PDA

View Full Version : Is dit een terechte irritatie?



hessepes
30 november 2008, 13:45
Beste forumers,

Ik heb mijzelf er nu een paar keer op betrapt dat ik mij eigenlijk behoorlijk erger wanneer iemand zomaar een gitaar van mij pakt en daarom begint te spelen.
Dus zonder vragen, hup gitaar pakken en even erop pielen, of even wat akkoorden erop rammen.

Bijvoorbeeld in de huiskamer staat een akoestische gitaar, gisteren kwam een vriend mij ophalen om ergens naar toe te gaan, en terwijl ik boven mijn tanden stond te poetsen, hoorde ik hoe hij op mijn gitaar zat te spelen. Met de jas aan.
Of bijvoorbeeld als we repetitie hebben en ik zet mijn 2 gitaren neer (ik speel dan akoestisch en electrisch), en terwijl ik druk bezig ben met kabels inpluggen etc. dan pakt een ander een gitaar om daar even op te spelen.

In the big scheme of things, gaat 't natuurlijk nergens over, maar toch, zonder vragen mijn gitaar pakken irriteert mijn mateloos. Zo, ik heb 't gezegd:satisfie:.

Ben ik nou zo'n trut dat ik denk "blijf met je tengels van mijn gitaar af of hebben jullie dit ook"?

Paulio
30 november 2008, 13:56
Ik vind het zeker niet netjes om zomaar op iemand zijn gitaar te spelen, al helemaal niet als je diegene niet goed kent. Zelf ben ik altijd heel zuinig op mijn gitaren en sommige anderen zijn dat zeker niet. Zo heb ik ook wel is meegemaakt dat mensen met vette handen enzovoort opeens op je gitaar beginnen te rammen, daar word ik niet echt vrolijk van. Ik vind het dus zeker geen onterechte irritatie.

Chocola
30 november 2008, 14:12
Als ik iemand kan en hij / zij vraagt het mag het gewoon :), als ik weer dat zo iemand voorzichtig doet dan.

Als iemand hem gewoon pakt zonder te vragen vraag ik gewoon: "Mocht dat?" en dan leggen ze hem meestal meteen terug. Ik vind het -hoe kinderachtig ik nu waarschijnlijk klink- zeer ergerend en rot, just like you :P. Maar dat heb ik ook als mensen zomaar achter mijn computer of laptop kruipen. Dus zal wel persoonlijk zijn :P.

--=HANS=--
30 november 2008, 14:14
Ligt er heel erg aan wie het doet. Als het iemand is die weet waar die mee bezig is heb ik er niet zo`n probleem mee, sterker nog, ik vind het altijd weer leuk om mijn eigen gitaren te horen als een ander erop speelt. Je hoort je eigen instrument dan op een heel andere manier.
Een ander verhaal zijn de vriendjes van mijn zoontjes, er zijn er bij die hun tengels niet thuis kunnen houden en daar ben ik dus wel allergisch voor.

Onmeunig Hans
30 november 2008, 14:37
Heeeeel herkenbaar. Vooral wanneer ze de jas aanhouden of een vest met rits aan hebben (of een groot hoekig horloge om hebben). Ik zie dan de krassen al voor me. Vind ik helemaal niks! Wat ik ook erg vind is als iemand meent mijn gitaar te moeten gaan bijstemmen terwijl hij/zij er geen bal van af weet.
Of wanneer ik iemand zie met m'n Musicman op het randje van z'n knie balancerend, zijn been half verstrengeld in de gitaarkabel en flink ver reikend om de versterker aan te zetten. Nee laat maar.

Ik kan het alleen hebben van iemand die weet hoeveel ik om die gitaren geef en zelf nog zuiniger met zijn spul om gaat als ik dat doe.

Ik zeg ook gewoon dat ik er niet blij mee ben, heeft nog nooit een probleem gegeven.

Hans

hessepes
30 november 2008, 14:46
Leuk om jullie reacties te lezen. Voel me er al niet meer truttig over!:strat:

soup
30 november 2008, 14:47
(of een groot hoekig horloge om hebben).

De meeste mensen zijn rechtshandig en de meeste mensen dragen hun horloge links.

Dus dan kun je toch geen krassen krijgen? =)



En ik ga akkoord met TS, kan best irritant zijn. Hangt er natuurlijk ook van af wie het doet.

RoelTM
30 november 2008, 15:08
Ik vind het echt totaal niet erg als er mensen op mijn gitaren spelen, daar zijn ze toch ook voor? :satisfie:
Meestal is het juist andersom: "Ach toe, wil je het echt niet een keertje proberen?" "Nee, ik kan echt niet gitaarspelen." :seriousf:

Speelt natuurlijk ook wel mee dat ik geen supperdure gitaren heb...

Onmeunig Hans
30 november 2008, 16:12
De meeste mensen zijn rechtshandig en de meeste mensen dragen hun horloge links.

Dus dan kun je toch geen krassen krijgen? =)



En ik ga akkoord met TS, kan best irritant zijn. Hangt er natuurlijk ook van af wie het doet.

euh ja, je hebt gelijk, daar heb ik niet goed over nagedacht. Denk ik.

Wiellem
30 november 2008, 16:17
Ik laat niemand op mijn elektrische gitaar spelen, alleen onder hoge uitzondering.

Stel je voor dat iemand hem laat vallen hoe los je dat op?

Pepe
30 november 2008, 16:20
Ach, een veredeld stuk hout, meestal krijg je hem goed gestemd terug.

