PDA

View Full Version : Welke EMG voor strakke (metal) riffs?



dml
1 december 2008, 10:55
Het gaat hierbij om een gitaar met één HB bij de brug, verder niets. Body is poplar, maple neck met rosewood toets. Dus niets bijzonders. Bedoeling is dat dit een scheurgitaartje gaat worden en vanwege de goede 2e hands beschikbaarheid wil ik persé EMG, draaiende op 18 volt. Maar welke EMG klinkt nou het strakst met medium tot high gain? Schakelopties zoals bij de 89 zijn niet nodig.

Tho
1 december 2008, 10:57
Waarom 18 volt.. nergens voor nodig. Ja eigenlijk is elke EMG strak. De EMG 85 is tegenwoordig erg populair voor in de brug, EMG81 mist wat body.



Ik raad je toch de Seymour Duncan Blackout aan: best of both worlds

Frisods
1 december 2008, 11:13
+ 1 voor de blackouts.

(toch jammer dat iedereen toch voor de emg's kiest)

Tho
1 december 2008, 11:17
Tsja, wat de boer niet kent dat vreet hij niet.


Gelukkig zijn Frisods en ik geen boeren dus wij zitten gebakken :noob:

interessander
1 december 2008, 11:22
Heb ervaring met zowel een 81 als 85 in een single humbucker scheurgitaar en ik verkies absoluut de 85. Reden: dikkere sound, minder fizzy hoog en overall minder platgedrukt.

Frisods
1 december 2008, 11:29
Gelukkig zijn Frisods en ik geen boeren dus wij zitten gebakken :noob:

haha:seriousf:

pimmedoris
1 december 2008, 11:36
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe groot het verschil nou eigenlijk is tussen 9 of 18 Volt op je EMG. Ik heb wel eens gehoord dat bij twee humbuckers het beter klinkt op 18 Volt, maar 18 Volt op 1 humbucker heb ik nog niet gehoord.
DML heb jij hier wel al ervaring mee?

Verder vond ik de 85 stukken lekkerder klinken dan de 81, maar dat was in een mahonie body en hals, met rosewood toets...

dml
1 december 2008, 12:25
@Tho & Frisods:
Wat de boer niet kent....... Jaar of 8 geleden een set SD Livewires gehad, op dat moment de enige actieve pups van SD.
Misschien overheen gelezen maar ik kies EMG vanwege de 2e hands beschikbaarheid. Als jij een Blackout 2e hands te koop weet, laat maar weten.

@Pimmedoris:
Heb ervaring met meerdere EMG pups tegelijk op 18V, maar ik zie het verschil niet als je bijv. een 89+SA+SA en alleen de 89 selecteert t.o.v. alleen een 89 (o.i.d.) in je gitaar. Overigens vond ik de dynamiektoename in genoemde configuratie t.o.v. 9V groot genoeg om ze op 18V te laten werken, vandaar mijn keuze voor 18V.

Robin.ke
1 december 2008, 22:26
Heb in mij Epiphone LP de Zakk Whylde set zitten en heb zowel de 85 als de 81 in de brug gehad. 85 heeft inderdaad meer body, maar ik heb er uiteindelijk toch de 81 in gezet. Vond de 85 in deze gitaar te bassig.
Kan me voorstellen dat met een andere gitaar de 85 misschien beter klinkt.
Ik snap overigens het commentaar hier op de EMG elementen niet. Voor zware oversturing zijn er wat mij betreft niet veel betere. Bovendien storings en feedback vrij.

Geoffrey
1 december 2008, 22:50
@Tho & Frisods:
Wat de boer niet kent....... Jaar of 8 geleden een set SD Livewires gehad, op dat moment de enige actieve pups van SD.
Misschien overheen gelezen maar ik kies EMG vanwege de 2e hands beschikbaarheid. Als jij een Blackout 2e hands te koop weet, laat maar weten.



Zonde dat je enkel maar voor EMG gaat vanwege de 2de hands beschikbaarheid..
Die verkopen misschien hun EMG voor een SD BLackout..
De nieuwprijs voor een SD Blackout is nu toch niet zo hoog?

