PDA

View Full Version : Opname gitaar / bas / microfoon



Chocola
30 november 2008, 14:28
Hallo allen,

Ik heb een vraag... eigenlijk 2 vragen.

Eerst de korte:
Ik heb 2 hele goede headphones en gebruik er één voor mijn gitaaramp (zodat niemand er last van heeft) en de ander voor mijn bas amp (wederom zelfde). Dus al het geluid komt uit 2 verschillende versterkers (1 bas en 1 gitaar).

Nu speel ik samen met 1 bassist, hoe kan ik de twee verschillende hoofdtelefoonoutputs mergen als het ware? Dus deze 2 headphone kanalen samenvoegen tot 1 kanaal waar 2 hoofdtelefoons op kunnen zodat we beiden de bas en de gitaar horen. Ik neem aan dat gewoon zelfknutselen rot zal worden omdat het dan gewoon 2 kabels naar 1 of 2 pluggen zal worden, zal vast niet mooi worden.

Suggesties? Tips? Namen van apparaten die dit doen?


Dan mijn iets langere vraag.
Ik wil opnemen op mijn laptop, deze heeft geen Line-In, een rot soundchip maar wel SP/DIF. Ik heb al gekeken naar TonePorts en PODs maar deze worden geleverd zonder opnameprogramma zelf, en wil niet meer dan 200 euro uitgeven ervoor (waarschijnlijk neem ik als pedaal een BOSS ME-50 tenzij ik een betere vind voor minder geld).

Dus mijn vraag... wat is een hele goede optie om kwalitatief goede opnames te realiseren? Het zou handig zijn als er ook een microfoon op past, of het iig een mic kan opnemen. USB is vereist, zonder kan ik niets.

Een TonePort UX2 vind ik heel prettig enzo, en heel goed... maar het probleem is dus de software... Zou deze te downloaden zijn? En zo niet... hoe duur zou dit dan max zijn als je wil opnemen en dat PODFarm erin wil inplementeren? Of zijn er meerdere programma's om een TonePort UX2 op te nemen? (het handige hieraan is dat hij fantoomvoeding heeft, en gitaar en bas e.d. kan)

Alvast bedankt voor de antwoorden,

Resonare.

vincent136
30 november 2008, 14:41
Hoi,

Bij een toneport wordt wel software geleverd. Ik citeer van de website:
POD Studio™ UX2 includes Includes Ableton® Live Lite Line 6 Studio Edition 16-track recording software, Reason® Adapted virtual studio and RiffWorks™ T4 recording software for instant pro recording and idea capture right out of the box . Plus, POD Studio UX2 outperforms similar interfaces with its pro tone and studio-standard advantages.

bron: http://bx.line6.com/podstudioux2/record.html

Prima software hoor

Chocola
30 november 2008, 16:07
Hoi,

Bij een toneport wordt wel software geleverd. Ik citeer van de website:

bron: http://bx.line6.com/podstudioux2/record.html

Prima software hoor

Hmmm vreemd...

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=73870&page=16 << hier zegt iemand anders van niet :/ dat ging over de UX2.

En de software die erbij zit, die kan als implement gewoon dat PODFarm aan?
Want dan is dit prima om op te nemen :D

Iemand nog een toevoeging/opmerking? Of een methode voor vraag 1?

Resonare.

Chocola
30 november 2008, 16:15
Voor de eerste vraag.

De Toneport heeft 2 gitaaringangen. Zijn deze tegelijk speelbaar? Dan kan ik gewoon zo de signalen samenvoegen namelijk :D, of kan dat ding maar 1 kanaal at the time aan? En zo ja... stel hij kan er 2 tegelijk aan, kun je dan verschillende effecten toekennen? Bas/Guitar dus :O.

Wederom alsvast bedankt.

vincent136
30 november 2008, 18:52
Voor de eerste vraag.

De Toneport heeft 2 gitaaringangen. Zijn deze tegelijk speelbaar? Dan kan ik gewoon zo de signalen samenvoegen namelijk :D, of kan dat ding maar 1 kanaal at the time aan? En zo ja... stel hij kan er 2 tegelijk aan, kun je dan verschillende effecten toekennen? Bas/Guitar dus :O.

Wederom alsvast bedankt.

