PDA

View Full Version : Martin bodyvorm



stratestic
1 december 2008, 12:47
Ik zat te kijken naar een Martin OOO-16GT op internet. Daar stond bij dat deze dezelfde afmetingen heeft als een Martin OM. Ik kwam vervolgens op een andere site terecht waar weer gezegd werd dat dit een kleinere bodyvorm zou hebben. Weten jullie wat nu de waarheid is.

Ik vond het een zeer mooie gitaar ik al een tijdje op zoek ben naar een OM maar een Martin OM28 ruim twee keer zo duur is.

--=HANS=--
1 december 2008, 14:28
Ik zat te kijken naar een Martin OOO-16GT op internet. Daar stond bij dat deze dezelfde afmetingen heeft als een Martin OM. Ik kwam vervolgens op een andere site terecht waar weer gezegd werd dat dit een kleinere bodyvorm zou hebben. Weten jullie wat nu de waarheid is.

Ik vond het een zeer mooie gitaar ik al een tijdje op zoek ben naar een OM maar een Martin OM28 ruim twee keer zo duur is.

Op deze site staan alle vormen en maten: http://www.mguitar.com/

freekick
1 december 2008, 21:33
De bodyvorm is hetzelfde.
Er is wel verschil in mensuur.

chris c
1 december 2008, 22:17
De bodyvorm is hetzelfde.
Er is wel verschil in mensuur.

Niet bij de 16-series. De OM-16 en de 000-16 hebben dezelfde (lange) mensuur, en inderdaad dezelfde vorm. Het enige verschil tussen die twee is dat de OM een bredere hals heeft.

Bij de Standard series heeft een 000 (bv.000-28 ) wel een kortere mensuur dan een OM (bv. OM-28 ).

northernlake
1 december 2008, 22:33
Inderdaad, zoals Chris zegt. Er zijn nog wat globale handvatten waar ook weer afwijkingen op zijn.

In het kort (copy/paste):


All slotted headstock 12-fret Martin 000s are long scale except for the Norman Blake hybrid model, as are all the 000s in the 16 series and below.

The Standard Series 000-18 and 000-28 are short scale and have straight, rather than scalloped, bracing. They have a 1 11/16" nut width as opposed to the 1 3/4" found on the 000-28EC, the 000-18MC (Martin Carthy) and the 000-18WG (Woody Guthrie). The 00-18V is a slightly smaller body style but has the short scale and the 1 3/4" nut.


Misschien wel aardig om wat te lezen over de achtergrond van de eerste OM, die eerst eigenlijk 000-28 Perry Bechtel Special heette:
http://www.perrybechtel.com/pages/Timeline.html

blindfaith85
1 december 2008, 23:26
De om heeft tosch ook iets diepere body a la een D model, had dat in de gitarist gelezen

hadv
1 december 2008, 23:32
Je kunt natuurlijk ook op de site van Martin kijken, daar staan alle bodyvormen.

stratestic
1 december 2008, 23:40
Dus als ik het goed heb zijn het dezelfde gitaren zowel qua vorm als afmeting alleen heeft de 000-16 een dunnere hals.

chris c
2 december 2008, 10:03
De om heeft tosch ook iets diepere body a la een D model, had dat in de gitarist gelezen
Neen, de OM heeft net als de 000 een minder diepe klankkast dan een D.


Dus als ik het goed heb zijn het dezelfde gitaren zowel qua vorm als afmeting alleen heeft de 000-16 een dunnere hals.
Als je binnen de 16-series blijft, ja.

Maar er zijn wel andere belangrijke verschillen als je bv. een 000-16 (16-series) vergelijkt met bv. een OM-21 (standard series). De halsconstructie is anders, de bebalking, de materialen van de toets en de brug..., wat ook het prijsverschil verklaart tussen de twee series.