PDA

View Full Version : Opzoek naar een nieuwe amp - hulp gevraagd



Dark_Tranquillity
1 december 2008, 17:03
Zo, de meesten liepen te verkondigen dat ik eerst een goede amp moest kopen in plaats van een goede gitaar. Kwa gitaren zit ik nu goed, dus nu een amp.

Wat betrefd mijn wensen; Ik hou van het Peavey geluid (At the Gates), maar ook Marshalls doen het voor mij (Carcass, Dismember, Grave). Ik wil dus een buizenbak die mij veel gain kan leveren. Hier volgt wel gelijk een probleem, de prijs. Ik zat te denken aan €500,-

Waar moet ik naar gaan kijken? Combo's zijn geen probleem, een head met een 1x12 eronder (Die Harley Benton gevallen kosten geloof ik slechts 60 euro?) is gezien mijn studiekamertje ook geen probleem, live valt er wel een 4x12 te regelen. Tweedehands is ook een optie.

Gr, Lars

JeanPaul du Vinnie
1 december 2008, 20:51
Neem het van me aan: spaar nog even door. Je gaat een versterker hebben waar je veel meer mee bent en nog een pak uitsparen ook, gesteld dat je de versterker die je nu zal kopen ook weer opnieuw gaat verkopen (en er daarbij geld op verliezen).

Dat gezegd zijnde, als je met het ATG-geluid doelt op dat van Slaughter Of The Soul, de Peavey-factor op dat album is gering. Da's één of ander cheapo Boss-pedaaltje (Metalzone?) door een Peavey-poweramp, als ik me dat nog goed herinner van de making of-dvd.

almarvk
2 december 2008, 07:36
Toen deze ze nog niet zo moeilijk. :) Een Boss HM2 wordt er ook nog veel voor gebruikt.

minoin
2 december 2008, 09:08
Doorsparen en voor een tweedehands Peavey 5150 gaan, dan ga je zeker gelukkig zijn.

iWishmaster
2 december 2008, 09:13
Doorsparen en voor een tweedehands Peavey 5150 gaan, dan ga je zeker gelukkig zijn.

+1!
De Peavy 5150 Combo wil nog wel eens voor rond de 600 euro gaan geloof ik: dan heb je een amp met meer gain dan je ooit nodig zult hebben. Hij is wel loodzwaar ...

Sarco
2 december 2008, 10:02
Inderdaad, een Peavey 5150 of 6505 is wat je zoekt!

Steven Otto
2 december 2008, 15:10
Inderdaad, een Peavey 5150 of 6505 is wat je zoekt!
+1
5150 combo tweedehands is +- 600 euro. De vraag is eerder of de voicing je aanstaat.

Nobler
2 december 2008, 17:37
En als je een buizenbak wilt die veel gain kan leveren moet je dat in ieder geval niet verwachten van een Harley Benton GA5, al geloof ik dat je met enkele modificaties er wel meer van kunt krijgen.

Dark_Tranquillity
2 december 2008, 17:44
En als je een buizenbak wilt die veel gain kan leveren moet je dat in ieder geval niet verwachten van een Harley Benton GA5, al geloof ik dat je met enkele modificaties er wel meer van kunt krijgen.

Het gaat om een Cabje, zon 1x12 ding, dus geen amp.

Affijn, de 5150 is inderdaad super, maar dat gaat me wat budget betrefd de komende 2 jaar niet lukken. Komt de Valveking in de buurt van een 5150?

Steven Otto
2 december 2008, 17:47
Met een booster wel. Maar ja, in de buurt...
Je kan het gewoon proberen. Een booster kan je tegenwoordig al zelf voor 25 euro maken. Toen ik over de valveking speelde, vond ik dat hij te weinig gain had. Daar integen, ik had er niet langer dan een kwartier op gespeeld.

Geoffrey
2 december 2008, 17:51
De Valveking is een goede amp op zich..maar nog steeds geen 6505.

