PDA

View Full Version : Gitarist hoort zichzelf niet zo goed...



berolios
1 december 2008, 15:01
Eigenlijk ben ik nooit zo van de foto's van klussen of zo, maar onderstaand bewijsmateriaal wil ik jullie toch niet onthouden.

Meestal mag ik de audio verzorgen voor de mensen in de zaal, maar af en toe ook wel eens voor mensen met gitaren of ander muziekgerief in de handen... zo ook gisteren... Biohazard... alles vantevoren al ingeregeld op standje 'bloed uit je oren'... maar een van de gitaristen vond dat toch nog niet genoeg...

http://www.geocities.com/berolios/hardemonitors.jpg

Deze dB meter hield ik op schouderhoogte voor mijn PFL wedges bij het op 0dB afluisteren van het monitor-groepje van de betreffende gitarist (dus het was bij mij exact net zo hard als bij hem op het podium). Meter stond op 'slow' en 'A'... is niet helemaal scherp te zien op de foto helaas...

Nou, laat die cheapo meter eens 6 dB teveel aangeven ... dan blijft er nog altijd 117 dBA over (!!)... en dan is dit nog niet eens een passage waar hij zingt, want dat moest er nog eens overheen ook nog :eek:...

Ach ja, Synco wedges gaan in ieder geval hard ;)... Was toch erg blij met m'n oordoppen en met het feit dat m'n PFL wedges ook UIT konden ;)... ha ha ha...

p.s. markant detail: 2 mtr links naast hem stond er ook nog een sidefill op standje oorlog te spelen

HaroldA
1 december 2008, 15:29
Grrr... Geen foto...


Sorry, Service Temporarily Unavailable.

iWishmaster
1 december 2008, 15:52
117??? Had de gitarist oordoppen in? Als dat niet het geval was, isie goed gek en ook goed doof over een tijdje ...

Ik neem komende zondag een dB-meter mee na de repetitie van mijn band: ik moest gisteren mijn 55W buizenbak (ok, "slechts" over een 1x12" V30) op standje vier zetten om met de drummer mee te komen. Dat met 2 gitaristen, bass en zang. Ik moet toegeven: ik heb mezelf en de rest van band nog nooit zo goed gehoord en het geluid is nog nooit zo goed in verhouding geweest. Maar wel echt bulderend hard!

Gelukkig heb ik de hele band overtuigt om oordoppen in te doen (en heb ze allemaal een setje wegwerpdoppen van een paar cent kado gedaan), want over een jaar met een dove band staan heb ik ook niks aan. Zelf heb ik onlangs doppen aan laten meten: geweldige investering!

berolios
1 december 2008, 16:13
Grrr... Geen foto...

Ik zie hem gewoon hoor... maar het is Geocities... datalimiet... even wachten en dan kun je gewoon kijken.

Meter geeft in ieder geval 124 dBA aan op 1,7 mtr van de monitoren... dat is best hard en ik vind dat persoonlijk ook niet normaal... bij de rest van de band was het ook wel hard, maar niet zo belachelijk als dit.

Ajoo...

hugo123
1 december 2008, 17:35
Ik zie hem ook niet, ik zie alleen maar een vierkantje met een vraagteken erin..

Bl44t44p
1 december 2008, 21:48
Plaatje doet het hier gewoon.

Absurde volumes inderdaad... was dat in de 013 :) ?

hole
2 december 2008, 00:18
Zelf heb ik onlangs doppen aan laten meten: geweldige investering!

Exinore?

10tekens

iWishmaster
2 december 2008, 10:09
Exinore?

10tekens

Nee, bijn de lokale gehoorboer hier. Zitten erg fijn (ik merk amper dat ik ze in heb), alleen het geluid wordt _iets_ doffer (de 'snerpende' hoge tonen komen minder door), voor rest zijn helemaal vlak qua demping. Kosten: 99 euro.

skanky
2 december 2008, 10:18
Typisch een gevalletje van u vraagt wij draaien.......zolang FOH er geen last van heeft mag de muzikant het helemaal zelf bepalen....

vincent136
2 december 2008, 10:54
foto ? doet het hier echt niet...

skanky
2 december 2008, 11:05
De foto is ook niet echt interessant....je ziet een db meter op ±1,5 meter van de pfl monitor die 123dB aangeeft.

De Beer
2 december 2008, 13:35
Ach ja, Synco wedges gaan in ieder geval hard ;)... Was toch erg blij met m'n oordoppen en met het feit dat m'n PFL wedges ook UIT konden ;)... ha ha ha...Fijn spul, zelfs die 112 (10"+2") monitortjes gaan rete hard. Sowiezo een goed concept dat coaxiaale spul.

