PDA

View Full Version : Probleem met element



Ibanez666
30 november 2008, 18:03
Het volgende is het geval:

Ik heb een gitaar met H-S-S configuratie. Op 1 stand na (alleen de humbucker, brug) werkt en klinkt alles perfect.

In de stand Humbucker (brug) + middelste element klinkt hij prima. De elementen klinken ook even hard als je er op tikt en als je de tone knop terug draait neemt alleen het hoog af.
Echter, in de stand met alleen de humbucker, neemt het volume drastich af (ook het tikken op het element is veel minder hoorbaar) en er klinkt een soort brom die wat minder wordt als je de snaren aanraakt. Ook zorgt het terugdraaien van de tone nu ineens voor behoorlijk veel minder volume, tot bijna onhoorbaar in de uiterste stand. In de stand samen met het middelste element neemt alleen hoog af zoals het hoort en dus geen volume.

Wat ik nu constateer is dus een humbucker die prima klinkt en werkt in de stand samen met het middelste element. En een humbucker die veel zachter klinkt en wat stoort als je hem alleen gebruikt. Wat zou dit kunnen zijn?

Nielsje
30 november 2008, 18:06
Wellicht een aansluit foutje?

Ibanez666
30 november 2008, 18:08
Wellicht een aansluit foutje?


Maar waar? En hoe kun je dit constateren?

Nielsje
30 november 2008, 18:11
Maar waar?
En hoe kun je dit constateren?

Ogenblikje, zet ik even m'n long-distance-x-ray zonnebril op....
Ik kan dus niet zien waar jij een probleem hebt :)

Schroef hem eens open, en check of er iets los zit. Je hebt overigens niet vermeldt of je deze layout (qua elementen) altijd al had, of dat je er net een humbucker in hebt gezet, en het sindsdien ellende is.

Een foto dan wel een aansluit schema zal helpen.

Ibanez666
30 november 2008, 18:14
Ogenblikje, zet ik even m'n long-distance-x-ray zonnebril op....
Ik kan dus niet zien waar jij een probleem hebt :)

Schroef hem eens open, en check of er iets los zit. Je hebt overigens niet vermeldt of je deze layout (qua elementen) altijd al had, of dat je er net een humbucker in hebt gezet, en het sindsdien ellende is.

Een foto dan wel een aansluit schema zal helpen.

Ik bedoel meer, hoe kun je dit meten? Hij is volgens mij nog 100 procent origineel en van binnen ziet het er ongeknutseld uit..

Ibanez666
30 november 2008, 18:15
Dit is um trouwens: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=116691

Nielsje
30 november 2008, 18:18
Leuk ding!

Tja, ik weet niet hoe oud de humbucker is, is het al eentje die splitbaar is? Dan is het mogelijk dat wat draadjes goed zijn aangesloten, of is wellicht de fase omgedraaid? Heb je output al gemeten van de elementen afzonderlijk (met een multimeter).

johanb
30 november 2008, 18:20
Als de pot behalve hoog ook volume afneemt is de waarde van de potmeter toch niet goed humbucker 500 ohm single coil 250 ohmPrecies weet ik het niet) ,waarschijnlijk hoor je de humbucker niet als je hem schakelt in de stand single coil /humbucker terwijl je denkt dat de stand prima werkt

Ibanez666
30 november 2008, 18:22
Leuk ding!

Tja, ik weet niet hoe oud de humbucker is, is het al eentje die splitbaar is? Dan is het mogelijk dat wat draadjes goed zijn aangesloten, of is wellicht de fase omgedraaid? Heb je output al gemeten van de elementen afzonderlijk (met een multimeter).

Hij is volgens mij niet splitbaar, maar dat gok ik zo. Ik heb geen multimeter, maar de output van de humbucker alleen, is veel lager dan de rest. Behalve in combinatie met het middelste element dus. Als ik dan op de humbucker tik, klinkt het net zo hard als de andere twee elementen.

Ibanez666
30 november 2008, 18:23
Als de pot behalve hoog ook volume afneemt is de waarde van de potmeter toch niet goed humbucker 500 ohm single coil 250 ohmPrecies weet ik het niet) ,waarschijnlijk hoor je de humbucker niet als je hem schakelt in de stand single coil /humbucker terwijl je denkt dat de stand prima werkt

Als ik in deze stand (+middelste element) op de humbucker tik, klinkt hij net zo hard als de rest, dus dat is het niet. Deze humbucker+middelste element stand, kinkt dan ook niet als alleen het middelste element, want je krijgt die typische tweede stand strat sound.

groovieguitarguus
30 november 2008, 19:01
Kan ook goed zijn dat je 5-standen schakelaar 'gaar' is. Een zwak of niet doorkomend element heb ik ook een keer gehad.
Nieuwe schakelaar en alles was weer top.
Ik zou ook eerst slagplaat loshalen, potmeters reinigen met contactspray.
Ook de 5-standen schakelaar inspuiten en flink heen en weer halen.
Check of alle bedrading er nog goed uit ziet.
Maak desnoods een afbeelding van het electra gedeelte en zet deze op het forum.
Kan je ook meteen kijken of er 2 of 4 draden uit de humbucker komen.
In het geval van 4, is deze te splitten.
Genoeg schema's van te vinden indien gewenst...

Ibanez666
30 november 2008, 19:17
Kan ook goed zijn dat je 5-standen schakelaar 'gaar' is. Een zwak of niet doorkomend element heb ik ook een keer gehad.
Nieuwe schakelaar en alles was weer top.
Ik zou ook eerst slagplaat loshalen, potmeters reinigen met contactspray.
Ook de 5-standen schakelaar inspuiten en flink heen en weer halen.
Check of alle bedrading er nog goed uit ziet.
Maak desnoods een afbeelding van het electra gedeelte en zet deze op het forum.
Kan je ook meteen kijken of er 2 of 4 draden uit de humbucker komen.
In het geval van 4, is deze te splitten.
Genoeg schema's van te vinden indien gewenst...


Keej, ik zal de boel eens nakijken voor zover mogelijk met mijn minieme kennis.