Wil je door de bossen en bergen rijden koop je een jeep en geen stadswagen..
Wil je enkel door het stad rijden koop dan een stadswagen.

Dark_Tranquillity
2 december 2008, 18:58
Een JCM800 / 900 combo niet wat? Dan vraag ik de kerstman een Boss HM-2.

Maar serieus, hoe doen die het voor metal? Gezien ze met een beetje geluk nog wel haalbaar zijn.

Sarco
2 december 2008, 21:26
JCM800 of 900 i.c.m. een Boss HM-2 werd vroeger nog door veel zweedse metalbands gebruikt dacht ik. Maar ga wel voor een head + cab ipv een combo, JCM combo's zijn open back en daar haal je moeilijk een lekkere metal rhythm sound uit.

EDIT: Trouwens met een JCM 800 + booster of een stock JCM 900 kan je ook al metal klinken hoor.

Dark_Tranquillity
2 december 2008, 21:36
Head+Cab lijkt me kwa budget niet te halen.

LP_CL
2 december 2008, 22:00
Maar je kan je wel een Jackson CS permitteren? Bijt gewoon even op je tanden man, en spaar door voor een tweedehands 5150 head + 212 cab. Dan heb je van de eerste keer ook deftige speakers bij die 5150.
Of verkoop je RR24 ofzo.

macwilliams
2 december 2008, 22:14
Of verkoop je RR24 ofzo.http://i257.photobucket.com/albums/hh237/max1m1n0666/no.gif

minoin
2 december 2008, 22:23
Of kijke echt eens even naar dat Bugera spul, ga het testen! SChijnt toch wel mooi spul te zijn :)

marter544
2 december 2008, 23:05
Of kijke echt eens even naar dat Bugera spul, ga het testen! SChijnt toch wel mooi spul te zijn :)


+1, heb het hier getest bij de plaatselijke muziekzaak, zo'n 6262 combo, nieuw voor 499,- En daar komt zeker wel een deftig geluid uit! Wel weer loodzwaar zo'n 2*12 combo, maarja, je wilt wat.

Jan-Willem
3 december 2008, 14:02
Neem het van me aan: spaar nog even door. Je gaat een versterker hebben waar je veel meer mee bent en nog een pak uitsparen ook, gesteld dat je de versterker die je nu zal kopen ook weer opnieuw gaat verkopen (en er daarbij geld op verliezen).

Dat gezegd zijnde, als je met het ATG-geluid doelt op dat van Slaughter Of The Soul, de Peavey-factor op dat album is gering. Da's één of ander cheapo Boss-pedaaltje (Metalzone?) door een Peavey-poweramp, als ik me dat nog goed herinner van de making of-dvd.

Het ATG-geluid op the Slaughter of the Soul is een metalzone en een HM2 bij elkaar door een of andere versterker en dan had Anders nog zelf gemaakt cabinet.

Kwa versterkers zou ik gewoon rond kijken en veel testen en vervolgens je budget bepalen.

Daarnaast is het ook heel lastig om het geluid te benaderen van bepaalde bands omdat die in de studio er waarschijnlijk nog van alles mee doen (EQ's, chorussen, delay's, een ton verschillende versterkers en verschillende cabinetten, enz)

Bedenk dat als je voor een head gaat, dat tussen verschillende cabinetten ook nog veel verschil kan zitten.

Orpheo
3 december 2008, 14:08
tja ik heb gemerkt dat een amp zoveel meer biedt dan alleen je sound doorgeven of versterken. het is onderdeel van het muziekinstrument. gewoon meer uitgeven dus, en die Jackson cs moet wachten, hoe zuur dat ook is. ik herken het gevoel :)

Dark_Tranquillity
3 december 2008, 14:28
Welke RR24?

Tja, ik weet dat het geluid van bands moeilijk te benaderen is, maar het is slechts ter illustratie van welk geluid ik een beetje zoek. Overigens speelde ATG de live tour van dit jaar wel over 5150's (of waren het nou 6505's?) Affijn; Peaveys. Je weet niet wat voor een spul er tussen hangt, maar ze komen close.