1 keer een drummer gehad die het niet vertrouwde "slechts 2 wedges achter hem"....tot hij z'n kick hoorde, en voelde! (152+150 drumfill setje)

Bloodline
2 december 2008, 18:39
Wij speelde laatste in Aalten, had een jongen een db meter bij zich bij onze show.
Wij kwamen boven de 120 db uit, lekker toch ?

Gitarist van Slayer (Jeff) heeft nooit met oordoppen gespeeld.

interessander
2 december 2008, 18:43
Heb nog nooit een DB meter in de buurt gehad maar als ik de master ook maar ergens boven standje 1 zet gaan de oordoppen in, (alpine) want anders wordt het gewoon al snel vermoeiend voor je oren. Doordat de frequenties evenredig gedempt worden hoor ik alles ook goed en gedefinieerd en komt er geen overkill aan hoog mid constant je oor indreunen.

berolios
2 december 2008, 19:25
Wij speelde laatste in Aalten, had een jongen een db meter bij zich bij onze show.
Wij kwamen boven de 120 db uit, lekker toch ?

Gitarist van Slayer (Jeff) heeft nooit met oordoppen gespeeld.
Inderdaad, dan ben je pas ECHT stoer ja !!

Als je je eigen gehoor wilt verneuken moet je zelf weten, maar als het in de zaal zo hard gaat verneuk je ook dat van anderen... dat vind ik echt andere koek.

Maar goed dat ik er niet in hoef te staan... zou dat wel eens gebeuren, ben ik in no time weg... dat kan ik je verzekeren.

Han S
2 december 2008, 19:47
Wij speelde laatste in Aalten, had een jongen een db meter bij zich bij onze show.
Wij kwamen boven de 120 db uit, lekker toch ?

Gitarist van Slayer (Jeff) heeft nooit met oordoppen gespeeld.

Jeff spoort niet, maar dat moet hij maar bekijken. Ik ben eens uitgenodigd bij The Scene (heb ik in een ander topic al gepost) en daar ben ik geen minuut gebleven. Ik heb altijd een dB meter bij me als ik naar dat soort dingen (beroepshalve) ga en ik meette in de zaal 126dB.

Wat je te wachten staat als je zo doorgaat: op een gegeven moment betrap je jezelf er op dat je in gezelschap of in een niet stille omgeving de ander niet meer kan verstaan. Als je thuis bent zegt je vriendin/vrouw regelmatig: wat staat de TV weer hard.

En het gaat veel verder, je krijgt last van Tinnitus en er zijn mensen die daar helemaal gestoord van raken. Dag en nacht een ruis of een piep in je oor en dat houdt niet meer op. Je kunt niet meer van muziek genieten want je hoort geen detail meer en er is geen mogelijkheid om er wat aan te doen. Gehoortoestellen kunnen wat voor je betekenen, maar dat is ook maar behelpen.

En dan denk je dagelijks: had ik maar beter opgepast en geluisterd naar de waarschuwingen. Had ik maar goede oordemping gebruikt of niet zo veel lawaai gemaakt.

En het ergste vind ik nog (en dat ben ik helemaal met berolios eens) dat je ook andere mensen aan een gehoorbeschadiging helpt en wat mij betreft is dat het toebrengen van zwaar lichamelijk letsel. Het wordt tijd dat daar eens sancties op komen.

Niet stoer dus en niet iets om trots op te zijn, onieda?

Luke-wannabe
2 december 2008, 20:09
Heb jij een gehoorbeschadiging, Han? Mijn vader heeft vroeger z'n oren echt kapot gespeeld met z'n London City 100 watt full stack..
En de laatste jaren gaat z'n gehoor nog harder achteruit! Hij hoort met koptelefoon op niet eens meer Hihat, als -ie muziek luisterd. Alle detail is eruit..

Han S
2 december 2008, 20:16
Heb jij een gehoorbeschadiging, Han? Mijn vader heeft vroeger z'n oren echt kapot gespeeld met z'n London City 100 watt full stack..
En de laatste jaren gaat z'n gehoor nog harder achteruit! Hij hoort met koptelefoon op niet eens meer Hihat, als -ie muziek luisterd. Alle detail is eruit..

Mijn broer heeft een zware gehoorbeschadiging, ik word 66 en hoor niet meer wat ik hoorde toen ik 20 was, maar dat is normaal, bovendien heb ik een getrained gehoor. Maar ik merk dat jongeren een heel klein tikje of een minimaal dingetje eerder horen dan ik. Maar voor mijn leeftijd hoor ik nog erg goed.

