PDA

View Full Version : ppimv + 12AT7



Epic
1 december 2008, 14:08
Ik heb sinds kort een mastervolume in mijn Blues Deluxe (tegelijk met een Celestion Lead 80 speaker). Op dit moment zit er een JJ 12AT7 als fasedraaier in.
Nou heb ik bij sommige instellingen een erg flubberig basgeluid (speel met een strat + kinman blues elementen). Vooral de lage E-snaar heeft niet een mooi ronde strakke sound.

Kan dit aan de fasedraaier liggen ? Wat gebeurt er met de sound als ik er toch een 12AX7 in zet ?

pre-amp:
V1 jj 12ax7
V2 jj 12ax7
V3 jj 12at7
eindbuizen:
tung sol 5881/6l6

Chris Winsemius
1 december 2008, 14:19
Gewoon eerst die 12AX7 proberen (daar is die amp voor ontworpen).

Als er dan nog geblubber is:
- OT+choke upgrade
en/of
- diverse circuit-tweaks

EDIT: mocht je 'm gebiased hebben check dat even na, bias dit soort amps niet al te heet

Epic
1 december 2008, 17:00
dank!

Zal v1 en v3 eens omdraaien, kijken hoe dat klinkt.

Choke en OT upgrade lijkt me wat te prijzig voor deze versterker.. Dan ga ik eerder kijken naar iets nieuws.

Epic
27 januari 2009, 15:51
Update:

Heb inmiddels een setje nieuwe 12ax7 buisjes gekocht van Tung Sol. Het geluid werd wel iets beter maar het flubberige bleef.
Toen ben ik thuis maar eens wat gaan experimenteren, en uiteindelijk de originele sovtek buis (die er al 10 jaar inzat) terruggeplaatst op V3. Nu is het geluid een stuk strakker en helderder !

kassie
31 januari 2009, 00:31
vreemd....

ik had verwacht dat het iets met de stroom te maken had.

Een 12at7 trekt volgens mij meer ampere dan een 12ax7. En daardoor kan hij stroom wat dan ergens anders in het circuit bestemd is wegsnoepen, en daardoor verminderde basweergave (ik ben verder geen techneut dus hang me er niet aan op).

Maar hoe het dan kan dat een sovtek 12ax7 wel een goede basweergave heeft, en een tungsol 12ax7 niet.... terwijl tungsols toch wel bekend staan om een goede basweergave....

Ik neem aan dat je voor de PI wel een buis hebt gekozen met gematchte plates?

Ik heb in mijn silver jubilee een EHX 12at7 in de PI gezet. En heb daar wel goede resultaten mee geboekt in de zin van iets meer compressie. Er zijn ook bepaalde buizen die dezelfde stroom trekken als een 12ax7 maar de karakteristiek hebben van een 12at7 met een gain van 75% (at7 70%); een 5751 wel te verstaan.

Chris Winsemius
31 januari 2009, 11:30
Het pi-circuit in deze amp is onworpen/bereknd voor 'n 12aX7 dus met 'n 12aT7 is het minder goed, minder gebalanceerd/etc.

'n Gebalanceerde buis voor de PI is niet altijd nodig/gewenst, keuze verschilt per gitarist/gewenste sound.

Epic
3 februari 2009, 10:33
Heb inmiddels ook weer geoefend op hoog volume, en nu blijkt dat de sovtek het geluid toch wel wat steriel en vlak maakt. Ben gelijk weer gaan experimenteren en heb nu tungsol in v1 en v3 en een jj in v2.

Wat ik merk is dat sinds de mastervolume ik bas en mid niet meer erg hoog kan hebben. Te hoge bas maakt het geluid flubberig en teveel mid creeert een lelijk soort vervorming bij hard aanslaan. Heb nu meestal bas op 3-4 mid op 4-5 en treble op 6-7, bright switch staat uit.

Zijn er nog simpele mods mogelijk om dit te verbeteren ? (bv tooncircuit/ cathode caps oid).

Het presence circuit is tbv de mastervolume verwijderd (deze stond bij mij altijd op 0). Was dit een domme beslissing ? Zou een presence circuit het geluid kunnen verbeteren ?