PDA

View Full Version : red hot chili peppers



exit
9 maart 2003, 16:34
tjowkes

Ik heb een vraagje over flea- eigenlijk over de manier waarop hij speelt- in het nummertje 'right in time'. Slapt hij? speelt hij met plec of met zijn vingers.
het is mijn 2e nummertje van de RHCP - mijn eerste heb ik vorige week bestudeert en lukt aardig. Het gaat over "around the world." Het lukt aardig maar ik kan die sfeer niet opwekken. FLea geeft een bepaalde "swung" aan dat liedje en ik vraag me af hoe hij dat bereikt? Is het door de opname van de cd of zijn manier van spelen?

sniekie
9 maart 2003, 16:42
iedereen heeft zo zijn eigen stijl. ik hou der nie zo van om iemand na te deon ik vind het veele leuker om mijn eigen stijl te ontwikkelen.

exit
9 maart 2003, 16:49
tjow,

ik geeft u 100% gelijk maar ik speel nog maar 1 jaar bas en ik ben nu nog mijn stijl aan het zoeken. Ik probeer dus zoveel mogelijk ervaring van verschillende gengres op te doen. En ik denk dat Flea ideaal is mee bij te leren.

Ps: Persoonlijk speel ik liever lekker strak ritme zonder die funk-foefjes Maar RHCP is dik OK.

sniekie
9 maart 2003, 16:52
nouja je zoekt het meteen wel goed uit, flea is nou niet bepaalt slecht en ook niet al zijn dingen zijn even makkelijk. als je toch nog beetje aan het zoeken bent moet je voor de gein is naar jaco pastorius en mark king luisteren. niet dat je moet proberen om het na te doen want da lukt toch niet maar ze hebben we heel duidelijk hun eigen stijl

Wouter J
9 maart 2003, 16:58
Op 2003-03-09 16:52, schreef sniekie:
nouja je zoekt het meteen wel goed uit, flea is nou niet bepaalt slecht en ook niet al zijn dingen zijn even makkelijk. als je toch nog beetje aan het zoeken bent moet je voor de gein is naar jaco pastorius en mark king luisteren. niet dat je moet proberen om het na te doen want da lukt toch niet maar ze hebben we heel duidelijk hun eigen stijl



Over Mark King, is het iemand wel eens opgevallen dat al zijn baspartijen dubbel zijn ingespeeld en wel met een bas synthesizer? Terwijl als je hem live hoort spelen hij veel beter knlinkt als op de plaat. Het is aleen wel Jammer dat hij zo'n lelijk metalen geluid heeft.

sniekie
9 maart 2003, 17:02
ik vind dat metale geluid wel wat hebben. is weer eens iets anders.

Wouter J
9 maart 2003, 17:24
Als je Flea echt eens op zijn funkiest wilt horen dan moet je eens het album "freaky styley" eens beluisteren. hier is hij echt op zijn aller best op het funk gebied.

bassopotmus
9 maart 2003, 18:05
Owkee Right on time....

Eigenlijk poepsimpel, maar rete snel.

tabje:

-------------------------------9-9-----9-9--
-------11-11-------11-11--------------------
---------------------------7-7-----7-7-
-9-9-----------9-9--------------------------


-------------------------11-11-------11-11
------9-9------9-9----------------------
--------------------9-9--------9-9------
-7-7------7-7--------------------------

Naja gewoon aleemaal octaven dus..16de noten op 126 BPM.

Ik doe nu ook Around the world, alleen de variaties zijn wat tricky..maar we oefenen flink en "right on time" blijft een leuke vinger en coordinatie oefening!
JAh en die feel...think funky

bathmutz
9 maart 2003, 20:49
hehehe, mister flearulez. :razz:

BathMutZ

bassopotmus
10 maart 2003, 16:40
Hey ik probeer iemand te helpen...hopelijk heeft tie er wat aan.
Wil ff zeggen dat ik dit van die nuttige vragen vind..Niet van "hey ik wil gaan bassen, welke bas moet ik kopen??"