Luke-wannabe
2 december 2008, 20:39
Mijn broer heeft een zware gehoorbeschadiging, ik word 66 en hoor niet meer wat ik hoorde toen ik 20 was, maar dat is normaal, bovendien heb ik een getrained gehoor. Maar ik merk dat jongeren een heel klein tikje of een minimaal dingetje eerder horen dan ik. Maar voor mijn leeftijd hoor ik nog erg goed.
Ik hoop ook dat mijn gehoor zo goed mogelijk blijft. Dat herinnert mij er weer aan dat ik oordopjes moet kopen.
Ik vind dat je daar trots op mag zijn trouwens!

hendrix2
2 december 2008, 22:12
Ik merk nu als jonge lul al dat ik gehoorbeschadiging heb (vooral mijn rechterkant). Verder proberen beperken denk ik nu...

Het is niet fijn om elke keer dat iemand iets zegt tegen je te moeten zeggen: Wat zeg je?

pietjeekes
3 december 2008, 12:34
dat probleem heb ik ook
bij mij hoor ik de lage tonen niet goed meer.

maar dit komt dan weer doordat ze bij fuiven ook altijd veel te hard spelen.

zelf speel ik op standje 2

greetz
pietjeekes

HaroldA
3 december 2008, 12:37
Onze drummer is timmerman.

berolios
3 december 2008, 12:53
Plaatje doet het hier gewoon.

Absurde volumes inderdaad... was dat in de 013 :) ?
Yep 013 Tilburg...

iWishmaster
3 december 2008, 14:01
Onze drummer is timmerman.

Och, ik ken een drummer, als je 'em ziet is t een lange dunne slungel waarvan je zou denken datie moeite heeft om zn stokken te tillen, maar als hij begint te meppen :dontgeti: ... Hij moest een keer op iemand anders zijn drumstel (ze waren het 2e bandje die avond) spelen. De geluidsman wist niet hoe snel die bovenop zn mengpaneel moest springen, de speakercones vlogen zowat de monitoren uit toen even zn kick teste.

En dan vinden ze het nog raar dat de rest van band altijd de drummer de schild geeft :chicken:

Mr.Bluesbreaker
3 december 2008, 14:21
Heb jij een gehoorbeschadiging, Han? Mijn vader heeft vroeger z'n oren echt kapot gespeeld met z'n London City 100 watt full stack..
En de laatste jaren gaat z'n gehoor nog harder achteruit! Hij hoort met koptelefoon op niet eens meer Hihat, als -ie muziek luisterd. Alle detail is eruit..

Dat is inderdaad niet best Leon, laten we in ieder geval zeggen dat jij een dubbele waarschuwing hebt over hoe het kan lopen met je gehoor. Ik merkte dat toen ook al in gesprekken met je vader, was er altijd van overtuigd dat 'muzikantenherrie' minder snel in de verstaanbaarheidsdip zitten, dat ook weer ontkracht.

Zo kom ik af en toe ook heel veel bands tegen, ook gevorderde, die weigeren om met doppen te spelen of hun versterkers beneden standje absurd te zetten. Vervolgens moet alles knalhard over de monitor, richten ze hun versterkers altijd recht de zaal in, en zingt alles rond. Vervolgens krijgen de geluidsmensen de schuld dat de podiummix slecht is...

Als je dan merkt dat ze 1 keer hebben geprobeerd met alpinedoppen te spelen of nog iets goedkopers; dat zijn ook echt maar uit de kluiten gewassen herriestoppers. Ik heb ze in den beginne ook gehad, en werd gek van het feit dat ze totaal niet vlak dempten; het hoogmidden kwam veel minder door dan laag/laagmid waardoor je als gitarist een blubber hoorde en alles weer harder zette- terug bij af dus.

Sinds ik Exinore gehoorbescherming gebruik is dat hele blubberverhaal totaal weg. 4 of 5 jaar geleden liet ik a 150 euro op maat doppen gieten naar de vorm van mijn oor. Ik kreeg er 2 soorten filters bij; 15 decibel en 25 decibel vlakke demping. Nu heb ik zelden die 2e variant in hoor, maar bij sommige achterlijke studentenfeesten waar de boel op standje oversturing staat in de pauzemuziek pak ik ze erg graag. Het is echt alsof je de masterfader gewoon even 2 centimeter naar beneden trekt. Dat is dus nu een kostenpost van 30 euro per jaar, en ze kunnen nog wel een tijd mee. Reken eens uit wat je per jaar kwijt bent aan spullen die je kwijt raakt bij optredens. Ja, en iedereen vergeet wel eens iets.