Kaboemba
30 november 2008, 16:29
Tis gereedschap en als iemand weet hoe ermee om te gaan, geen probleem.
elke kloothommel die een glas bier op mijn spul zet kan wel ff flink de wind van voren krijgen.

Pais
30 november 2008, 16:52
Ik ben er niet erg zuinig op en vind het ook niet erg wanneer iemand mn gitaar pakt, maar laatst een toppunt: Iemand pakt mn gitaar, speelt een deuntje en zet het vervolgens tegen de tafel op waarna hij met een donderende klap omver flikkert. Gelukkig was het mn cheapo gitaar, want mn flamenca had dat met dr dunne lakje en massieve zij en achterbladen niet overleefd. Daar komen al deuken in als je er iets te streng naar kijkt.

Han S
30 november 2008, 16:53
Beste forumers,

Ik heb mijzelf er nu een paar keer op betrapt dat ik mij eigenlijk behoorlijk erger wanneer iemand zomaar een gitaar van mij pakt en daarom begint te spelen.
Dus zonder vragen, hup gitaar pakken en even erop pielen, of even wat akkoorden erop rammen.

Bijvoorbeeld in de huiskamer staat een akoestische gitaar, gisteren kwam een vriend mij ophalen om ergens naar toe te gaan, en terwijl ik boven mijn tanden stond te poetsen, hoorde ik hoe hij op mijn gitaar zat te spelen. Met de jas aan.
Of bijvoorbeeld als we repetitie hebben en ik zet mijn 2 gitaren neer (ik speel dan akoestisch en electrisch), en terwijl ik druk bezig ben met kabels inpluggen etc. dan pakt een ander een gitaar om daar even op te spelen.

In the big scheme of things, gaat 't natuurlijk nergens over, maar toch, zonder vragen mijn gitaar pakken irriteert mijn mateloos. Zo, ik heb 't gezegd:satisfie:.

Ben ik nou zo'n trut dat ik denk "blijf met je tengels van mijn gitaar af of hebben jullie dit ook"?

Je hebt 100% gelijk, het minste wat ze kunnen doen is vragen of je er bezwaar tegen hebt. Als je zelf zuinig bent op je spullen krijg je de tyfus in als iemand het zo maar pakt.

Ik heb in de studio een aantal gitaren hangen die bedoeld zijn om opnamen mee te maken. Nu heb ik er een papiertje tussen de snaren gestoken met een uitleg waarom het niet de bedoeling is dat ze worden bespeeld. Je kent dat wel, nieuwe snaren die na twee dagen zwart worden omdat iemend er even op speelt met de vette vingers en niet de moeite neemt om de snaren goed schoon te wrijven.

Ook irritant is een vleugel in de studio waar iedereen maar op gaat zitten spelen, ook als ze er niets van kunnen en er op gaan rammen. En ik die 200+ snaren maar stemmen, of laten stemmen voor 70 euro per keer en als het even tegenzit twee keer per dag.

Lexvandoef
30 november 2008, 17:33
Ik heb er, zolang ze het maar gevraagd hebben, geen enkel probleem mee dat mensen op mijn gitaren/versterkers spelen als ze er verantwoord mee om gaan. Wel vind ik het asociaal om zomaar een gitaar uit mijn kamer te pakken en te gaan spelen, als ik iets anders aan het doen bent, daar zeg ik ook wat van, maar als een gitaar van mijn in de woonkamer ligt ofzo dan is het weer geen probleem.

Mijn huisgenoten bijvoorbeeld vinden het echt super om een beetje keihard te pingelen op mijn spulletjes en dat mogen ze ook, zij hebben die spullen niet en het blijven toch houten planken met snaartjes. Van een beetje spelen gaan ze echt niet stuk, en ze zijn echt veel voorzichtiger met mijn gitaren dan ik, dus het komt wel goed. :seriousf: Het is ook wel schattig, ze durven bijvoorbeeld mijn versterkers niet aan te zetten omdat ze bang zijn dat ze het verkeerd doen en ze stuk maken. :satisfie:

soup
30 november 2008, 17:35
op gaat zitten spelen, ook als ze er niets van kunnen en er op gaan rammen. En ik die 200+ snaren maar stemmen, of laten stemmen voor 70 euro per keer en als het even tegenzit twee keer per dag.
Kun je zelf niet zo'n cursus volgen zodat je je piano zelf kunt stemmen, lijkt me handiger.

Zou ik toch doen als ik een studio zou hebben.

Squier4ever
30 november 2008, 17:40
maakt me geen fuck uit als mensen (zonder te vragen) op mijn gitaren spelen, als ze er maar normaal mee doen. afraggen doe ik zelf wel.

zoon van Piet
30 november 2008, 17:41
Nou eh.. als ik een gitaar binnen handbereik krijg, dan grijp ik 'm! Niks vragen, maar spelen. En ja, dat doen 'ze' ook met mijn gitaren en de enige keer dat ik lichtelijk kwaad werd, was toen iemand de hals van mn 61-er gibson brak..

Han S
30 november 2008, 18:25
Kun je zelf niet zo'n cursus volgen zodat je je piano zelf kunt stemmen, lijkt me handiger.

Zou ik toch doen als ik een studio zou hebben.


Ik zei al dat ik het zelf doe en daar heb ik geen cursus voor nodig, een piano stem je op gehoor. Maar als ik geen tijd heb moet ik het laten doen. Als je een opname maakt waarin de piano erg belangrijk is dan moet hij een paar keer per dag gestemd worden, het is net een gitaar.