Nee die zijn niet tegelijk bespeelbaar. De ene ingang is voor een gitaar met hoge output en de andere voor eentje met een lagere output. Je kunt wel je gitaar in de gitaar input en de bas via een di naar de xlr (of gewoon met een verloopkabeltje) Dan kun je beide hun eigen effecten en amps toekennen. Maar de toneport heeft maar 1 koptelefoon uitgang. Je zou dan een van de 2 versterkers kunnen aansluiten op de uitgang en dan de koptelefoon uitgang van je versterker gebruiken.

Chocola
30 november 2008, 19:17
Nee die zijn niet tegelijk bespeelbaar. De ene ingang is voor een gitaar met hoge output en de andere voor eentje met een lagere output. Je kunt wel je gitaar in de gitaar input en de bas via een di naar de xlr (of gewoon met een verloopkabeltje) Dan kun je beide hun eigen effecten en amps toekennen. Maar de toneport heeft maar 1 koptelefoon uitgang. Je zou dan een van de 2 versterkers kunnen aansluiten op de uitgang en dan de koptelefoon uitgang van je versterker gebruiken.

En gewoon een headphone splitter? Dus gewoon 1-naar-2 plug? Dan kan ik dus (als ik bas in de XLR input ding doe) alles tegelijk horen? Zit er nog verschil in input kwaliteit of frequentie ofzo met die XLR en 6.3mm jacks van de gitaar? Als ze allemaal hetzelfde zijn zou het namelijk perfect uitkomen qua gitaar/bas (A)

vincent136
30 november 2008, 19:46
En gewoon een headphone splitter? Dus gewoon 1-naar-2 plug? Dan kan ik dus (als ik bas in de XLR input ding doe) alles tegelijk horen? Zit er nog verschil in input kwaliteit of frequentie ofzo met die XLR en 6.3mm jacks van de gitaar? Als ze allemaal hetzelfde zijn zou het namelijk perfect uitkomen qua gitaar/bas (A)

Nee de kwaliteit is hetzelfde, het is alleen een andere manier van signaal overbrengen. Een koptelefoon splitter is ook een oplossing inderdaad.

Chocola
30 november 2008, 19:55
Nee de kwaliteit is hetzelfde, het is alleen een andere manier van signaal overbrengen. Een koptelefoon splitter is ook een oplossing inderdaad.

Heel erg bedankt :)

Dan nog 1 allerlaatste vraag (A). Kan ik zonder opnemen wel gewoon spelen? met een hoofdtelefoon op? Niet dat ik persé moet opnemen? En is dat direct monitoring ofzo? of niet? (A)


Heel erg bedankt Vincent :)

vincent136
30 november 2008, 20:04
Ja je kunt ook spelen zonder op te nemen. Je hoort gewoon gelijk wat je speelt. Erg tof ding, die toneport. ik gebruik hem ook met veel plezier..

Chocola
30 november 2008, 20:22
Ja je kunt ook spelen zonder op te nemen. Je hoort gewoon gelijk wat je speelt. Erg tof ding, die toneport. ik gebruik hem ook met veel plezier..

Heel erg bedankt :) ik ga er ook een aanschaffen.

kenx
9 december 2008, 15:09
Hoy,

we zouden graag eens een opname van onze repetitie maken... Dit hoeft helemaal niet veel te zijn... Maar mijn vraag was hoe? We hebben helaas helemaal niet veel te besteden. Ik heb hier nog een oud mengpneeltje van JBsystems liggen... Kan ik dat gebruiken? En kan dan ook iemand meteen zeggen hoe aan te sluiten? Mss ook een gratis programma voor de PC...

mvg,

kenny

ps: kabels genoeg:seriousf:

Mr.Fingers
9 december 2008, 15:12
audacity. Dit gebruiken wij om iets op te nemen

kenx
9 december 2008, 15:28
ja oké, maar hoe alle instrumenten op te nemen?
De drum kan niet met 1 mic. opgenomen worden hé...

guhlenn
9 december 2008, 17:08
Jawel, dat kan. EN opnemen is iets anders da uitversterken. Er is hier een prima FAQ. Lees die eens.

harrie-beton
9 december 2008, 18:18
een topic gelijk graag