Waar ik me dan echter het meest over verbaas, is dat hele volksstammen het iedere keer weer zo doen dat de backline recht de zaal in knalt bij plekken waar dat echt niet kan.
Vaak staat het dan ook veel te luid en is de zaalbalans al behoorlijk om zeep geholpen. Zet de boel eens aan de zijkant van het podium en een tandje zachter, alles knapt er zoveel van op. (ik ben geen geluidsman trouwens, maar als ik dan naar een band sta te kijken die dit bovenstaande herhaalt...)

Han S
3 december 2008, 15:21
Het nadenken over belangrijke zaken is veel muzikanten volkomen vreemd.
Ik heb genoeg over gehoorbescherming gezegd en wie niet wil horen (op termijn) gaat zijn gang maar.

Ik stond 30 april in een grote tent met 1500 mensen en de PA eigenaar/technicus had zijn mixeiland aan de zijkant van de tent opgesteld omdat hij bang was voor vliegend bier.

Ik was gevraagd om op het geluid te letten en eventueel in te grijpen als het fout zou gaan. In de zaal was een van de gitaren niet te horen, maar achter de mengtafel hoorde je die gitaar weer prima. De Vox AC30 stond precies gericht op de mengtafel. Ik heb die versterker toen een graad of 10 verdraaid en toen hoorde je hem bij de mengtafel ook niet meer, dus binnen een minuut werd hij harder gezet op het mengpaneel en was het probleem opgelost, zonder één woord.

In Hoorn staan in het toenmalige jeugdcentrum (Troll) twee Marshall 100 watt tops met een elk twee 4*12 kasten er onder, beiden recht de zaal in en op orkaansterkte. 78 Hoeren heette die band en ik hoef je niet uit te leggen dat er van het geluid niets meer viel te bakken. Ik weiger om met de rest in balans te gaan als gitaristen zo hard denken te moeten gaan in een klein kieteltentje als Troll (nu Manifesto) omdat ik dan boven de 130dB ga met mijn PA en dat verdom ik.

En overleggen was er niet bij hoor, het excuus was: 'dit is ons geluid', nou ze bekijken het maar ff lekker, ik heb altijd earplugs bij me en die gaan er dan in.

skanky
3 december 2008, 15:31
Ik ben nu toevallig in Manifesto, even wat onderhoud plegen. Maar het is sinds Troll wel veranderd hoor. We hebben hier een limiet van 105 dB en proberen ons daar zoveel mogelijk aan te houden. We hebben geen brickwall limiter in het signaal pad dus de technici moeten zelf opletten. Ik mix altijd met een dB-meter erbij want ik weet hoe makkelijk het is om te hard te gaan draaien.
Als er een gast-technicus draait heb ik wel altijd een dB-meter erbij. Als het dan echt te gek wordt zeg ik er wat van en 99% van de technici gaan dan zonder problemen wat zachter.


ps. we hebben nog steeds een van die Marshall tops, een jcm800 met een London City 4x12 Greenbacks kast eronder. Klinkt heerlijk!

Han S
3 december 2008, 15:55
Hebben jullie die LC kast nog altijd? Die moet er al meer dan 25 jaar staan.
Ik heb nog bakken vol met opnamen vanuit Troll, geweldige bands als Slauerhoff, Hans Dulfer, een hele dag met alle formaties/bezettingen van The Fruitcakes en nog veel meer, zijn documenten.

skanky
3 december 2008, 16:36
Hebben jullie die LC kast nog altijd? Die moet er al meer dan 25 jaar staan.
Ik heb nog bakken vol met opnamen vanuit Troll, geweldige bands als Slauerhoff, Hans Dulfer, een hele dag met alle formaties/bezettingen van The Fruitcakes en nog veel meer, zijn documenten.