Jordii
30 november 2008, 18:35
Ik zei al dat ik het zelf doe en daar heb ik geen cursus voor nodig, een piano stem je op gehoor. Maar als ik geen tijd heb moet ik het laten doen. Als je een opname maakt waarin de piano erg belangrijk is dan moet hij een paar keer per dag gestemd worden, het is net een gitaar.

Maar een piano stemmen duurt toch best lang?

soup
30 november 2008, 18:47
Ik zei al dat ik het zelf doe en daar heb ik geen cursus voor nodig, een piano stem je op gehoor. Maar als ik geen tijd heb moet ik het laten doen. Als je een opname maakt waarin de piano erg belangrijk is dan moet hij een paar keer per dag gestemd worden, het is net een gitaar.
Iets te snel over gelezen. :)

Han S
30 november 2008, 18:56
Maar een piano stemmen duurt toch best lang?

Hangt af van hoe ontstemd hij is, meestal lopen er een stuk of wat snaren terug en dan krijg je van die 'jankerds'. De meeste tonen op de piano zijn drie korig, dat wil zeggen dat drie snaren naast elkaar in dezelfde toon staan en door de hamer tegelijk worden aangeslagen. En als er dan een wegloopt krijg je zo'n chorus die je bij een piano niet wilt

Als er klassieke stukken in een studio worden opgenomen blijft de stemmer vaak de hele dag. Klassieke pianisten zijn buitengewoon kritisch en vaak moet er ook wat aan het mechaniek worden versteld omdat een toon niet lekker speelt.

Als een piano goed vals is ben je wel een paar uur bezig om hem goed te krijgen.

j3r03n
30 november 2008, 19:35
Hangt af van hoe ontstemd hij is, meestal lopen er een stuk of wat snaren terug en dan krijg je van die 'jankerds'. De meeste tonen op de piano zijn drie korig, dat wil zeggen dat drie snaren naast elkaar in dezelfde toon staan en door de hamer tegelijk worden aangeslagen. En als er dan een wegloopt krijg je zo'n chorus die je bij een piano niet wilt

Als er klassieke stukken in een studio worden opgenomen blijft de stemmer vaak de hele dag. Klassieke pianisten zijn buitengewoon kritisch en vaak moet er ook wat aan het mechaniek worden versteld omdat een toon niet lekker speelt.

Als een piano goed vals is ben je wel een paar uur bezig om hem goed te krijgen.

Lang leve de gitaar:
http://www.feedback.nl/images/cache/productafbeeldingen/boss-tu2tuner_350_ffffff_75.jpghttp://www.feedback.nl/images/cache/productafbeeldingen/korg-dt10_350_ffffff_75.jpg

Duurt ongeveer 2 minuten als ie helemaal ontstemd is.

EDIT: Ik ben het overigens wel met hessepes eens. Niet vragen is afblijven, wel vragen is okee.

Eko
30 november 2008, 20:48
OP mijn muziekkamer komen alleen mensen die zelf spelen of uitgenodigd zijn. Ze pakken dan maar. Tijdens repetities zijn er alleen maar mensen die zelf spelen en die doen ook maar waar ze zin in hebben.
Ook een leuk weetje:
Ik sprak laatst met een goede gitaarhersteller die vertelde dat er soms mensen binnenkomen met een dure Fender Customshop Relic en die zijn dan bang dat er krassen op hun instrument komen.............. :doe je wel voorzichtig, hij was nogal duur......!

Tim..
30 november 2008, 20:54
nu ik erover nadenk, pak ik zelf bijna nooit een gitaar als ik er eentje binnen handbereik heb liggen, al zal dat voornamelijk er aan liggen dat die zo goed als altijd rechtshandig zijn ;)


Nou eh.. als ik een gitaar binnen handbereik krijg, dan grijp ik 'm! Niks vragen, maar spelen. En ja, dat doen 'ze' ook met mijn gitaren en de enige keer dat ik lichtelijk kwaad werd, was toen iemand de hals van mn 61-er gibson brak..

wat? "lichtelijk kwaad" omdat ze de hals van je Gibson broken?
tenzij ze er echt niks aan konden doen zou ik daar persoonlijk toch pisnijdig om worden..:dontgeti:

zoon van Piet
30 november 2008, 21:05
wat? "lichtelijk kwaad" omdat ze de hals van je Gibson broken?
tenzij ze er echt niks aan konden doen zou ik daar persoonlijk toch pisnijdig om worden..:dontgeti:

Het was de vijfde keer dat ie brak, dus die gitaar is het wel gewend... de enige reden dat ik lichtelijk kwaad werd, was de onvoorzichtigheid van de dader - mijn zoontje. Hij was aan het ninjaturtelen of powerrangen of zo..

Jaren later is ie zelf gitarist en trotse eigenaar van een Gibson LP Studio, komt ie beteuterd terug van een repetitie. Gitaar kapot. Ikspreek hem vaderlijk toe: wie gibson wil spelen, moet leren leven met hangende koppen. en de eerste keer doet een beetje pijn, maar daarna leer je ermee leven...

Nielsje
30 november 2008, 21:09
Hm...

alleen mensen die gitaar kunnen spelen pakken wel eens een gitaar, waarom zou je anders een gitaar pakken? Bij mij thuis gebeurt het zelden, en als het gebeurt, dan vragen ze het wel netjes.