Trouwens..de Livewires kan je niet vergelijken met een Blackout!
Once you go blackout you never go back!

dml
2 december 2008, 13:19
Zonde dat je enkel maar voor EMG gaat vanwege de 2de hands beschikbaarheid..
Die verkopen misschien hun EMG voor een SD BLackout..
De nieuwprijs voor een SD Blackout is nu toch niet zo hoog?

Trouwens..de Livewires kan je niet vergelijken met een Blackout!
Once you go blackout you never go back!

Zonde dat men vooral reageert op het feit dat ik een bewuste keuze voor EMG heb gemaakt. Of de nieuwprijs niet zo hoog is, maakt me niet zoveel uit, ik ben in dit geval niet van plan een nieuwprijs te betalen.

Zo te zien heb jij ervaring met zowel Livewires als Blackout. Vertel!!

Heb ooit ook een Epi LP met een ZW-set geprobeerd en vond inderdaad ook dat de 85 in de brug nogal modderig en ongedefinieerd klonk.

Snijdie
2 december 2008, 13:25
Heb ooit ook een Epi LP met een ZW-set geprobeerd en vond inderdaad ook dat de 85 in de brug nogal modderig en ongedefinieerd klonk. Was het een upgrade aan de gitaar? Standaard zitten er op een Epiphone ZW passieve EMG's. Lijkt mij een ander systeem?

Tho
2 december 2008, 13:25
Nou ja, je vraagt om advies. Het zegt toch wel iets dat men je vooral Blackouts aanraad :) Ik moet eerlijk zeggen dat ik het ook vreemd vind dat je vooral gaat voor 2e hands beschikbaarheid, maar je zal je redenen wel hebben.

dml
2 december 2008, 13:46
@Snijdie:
Het was inderdaad een actieve ZW-set die er later in is gezet.

@Tho:
Nogmaals, misschien heb je er nu meerdere malen overheen gelezen maar zelfs in de topictitel noem ik specifiek EMG. Leuk dat men (totaal wel 3 leden!!) Blackouts aanraadt, maar dat was dus niet de vraag. Dat jij het vreemd vindt, dat ik de 2e hands beschikbaarheid een belangrijk argument vind, is jouw mening. Misschien dat er wellicht gitaristen op deze aardkloot rondlopen die van € 30,- (2e hands EMG vs. nieuwe Blackout) een week langer kunnen rondkomen, om maar eens een voorbeeld te noemen. Gelukkig verkeer ik niet in een dergelijke omstandigheid.

Steven Otto
2 december 2008, 14:58
Ik heb ook de EMG 85 bij de brug gedaan. Alder body super strat. Voor Thrash metal zou je kunnen overwegen de 81 te kiezen, maar voor de rest de 85.

[/thread]

Geoffrey
2 december 2008, 17:45
kort en krachtig: de Blackout heeft meer output dan de Livewires en EMG.
Maar als je persé voor EMG wil gaan: 81 of 85

Soulflyhigh
2 december 2008, 18:38
Ik denk dat een EMG 85 in een poplar body met een maple neck behoorlijk goed gaat uitkomen. De EMG 85 heeft wat meer ballen dan een 81. In een gitaar met een hele heldere toon komt dat vaak beter uit dan laten we zeggen een mahonie body. Anderzijds hoorde ik laatst ook een 81 in een LTD 602 Kirk Hammett en dat was ook niet verkeerd. Het is een kwestie van voorkeur. Bottomline 81 iets scheller, helderder 85 iets meer ballen maar kan modderig worden :) Succes met je keuze. Of blackouts natuurlijk ;)

interessander
2 december 2008, 20:07
Voorbeeldje van EMG 85 in RG550: basswood body en maple hals, totaal niet modderig.
(linker gitarist, die het nummer inzet dus)

http://www.youtube.com/watch?v=lM4NevrP-pk

dml
26 februari 2009, 17:39
Even updaten.
De gitaar in kwestie is wat anders geworden, namelijk:
-mahonie body
-gelijmde mahonie nek met rosewood toets
-string thru body
-Telecaster model
-twee HB's
-gestemd in B (B-E-A-D-F#-B)

Ik heb er nu een setje Motherbuckers in liggen maar die klinken met deze lagere stemming niet helemaal lekker.
We beginnen weer van voren af aan. EMG's? Welke types op welke positie? Of toch Blackouts?

olaftheholy
26 februari 2009, 17:48
Even updaten.
De gitaar in kwestie is wat anders geworden, namelijk:
-mahonie body
-gelijmde mahonie nek met rosewood toets
-string thru body
-Telecaster model
-twee HB's
-gestemd in B (B-E-A-D-F#-B)

Ik heb er nu een setje Motherbuckers in liggen maar die klinken met deze lagere stemming niet helemaal lekker.
We beginnen weer van voren af aan. EMG's? Welke types op welke positie? Of toch Blackouts?