Horus
10 maart 2003, 20:52
Hij slapt niet, maar hij een Stingray (of Stingray achtige bas), en die klinken zowiezo al erg agressief. Bovendien slaattie zijn snaren zo hard aan dat het wel klinkt alsoffie slapt, maar is nie zo. Gewoon als een ongelovelijk idioot tokkelen met die hap :smile:

bassopotmus
10 maart 2003, 21:06
Bassen wie een beest

skabouter
11 maart 2003, 09:56
horus, hij slapt wel. ook speelt ie zoals jij beschreef, maar 3/4e van dat geluid is het echt slappen

bassopotmus
11 maart 2003, 14:21
Excuses...Flea slapt indd op right on time...intro iets met een E en een D

Wouter J
11 maart 2003, 18:36
Op 2003-03-10 20:52, schreef Horus:
Hij slapt niet, maar hij een Stingray (of Stingray achtige bas), en die klinken zowiezo al erg agressief. Bovendien slaattie zijn snaren zo hard aan dat het wel klinkt alsoffie slapt, maar is nie zo. Gewoon als een ongelovelijk idioot tokkelen met die hap :smile:


En Flea slapt op "Nobody wierd like me.", "Blackeyed blonde", "Higher ground", "Johnny kick a hole in the sky", "True men don't kill Coyotes", "Stone cold Bush", "Behind the sun", "Aeroplane", "Jungle man" en nog heel wat andere. Jij kent het werk van Flea nog al slecht als je beweert dat hij niet slapt.

basswasp
12 maart 2003, 15:37
Da's nog amper de helft van de slapnummer trouwens :wink:

bassopotmus
12 maart 2003, 16:29
Again..Flea slapt indd..Maar zijn finegr style is ook erg op de attack gericht. En volgens mij beweerde hij niet dat Flea NIET slapt, maar als hij vinger style speelt, hard inzet

emielow
12 maart 2003, 19:55
wouter j, je moet beter lezen, er werd niet beweerd dat flea niet slapt, er werd beweerd dat flea niet slapt in het nummer right on time...

maar dat is niet waar want hij slapt wel, in het "harde" stuk zegmaar, gewoon het couplet. het is n heel simpel stukje nl. :

-
-
- 7 - 9 - |
- - - - - 9 x x x|


en het rustige stukje waar onze grote vriend sjon riiiiiiiight ooooooooon tiiiiiiiime zingt, en antonie iets right ont timee its right on time bla bla bla, dat stukje, speelt ie wat bassoptomus alias flea rules al schreef, inderdaad rete snel. en omdat ie zo hard aanslaat en zon schel geluid heeft klinkt en alsoftie slapt, maar da kunje helemaal niet slappen. luister maar eens goed..

bassopotmus
12 maart 2003, 20:43
amen

basswasp
12 maart 2003, 21:41
Klopt... maar waarom zou je dat stukje niet kunnen slappen dan?

bassopotmus
13 maart 2003, 15:34
alles kan..

emielow
13 maart 2003, 17:14
omdat dat veels te snel gaat.. kijk maar eens naar een liveoptreden, dat wil gewoon niet, gewoon spelen al niet, tenminste...

basswasp
13 maart 2003, 21:07
Snelheid is alleen maar veel oefenen hoor... ik kan dat niet spelen, maar dat wil nog niet zeggen dat 't niet mogelijk is :smile:

bassopotmus
13 maart 2003, 21:08
Ubung macht der meister, jedes tag uben!!!

Niet dat ik dat doe hoor..naja niet echt 1 stuk iedere dag

Horus
14 maart 2003, 20:32
[/quote]

En Flea slapt op "Nobody wierd like me.", "Blackeyed blonde", "Higher ground", "Johnny kick a hole in the sky", "True men don't kill Coyotes", "Stone cold Bush", "Behind the sun", "Aeroplane", "Jungle man" en nog heel wat andere. Jij kent het werk van Flea nog al slecht als je beweert dat hij niet slapt.



[/quote]

Rustig maar mensen, ik weet ookwel dattie beswel veel slapt. Na het nummer nog eens te beluisteren heb je gelijk, hij slept wel, maar NIET bij dat stukkie van "Iiiiiits, riiiiiiight, ooooon tiiiiiiime", waar hij dus naar vroeg. Dus stop maar met bombaderen.

basswasp
14 maart 2003, 20:35
Iiiiiits Raaaaiiiiiight Oooooon Tiiiiiime :grin:

Lief zijn voor elkaar :smile:

Easy Rider
15 maart 2003, 01:57
Dat 'slap-geluid' van Flea terwijl hij gewoon plukt krijg je als je je bas op slap afstelt. Dan zet je je actie net effe te laag waardoor ie bloedsnel wordt op de slap. Als je dan normaal aanslaat klinkt vooral de G snaar errug slappy. Het is alleen wat lastiger om mooi buzz-vrij en clean te spelen. Maar daarom moet je gewoon meerdere bassen hebben. :grin:

EZ