Als ik bij een ander in de woonkamer ben, en daar staat een akoestische, dan is de verleiding wel groot. Maar ja, dan moet je ook maar niet zo'n ding in de woonkamer zetten :D.
De woonkamer is toch iets van 'algemeen' gebruik, zoals een bank, teevee, de fotolijstjes.. Als je niet wil dat mensen naar foto's kijken dan moet je ze daar niet neer zetten. Als je niet wil dat mensen aan je gitaren komen, zet ze dan niet in de woonkamer neer. Maar wellicht ben ik daar wat anders in, omdat ik nooit speel met een jas aan, ik wel degelijk gitaar kan spelen, zelf een hekel heb aan iets wat krassen kan maken, en daarom dus helemaal geen bedreiging ben voor jouw gitaren :)

Ik heb wel een enorme schurfthekel aan mensen die bier, of wat voor drank dan ook, op m'n versterker zetten. Of hun voeten op m'n amp.

macwilliams
30 november 2008, 21:52
Ik zeg ze gewoon aan welke gitaar ze wel mogen komen als ik er niet bij ben en van de rest is gewoon handen af. Simpel toch?

j3r03n
30 november 2008, 22:18
alleen mensen die gitaar kunnen spelen pakken wel eens een gitaar, waarom zou je anders een gitaar pakken?

Niet mee eens: Het zijn vaak mensen die DENKEN gitaar te kunnen spelen en er zelf geen hebben. Maar als vrienden/bandleden mn gitaar pakken (waarvan ik dus weet wat ze doen) heb ik uiteraard ook geen bezwaar.:satisfie:

hoofd
30 november 2008, 22:21
Ik kan me er alleen druk om maken als mensen op m'n gitaren gaan spelen als ik lig te slapen.. Helemaal als ik de avond ervoor goed lam ben geweest. Verder dan dat kan het me niet zo heel veel schelen. Ook gebruik ik m'n versterker graag als bijzettafeltje/voetenbankje.. Erop zitten gaat bij m'n Vox wat lastig, dan zit je met dat handvat in je naad, das minder. Plus dat de knopjes aan de bovenzijde zitten, das ook irritant. Misschien moet ik maar 's een nieuwe versterker kopen, voor naast m'n bed. Ik drink graag een bakje thee, kopje koffie of litertje whiskey in bed.

macwilliams
30 november 2008, 23:20
Ik heb een fender vibrochamp dat ik als voetenbankje gebruik, veel mooier dan een poef of bijzet tafeltje. En m'n potje bier staat altijd op mn amp omdattie anders onder een gloeilamp komt te staan en daar wordt hij warm van.

Ace 1.15.19
1 december 2008, 00:46
Hm...

alleen mensen die gitaar kunnen spelen pakken wel eens een gitaar, waarom zou je anders een gitaar pakken?
Bij mij gebeurt het regelmatig dat er kameraden over de vloer komen die dan een gitaar pakken, terwijl ze geen noot kunnen spelen, dan een beetje gaan liggen raggen en vragen: "Ja, leer mij eens iets..."

Verder ben ik het volledig met de TS eens.

Pais
1 december 2008, 01:00
Bij mij gebeurt het regelmatig dat er kameraden over de vloer komen die dan een gitaar pakken, terwijl ze geen noot kunnen spelen, dan een beetje gaan liggen raggen en vragen: "Ja, leer mij eens iets..."

Verder ben ik het volledig met de TS eens.


Prachtige momenten; "Dan zet je die vinger dáar, en dan die daar. En die andere hier...."
Ze haken gemiddeld na 5 minuten af met de mededeling: "Wist niet het het zo moeilijk was.."

Ik was laatst op bezoek bij iemand met een sax. Dan blaas ik wat en hoor ik alleen natte scheten. Toch leuk om een instrument eens van dichtbij te bekijken.

Ace 1.15.19
1 december 2008, 01:03
Prachtige momenten; "Dan zet je die vinger dáar, en dan die daar. En die andere hier...."
Ze haken gemiddeld na 5 minuten af met de mededeling: "Wist niet het het zo moeilijk was.."
Inderaad, zo gaat het wel. :listen: Haha, had het zelf niet beter kunnen verwoorden.

beruk
1 december 2008, 09:09
Ik ben niet blij als men zomaar m'n gitaren zonder te vragen pakt, zelfs mijn zoontje van drie vraagt het netjes. Het komt niet veel voor en als het gebeurt krijg ik meestal de opmerking: Hé, hij zit verkeerd om! (Ben linkspoot)

Zamalan
1 december 2008, 10:28
Ik ben niet blij als men zomaar m'n gitaren zonder te vragen pakt, zelfs mijn zoontje van drie vraagt het netjes. Het komt niet veel voor en als het gebeurt krijg ik meestal de opmerking: Hé, hij zit verkeerd om! (Ben linkspoot)

Dit dus. Mensen met een opvoeding vragen gewoon netjes als ze iets willen of nodig hebben (kan ik het toilet gebruiken), of wachten tot het hen wordt aangeboden (kan ik iets te drinken aanbieden).

Ik kom toch ook niet in jou huis, zet je tv aan en begin op je pc te surfen?

Bij mijn gitaar heb ik al gehad dat ze vroegen "mag ik eens?", en heb ik al gevraagd "wil je eens?" als ik zie dat ze wel zouden willen maar niet durven vragen. Als men mij iets vraagt zal ik zelden weigeren.

