PDA

View Full Version : Django - klankgat



gertgert
1 december 2008, 14:46
Ik zit in een django-fase en wil een dergelijke gitaar aanschaffen.
Zoek dus een goede beginnersgitaar in deze stijl.
Noob-vraag: maar wat is klankmatig het verschil tussen een D-vormig klankgat en zo'n klein ovaal klankgat?

-Yves-
1 december 2008, 14:57
Eens proberen zou ik zeggen.
Succes!

beruk
1 december 2008, 15:20
Je kunt het hier proberen:http://www.manouche-guitars.com/guitars.aspx?sm=HM
Voorzichtig met GAS, zijn dure jongens deze!

Mr.Fingers
1 december 2008, 15:24
Een D-gat klinkt opener, sprankelender & ietsjes luider/feller, terwijl een O-gat meer gesloten, warmer & donkerder klinkt. Verschil is minimaal, maar voor een geoefend oor wel te merken

Nocki
1 december 2008, 15:54
Mooi! je gaat een geweldige fase in!

Ik vind het zelf enorm veel hebben die macafferri(?) achtige dingen maar net iets te gericht op die stijl om aan te schaffen.
Het lijkt me super om in die stijl te kunnen spelen...

Mr.Fingers
1 december 2008, 16:14
Klinken ook geweldig voor gewone akoestische liedjes hoor, als je er gewone snaren op zet (met metalen kern) is het verschil met een gewone akoestische gitaar qua klank niet onoverbrugbaar groot. Als je echt voor de gipsy-sound wilt gaan, zijn "silk & steel" snaren (zijden kern, stalen wikkeling) wel een must!

Nocki
1 december 2008, 16:18
Weer wat geleerd!

hezz
1 december 2008, 18:01
Ik wil ook zo graag een Petite Bouche, niet eens voor gypsy muziek. Succes met de zoektocht! Ik heb al een tijdje palmguitars.com in de gaten gehouden, staan zeker leuke op. Fellowship of the Acoustics heeft ook mooie.

Muzieknono
2 december 2008, 10:13
Gitane heeft toch ook van die gitaren???, volgens mij valt daarvan de prijs nog wel mee.
Hier in Maastricht bij music house Daan Smit heb ik er laatst zien hangen.
Mvgr Dirk Jan :metal:

blablablabla
4 december 2008, 12:48
Volgens mij bestond silk and steel nog niet in de tijd van Django.
Vroeger dan de jaren60 bestonden er alleen maar flatwounds voor zover ik weet.
Beatles speelden ook nog op flatwounds.

beruk
9 juni 2009, 15:14
nu ben ik eigenlijk ook al een tijdje aan het gassen op een petite bouche Selmer style gitaar. Probleem is dat voor de LH speler alleen Richwood een model beschikbaar heeft. Palmguitars meent op hun site dat het goede gitaren zouden zijn.
Voordat ik een goede smoes heb om naar de wallen te gaan in a'dam (:soinnocent:) heeft een van jullie wel eens zo'n gitaar uitgeprobeerd? En zo ja, wat waren de ervaringen?

Les TeleStrat
9 juni 2009, 17:39
heeft een van jullie wel eens zo'n gitaar uitgeprobeerd? En zo ja, wat waren de ervaringen?

Ik denk dat de wallen een betere reden zijn om naar Amsterdam te gaan dan deze Richwood gitaar. Richwood staat over het algemeen nu niet bekend als een merk dat kwalitatief goed spul levert. Volgens mij is daar elders om dit forum wel meer over te vinden. Als je een echt goede Django/Gypsy gitaar wil, zou ik toch nog even verdersparen. Als je niet veeleisend ben / een beperkt budget hebt, kom je vrees ik uit bij dit merk. Ik heb ook even voor je gezocht, kan weinig tot geen linkshandige modellen vinden.

Smoky
9 juni 2009, 19:02
Aanraders =>
Di Mauro
Favino
Castelluccia
Boonstra

Eko
9 juni 2009, 21:46
Gitane heeft dit soort gitaren om mee te starten. Lage startprijs en mooie kans om te kijken of het iets is.

Muzieknono
10 juni 2009, 06:57
Volgens mij bestaat er naast gitane ook nog cigano, student gipsy jazz guitars, zeker betaalbaar.
Kijk even op deze site.
http://www.sagamusic.com/catalog/products.asp?CategoryID=2&FamilyID=2&BrandID=90
Veel succes met je zoektocht.
Mvgr. Dirk Jan :B

beruk
10 juni 2009, 10:43
Dank voor jullie reacties, dan maar gewoon naar de wallen... :soinnocent:

Claude Patenotte bouwt redelijk betaalbare gitane gitaren (ongeveer €600) die voor een geringe meerprijs ook linkshandig bouwt. Toch maar even bellen met palm, die verkoopt ze.