Ja, die LC kast staat er nog steeds en doet het nog steeds prima. Hij is een paar jaar geleden opgeknapt, tolex en speakerdoek vernieuwd. Maar klinkt nog uitstekend.

berolios
3 december 2008, 17:28
[...] En overleggen was er niet bij hoor, het excuus was: 'dit is ons geluid', nou ze bekijken het maar ff lekker, ik heb altijd earplugs bij me en die gaan er dan in.
Moet er eerlijk bij zeggen dat ik vrijwel altijd mijn zin heb gekregen als het echt te hard was. Maar op een stelling als 'dit is ons volume en daar moet je het maar mee doen' reageer ik met 'dit zijn mijn oren en daar doe ik inderdaad mee wat ik wil'... als ik er verder geen last van heb (al dan niet met oordoppen) zal het me niks schelen, maar als ik er wel last van heb, ben ik weg... want met totale afsluiting van je gehoorgang haal je zelfs maar maximaal 30 dB demping... bij 125 dBA bijft er dus nog altijd 95 dBA over !!

berolios
3 december 2008, 17:30
Moet er eerlijk bij zeggen dat ik vrijwel altijd mijn zin heb gekregen als het echt te hard was. Maar op een stelling als 'dit is ons volume en daar moet je het maar mee doen' reageer ik met 'dit zijn mijn oren en daar doe ik inderdaad mee wat ik wil'... als ik er verder geen last van heb (al dan niet met oordoppen) zal het me niks schelen, maar als ik er wel last van heb, ben ik weg... want met totale afsluiting van je gehoorgang haal je zelfs maar maximaal 30 dB demping... bij 125 dBA bijft er dus nog altijd 95 dBA over !!
Manifesto Hoorn, right? Volgens mij heb ik daar wel eens met een bandje gestaan... er was toen net een nieuwe 'huistechneut' die het stokje had overgenomen van de vorige. Zit daar niet een SP C1 in de huis-set?

Ben jij daar huis-tech Skanky?

skanky
3 december 2008, 17:48
Manifesto Hoorn, right? Volgens mij heb ik daar wel eens met een bandje gestaan... er was toen net een nieuwe 'huistechneut' die het stokje had overgenomen van de vorige. Zit daar niet een SP C1 in de huis-set?

Ben jij daar huis-tech Skanky?

Ja ik ben daar een van de huis-technici, we hebben er meerdere. Ik heb zelf vaak 2 SP B1's mee voor OH's maar we hebben geen grootmembramen in de huisset.

pol
4 december 2008, 11:20
Wij speelde laatste in Aalten, had een jongen een db meter bij zich bij onze show.
Wij kwamen boven de 120 db uit, lekker toch ?

Gitarist van Slayer (Jeff) heeft nooit met oordoppen gespeeld.

op grote podia bepaal je zelf toch hoe hard de monitors gaan ? 't is net in kleine café's waar je met de ganse band op mekaar gepropt staat dat ik last krijg van mijn oren, vooral omdat je dan zo kort bij de drums staat.

op grote podia is dat niet zo erg, het enige wat daar te luid kan gaan zijn de monitors, en die kan je stiller zetten.

Little Jay
4 december 2008, 11:57
't is net in kleine café's waar je met de ganse band op mekaar gepropt staat dat ik last krijg van mijn oren, vooral omdat je dan zo kort bij de drums staat.

Om die reden heb ik al jaren geleden besloten niet meer samen te spelen met harde drummers...... 't is soms echt ongelooflijk dat sommige drumgasten denken geen behoorlijk drumgeluid te kunnen produceren op lager volume..... dus die werden bij auditie na één nummer vriendelijk bedankt en weggebonjourd.....

pol
4 december 2008, 12:03
de balans moet vooral goed zijn, ik heb er geen probleem mee als een drummer hard gaat op de basdrum & snare, cymbalen en hi-hat daarentegen.

en veel hangt ook af van de drum zelf, sommige snares gaan nu ook belachelijk hard.

skanky
4 december 2008, 12:09
Om die reden heb ik al jaren geleden besloten niet meer samen te spelen met harde drummers...... 't is soms echt ongelooflijk dat sommige drumgasten denken geen behoorlijk drumgeluid te kunnen produceren op lager volume..... dus die werden bij auditie na één nummer vriendelijk bedankt en weggebonjourd.....

Dat kan bij sommige stijlen het geval zijn maar als je rock speelt moet de drummer wel meppen, anders klinkt het nergens naar. Je kan geen rock-drumgeluid produceren op een lager volume, dat moet gewoon voluit.
Als technicus kan ik me echt heel erg irriteren als een drummer niet mept maar aait. Dan is er gewoon geen fatsoenlijke sound mee te maken.

HaroldA
4 december 2008, 12:10
Om die reden heb ik al jaren geleden besloten niet meer samen te spelen met harde drummers......

En dan nu onze timmerman:


Dat drummer Jarno de prijs voor beste drummer van de Benelux heeft gewonnen op het Emergenza muziekfestival mag geen wonder heten. Als een woeste slager hakt hij erop los zonder de draad kwijt te raken.

http://3voor12lokaal.vpro.nl/magazines/news/index.jsp?portals=26395&magazines=26396&news=499979 :rockon:

Little Jay
4 december 2008, 12:18
gna gna gna... knuppel in het hoenderhok, heh heh heh :-)

tsja, ik speel voornamelijk jazz, verklaart misschien een hoop?