Vooral kinderen vinden het tof om eens wat mee te prielen, een simpele "voorzichtjes he!" en ze zijn er wel braaf mee.

Het scheelt dat mijn gitaar "maar" 300 euro koste. Moest het een zeer dure zijn en/of een met een floyd zijn zou ik waarschijnlijk zo gewillig niet zijn.

Koop gewoon zo'n hema gitaar en zet die in een hoekje in de living, als mensen dan vragen zeg je gewoon "hier probeer deze eens... die speelt makkelijker"

Kim Wilson
1 december 2008, 10:45
Hangt er vanaf wie het is. Van bandleden kan ik het wel hebben, omdat die wel weten wat ze doen. Van mensen die bij me thuis komen, heb ik liever wel dat ze het even vragen. Dat doe ik ook bij anderen. Gewoon even vragen of ik die gitaar even mag proberen. Zoveel moeite is dat toch niet?

Guitar-Chrizzel
1 december 2008, 15:19
Heeeeel herkenbaar. Vooral wanneer ze de jas aanhouden of een vest met rits aan hebben (of een groot hoekig horloge om hebben). Ik zie dan de krassen al voor me. Vind ik helemaal niks! Wat ik ook erg vind is als iemand meent mijn gitaar te moeten gaan bijstemmen terwijl hij/zij er geen bal van af weet.
Of wanneer ik iemand zie met m'n Musicman op het randje van z'n knie balancerend, zijn been half verstrengeld in de gitaarkabel en flink ver reikend om de versterker aan te zetten. Nee laat maar.

Ik kan het alleen hebben van iemand die weet hoeveel ik om die gitaren geef en zelf nog zuiniger met zijn spul om gaat als ik dat doe.

Ik zeg ook gewoon dat ik er niet blij mee ben, heeft nog nooit een probleem gegeven.

Hans

Amen!! Neej vind ik ook helemaal niks, van me bandleden kan ik het wel hebben maar die zijn ook zuinig en weten wat ze doen maar je hebt altijd van die mensen die "de leukste thuis" zijn of "overal alles van afweten".:strat:

RonnyV
1 december 2008, 15:31
Ik vraag het altijd :P
denk ik.... :P

Ik kan er ook niet tegen eigenlijk, tenzij het mensen uit de band zijn dan heb ik er geen moeite mee ;)

HaroldA
1 december 2008, 15:42
tenzij ze er echt niks aan konden doen zou ik daar persoonlijk toch pisnijdig om worden..:dontgeti:

Pisnijdig wordt ik pas als 'ze' 'm zouden stelen. Voor de rest maakt het me niks uit, zolang het maar niet vlak voor een optreden is (oid). Mocht hij vallen/breken/kapot gaan dan regelen we het wel met de verzekering.

Trouwens: pisnijdig worden is sowieso nooit 'nodig'. Relax... :hippie:

Mr.Bluesbreaker
1 december 2008, 18:09
Gitaren van mij hangen gelukkig allemaal in het jam/studiohok en als er hier iemand is zitten we daar nooit gelukkig. (tenzij een muzikant, maar dan is het ok) Verder komt het heel-af-en-toe wel eens voor dat zoiets spontaan gebeurt, maar dat merk je vaak meteen ook aan de persoonlijkheid van diegene. Zolang ik
ze in de gaten kan houden vind ik het niet zo'n punt. Maar een kleine opdonder met een duur instrument van mij aan de wandel, nee danku.

Wat ik enger en vervelender vind is als iemand iets met je versterker doet.
Zo kan elke noob zomaar een head aanzetten omdat er een 'on' knop opzit of iets wat er op lijkt, zonder te kijken of er wel een cabinet is aangesloten. Daag, mooie Mercury Magnetics.
Of een geluidstech die ongevraagd zomaar iets in of uitplugt aan je amp. Het is me de laatste jaren niet meer overkomen, maar ik ben er in sommige situaties even extra alert op.

soup
1 december 2008, 18:17
zonder te kijken of er wel een cabinet is aangesloten. Daag, mooie Mercury Magnetics.
Ik heb geen ervaring met cabs+heads maar had laatst een topic gelezen waar iemand zijn kabel naar de cab niet goed had inzitten en dat het dan niet meer werkte.


Dus je moet cab en head altijd aangesloten hebben als je van plan bent te spelen?

Goed dat ik dit nu weet anders had het misschien wel eens fout kunnen aflopen.

Mr.Fingers
1 december 2008, 18:20
Ik heb geen ervaring met cabs+heads maar had laatst een topic gelezen waar iemand zijn kabel naar de cab niet goed had inzitten en dat het dan niet meer werkte.


Dus je moet cab en head altijd aangesloten hebben als je van plan bent te spelen?

Goed dat ik dit nu weet anders had het misschien wel eens fout kunnen aflopen.

als je je amp aanzet, moet er zoieso een cab aanhangen, anders heb je een "oneindig grote impedantie" op de uitgang van je amp (waar normaal gezien 4,8 of 16Ohm van je speakers aanhangt), en dat vind de eindtrap van je versterker niet zo leuk (lees: dan durft er wel eens een beetje rook ontsnappen :D)

heinz3110
1 december 2008, 19:02
Ach, mijn versterker... dat maakt mij niet uit hoor. Bier erop, mensen die er over spelen op 10, zoeken ze maar uit.

