PDA

View Full Version : Juiste pedaal?



cruncher
30 november 2008, 14:17
Ik heb een Peavey Classic 50Watt 2x12 Tweed met 3x Ecc83 en 4xEL84. Het cleane kanaal vind ik supermooi, is ook superclean en niet over zijn nek te krijgen. Het overdrivekanaal vind ik matig, geeft naar mijn idee weinig druk helemaal op huiskamerniveau; dit kanaal gebruik ik dan ook nooit. Ik zoek een pedaal die die SRV-overdrive heeft maar dan wel over het cleane kanaal. Ik heb al veel pedaaltjes gehad maar nooit echt die sound gekregen: Boss BD,MI-Audio CrunchBox,Fulltone OCD, BadMonkey, etc. Ik vond ze allemaal te "pedaalachtig" klinken op het cleane kanaal. Momenteel heb ik een H+K TubeFactor. Wel een heerlijk pedaal alleen het distortiongeluid vind ik wel lekker maar die geeft niet die SRV sound. Mijn gitaar is een Fender Stratocaster American Serie. Heeft iemand tips voor mij zoals instellingen van de versterker of het juiste pedaal? Ik zit inmiddels met de handen in het haar wat ik weet niet meer wat ik moet kopen...

guitargeek3
30 november 2008, 14:24
Wel eens een "echte" tube screamer geprobeerd?
De Bad Monkey is een variant ervan en veel mensen vinden dat goed.
De Ibanez of Maxon tube screamer is toch weer anders.

En over Stevie Ray is bekend dat hij vaak over 2 tube screamers speelde.

Mitch
30 november 2008, 14:26
Sja, dingen zoals een Crunch Box daar zit je dan sowieso niet goed mee. Veel te veel compressie. Een Blues Pro zou je wel een heel eind mee in de buut moeten komen, heeft duidelijk een tubescreamer karakter maar dan met een duidelijker laag (goed om bij die vette sound in de buurt te komen) of je zou eens kunnen proberen om een goeie booster vóór je drive te zetten, geeft ook wat extra helderheid en dynamiek. Een Catalinbread SCP is daar naar mijn mening ideaal voor, omdat die ook wat extra laag erbij kan geven.

Even ter aanvulling: deze jongen zoekt naar en bepalde sound met zijn setup, ik heb geen zin in het zoveelste "ik kan alle internet-wijsheden omtrent SRV oplepelen" topic.

cruncher
30 november 2008, 14:32
De sound die ik zoek is ongeveer zo:
http://www.youtube.com/watch?v=GZToUK-9NJ8

Een echte tubescreamer of een BluesPro over het cleane kanaal moet deze sound benaderen? Klinkt het dan nog niet te 'pedaalachtig'?

Mitch
30 november 2008, 14:35
Sja.... ik vind elke tubescreamer pedaalachtig klinken, op het filmpje dat je post ook. Wat bedoel je precies?

cruncher
30 november 2008, 14:46
Dit Y-Tube filmpje was het snelste wat ik kon vinden wat ik ongeveer bedoel. Begrijp me goed, ik wil SRV niet imiteren maar het gaat me om de sound. Moeilijk uit te leggen wat ik bedoel. Een pedaal op het cleane kanaal vind ik eigenlijk 'synthetisch' klinken; niet echt als een heuse buizenscheur. Doet een goede tubescreamer op het cleane kanaal dit wel? Misschien ben ik nu wat duidelijker?:(

guitargeek3
30 november 2008, 14:51
Even ter aanvulling: deze jongen zoekt naar en bepalde sound met zijn setup, ik heb geen zin in het zoveelste "ik kan alle internet-wijsheden omtrent SRV oplepelen" topic.