Godv*r !!! :o


EMG voor een bariton? zou ik niet doen.
eerder SD of andere passieve pickups (peavy dualblade) veel meer dynamiek
helemaal bij de stemming die je aangeeft

bert k
26 februari 2009, 18:10
Ik heb een EMG 81 in een Charvel zitten, basswood body en 18 volt. (En daar weet Tho alles van.:)) Klinkt goed en best heftig.
Het verschil tussen 9 en 18 volt was goed waarneembaar, maar hij gaat er niet heftiger door klinken! Je krijgt meer headroom, meer dynamiek. Juist bij zachter spelen klinkt hij beter.
Volgens de EMG-site kan hij zelfs op 27 volt, maar dan zijn de verschillen minder duidelijk, dus dat raden ze af.

Tho
26 februari 2009, 18:47
Ik heb een EMG 81 in een Charvel zitten, basswood body en 18 volt. (En daar weet Tho alles van.:)) Klinkt goed en best heftig.
Het verschil tussen 9 en 18 volt was goed waarneembaar, maar hij gaat er niet heftiger door klinken! Je krijgt meer headroom, meer dynamiek. Juist bij zachter spelen klinkt hij beter.
Volgens de EMG-site kan hij zelfs op 27 volt, maar dan zijn de verschillen minder duidelijk, dus dat raden ze af.

Mooi dat hij nog steeds bevalt! :)

Toch zou je ook echt die Blackout moeten proberen, ik weet zeker dat je verkocht bent :)

dml
26 februari 2009, 19:06
Godv*r !!! :o


EMG voor een bariton? zou ik niet doen.
eerder SD of andere passieve pickups (peavy dualblade) veel meer dynamiek
helemaal bij de stemming die je aangeeft

Nee, geen bariton, gewoon 25,5" mensuur.

Gothra
26 februari 2009, 19:11
Ik speelnu met passieve JB in C, en t klinkt GOED gewoon.

Chocola
26 februari 2009, 19:59
Waarom 18 volt.. nergens voor nodig. Ja eigenlijk is elke EMG strak. De EMG 85 is tegenwoordig erg populair voor in de brug, EMG81 mist wat body.



Ik raad je toch de Seymour Duncan Blackout aan: best of both worlds

Ga jij eens 18 volt op je EMG zetten :) Dan zul je ook merken dat deze dan beter klinkt dan met 9 Volt, bij 27 volt hoor je minder verschil (relatief met 18) dus is de moeite niet.

EMG 85 raad ik je aan :) op 18 volt dus :)

Tho
26 februari 2009, 21:03
Ga jij eens 18 volt op je EMG zetten :) Dan zul je ook merken dat deze dan beter klinkt dan met 9 Volt, bij 27 volt hoor je minder verschil (relatief met 18) dus is de moeite niet.

EMG 85 raad ik je aan :) op 18 volt dus :)

Ja okey, je hoort wel verschil, maar ik vind het verschil niet 'nodig' zeg maar

Chocola
26 februari 2009, 21:35
Ja okey, je hoort wel verschil, maar ik vind het verschil niet 'nodig' zeg maar

Hmmm, ik vind het ook niet "echt" nodig, maar ik zou niet zonder willen gezien ik het nieuwe geluid toch net wat vetter vind :P.

EMG 60 schijnt trouwens minder modderig te zijn, maar toch nog zeer geschikt voor metal (just like HZ).

Ga ze eens allemaal proberen joh ^__^, ook die passieve :) en maak dan je keuze zonder ogen, maar met je oren :).

Gothra
26 februari 2009, 22:36
Idd, de HZ's zijn ook erg vet, zitten oa op de zakk wylde signatures, en wat esp alexi's.

