PDA

View Full Version : Les paul en Funk



demetalenman
1 december 2008, 14:52
Na jaren Fenders te hebben gespeeld dacht ik laatst toch, laat ik eens een Gibson proberen. Dus ik ging naar de gitaarwinkel en pakte een les paul studio. Mieters!!! dat viel best mee. Wat een geluid kwam eruit toen ik wat solo lickjes probeerde, der zat een modder vet randje aan. Ondanks ik me tele heb uitgerust met single coil sized humbuckers klinkt het toch niet zo romig als een les paul (maar ja dat was ook niet te verwachten). Ik speel veel funk en daar kwam de les paul iets te kort tegenover de fenders. Wellicht na mate de tijd strijkt en je een les paul beter leert kennen kan je voor funk een degelijke toon eruit halen.

Dus mijn vraag, wat is jullie bevindingen van een Les paul, voor funk, soul, fusion. De muziek die ik speel varieerd van Stevie wonder tot Greg Howe.

De meeste mensen die ik in mijn naaste omgeving zie spelen op een les paul zijn meestal metal-lui of punkers. Daardoor had de gitaar een beetje de klasse verloren en wellicht wel onterecht.

Chris Winsemius
1 december 2008, 14:55
Gewoon kijken of jij die sound met jouw gear + LP kunt krijgen.

'n LP is misschien geen "standaard funk gitaar" maar er zijn natuurlijk wel wat gistristen geweest die dat wel deden. Hopelijk vind ik nog 'n keer 'n naam, stond wat in een boek maar die kan ik nu niet vinden.

beruk
1 december 2008, 15:09
Gezien de historie is een LP geen voor de hand liggende keus. Funk vraagt om een wat puntige bite en dat levert een LP niet. Voorzover ik ze ken is Leo Nocentelli de enige funker die een Gibson gebruikt: een ES 335. Maar ja, die ES 335 kan je overal voor gebruiken!

Dat de eventuele klasse van een gitaar teniet wordt gedaan door de gebruikers ben ik niet met je eens.

zoon van Piet
1 december 2008, 15:24
Gezien de historie is een LP geen voor de hand liggende keus. Funk vraagt om een wat puntige bite en dat levert een LP niet. Voorzover ik ze ken is Leo Nocentelli de enige funker die een Gibson gebruikt: een ES 335. Maar ja, die ES 335 kan je overal voor gebruiken!



van Earth Wind & Fire tot Funkadelic, funk kán op een LP! Zelfs die dooie van de RHCP had er soms een in zijn klauwen.
En niet te vergeten de bleekscheetfunkers van Wild Cherry..
Once I was a boogie singer...

cleane sound, beetje extra hoog erin en op de één!

duckman
1 december 2008, 15:26
Wild cherry?
http://www.youtube.com/watch?v=nyLhdPSkU_I&feature=related


edit en een firebird kan ook in de funk ;-)
http://www.youtube.com/watch?v=BJk9ZLjsl3U

beruk
1 december 2008, 15:29
Ok, ik ga nu een luier aan doen en met een lp het podium op!:seriousf:

demetalenman
1 december 2008, 15:34
Gezien de historie is een LP geen voor de hand liggende keus. Funk vraagt om een wat puntige bite en dat levert een LP niet. Voorzover ik ze ken is Leo Nocentelli de enige funker die een Gibson gebruikt: een ES 335. Maar ja, die ES 335 kan je overal voor gebruiken!

Dat de eventuele klasse van een gitaar teniet wordt gedaan door de gebruikers ben ik niet met je eens.


Nou klasse is misschien niet het juiste woord. Maar als ik gasten met spijkerjasjes, badges en leren broekjes op een les paul zie spelen vind ik dat toch minder. Aangezien het zo een gewilde gitaar is in die doelgroep. Maar dat is meer een persoonlijke kwestie.

demetalenman
1 december 2008, 15:41
heb ook ondertussen gevonden dat de brothers Johnson zowel op een les paul als een telecaster speelde.

En wat betreft de 335, deze gitaar is wellicht alom geprezen in de soul scene.