Begrijp ik, was ook niet de bedoeling.

cruncher
30 november 2008, 15:02
Nog een clipje gevonden...het is wel John Mayer maar het gaat me puur om de sound. Ik bedoel dus een stratsound met een vervormd randje.

http://www.youtube.com/watch?v=Zh4n1bZi4d8

Mitch
30 november 2008, 15:40
Begrijp ik, was ook niet de bedoeling.
Is goed hoor, maar ik dacht: één schaap over de dam... :D


Nog een clipje gevonden...het is wel John Mayer maar het gaat me puur om de sound. Ik bedoel dus een stratsound met een vervormd randje.

http://www.youtube.com/watch?v=Zh4n1bZi4d8
Hmmm, als je ook dynamische pedalen als de OCD al geprobeerd hebt ben ik bang dat je gewoon op zoek bent naar een andere amp.

cruncher
30 november 2008, 15:42
Is goed hoor, maar ik dacht: één schaap over de dam... :D


Hmmm, als je ook dynamische pedalen als de OCD al geprobeerd hebt ben ik bang dat je gewoon op zoek bent naar een andere amp.

Heb je ook advies? Zowel een amp voor thuis als op de planken...

Mitch
30 november 2008, 15:56
Nou, als je écht lekker gecontroleerd wil crunchen: er staat voor een schijtprijs op Marktplaats de CMW WoodFace. Zoek maar effe, als je toch al op Marktplatz zit te neuzen ;) Ik heb dat ding wel eens bespeeld en heb zelf een broertje van 'm, de TweedyTwinChamp en da's een heel lekker levendige amp. Een top, dus zit je wel weer even met een speurtocht naar een fijne cab, maar voor die prijs is het echt een 'total steal'.

cruncher
30 november 2008, 16:07
Nou, als je écht lekker gecontroleerd wil crunchen: er staat voor een schijtprijs op Marktplaats de CMW WoodFace. Zoek maar effe, als je toch al op Marktplatz zit te neuzen ;) Ik heb dat ding wel eens bespeeld en heb zelf een broertje van 'm, de TweedyTwinChamp en da's een heel lekker levendige amp. Een top, dus zit je wel weer even met een speurtocht naar een fijne cab, maar voor die prijs is het echt een 'total steal'.

Oeff...dacht dat ik het met een pedaaltje wel zou redden; nu moet ik al op zoek naar een andere amp! En dan ook op zoek naar een cab...Hmmm, zal m'n vriendin leuk vinden;alweer geen kerstvakantie!:seriousf:

Of zal ik eerst toch maar die BluesPro kopen?

guitargeek3
30 november 2008, 16:12
Is goed hoor, maar ik dacht: één schaap over de dam... :D

...volgen er meer TS-en.

Mitch
30 november 2008, 16:16
....en dus elke keer dat gevoel dat het het net niet is. Tenminste, zo ging dat bij mij en volgens mij ben ik niet de enige :D Een goeie amp als basis, zéker als je mooi met een randje/lichte crunch wil werken is onontkoombaar.

cruncher
30 november 2008, 16:21
Ik heb in het verleden een Fender BluesJunior USA gehad en achteraf(!) beviel die mij erg goed. Maarja, die dingen blijven niet lang clean...en ik zocht juist een cleane amp! En nu zit ik weer met dit probleem; tís ook nooit goed!:???:

Belgo
30 november 2008, 17:03
en heb je al eens geprobeerd om op het scheurkanaal op een milde stand (vb. pre op stand 3) daarbovenop je OCD pedaal te gebruiken ?

cruncher
30 november 2008, 17:22
en heb je al eens geprobeerd om op het scheurkanaal op een milde stand (vb. pre op stand 3) daarbovenop je OCD pedaal te gebruiken ?


OCD heb ik 1 week gehad, heb hem niet meer.

cruncher
30 november 2008, 20:52
....en dus elke keer dat gevoel dat het het net niet is. Tenminste, zo ging dat bij mij en volgens mij ben ik niet de enige :D Een goeie amp als basis, zéker als je mooi met een randje/lichte crunch wil werken is onontkoombaar.

Hmmm, ik wil hier toch nog even op terugkomen. Die Peavey van mij is wel volledig buizen dus als ik er een pedaal voor mijn cleane kanaal zet, dan moet dat toch goed werken ondanks dat het kanaal op hoge volumes clean blijft?