Even over alexi laiho, hij gebruikte eerste de passieve HZ-H4 is daarna overgestapt naar een actieve blackout maar gebruikt nu toch weer de EMG, H4.

pannekoek
26 februari 2009, 22:38
Idd, de HZ's zijn ook erg vet, zitten oa op de zakk wylde signatures, en wat esp alexi's

inmiddels is alexi ook al overgestapt naar blackouts

Gothra
26 februari 2009, 22:40
inmiddels is alexi ook al overgestapt naar blackouts

En zoals je in mijn ge-edite post ziet ook weer terug naar EMG:D

pannekoek
26 februari 2009, 22:44
En zoals je in mijn ge-edite post ziet ook weer terug naar EMG:D

ohja? ik kon er geen info over vinden. heb je een bron? :)

Gothra
26 februari 2009, 22:46
http://www.emginc.com/artists/featuredArtist/434

en zoek m hier maar is tussen
http://www.seymourduncan.com/artists/featured_artists


PLUS ik zag hem laatst nog live en de pickup was overduidelijk geen blackout.

dml
27 februari 2009, 10:35
Toch zou je ook echt die Blackout moeten proberen, ik weet zeker dat je verkocht bent :)

Dus ook met een lagere stemming en de gegeven houtsoorten? Welke (min of meer bekende) gitaristen gebruiken Blackouts i.c.m. een lagere stemming?

voxell
27 februari 2009, 11:42
ik heb beide blackouts en emg's in de zelfde les paul gehad.
Blackouts zijn duidelijk iets voller maar emg's hebben meer definitie.. blackouts zijn veel natuurlijker kwa klank maar kunnen ook iets moderigger worden.

Ik heb inmiddels 1 gitaar met blackouts en 1 met emg's omdat het toch echt verschillende beestjes zijn.

Als ik er maar 1 zou kunnen hebben zou ik voor de blackouts gaan.

Bram+
27 februari 2009, 11:51
Dus ook met een lagere stemming en de gegeven houtsoorten? Welke (min of meer bekende) gitaristen gebruiken Blackouts i.c.m. een lagere stemming?

Mick Thomson (Slipknot) heeft ze in zijn signature hangen en er zijn nog wel wat jongens uit het (nu-)metalhoekje.

Wel weer echt zo'n gitaarnet-onderwerp: iemand vraagt het ene en krijgt een heel ander antwoord :D

Edit: nog eentje:
Dino Cazares (Divine Heresy/Fear Factory)

dml
27 februari 2009, 13:47
Mick Thomson (Slipknot) heeft ze in zijn signature hangen en er zijn nog wel wat jongens uit het (nu-)metalhoekje.

Wel weer echt zo'n gitaarnet-onderwerp: iemand vraagt het ene en krijgt een heel ander antwoord :D

Edit: nog eentje:
Dino Cazares (Divine Heresy/Fear Factory)

Tja, en Jim Root (die andere Klitsnot-gast) speelt weer met EMG's..... ;-)

interessander
27 februari 2009, 13:58
EMG heeft tegenwoordig zijn eigen variant op blackouts overigens, de EMG-X serie: http://www.emginc.com/press/index/29

Gothra
27 februari 2009, 14:35
NICE, had ik nog niet geziien. Wil ze wel een keertje horen

Bram+
27 februari 2009, 15:18
Tja, en Jim Root (die andere Klitsnot-gast) speelt weer met EMG's..... ;-)
Ja, en daar zijn er ook wel weer meer van, maar die vraag beantwoordde ik niet.

Tho
27 februari 2009, 15:29
Dus ook met een lagere stemming en de gegeven houtsoorten? Welke (min of meer bekende) gitaristen gebruiken Blackouts i.c.m. een lagere stemming?

absoluut. Die Dino van Fear Factory speelt behoorlijk laag in ieder geval ;)

Geoffrey
28 februari 2009, 08:32
EMG heeft tegenwoordig zijn eigen variant op blackouts overigens, de EMG-X serie: http://www.emginc.com/press/index/29

En waarom doen ze dit denk je..

Trouwens.. met een mahonie body kan ik je zeker de SD Invader aanraden!
Ik gebruik deze in drop-B stemming.

voxell
28 februari 2009, 13:05
een invader heb ik ook gehad maar snel weer verpatst en een duncan sh6 distortion gekocht. totaal geen definitie in de invader. heel modderig. absoluut geen strak element dus