Maar mijn gitaren....gelukkig ben ik linkshandig. Dus zetten ze meestal mijn gitaar na 10 seconden weer terug, hahaha.

Maar ik moet zeggen dat niemand ze zomaar pakt, word toch altijd wel gevraagd..

(En ik vraag het ook altijd netjes als ik op iemands gitaar wil spelen. Zal mijn opvoeding zijn :) )

Braindead
1 december 2008, 20:21
Absoluut herkenbaar. Als iemand al jaren gitaarspeelt en ik weet dat hij/zij voorzichtig is dan mag het wel voor even maar ben er zeker niet gek op. Ik ben ook altijd bang dat ze hem verkeerd neerzetten of laten vallen. Tja, hoe gek ben je met je gitaar?
Het is trouwens ook totaal onbeschoft om het niet eerst te vragen. Ik stap toch ook niet zomaar in de auto (of op de motor) van een vriend en rijdt ermee weg?

episua
1 december 2008, 20:27
Ik ben het volledig met de topicstarter eens!
Behalve muzikanten die ik ken laat ik niemand aan mijn gitaren komen tenzij ze het netjes vragen. Maar dan nog is het zo dat iemand die amper kan spelen niet aan mijn dure instrumenten komt, die eer moet je verdienen.

Ik werk dagelijks in een gitaarzaak waar mensen vaak zonder vragen een gitaar op pakken, zelfs met een kletsnatte jas aan van de regen buiten. De meesten voelen zich aangevallen wanneer je ze netjes verzoekt de jas even uit te trekken. Ik snap dat niet, je speelt toch eigenlijk op iemand anders instrument?
Wanneer iemand mij gewoon vraagt dan zal ik eigenlijk nooit iets weigeren.

RobertoL
2 december 2008, 14:35
(En ik vraag het ook altijd netjes als ik op iemands gitaar wil spelen. Zal mijn opvoeding zijn :) )
Ja, het is wel zo netjes om het eerst even te vragen. Doe ik ook altijd.

Het is wel heel vervelend als mensen dan zomaar op je gitaar gaan spelen. Ze moeten het verdienen.

Rutger
2 december 2008, 15:45
Het hangt echt helemaal af van wie dat doet. En dan gaat het er niet eens om of het mensen zijn die kunnen spelen. Maar meer of ik ze mag en of ze met respect met mij en m'n spullen omgaan.

Zo laat ik m'n nichtje van 12 rustig een beetje op m'n gitaar rammelen. Maar ik was vrij geirriteerd toen ik na een soundcheck een biertje was gaan drinken en opeens mijn gitaar vanuit de zaal hoorde janken, helemaal toen ik zag wie dat deed.

Braindead
7 december 2008, 00:11
Helemaal toen je zag wie het deed? Wie deed het dan? Ik ben nu wel nieuwschierig geworden


Het hangt echt helemaal af van wie dat doet. En dan gaat het er niet eens om of het mensen zijn die kunnen spelen. Maar meer of ik ze mag en of ze met respect met mij en m'n spullen omgaan.

Zo laat ik m'n nichtje van 12 rustig een beetje op m'n gitaar rammelen. Maar ik was vrij geirriteerd toen ik na een soundcheck een biertje was gaan drinken en opeens mijn gitaar vanuit de zaal hoorde janken, helemaal toen ik zag wie dat deed.

toon-
7 december 2008, 12:12
Ik kan er ook absoluut niet tegen dat mensen ongevraagd op een gitaar van mij beginnen te spelen. Eigenlijk heb ik gewoon liever dat niemand erop speelt.

Twee jaar geleden zat ik met een paar vrienden op de kamer en 2 daarvan begonnen wat te ravotten terwijl mijn gitaar op mijn bed lag. Opeens hoor ik een luide 'KRAK'...

Onlangs ook nog, 2 vrienden waren bij me en één daarvan had mijn -inmiddels niet meer zo- nieuwe gitaar nog niet gezien. Die begon aan wat snaren te trekken terwijl de gitaar nog aan de haak ging, waarop ik zei dat hij eraf moest blijven. Zegt hij tegen die andere vriend: 'Ahja, dat is een gitaar om naar te kijken, niet om op te spelen'. Het mondde uit in een ruzie...

Pepe
7 december 2008, 12:17
je vrienden zitten nog op de lagere school?http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon10.gif

toon-
7 december 2008, 12:20
je vrienden zitten nog op de lagere school?http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon10.gif

Je vrienden hebben nog nooit een druppel alcohol gedronken?

Han S
7 december 2008, 12:48
Het is in feite heel erg simpel, het zijn jouw spullen en als jij niet wilt dat een ander daar aan gaat zitten dan dient hij of zij dat niet te doen.
En dat hoef je helemaal niet te gaan uitleggen, dus als iemand je vraagt waarom je dat niet wilt dan hoef je daar geen antwoord op te geven. Je zegt gewoon vriendelijk maar heel duidelijk dat je dat niet wilt, klaar.

RoelTM
7 december 2008, 14:04
Wat een gitaaronvriendelijke vrienden hebben jullie allemaal zeg, daar heb ik gelukkig geen last van. :satisfie:

Zoals ik eerder al zei, ik moet ze vaak zelfs aansporen of het het toch niet even willen proberen, dat gitaarspelen. :seriousf:

Han S
7 december 2008, 14:24
Nou is het weer gitaaronvriendlijk, wat is dat voor gelul? Dus als ik mijn Jaguar niet aan jou wil uitlenen is dat auto-onvriendlijk?