Mitch
30 november 2008, 21:29
Ik bedoelde meer specifiek dat als je soepel wil overgaan van clean naar crunch dat je dat beter van een amp kan verwachten dan van een pedaal op een spatcleane versterker.

cruncher
17 december 2008, 13:43
Ik heb inmiddels de BluesPro gekocht en die was na een week de deur weer uit...Nu heb ik een Ibanez TS9 gemod naar 808 door Dan's Pedalz maar ik heb nog steeds niet de gewenste sound. Ik zit nu te denken aan een 1-kanaals versterker te kopen zoals de Fender BluesJunior met daaroverheen de TS9 omdat de BJ niet een supercleane amp is. Of is een Fender Blues Deluxe ook een optie? Zal dit mij de sound geven die ik zoek?

Heibel
17 december 2008, 14:30
Weet je wat ik zou doen..Jij wilt op het cleane kanaal een lekkere crunch hebben...Check de cool cat Transparant Overdrive, Behringer BO100, of de Boss BD..Check hier beneden de meest ogeloofelijke test van de Behringer over een Peavey bandit. Als dat bij de jouwe niet lukt met dat pedaal is er iets mis met je versterker..

http://www.youtube.com/watch?v=_h5p8sokD4Y

TimmU
17 december 2008, 14:46
die knul heeft een heel scala aan boetiek-verantwoorde pedaaltjes thuis gehad, en jij raadt hem doodleuk een behringer trapdoos aan?


Whatever,

cruncher
17 december 2008, 15:07
Sorry hoor, ik ben geen snob, maar een Behringer lijkt me nou niet een juiste keus. Ik denk dat ik het inderdaad in de versterkers moet gaan zoeken. CMW-amps gaan boven mijn budget. Ik zoek iets voor rond de 500,00 euro. Iemand nog andere ideeën voor een éénkanaals versterker?

Heibel
17 december 2008, 15:11
die knul heeft een heel scala aan boetiek-verantwoorde pedaaltjes thuis gehad, en jij raadt hem doodleuk een behringer trapdoos aan?Whatever,

no offense, maar heb je geluisterd naar de sound die er uit kwam? Ik wil geen boutique vs low budget discussie aangaan, maar 'n boutique pedaaltje wil niet perse zeggen dat die 'n oplossing biedt voor de sound die je zoekt. Ik heb zelf onlangs de Cool Cat Drive voor 23€ op de kop getikt en 'n knap boutique pedaaltje dat dit pedaal van de troon stoot..Mijn advies was oprecht bedoeld als een goede tip die een oplossing zou kunnen bieden aan het probleem van de topicstarter. En ik denk dat dit is wat hij zoekt..dan maakt het toch niet uit of een merknaam wel of niet salonfähig is?

Heibel
17 december 2008, 15:23
Sorry hoor, ik ben geen snob, maar een Behringer lijkt me nou niet een juiste keus. Ik denk dat ik het inderdaad in de versterkers moet gaan zoeken. CMW-amps gaan boven mijn budget. Ik zoek iets voor rond de 500,00 euro. Iemand nog andere ideeën voor een éénkanaals versterker?

Onze posts hebben elkaar blijkbaar net gekruist..

Dat kan, het is uiteraard je eigen keuze, maar voor het geld hoef je 't niet te laten om eens uit te proberen..toch een behoorlijk verschil met een nieuwe amp..

Succes ermee in ieder geval..

cruncher
17 december 2008, 15:32
I.i.g. bedankt voor je tip!

Mitch
17 december 2008, 19:41
Die Behringer heeft inderdaad één stand waar hij aardig op klinkt, voor de rest druipt de kwaliteit er niet bepaald vanaf en een sound zoals de topic starter zoekt kun je vergeten. En ja, ik heb het pedaal zelf getest. :listen:

Die Woodface heeft een vraagprijs van 675. De eigenaar neemt het me vast niet kwalijk als ik verklap dat daar best wat af kan. Gewoon mail/bieden, want zo heel erg ver ligt dat niet van je budget af. Ik heb dat ding met de meeting nog getest (de eigenaar was toevallig aanwezig) en daar kun je perfect een gecontroleerde crunch uithalen. En ander belangrijk pluspunt: hij reageert zeer goed op pedalen, veel beter dan zo'n BudgetdeLuxe of hoe heten ze ook alweer ;)

gerritje tralalalala
18 december 2008, 18:44
Als je het per se in de pedalen wilt zoeken is volgens mij de blackstar ht serie je allerlaatste uitweg.

