hoeveel speakers je er ook aan hangt.

Billy Turf
1 december 2008, 22:17
Ok, hij blijft dus 20 watt, maar met nog een speaker erbij zou ik dus wel veel harder kunnen. En dus wel kunnen optreden?

Hebben jullie nog een advies qua speaker/cabinet? Wat niet al te veel geld gaat kosten?

JohnLord
1 december 2008, 22:37
Meer speakers betekent niet meer volume, wel meer ruimtelijk en wat beter hoorbaaar. Maar als je over een PA speelt en een door de PA aangestuurde monitor kan het wel met 20 watt.

Kim Wilson
2 december 2008, 09:13
Ok, hij blijft dus 20 watt, maar met nog een speaker erbij zou ik dus wel veel harder kunnen. En dus wel kunnen optreden?

Hebben jullie nog een advies qua speaker/cabinet? Wat niet al te veel geld gaat kosten?
Nee, 20 watt blijft 20 watt. Je hebt hooguit wat meer spreiding. Of je moet een hoog-rendement speaker gebruiken, dan zou je wat meer volume kunnen krijgen.

Als ik jou was, zou ik de centen van die speakercabinet investeren in een iets grotere amp, een Vox AD50VT bijvoorbeeld. Dan heb je een degelijk versterkertje die ook met optredens goed mee kan.

almarvk
2 december 2008, 09:29
20 watt transistor door een 10" speaker? Ik zou het niet doen...

Billy Turf
2 december 2008, 19:10
Ik was net een beetje op internet rond aan het kijken en als het dan toch een nieuwe versterker moet worden waarmee ik wil kunnen optreden waarom deze dan niet?? VOOR DIE PRIJS??

Is het wat?? Is ook nog dicht bij mij in de buurt

Check; http://link.marktplaats.nl/206409513

arcane
2 december 2008, 19:21
Het hangt natuurlijk ook helemaal af wat de stijl is die jullie spelen.

JohnLord
2 december 2008, 19:27
In ieder geval hard zat voor het café!

Jeroen76
2 december 2008, 19:28
Als het bij jou in de buurt is heb ik maar een antwoord. Er heen en testen. Tis geloof ik geen buizenbak maar dat had je nu ook niet. En inderdaad is die prijs wel erg lekker. Tis dat ik al voorzien ben maar anders.........:satisfie:

marter544
2 december 2008, 19:29
Die laney is poep, heb er eens moeten over spelen, nou, ik kan je vertellen daar word je niet blij van... Ik weet niet wat je budget is, maar dit is een mooie set voor die prijsklasse, een hele mooi set zelfs:

http://gitaarmarkt.nl/index.php?ct=gitvers&md=details&id=99410

Heynis
2 december 2008, 19:30
Die heb ik ook nog gehad, dat was m'n eerste stack. Hij klinkt wat schel en modderig, maar als je daarvan houdt is het een leuk ding. De top heb ik inmiddels de deur al uit gedaan, de kast gebruik ik nog wel eens.

marter544
2 december 2008, 19:32
Schel en modderig..? Heuh, ik ken dat ding toch anders..

Billy Turf
2 december 2008, 19:33
We spelen vooral veel 60's covers, Jimi Hendrix, Stones, Clapton, Cream enz. Bluesrock zeg maar.

Het is dus geen versterker met buizen? Maar een transistor?
Ik heb er vrij weinig verstand van sry.

Maar heb altijd op die london city thuis gespeeld , en op versterkers die aanwezig waren bij jamsessies.

marter544
2 december 2008, 19:38
Die Sovtek is een buizencombo.. Dus met buizen, geen transistor. De Laney die jij liet zien was wel transistor, maar niet alleen dat, ook nog eens een baggertransistor imo. Wat is je budget ongeveer, en weet je ook of je transistor of buizen wil? Als het goedkoop en knetterhard moet, kun je eventueel wel een drive voorgooien (ik vind het 1 van de fijnere budget-budget-budget-amps):

http://gitaarmarkt.nl/index.php?ct=gitvers&md=details&id=98735

arcane
2 december 2008, 19:45
Die Sovtek is een buizencombo.. Dus met buizen, geen transistor. De Laney die jij liet zien was wel transistor, maar niet alleen dat, ook nog eens een baggertransistor imo. Wat is je budget ongeveer, en weet je ook of je transistor of buizen wil? Als het goedkoop en knetterhard moet, kun je eventueel wel een drive voorgooien (ik vind het 1 van de fijnere budget-budget-budget-amps):

http://gitaarmarkt.nl/index.php?ct=gitvers&md=details&id=98735

Dat is zeker een goede optie. Een goede vriend van me heeft er een staan voor thuisgebruik, en die klinkt echt heerlijk. En gaat zeker hard genoeg voor de kroeg.

Billy Turf
2 december 2008, 19:51
Mijn budget is toch echt max tot 400 eurie meer wil ik er nog niet aan gaan spenderen aangezien ik pas genoeg geld heb uitgegeven aan die fender strat die je op de foto ziet op pagina 1.

Maar die Laney waarom vind iedereen hem zo poepbagger??
Hij ziet er wel machtig geil uit en voor die prijs toch zeker waard om eens te proberen?

Voor het early Stones werk heb ik toch niet zo veel poespas nodig???

Jeroen76
2 december 2008, 20:04
Waarom iedereen 'm afkraakt is omdat tie geen buizen heeft. En zonder buizen geen succes lijkt het devies hier. Niet te veel van aantrekken.
Hij ziet er stoer uit, maar het geluid moet je bevallen. Ik zou 'm gewoon eens proberen. Dan weet je meer dan wij je allemaal kunnen vertellen.