Als ik een heel erg mooie gitaar heb en daar hardstikke zuinig op ben, vind jij het dan zo vreemd dat ik niet wil dat iedereen die zomaar van de muur pakt? Je kent het wel, ritssluitingen, riemgespen, horlogebandjes en je hebt zomaar een paar diepe krassen terwijl je zelf heel erg goed uitkijkt dat hij niet beschadigt.

Ik vind het volkomen terecht als iemand dat niet wil, en jij mag geen meter in mijn Jaguar rijden, die 39 jaar oud is en nog in de originele lak zit en glimt als een spiegel, omdat ik er dus erg zuinig op ben.

En zo simpel is het dus, auto's of gitaren, het maakt geen verschil. Je leent je vriendin ook niet aan iedereen uit, onieda? :dance:

Pepe
7 december 2008, 14:27
. Je leent je vriendin ook niet aan iedereen uit, onieda? :dance:

Ik geloof niet dat mijn vriendin vindt dat ik daar enig stem in heb...

RoelTM
7 december 2008, 14:32
Nou is het weer gitaaronvriendlijk, wat is dat voor gelul? Dus als ik mijn Jaguar niet aan jou wil uitlenen is dat auto-onvriendlijk?


How, misverstandje. :satisfie:
Ik bedoelde dat de vrienden van mensen hier gitaaronvriendelijk zijn. Als je al die verhalen leest van gebroken gitaren enzo, dan ben ik blij dat ik die niet heb. Vrienden van mij kunnen erg goed met gitaren omgaan, nog nooit ergens last van gehad. :)



PS: dat meen je toch niet hè, van die Jag... :nervous:

DaWi
13 december 2008, 11:35
Ik werk dagelijks in een gitaarzaak waar mensen vaak zonder vragen een gitaar op pakken, zelfs met een kletsnatte jas aan van de regen buiten. De meesten voelen zich aangevallen wanneer je ze netjes verzoekt de jas even uit te trekken. Ik snap dat niet, je speelt toch eigenlijk op iemand anders instrument?
Wanneer iemand mij gewoon vraagt dan zal ik eigenlijk nooit iets weigeren.

Mja, dat met die klets natte jas is logisch (uberhaupt met een jas aan gaan spelen :o), maar "zomaar" een gitaar pakken is mijn inziens nou niet echt een doodzonde in een gitaarzaak.

Nu heb ik geen vrienden :(, dus er zal nooit zomaar een vreemde op mn zooi spelen. Opzich heb ik er geen problemen mee, aangezien ik nu niet echt duur spul heb. Krassen komen er zowiezo wel op, maar dan wil ik wel mn eigen signature krassen hebben op mn eigen gitaar :seriousf:

episua
13 december 2008, 12:20
Mja, dat met die klets natte jas is logisch (uberhaupt met een jas aan gaan spelen :o), maar "zomaar" een gitaar pakken is mijn inziens nou niet echt een doodzonde in een gitaarzaak.

Nu heb ik geen vrienden :(, dus er zal nooit zomaar een vreemde op mn zooi spelen. Opzich heb ik er geen problemen mee, aangezien ik nu niet echt duur spul heb. Krassen komen er zowiezo wel op, maar dan wil ik wel mn eigen signature krassen hebben op mn eigen gitaar :seriousf:

Ik heb ook helemaal niet geschreven dat "zomaar" een gitaar pakken in de winkel een doodzonde is. Dit ging verhaal ging puur om de jassen/ritsen. Alsnog, ik zal niemand vertellen dat ze iets niet mogen testen. Het was puur mijn persoonlijke mening dat het wel zo beleefd is om de jas even uit te doen i.v.m. krassen.

FruscianteFan
13 december 2008, 17:48
Donderdag op een feestje had ik mijn Jaguar bij me. Toen ik even wegging van waar ik zat - en haar achterliet, zag ik op een gegeven moment dat een paar mensen er even op speelden. Aan de ene kant vond ik dat erg brutaal, zeker omdat ik die mensen niet kende, en kreeg ik de neiging om er direct heen te lopen om haar weer terug te pakken. Aan de andere kant kan er ook niet zoveel kapot aan gaan en was ik zelf zo dom om m'n gitaar onbewaakt achter te laten, dus ik liet het er maar bij. Even later wel de gitaar gehaald. Maar het viel me vooral tegen dat niemand even vroeg of ze er op mochten spelen.

Woml
13 december 2008, 21:55
Donderdag op een feestje had ik mijn Jaguar bij me. Toen ik even wegging van waar ik zat - en haar achterliet, zag ik op een gegeven moment dat een paar mensen er even op speelden.

Maar ze hebben er toch hopelijk niet in gereden??? :seriousf:

SGbanez
13 december 2008, 23:16
hehe:)

Maar ik herken het gevoel ja. Als iemand het eerst vraagt prima, wel even jas ofzo uittrekken, zekr met knopen/rits. Heb een keer een vriend erop laten spelen toen ik m'n sg net had. Er zat meteen een kras van 10 cm op... Dus ben nu wat voorzichtiger. En als ik bij iemand anders ben pak ik ook nooit zomaar die gitaar. Toen ik het zelf nog niet speelde al helemaal niet. Was altijd bang dat ik het sloopte... Ook gewoon normaal doen met andermans stuff.

guitartub
14 december 2008, 11:04
Het hangt echt helemaal af van wie dat doet. En dan gaat het er niet eens om of het mensen zijn die kunnen spelen. Maar meer of ik ze mag en of ze met respect met mij en m'n spullen omgaan.