Als je daarvan nog steeds vind dat er een te pedaalachtig geluid uit komt (wat dat dan ook wezen mag) dan zal je het inderdaad toch echt in de versterkers moeten gaan zoeken.

MarkS
18 december 2008, 21:33
De Blackstar Dual HT komt, prima doos overigens, echt nowhere near het gewenste geluid.

cruncher
18 december 2008, 22:34
De Blackstar Dual HT heb ik al geprobeert maar die is nagenoeg hetzelfde als de overdrive van mijn Peavey.

Nitefly7
18 december 2008, 22:42
Ik heb in het verleden een Fender BluesJunior USA gehad en achteraf(!) beviel die mij erg goed. Maarja, die dingen blijven niet lang clean...en ik zocht juist een cleane amp! En nu zit ik weer met dit probleem; tís ook nooit goed!:???:

misschien een rare en enge vraag; maar vind je 1 week echt genoeg om een pedaal goed aan te kunnen passen op je amp? ik gun 'n pedaal minstens 2 weken om even alle knoppen-standen + interactie met gitaren, pedalen + versterkers te kunnen testen...

de truc van John Mayer en SRV is volgens mij inderdaad spaarzaam gebruik van de gain-knop en vooral de volume-knop van jetje geven..

qua versterkers en sound weet ik dat John M de laatste tijd erg te spreken is over Blues JR's of Blues Jr-achtige kleine amps met zijn pedaaltjes ervoor..

Wat ook een optie is, is natuurlijk MEER pedalen; SRV gebruikte volgens mij toch ook wel eens 2 TS'en?
JM heeft in ieder geval vaak een Blues Drive + TS-808 met daarvoor soms ook nog een Keeley Katana; kun je mooi gain stacken en tegelijkertijd zelfs een Blues JR. warm, dik en bluesy laten klinken...

qua amps zou je inderdaad Fender'achtige'n moeten hebben..
Toch denk ik dat die Peavey met 1 of 2 goede pedalen een heel eind in de richting komt...

....en ik vertrouw ook geen Behringers meer, tenzij het een mengpaneel of speakers is/zijn..

cruncher
18 december 2008, 23:27
Tja, een pedaaltje heb je (ik tenminste wel) gauw ingeschat. Ben vanavond aan het kloten geweest met mijn Hughes and Kettner TubeFactor op het eerste kanaal. Daarvoor de TS9(808mod) en dit is puur SRV/JM!!! Heerlijk goor smerig randje wat ik steeds zocht! Achteraf had ik alles dus al in huis:satisfie:

Comfortably Daniel
19 december 2008, 10:35
Kijk...das mooi ;)

Het gaat natuurlijk het beste met een geschikte amp voor deze sound...alá Blues Junior, Bassman, etc. Maar zoals je het nu hebt staan lijkt het er wel op. De Tube Factor waarschijnlijk net tegen het randje aan en de TS die net over het randje gaat.

Ik heb zelf ook het probleem dat ik niet die "srv" sound zomaar even tevoorschijn tover. Met een Twin Reverb en Sound City 50+ is dat wat lastig, maar ik gebruik vaak Tube Driver met een TS ervoor, wat toch wel goed in de richting komt.

Nitefly7
19 december 2008, 10:37
Tja, een pedaaltje heb je (ik tenminste wel) gauw ingeschat. Ben vanavond aan het kloten geweest met mijn Hughes and Kettner TubeFactor op het eerste kanaal. Daarvoor de TS9(808mod) en dit is puur SRV/JM!!! Heerlijk goor smerig randje wat ik steeds zocht! Achteraf had ik alles dus al in huis:satisfie:

goed bezig jongen :) !