Ik ben de laatste tijd druk aan het studeren, en in de vakanties zo veel mogelijk aan het reizen/werken. Veel uitgaven, dus een kleiner budget. Maar ik wil wel graag een amp waarop ik lekker kan spelen, en die me ook een lekkere (buizen) sound kan geven, wanneer ik over 2 jaar eindelijk klaar ben, en dus goed geld ga verdienen (Officier Luchtmacht), kan ik wel voor een dure Head + Cab gaan. Voorals nog wil ik ik leuks, voor een leuke prijs.

marter544
3 december 2008, 15:27
Ga dan eens kijken naar de Bugera's! Peavey sound, alleen meer goedkoop.. Er zit echt bijna geen verschil in dat geluid.. Tis dak zelf Engl of Mesa wil, anders had ik al een bugera gekocht..

Dark_Tranquillity
3 december 2008, 15:32
Ik geloof dat er een winkel in Almelo zit die ze verkoopt? Aangezien ik thuis ben, kan ik de gitaren wel in de auto laden, en eens gaan kijken!

iWishmaster
3 december 2008, 15:55
Een JCM800 / 900 combo niet wat? Dan vraag ik de kerstman een Boss HM-2.

Maar serieus, hoe doen die het voor metal? Gezien ze met een beetje geluk nog wel haalbaar zijn.

JCM800(-achtige) met een tubescreamer ervoor geeft een heerlijke metal-sound als je het mij vraagt (dat gebruik ik in mijn metalband in ieder geval). Verwacht echter geen Dual Rectifier of Peavy 5150 ...

Onzinnig weetje: Kill 'em all en Ride the Lightning van Metallica zijn opgenomen op een (gemodde) JCM800 met een tubescreamer en/of rat distortion ervoor.

marter544
3 december 2008, 16:00
Ik geloof dat er een winkel in Almelo zit die ze verkoopt? Aangezien ik thuis ben, kan ik de gitaren wel in de auto laden, en eens gaan kijken!

Dat zou ik niet weten, hier bij Huigens in Hengelo hebben ze ze sowieso, heb trouwens wel gehoord dat de prijzen van die bakkies iets omhoog zijn gegaan, met iets van 50 euro dacht ik...

Tho
3 december 2008, 16:10
Maar je kan je wel een Jackson CS permitteren? Bijt gewoon even op je tanden man, en spaar door voor een tweedehands 5150 head + 212 cab. Dan heb je van de eerste keer ook deftige speakers bij die 5150.
Of verkoop je RR24 ofzo.

Hij heeft toch geen RR24? :???:

Dark_Tranquillity
3 december 2008, 16:25
Een JCM800 / 900 zou opzich niet zo verkeerd zijn ivm met mijn muziek smaak (Stone, Sinergy, CoB). Jani van JacksonGuitarPalace en enkele anderen beweren dat met een tubescreamer en/of een HM2/DS1 echt goede metal tones te krijgen zijn, voor zowel trash al death metal...

Hoeveel hebben ze bij Huigens staan aan Bugera's?

marter544
3 december 2008, 16:36
Alle combo's, en volgens mij ook alle tops.

Dark_Tranquillity
3 december 2008, 16:48
Ah, dan stel ik de Soloist even opnieuw af! Morgen maar eens kijken wat het is :)

marter544
3 december 2008, 16:55
Ik zou eerst even bellen of ze alles nog op voorraad hebben, tis ook zo zonde dat je er komt en ze hebben het niet meer.

Dark_Tranquillity
3 december 2008, 17:12
20 minuten rijden joh, ik moet toch nieuwe snaren hebben, en bovendien is het goedkoper parkeren als in Enschede voor TAGS ;)

Ik zag ook een Kitty Hawk Junior, wat ik er van lees zijn het best leuke buizen combo's/head's, Mesa MKII sound. Nou ben ik opzich niet opzoek naar een Mesa sound, simpelweg omdat ze te duur zijn. Iemand ervaringen met de Junior?