Nocki
1 december 2008, 15:50
Ik speel zelf op LP's omdat ik gewoon niet anders kan. Ik speel heel veel verschillende stijlen en ook funk gaat er prima op. Licht wel enorm aan de amp die je gebruikt. Bij sommige amps die ik had lukte het niet maar met mn CAE gaat het super...

NOcki

bastiaanvanbeek
1 december 2008, 18:49
Ik heb zelf ook een les paul, en ik gebruik 'm ook voor funk. alleen gebruik ik daar een hele lichte overdrive voor. je hebt denk ik al wel gemerkt dat les pauls clean erg hard/bijtend klinken, vooral als je hard aanslaat. wat ik dus doe is, als ik funk speel, gooi ik er een lichte overdrive overheen zodat het minder hard en bijtend wordt, maar wel strak om te funken. de ene keer gebruik ik de nek pickup, en de andere keer de brug pickup, dat is maar net wat het beste erbij past.
voor jazzy en soul dingetjes gebruik ik meestal de nek pickup, dat klinkt wat vloeiender. de overdrive die ik voor al die dingen gebuik is de Maxon OD808, gelijk aan de ibanez.

Antoon
1 december 2008, 20:13
Ontzettend veel funk is op gitaren met humbuckers gespeeld. Terwijl ik zelf normaal voor vrijwel alles op een telecaster speel gebruik ik voor slagjes altijd gitaren met humbuckers. Ik heb de pest aan dat Strat-neckelement geluid voor funk. Klinkt niet cool. Nile Rodgers kan ik nog steeds wel waarderen maar verder hoor je het veel te vaak.

cruncher
1 december 2008, 20:21
Ik heb zelf ook een les paul, en ik gebruik 'm ook voor funk. alleen gebruik ik daar een hele lichte overdrive voor. je hebt denk ik al wel gemerkt dat les pauls clean erg hard/bijtend klinken, vooral als je hard aanslaat. wat ik dus doe is, als ik funk speel, gooi ik er een lichte overdrive overheen zodat het minder hard en bijtend wordt, maar wel strak om te funken. de ene keer gebruik ik de nek pickup, en de andere keer de brug pickup, dat is maar net wat het beste erbij past.
voor jazzy en soul dingetjes gebruik ik meestal de nek pickup, dat klinkt wat vloeiender. de overdrive die ik voor al die dingen gebuik is de Maxon OD808, gelijk aan de ibanez.


En wat voor versterker gebruik je dan?

bastiaanvanbeek
2 december 2008, 07:51
En wat voor versterker gebruik je dan?

Ik speel op een Vox AC30

gerritje tralalalala
3 december 2008, 19:26
Wild cherry?
http://www.youtube.com/watch?v=nyLhdPSkU_I&feature=related
+ de hele mikmak aan tekens.:soul:

ben vanhoof
3 december 2008, 21:52
Ik heb in mn les paul een dimarzio x2n in de brug zitten die ik kan splitten naar single coil en samen met de neck humbucker geeft dat wel een funky geluidje. Wel niet de twang van een telecaster natuurlijk. Mss dat een p90 in de neck nog beter zou zijn.

bagheera
3 december 2008, 23:25
funk met een les paul is nu wel niet het zelfde als funk met een strat of tele maar het is mogelijk ik vind de les paul klank sowiso beter.
En over dat metal gedoe met een les paul ,
voor mij is een les paul een solid body jazz gitaar.
Maar wellicht is die mening niet aan iedereen besteed

PS: ik zou er ook graag een kopen kom nog 2800 euro te kort

barno
5 december 2008, 14:10
funk zit in vingers en genitaliën, doesn't matter what axe ... Jimmy Nolen, een van de funkguitar Godfathers, (James Brown ... anyone ? ) speelde op es 175 en op LP ...

wiegersma
6 december 2008, 11:51
Ik doe de funk en de disco vaak op een Gibson Les Paul Standard. Beide elementen aan, lichte oversturing met compressie en ik smurf het helemaal prima.