PDA

View Full Version : nieuwheid



Roos.
30 november 2008, 12:57
hoi,

ik ben Roos en 14 jaar. En ik wil gaan beginnen met gitaarlessen het liefste meteen elektrisch. Ik wil een beetje rockachtig/metal spul gaan leren spelen.
maar nu vroeg ik me af wat voor gitaar/versterker enz ik moet aanschaffen.
meteen maar even duidelijk maken ik wil geen Stratocaster.. ik heb er al een keer op gespeeld en ik vond het niet fijn.
misschien nog wel belangrijk om te weten is dat ik linkshandig ben, ik weet dat veel mensen zeggen dat je dan gewoon rechtshandig moet aanleren, maar ik ben echt onwijs links en het voelt onnatuurlijk.
Dus, heeft er iemand advies voor mij wat voor een gitaar/versterker enz er goed is? het liefst ook niet zo onmenselijk duur :D

Roos.

Tho
30 november 2008, 13:10
Welkom Roos.

Wat was er mis met een stratocaster? Als je nog niet kan spelen gaat het namelijk ook elke gitaar vrij lastig. Als je echt plezier wilt hebben in gitaar spelen raad ik je géén starterspakket aan.

Als gitaar zou ik in de budgetklasses van Epiphone, Dean, Squier (stratocasters/tele's, oordeel niet te snel) en Ibanez kijken. Sowieso iets met een vaste brug, dat scheelt een hoop gezeik.

Voor een amp zou ik naar de Roland Cube kijken, of een Voxje of zo.

Succes!

Mr.Fingers
30 november 2008, 13:50
Je bent zo lief bezig Tho :D


Maar inderdaar Roos, wat hij zegt. Als je voor het "stevigere genre" gaat, zou ik wel gaan uitkijken voor een gitaar met humbuckers & vaste brug (epiphone G400, Epi Les Paul Standard,...)

JohnLord
30 november 2008, 14:04
Voor metal zou vox niet mijn eerste voorkeur zijn, misschien een kleiene peavey of zo?

Roos.
30 november 2008, 14:14
ik was eerlijk gezegd zelf van plan om een Les Paul Junior van Epiphone te nemen. alleen zijn die moeilijk te krijgen als lefty maar goed. ik ga denk ik volgende week ook even naar Rockpalace kijken of zij nog een advies voor mij hebben. ook even kijken wat voor versterker er goed bij een les paul junior Epiphone past

Mr.Fingers
30 november 2008, 14:20
De Junior of de Special II?

Die special II zou ik mijden als de pest, dat ding is gewoonweg verschrikkelijk, zo'n junior is nog een erg leuke "rechtoerechtaan" ragplank!

Maar voor linkshandigen is er inderdaad bijster weinig keuze (spijtiggenoeg).


Qua versterker zou ik nu gaan voor een Roland Cube 15X of 20X. Die zijn neutraal van klank, hebben erg veel settings (van jazz over soul, rock, pop tot snoeiharde metal) en veel onboard effecten (dezelfde als in de BOSS-pedaaltjes

Roos.
30 november 2008, 14:39
hahaha, nee, niet die special pack die werd mij al met bruut geweld afgeraden op een ander forum :D en die hebben ze waarschijnlijk niet eens in links.. zo'n pack..
maar ik bedoelde wel zo'n les paul junoir epiphone ja, een zwarte dan..
en die roland cube raadde iemand anders mij ook al aan :satisfie:

maar wat bedoel je eigenlijk met een ''rechttoerechtaan plank''?

Nielsje
30 november 2008, 14:46
Hey wederom iemand uit Delft, jeuj!

Recht toe recht aan plank: lekker simpel. Als je meteen een gitaar koopt met een floyd rose trem, en je breekt een snaar, dan ben je meteen 3 uur verder met het ding opnieuw stemmen. Dan is de kans groot dat je geen meer heb in gitaren. Een simpele, doch goeie beginners gitaar is wel een aanrader

Een versterker zoals een Vox AD15(XT) is een aanrader, ze zijn goedkoop en klinken voor het geld erg goed en zijn prima starters.

Roos.
30 november 2008, 14:59
ow, als je ook in Delft woont :D weet jij dan goede gitaarwinkels, ben laatst bij Dol's geweest.. als het zo heet.. maar daar hadden ze maar 1 lefty en die was 649 euro.. en dan vind ik een beetje te veel voor een beginnersgitaar ;)

Nielsje
30 november 2008, 15:18
Ik weet zat goeie gitaarwinkels, maar jij wil zeker in Delft winkelen?