Ok, ok, te softe drummer is ook niks, zelfs niet met jazz....

En nu weer on topic!

pol
4 december 2008, 12:22
dan duw je die drummer toch borstels in zijn handen, dadelijk opgelost :)

HaroldA
4 december 2008, 12:22
En nu weer on topic!

Nou, laat ik een gooi doen dan:

Wie wordt er boos als hij/zij slecht podiumgeluid heeft en wie speelt er gewoon door ook al kan hij/zij zichzelf niet zo goed horen?

Of gaat iedereen eindeloos door zeiken totdat het wel goed is?

pol
4 december 2008, 12:34
zolang er maar genoeg bier is.
podium geluid vind ik niet enorm belangrijk, maar ik vraag ook altijd enkel wat zang + misschien wat snare en kick als het podium groot is...

ik denk dat het probleem met monitormixen is dat veel gitaristen daar een perfecte mix van alles in willen. ipv even na te denken wat het absolute minimum is wat je nodig hebt om de nummers goed te spelen. misschien werkt dat als je met eigen geluidsmensen werkt, maar ik hou het liever zo simpel mogelijk, veel minder kans dat het fout gaat dan.

wel heb ik eens de speakerkabel van mijn monitor losgekoppeld omdat dat ding na herhaaldelijk aandringen de zang en bijbehorende feedback in mijn monitor kreeg.

Han S
4 december 2008, 12:35
Een goede rockdrummer kan wel zeker heel stevig klinken zonder als een achterlijke overal op te beuken. Het is een kwestie van balans, stevig en kort op de snare en vet op de kick. Maar wat zie je dan? Een drummer die over de snare aait en op de crash cymbals hengst alsof ze in London moeten worden gehoord en daar sta je dan een meter vanaf op een klein podium ter grootte van zes pallets.

A question of balance. (en dit is mijn post nr 14.000)

HaroldA
4 december 2008, 12:46
ik denk dat het probleem met monitormixen is dat veel gitaristen daar een perfecte mix van alles in willen. ipv even na te denken wat het absolute minimum is wat je nodig hebt om de nummers goed te spelen. misschien werkt dat als je met eigen geluidsmensen werkt, maar ik hou het liever zo simpel mogelijk, veel minder kans dat het fout gaat dan

Ik ben ook snel tevreden, of zeik er in ieder geval niet over.

Laatst nog een bandje gezien wat ieder nummer weer begon te zeiken en daar wordt ik zoooo moe van. Is ook niet leuk voor het publiek, je staat zelf ook niet lekker meer te spelen en je maakt jezelf ook enorm belachelijk.

Michael AE
4 december 2008, 12:49
Een goede rockdrummer kan wel zeker heel stevig klinken zonder als een achterlijke overal op te beuken. Het is een kwestie van balans, stevig en kort op de snare en vet op de kick. Maar wat zie je dan? Een drummer die over de snare aait en op de crash cymbals hengst alsof ze in London moeten worden gehoord en daar sta je dan een meter vanaf op een klein podium ter grootte van zes pallets.

A question of balance.

Mooi gezegd. Onze drummer speelt redelijk hard en zijn balans is erg goed. Met opnames is het dan ook meestal een kwestie van microfoons neerzetten en gaan. Drummers die als te hard worden ervaren spelen meestal als een malle op hun snare of cymbals en dat kan heel erg vervelend zijn.

Bij de muziek die ik met mijn band maak, hoort een stevige drumpartij, maar ik wil wel elke nuance kunnen blijven horen. Bovendien hou ik van groove en dynamiek; ook als je metal of stevige rock speelt. Dat lukt nooit als je maar gewoon overal op los gaat rammen.

Mijn ervaring is dat een goede drummer weet wanneer hij wat meer gas mag geven en goed zijn oren open houdt als het allemaal wat minder moet.

Op het podium maakt het me helemaal niets uit wat er uit mijn monitor komt. Ik hoor graag wat gitaar voor de details, maar als ik niets heb, kan ik ook prima spelen.

Had het in Duitsland op een heel groot podium. De geluidsman vraagt wat ik horen wil. Ik zeg: "Nur ein bisschen gitarre, bitte." Hij keek me aan alsof hij water zag branden.

