PDA

View Full Version : Welk patchkabeltje



Rik van der Meulen
1 december 2008, 16:30
Beste gitaarnetters,

Ik wil een pedal board gaan maken,
maar nu weet ik niet welke patch kabel ik moet kiezen..

Ik zag wel wat topics, maar dit merk (klotz) zag ik er niet één keer tussen.
Nu wou ik een aantal van deze gaan kopen.

Wat zijn nou de verschillen tussen deze 2, behalve de lengte??
http://www.bigone.nl/cms/publish/content/showpage.asp?pageid=1571
http://www.bigone.nl/cms/publish/content/showpage.asp?pageid=1558

Of zijn er nog betere patch kabeltjes rond deze prijsklasse??

Eisen:
- Hoeft niet lang te wezen
- Geen vervelende ruis/brom
- Niet al te duur


Alvast bedankt!

Rik

Eko
1 december 2008, 16:56
Het merk Klotz komt meerdere keren per week langs zodra het over kabels gaat. Georg L is een andere naam. Net Als Neutrik. Er zijn dus anderen. Het geheel ligt aan je budget en je eisen. Een hoop winkels maken ze ook op maat voor je. Een redelijk normale prijs voor een korte kabel is ongeveer 9 euro.

Rik van der Meulen
1 december 2008, 17:09
Weet iemand wat het verschil is tussen een Jack plug 3p
en een Jack plug 2p??

MattellicA
1 december 2008, 17:10
3 is volgens mij Stereo
2 is volgens mij Mono ...

Don't shoot me if im wrong...

Wel even oppassen met Stereo patchcables, als je effecten hebt die automatisch uitgaan als je de plug uittrekt, zal je effect niets doen met een stereo plug erin... Dus voor de zekerheid toch maar mono's nemen!

Fuhgawz
1 december 2008, 17:27
Klotz is bekend van de La Grange gitaarkabel, die toch vrij populair is hier op het forum, mede vanwege de warme sound en gunstige prijs/kwaliteit verhouding. Of dat alles voor die patchkabeltjes geldt weet ik niet. Ik vind 9 euro voor een stukje patchkabel trouwens wel duur.
Aan de plaatjes te zien heeft MattellicA gelijk wat betreft die 2P en 3P, en is de 2P mono. Die mono kabel moet je dus hebben.

Rik van der Meulen
1 december 2008, 17:32
Bedankt he,
wat moest ik toch zonder jullie :satisfie: :P

MattellicA
1 december 2008, 17:34
De verkeerde kabels kopen? :D

J-sus Rulez
1 december 2008, 17:39
en opgescheept zitten met stereokabels waar je niks mee bent :dance:

Rik van der Meulen
1 december 2008, 18:08
haha.. :dance:

nog een vraagje..
Ik had zo'n Boss bcb-3 pedal boardje gekocht,
daar kreeg ik toen ook van die patch kabeltjes bij..
zit er een groot verschil in kwaliteit tussen die patch kabels van Boss en die van bijv. klotz??

the sure thing
1 december 2008, 19:21
haha.. :dance:

nog een vraagje..
Ik had zo'n Boss bcb-3 pedal boardje gekocht,
daar kreeg ik toen ook van die patch kabeltjes bij..
zit er een groot verschil in kwaliteit tussen die patch kabels van Boss en die van bijv. klotz??.... tsja... nu kom je in een grijs gebied, waar de meningen over verschillen. De vraag is of je het verschil HOORT. Het verschil is volgens mij wel te METEN met apparatuur... Maar of je het verschil HOORT....

Over het ALGEMEEN is het zo dat de meesten het er wel over eens zijn dat de kabel van je gitaar naar de versterker OF je eerste pedaaltje van goede kwaliteit dient te zijn. Na je eerste pedaaltje (helemaal als ie een goede buffer heeft) maakt het allemaal minder uit. Welkom in de wereld van de patchkabeltjes, snoeren, true-bypass, buffers.. enz... :)

Rik van der Meulen
1 december 2008, 21:32
ok bedankt!

Eko
1 december 2008, 21:46
Het moeilijke bij het beantwoorden van de vraag: hoor je het ook? is gelegen in het feit dat ook pedalen toon wegtrekken. De betere doen dit bijna niet , maar audiofielen zullen je wel weer kunnen vertellen dat het toch gebeurt. De kabel is dan slechts een onderdeel van het geheel.

dacrow
2 december 2008, 13:28
Het moeilijke bij het beantwoorden van de vraag: hoor je het ook? is gelegen in het feit dat ook pedalen toon wegtrekken. De betere doen dit bijna niet , maar audiofielen zullen je wel weer kunnen vertellen dat het toch gebeurt. De kabel is dan slechts een onderdeel van het geheel.

+1

Ik denk ook dat een effect meer kwaad kan doen dan een kabel aan de kwaliteit van het geluid.
Hoe duurder de kabel, hoe sterker en kwalitatiever volgens mij, sommigen beweren van niet natuurlijk...

Ik weet dat als ik mijn hele effectenketen bypass dat ik wel een toonverschil (minder hoog) waarneem, naast 3 true bypass pedalen heb ik twee Boss en een Ibanez die hiervoor verantwoordelijk zijn :)

Ibanez666
2 december 2008, 14:12
Ik gebruik deze naar alle tevredenheid:

Cordial CFI0.15RR

http://www.klundertmuziek.nl/default.asp#Accessoires#products.asp?vka=10&ag=264&sag=28&p=1&scrollto=c_596

(zie onderaan)

Rick trodat
2 december 2008, 14:25
Mijn ervaring met kabels:

Klotz, ik heb alles van klotz, niet duur en een transparant geluid, ga je er op staan, niet echt een probleem, ook heb ik de mono patchkabels, zeven in totaal. 1 is er stuk gegaan in 4 jaar.

Cordial, klinkt iets te warm voor mij, maar verschil met klotz is minimaal, wel goede kwaliteit kabels.

Die gekleurde kabels, snel stuk, iets minder transparant dan de klotz, ook toen ik ze in het begin vaak gebruikte gingen deze regelmatig stuk.

Duurdere kabels: Van den Hul, Vovox. Hele sterke kabels, zien er ook indrukwekkend uit, er is wel wat geluidsverschil t.o.v bijv de klotz, maar in bandformatie valt dit verschil compleet weg, daarnaast zijn ze heel erg duur.

Rik van der Meulen
2 december 2008, 15:31
Ok, bedankt voor de info!

Ik ga binnen kort wat van die Klotz 2p kabeltjes halen!