Ja Morien heeft wel veel gitaartjes hangen, vast ook wel linkshandig. Maar pas op, hij is een echte verkoper, hij probeert alles waar je naar kijkt je aan te smeren.
De nieuwe Music All In heeft ook wel leuke gitaren, maar wel minder dan Jan Morien. Maar vind ik al wel een fijnere zaak.
Je kan denk ik het makkelijkst een keertje naar Feedback in Rotterdam.
Heb overigens een huisgenootje die bij Dol's werkt, die kan voor me overal 10% afhalen :D

Roos.
30 november 2008, 15:23
is Morien die ene met die Emily the strange gitaar in de etalage, vlakbij een feestwinkel??
mja, daar kan ik ook nog wel keertje heen gaan die Feedback :)

Nielsje
30 november 2008, 15:29
is Morien die ene met die Emily the strange gitaar in de etalage, vlakbij een feestwinkel??
mja, daar kan ik ook nog wel keertje heen gaan die Feedback :)

Eerlijk gezegd geen idee. Ik kom d'r al een tijdje niet meer. Ik zocht een bepaalde strap, en iedere keer was het antwoord: "Ja, volgende week krijgen we weer een nieuwe lading binnen!"

Lik m'n reet, wees gewoon eerlijk als er niets nieuws binnenkomt, dan haal ik m'n spullen wel ergens anders.

Lexvandoef
30 november 2008, 15:31
Heb overigens een huisgenootje die bij Dol's werkt, die kan voor me overal 10% afhalen :D

Wat? We moeten een keertje band-inkopen gaan doen man! :seriousf:

Roos.
13 december 2008, 16:21
ik heb nu een klassieke akoestische gitaar gekocht. maar van die onderste E snaar krijg ik de hele tijd een D volgens mijn stemapparaat het is zo eentje die groen word als het goed is en rood is als het niet goed is. weten jullie hoe ik van die D een hoge E kan maken?

ik weet dat dit geen vragentopic is maar anders moest ik er weer eentje helemaal gaan openen.

Mr.Fingers
13 december 2008, 17:00
euh, als het een beetje goed is moet je die E-snaar dan gewoon nog wat verder opspannen, dan zal die D een E worden. je kan dit checken door op de B snaar (die snaar daarboven) de 5e fret te spelen, dit zou exact even hoog moeten klinken als de E-snaar open.

Ukeloeder
14 december 2008, 09:46
Hoi Roos, welkom (beetje laat...) aan nog een lefty. Ben je nog altijd op zoek naar een electrische of ga je je nu eerst even toeleggen op je klassieke? Als je even je prive berichten nakijkt vindt je een paar adressen waar ze degelijke lefties verkopen.

Roos.
14 december 2008, 19:11
om toch nog even te reageren hierop;
ik heb nu wel klassieke maar dat is eigenlijk alleen om de begindingen op te leren. Dus ik ben wel aan het rondkijken voor een leftygitaar ja ;)

Michielio
17 december 2008, 16:17
Als je dan toch nog moet beginnen, en je bent onwijs links (ik ook) zou ik toch voor rechts gaan. Heb ik ook gedaan, en ik weet niet beter.
Misschien dat het in het begin niet lekker aanvoelt, maar dat zal rechtshandig niks beter zijn. Went snel genoeg!
Ook minder last met moeilijk verkrijgbare gitaren!

Roos.
17 december 2008, 17:47
ik heb het rechtshandig geprobeerd en dat lukte niet, ik kreeg mijn vingers niet op de goede snaren op de hals en nu heb ik al een linkshandige gitaar en zo speel ik al paar weekjes dus ik ga nu niet meer veranderen.:)

en mijn gitaarleraar heeft goede contacten met linkshandige gitaren verkopers dus die kan de prijs wat lager krijgen. ;)

Johannes
18 december 2008, 02:48
Ik heb wel goeie ervaringen met Jan Morien. Aardige kerel, zou iets meer af mogen weten van wat er te koop is, maar altijd zeer behulpzaam. Nu weet ik ook wel precies wat ik wil, dus laat me sowieso niks aanpraten. Behalve een bakkie koffie :)

Mijn advies: probeer es wat uit, praat met andere gitaristen, vertel wat voor muziek je mooi vind of wil gaan spelen én stel je budget vast.