Ik hou helemaal niet van drukke en volle monitor mixjes. Dan hoor ik juist minder dan meer en dat is niet de bedoeling. Als ik iemand beter wil horen, loop ik wel naar hem toe. Scheelt ook weer knoppen draaien voor de monitorman. (Die vaak aan de VERKEERDE knoppen gaat zitten...)

jonesd
4 december 2008, 12:53
+1

Niets zo irritant als een groep die tussen elk nummer vraagt om iets harder te zetten...

Zelf heb ik meestal alleen (een beetje) frontzang en mijn eigen backing zang op mijn monitor, afhankelijk van de grootte van het podium.

Als het echt groot is of in een zaal die heel gedempt klinkt, mag er ook wat bas, kick en snare in.

Ik heb dit onlangs meegemaakt in een cinemazaal, al het geluid viel daar onmiddellijk dood. Onze geluidsman was zeer opgetogen. Volledige controle op alles, ook op de reverbs...

Om te spelen was dat minder fijn maar ook niet onoverkomelijk.

iWishmaster
4 december 2008, 12:56
Nou, laat ik een gooi doen dan:

Wie wordt er boos als hij/zij slecht podiumgeluid heeft en wie speelt er gewoon door ook al kan hij/zij zichzelf niet zo goed horen?

Of gaat iedereen eindeloos door zeiken totdat het wel goed is?
Doorspelen moet je altijd, tenzij je echt niet meer weet de rest van band doet maar dat zal niet zo snel gebeuren denk ik.

Volgende week vrijdag heb ik een optreden waar ik bij voorbaat al twijfels bij heb: het gala-bal van een middelbare school met een concierge als geluidsman. We moeten 5 uur vantevoren voor een lege zaal soundchecken, die instellingen worden opgeschreven, ingesteld en that's it, de rest moeten we zelf doen ... Er staat één monitor (voor de zanger dus), alles wordt gemiced en gaat over de PA.
Ik wil dit topic niet kapen, maar als er nog iemand tips heeft om het geluid vanaf het podium waar nodig wat 'bij te poetsen' tussen de nummers door, graag! Mijn ervaring is dat vooral het laag een stuk minder hoorbaar is bij een volle zaal, maar om nou vantevoren de basgitaar 'te hard' te zetten lijkt me ook geen goed plan ...

Han S
4 december 2008, 12:57
Maar je moet die monitormannen ook niet te kort doen, ze kunnen horen wat ze naar jouw monitor sturen, hetzij op de koptelefoon of op een eigen wedge monitortje wat ze bij hun mengtafel hebben liggen. En als je duidelijk maakt wat je wilt en niet allerlei vage dingen gaat roepen, komt het in de meeste gevallen goed voor elkaar. Het zijn in mijn beleving meestal heel relaxte gasten en als jij als gitarist zegt: ik wil graag een klein beetje van de zang op de monitor, mijn gitaar maar niet te hard en een klein beetje kick en snare, dan weet die man ook wel genoeg. Je zou eens moeten meemaken wat die gasten af en toe te verduren hebben.

Met gevestigde bands heb je practisch geen problemen, het zijn de beginnende beroemdheden die denken dat ze balangrijk zijn, dat het stoer staat om 'en public' bevelen uit te delen aan het 'personeel'.

Lekker belangrijk allemaal.

HaroldA
4 december 2008, 13:02
Je zou eens moeten meemaken wat die gasten af en toe te verduren hebben.

Ik heb het zelf een tijdje gedaan ;)

Wat ik trouwens ook erg vind is niet oplettende podium mixers! Ik heb zelfs een keer gehad dat er 1 half zat te slapen (letterlijk!) :mad:

Michael AE
4 december 2008, 13:07
Maar je moet die monitormannen ook niet te kort doen, ze kunnen horen wat ze naar jouw monitor sturen, hetzij op de koptelefoon of op een eigen wedge monitortje wat ze bij hun mengtafel hebben liggen. En als je duidelijk maakt wat je wilt en niet allerlei vage dingen gaat roepen, komt het in de meeste gevallen goed voor elkaar. Het zijn in mijn beleving meestal heel relaxte gasten en als jij als gitarist zegt: ik wil graag een klein beetje van de zang op de monitor, mijn gitaar maar niet te hard en een klein beetje kick en snare, dan weet die man ook wel genoeg. Je zou eens moeten meemaken wat die gasten af en toe te verduren hebben.

Met gevestigde bands heb je practisch geen problemen, het zijn de beginnende beroemdheden die denken dat ze balangrijk zijn, dat het stoer staat om 'en public' bevelen uit te delen aan het 'personeel'.

Lekker belangrijk allemaal.