En een 100 watt transistor met 4x12 klinkt heel best, ik heb zelf een Fm100H en die wordt hier serieus afgekraakt. En toch vind ik het mijn geluid.:hippie:

marter544
2 december 2008, 20:58
Waarom iedereen 'm afkraakt is omdat tie geen buizen heeft. En zonder buizen geen succes lijkt het devies hier. Niet te veel van aantrekken.
Hij ziet er stoer uit, maar het geluid moet je bevallen. Ik zou 'm gewoon eens proberen. Dan weet je meer dan wij je allemaal kunnen vertellen.

En een 100 watt transistor met 4x12 klinkt heel best, ik heb zelf een Fm100H en die wordt hier serieus afgekraakt. En toch vind ik het mijn geluid.:hippie:

Hallo, die 2e link die ik gaf was toch echt een transistor. Maar die laney bakken zijn gewoon compleet kut, ook vergeleken met andere transistors. Tis leuk dat die FM van je jouw geluid is (gelukkig is het niet het mijne), maar als je leest, zie je dat ik niet alles zonder buizen afkraak.

Fijne transistor versterkers vind ik die Fender Performer dus, Marshall Valvestates (de VS100 en de 8080 bijv.), de Randall versterkers (zolang ze het blijven doen that is) en er zijn er nog wel een paar... Maar die laney is er daar niet één van, ik ken dat ding, en misschien dat het als eerste of 2e versterker leuk is, maar het gaat snel vervelen, op hoog volume is het een schel k*tding, en het klinkt gewoon niet zoals je dat zou willen.

Maarja, on-topic, kijk voor die 400 euro iig naar een combo, iets simpels zonder effecten (dus zonder poespas wat jij zegt, dat zit op die laney dus wel, alleen jammer dat die poespas nergens naar klinkt). Denk dan bijvoorbeeld aan een 2e hands Marshall JCM800 combo, of een nieuwe Peavey Valveking. Of zelfs die Fender die ik al aankaarte, kun je ook wel een tijd vooruit.

macwilliams
2 december 2008, 22:47
Als het een soort van hybride mag zijn is voor jouw een H&K ook wel geschikt.
Ik heb zelf een ATTAX 200 met een buis in de pre amp. De Clean is erg sweet,
de drive/ crunch is lekker crunch 2 is meer hardrock uit de jaren '70 en als je
dan de laatste trap erbij pakt icm met een TS-9 komt er toch een behoorlijke
scheur uit. En dat versterkertje draait bij mij op een behringer 4*12 ultrastack.
Ik heb geen idee tot hoever je wilt reizen maar er staat er een op kapaza.be
Die vraagt er dan ook €500,- voor of zo maar met €400 istie dik betaald.

Let wel dat behringer niet een van de meest populaire merken hier is.

schwalbe
3 december 2008, 00:40
Ik vind dit wel een leuke aanbieding: http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=gitvers&md=details&id=99839

En nee, ik ken de verkoper niet..

marter544
3 december 2008, 11:05
Oei, die is voor mij!

Jimwoud
3 december 2008, 11:30
Oei, die is voor mij!

Zonder GEQ lijkt het me niet echt een lekkere amp. Althans als je met de amp wilt scheuren zonder pedaal.

marter544
3 december 2008, 14:25
Zonder GEQ lijkt het me niet echt een lekkere amp. Althans als je met de amp wilt scheuren zonder pedaal.

Vanwaar dat dan? Maar dan is dat toch op te vangen met een EQ in de loop?

Jeroen76
3 december 2008, 21:22
Laat je ons nog weten wat het geworden is? Is namelijk altijd wel leuk om te lezen wat je uiteindelijk besloten hebt.
Groetjes,
Jeroen

Billy Turf
3 december 2008, 22:05
Ik ben vanmiddag naar mijn gitaarleraar gegaan met de vraag voor een nieuwe amp.

Hij had dit bakkie nog staan; Laney Linebacker Pro PL 100 een 100 watt transistorversterker van Laney.

En ik moet zeggen hij beviel me wel, verdient natuurlijk niet de schoonheidsprijs. Maar het is ook al best een oudje, deze werden in de nineties gemaakt.

Pedaaltje derbij voor te switche tussen clean/overdrive channel,
voor slechts 250 euro en inruil van mijn vorige amp.

Net ff bij het oefenen met de band gebruikt lekker joh <3

http://www.mijnalbum.nl/Foto-NI8UJFDA.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-YHSPHL8W.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-GWDJB76I.jpg
met wah, footswitch en 60's classic player fender strat

Jeroen76
3 december 2008, 22:10
Laat mij dan de eerste zijn die je feliciteert. Geweldig dat je een leuke versterker op de kop kon tikken. En 100 watt is haaaard zat.
En nou maar eindeloos speuln:punk:,
Veel plezier in de kroeg,
Jeroen

Mitch
3 december 2008, 22:38
De vraag is natuurlijk: kun je deze in de kroeg gebruiken :D
Gefeliciteerd en succes alvast met je aankomende optredens.

Van Dattum
4 december 2008, 13:44
Een Laney Linebacker...... Jeugdsentiment! Mijn eerste "echte" versterker, een Linebacker 50.... Iedereen stond er toen (20 jaar geleden...) versteld van dat dat transistording met een 10" speaker zo'n geluid voortbracht... :blast:

fuchs
4 december 2008, 16:29
Sorry, effe offtopic, is dat een zwarte Classic Player? Ik dacht dat die er alleen waren in 3TS en Sonic Blue?

Billy Turf
4 december 2008, 17:24
Ja een zwarte met mint groene slagplaat , knoppen en elementen.
Om het er echt 60's uit te laten zien xDDD.