Hoi Rutger,

Juist dit verhaal miste ik een beetje. En duur of goedkoop vind ik ook niet de issue (Let wel! iemand kan wel jaren een krantenwijkje hebben gelopen om zich die cheapo te kunnen veroorloven. Mijn inzicht: AFBLIJVEN dus.) Gelukkig, en misschien door mijn wat hogere leeftijd wordt er altijd met mij en mijn spullen respectvol omgegaan, ook in mijn bands waar altijd overleg is varierend van MAG IK tot hoe we iets het beste kunnen uittesten. En als we bij gigs elkaars spullen willen gebruiken is daar van te voren overleg over. Niet meer dan Normaal lijkt mij.
Mijn kleinkinderen zullen ook nooit zomaar aan mijn instrumenten gaan zitten en als ze dat al willen vragen ze daar altijd Opa's hulp bij.

Basileia
14 december 2008, 12:49
De woonkamer is toch iets van 'algemeen' gebruik, zoals een bank, teevee, de fotolijstjes.. Als je niet wil dat mensen naar foto's kijken dan moet je ze daar niet neer zetten. Als je niet wil dat mensen aan je gitaren komen, zet ze dan niet in de woonkamer neer.

Ik zet gemiddeld geen fotolijstje in de woonkamer om er aan te zitten, en hezelfde geld voor een gitaar. Het staat in de woonkamer, dus je mag er naar kijken. Je steekt toch ook niet even iemands open haard aan "Omdat ie in de woonkamer staat"? Verder vind ik dat je het gewoon hoort te vragen als je een gitaar (of eenieder ander voorwerp) van iemand anders wilt gebruiken.

Thom TK
14 december 2008, 19:04
Ik heb daar een mooie oplossing voor, tegen mensen die op je gitaar gaan spelen zonder toestemming.
Ik speel linkshandig :D

Tim..
16 december 2008, 16:13
Ik heb daar een mooie oplossing voor, tegen mensen die op je gitaar gaan spelen zonder toestemming.
Ik speel linkshandig :D

Yeah!:dance:
nog nooit iemand gehad die op mijn gitaar ging spelen:satisfie:

Noid
16 december 2008, 21:09
Tsja, mij kan het eigenlijk niet zoveel boeien. Bij mij is het al snel: mi casa es su casa. Ze kunnen een glas wijn om laten vallen op het kleed of de bank, en zo kan het ook gebeuren dat er een kras op een gitaar komt. De meeste mensen die ik in mijn huis haal zijn geen morrons. Dus als er iets mis gaat, dan is het gewoon een ongeluk, kan gebeuren toch? Het gros lijkt ook op mij, dus die hebben voldoende fatsoen om - in ieder geval de eerste keer - beleefd te vragen of ze aan een gitaar mogen komen en als je een keer nee zegt, respecteren ze dat ook. Ik vind het wel leerzaam, zelfs als iemand alleen maar zinloos kan rammen op open snaren, doe ik soms toch nog wat inspiratie op. Ik zou minder van het leven genieten als ik in de poep zou zitten dat iemand wellicht een kras(je) op een gitaar maakt.

De situatie van Han (studio) of een winkel vind ik anders. Dan gaat het om een zakelijke context, waar de mensen niet over de vloer komen op grond van vriendschap/sociale omgang, maar op grond van een klant leverancier relatie. Daarbij hoort wederzijds professioneel gedrag, met andere omgangsvormen en gedrag.

vpilot
16 december 2008, 21:31
Ik weet niet hoe anderen hierover denken maar voor mij heeft mijn gitaar ook een flink stuk emotionele waarde. Het is het gereedschap waar ik mijn gevoel mee tot uiting breng, zelfs al ben ik nog maar beginner en is de verhouding "prutsen ----- wel aardig" nog 98 tegen 2. Dan toch heb ik er best moeite mee dat iemand er zomaar aan zit, zonder te vragen. Ik krijg dan een beetje hetzelfde gevoel als wanneer iemand zich ongevraagd met mijn kinderen gaat bemoeien. Stom he?
Misschien komt het ook wel omdat het m'n eerste gitaar is, kweetnie.

guitarkid
17 december 2008, 12:53
Heel simpel: altijd eerst vragen..!!!!
Anders: afblijven...!!

Gr. C.

TimmU
17 december 2008, 12:56
Wat een gemekker zeg. mensen die geen gitaar kunnen spelen ,en die komen aan mn gitaar, so be it. Als ze hem maar niet stuk maken. Dat rek staat er niet voor niets. Als ik iemand uitnodig, ga ik ervanuit dat er geen intentie is om iets stuk te maken. Anders zette ik die gtaren wel achter slot en grendel, en begon ik een museum ofzo.)

Rutger
17 december 2008, 13:08
Helemaal toen je zag wie het deed? Wie deed het dan? Ik ben nu wel nieuwschierig geworden
Het hulpje van de geluidsman met wie we wel meer samenwerkten. Dat ik hem een keertje op m'n gitaar liet spelen waar ik bij stond, betekende voor hem waarschijnlijk een vrijkaartje om van mijn gear gebruik te maken wanneer hij daar zin in had.

Daar kan ik gewoon slecht tegen :sneaky:

Het maakt me niet veel uit of iemand even op m'n gitaar wil spelen, het maakt me wel uit op wat voor manier dat gaat