Weer mooi gezegd, Han. Wijsheid komt met de jaren zeggen ze wel eens. En dat is niet lullig bedoeld. ;)

Tsja, ik kan een boek schrijven over wat ik zelf als monitorman allemaal heb meegemaakt. Het is inderdaad bijna een regel dat beginnende beroemdheden de meeste problemen opleveren. Te arrogant om je normaal te benaderen, maar ook weer te onwetend om je de juiste signalen te geven. Heel vermoeiend allemaal. Ik heb nog nooit een gevestigde band gedraaid die problemen met mijn monitormix had. Echt, nog NOOIT. Het waren altijd de "binnenlandse" acts met de eerste cd net uit, op de eerste clubtour, die de meeste problemen veroorzaakten.

Han S
4 december 2008, 13:22
De ergste mensen zijn degenen die zich belangrijk voelen, zowel aan de muzikantenzijde als aan de kant van de geluidsverzorging. Ik ga mezelf niet op de borst rammen, maar ik heb geen echt grote problemen gehad, ook niet op grote podia en idd kun je na een tijdje een boek vol schrijven over de ervaringen.

Bedenk dat al die mensen het doen omdat ze iets hebben met de muziek, want rijk worden is er beslist niet bij en als je bereid bent tot samenwerken, samen een te gek iets neerzetten, dan heb je het goed door. Ik moet altijd wel lachen over de cathagotie waar Michael het over heeft en op een gegeven moment schud je het wijze hoofd en blijft gewoon lekker genieten. :D

De Beer
4 december 2008, 14:23
De ergste mensen zijn degenen die zich belangrijk voelen, zowel aan de muzikantenzijde als aan de kant van de geluidsverzorging. Ik ga mezelf niet op de borst rammen, maar ik heb geen echt grote problemen gehad, ook niet op grote podia en idd kun je na een tijdje een boek vol schrijven over de ervaringen.

Bedenk dat al die mensen het doen omdat ze iets hebben met de muziek, want rijk worden is er beslist niet bij en als je bereid bent tot samenwerken, samen een te gek iets neerzetten, dan heb je het goed door. Ik moet altijd wel lachen over de cathagotie waar Michael het over heeft en op een gegeven moment schud je het wijze hoofd en blijft gewoon lekker genieten. :DAmen to that!

Maar ze moeten ook niet te beschaafd worden, er kwam laatst een zangeresje naar me toe..."Heeft U ook wat galm op de monitor?"

Ze was wel lief verder.

WICKED
4 december 2008, 19:35
Bekende tinnituslijders: van (wikipedia)

Ludwig van Beethoven
Phil Collins
Charles Darwin
Michel Follet
Paul Gilbert <<
Vincent van Gogh
Ayumi Hamasaki
André Hazes
James Hetfield <<
Steve Lukather <<
Kaz Lux
Bart Peeters
Ronald Reagan
Jean-Jacques Rousseau
Bedřich Smetana
Barbra Streisand
Pete Townshend
Neil Young

tja...

hendrix2
4 december 2008, 19:37
Bekende tinnituslijders: van (wikipedia)

Ludwig van Beethoven
Phil Collins
Charles Darwin
Michel Follet
Paul Gilbert <<
Vincent van Gogh
Ayumi Hamasaki
André Hazes
James Hetfield <<
Steve Lukather <<
Kaz Lux
Bart Peeters
Ronald Reagan
Jean-Jacques Rousseau
Bedřich Smetana
Barbra Streisand
Pete Townshend
Neil Young

tja...

Dat krijg je dus als je op de Galapagos eilanden zonder oordopen loopt! :o

pol
4 december 2008, 19:41
hij zal op rockconcerten op zoek geweest zijn naar de missing link

hole
5 december 2008, 09:58
Bekende tinnituslijders: van (wikipedia)

Ludwig van Beethoven
Phil Collins
Charles Darwin
Michel Follet
Paul Gilbert <<
Vincent van Gogh
Ayumi Hamasaki
André Hazes
James Hetfield <<
Steve Lukather <<
Kaz Lux
Bart Peeters
Ronald Reagan
Jean-Jacques Rousseau
Bedřich Smetana
Barbra Streisand
Pete Townshend
Neil Young
Hole <<<< :(
tja...

10 tekens........

iWishmaster
5 december 2008, 10:09
hij zal op rockconcerten op zoek geweest zijn naar de missing link

Geef hem eens ongelijk ... De gemiddelde rocker: langharig, onverzorgd, springt wild rond en maakt een hoop herrie. Vervang die gitaar door een boomstam en we zijn weer terug in de oertijd :dontgeti: