PDA

View Full Version : tremolo afstellen



Yoshida
30 november 2008, 12:14
In mijn strat heb ik een tremolo gebouwd, Wilkinson vintage style die rust tegen 6 schroeven. De schroefkoppen lopen door tot vlak onder de snaren, en de brug zweeft circa 1 a 2 milimeter boven de body. Boven de brug zit nog 3 a 4 mm blanke schroef waar de tremolo tegen omhoog neigt te kruipen.
De schroef kan om de lengte niet verder in de body, het kale deel is ook dikker dan de rest van de schroef.

Bestaan er rubber dopjes die ik om de schroef kan schuiven zodat de brug op zn plek blijft? Of heeft iemand hier misschien een andere oplossing voor gevonden?

aaronstonebeat
30 november 2008, 16:54
Ik meen ooit eens ergens gelezen te hebben dat zo'n systeem beter werkt met alleen de buitenste 2 schroeven; maar twijfel ook weer, want waar heb ik dat ooit gelezen? Ik heb er net weer even naar gezocht en vond dit:
http://www.sweetwater.com/expert-center/techtips/d--04/28/2005

Deze schrijver laat alle 6 schroeven zitten, maar draait de buitenste 2 omlaag, zodat de brug in feite alleen kantelt op die 2 schroeven.
Als ze te lang zijn, zou ik zeggen: haal een stuk van de punt af, de schroefdraad zit toch al in het hout.

pasqual
30 november 2008, 21:45
ik heb er laatst ook mee liggen klooien. ik vond de tremelo niet mooi soepel bewegen en hij had weerstand zodat ie niet mooi terug kwam op zijn nulpunt.

ik heb toen de snaren ontspannen en de veren los gehaald en vervolgens de schroeven een paar slagen losgedraaid. vervolgens de tremelo plat op de body gelegd en de schroeven zodanig vast gedraaid zodat de tremelo net niet begint te kantelen. op deze manier heeft de tremelo geen weerstand meer en komt ie mooi terug op zijn nulpunt en kun je de tremelo zelfs licht zwevend afstellen. ( dus ongeveer 2 mm van de body af ). doordat de tremelo voorzien is van een afgevlakt deel ( kantelpunt ) zul je geen speling hebben.
@aaron: dat truukje met die 4 binnenste schroeven omhoog draaien lijkt mij zinloos: je kan ze net zo goed terugdraaien net tot op het punt dat ze de brug laten kantelen.

probeer maar eens.

groeten Pasqual.

edit: ik heb over het probleem van Yoshiba heen gelezen: schroeven inkorten zoals Aaron al zei.

Yoshida
30 november 2008, 22:29
Nah ik laat het zo, de body zal vast nét genoeg dikte hebben daar om de schroeven er ver genoeg in te draaien. Zoals ie nu is is ie dual action, als ik er problemen mee krijg ga ik gewoon naar de bouwmarkt voor twee kortere schroeven of koop ik een betere trem.