PDA

View Full Version : EQ probleem



LP_CL
30 november 2008, 20:06
Beste mensen,

ik wil mij een EQ aanschaffen die voldoet aan de volgende vereisten:
- 2 kanalen, Minimum 10 band, maximum 15 band, Master EN gain per kanaal
- bypass mogelijkheid
- ik heb een Roland FC200 midi floorboard, waarmee ik mijn G-Major bestuur, en waar ik tegelijk ook mee wil kunnen switchen tussen de 2 kanalen van de EQ.

DOEL:
Ik wil een EQ setting voor gewoon rhytm gitaar, en ik wil een setting (2de kanaal) voor solo stuff: Iets meer volume, tikkeltje meer gain, en een boost van de mid frequenties.

Mijn vraag voor jullie: welke EQ is hiervoor geschikt en tegelijk goed in wat hij doet?
En hoe zou ik dat ding dan best schakelen met die G-Major?
Hier is een tekeningetje met de mogelijke poorten die ik kan gebruiken van de footcontroller:
http://i163.photobucket.com/albums/t318/mushroony/FC200.jpg

Hartelijk dank voor jullie antwoorden.

duckman
30 november 2008, 20:20
19" bijvoorbeeld deze:
http://www.behringer.com/DEQ2496/index.cfm?lang=ENG

10-band parametric EQ, MIDI

of als je pedaaltje wil een midi looper met 2 maal een MXR EQ

LP_CL
30 november 2008, 20:33
Bedankt voor de suggestie duckman, maar op die EQ zitten te veel snufjes die ik niet nodig heb/wil en die de prijs ervan behoorlijk opdrijven.

Nocki
1 december 2008, 09:40
Ik denk dat je het idee van die poorten verkeer hebt begrepen.

De jack aansluitingen aan de achterkant zijn er om pedaaltjes aan te hangen die. De fc-200 zet dat dan om naar midi zodat je wat meer CC's hebt. Werkt heel handig maar je kan er niet een ander apparaat mee aan of uit zetten als je die eraan hangt. Het zijn dus aansluitingen die luisteren maar neit aansturen.

Jouw manier zou zijn om beide kanalen van een heel simpele eq te hangen in 2 loops en die in of uit je signaal te schakelen via midi.
Andere optie is een midi schakelbare equalizer. Een maat van me heeft er zo een en maakt voor elke preset een andere setting.

succes!


Edit die EQ an mn maa tlijkt op die Behringer eq. Ik denk toch dat dat een goede optie voor je is.

LP_CL
1 december 2008, 12:38
Jouw manier zou zijn om beide kanalen van een heel simpele eq te hangen in 2 loops en die in of uit je signaal te schakelen via midi.



Kan je dat even verduidelijken? Ik ben namelijk geen groot licht hierin. Wat heb ik daarvoor nodig? A/B switch? Speciale kabels? Een tussentoestel? ...?

Johannes
1 december 2008, 13:49
Is de eq in de Gmajor echt niet toereikend?

Nocki
1 december 2008, 14:22
G-major eq is erg moeilijk. werkt wel enorm goed maar je moet weten wat je doet.

Die loops kunnen zijn van een patchmate (chiel heeft er een tekoop staan op gitaarmarkt) of van een gCX ofzo.

met midi schakel je die loop aan of uit. al met al kostelijker dan die midi eq. dat werkt voor jouw beter een is goedkoper.

als het met midi werkt gebruik je geen ab pedalen enzo...

Johannes
1 december 2008, 15:51
G-major eq is erg moeilijk. werkt wel enorm goed maar je moet weten wat je doet....

Ik zou het dan wel weten, als ik moest kiezen tussen de investering in een losse eq én een systeem om te switchen of een avondje manual lezen en proggen van je Gmajor.

Ook al voldoet de eq in de Gmajor niet 100%, zou je zelfs kunnen denken aan een andere multifx met een iets betere eq.

Nocki
1 december 2008, 16:01
Ik zou het dan wel weten, als ik moest kiezen tussen de investering in een losse eq én een systeem om te switchen of een avondje manual lezen en proggen van je Gmajor.

Ook al voldoet de eq in de Gmajor niet 100%, zou je zelfs kunnen denken aan een andere multifx met een iets betere eq.


Heb je helemaal gelijk in idd. is absoluut beter iop die manier. maar om het topic on topic te houden is het leuk om uit te leggen hoe dit werkt...

paulusdeBKB
1 december 2008, 16:26
http://www.bosscorp.co.jp/products/com/EQ-20/images/top_M.jpg

Ik denk dat dit het antwoord op je vragen is. Ik geloof dat Dirk Witte in Amsterdam er eentje tweedehands heeft / had staan.

HaroldA
1 december 2008, 16:28
Heb je helemaal gelijk in idd. is absoluut beter iop die manier. maar om het topic on topic te houden is het leuk om uit te leggen hoe dit werkt...

Ehm.. Ff uit m'n hoofd: heeft de G-Major niet een 3 bands (full) parametrische EQ inclusief bandbreedte (Q)?

Wat snap je er niet aan?

duckman
1 december 2008, 16:29
Ik denk dat dit het antwoord op je vragen is. Ik geloof dat Dirk Witte in Amsterdam er eentje tweedehands heeft / had staan.

Die heeft geen midi en kan dus niet remote worden gewijzigd.

paulusdeBKB
1 december 2008, 17:03
aha, te kort door de bocht dus... my bad.
DOD en Alesis maken / maakten ook grafische EQ's met midi.