PDA

View Full Version : japanse gitaristen



gabriel
30 november 2008, 11:32
ik heb een nieuw voorbeeld...
als je depressief wilt worden en je gitaar aan de wilgen wil hangen, dan vooral dit kijken:

we beginnen voorzichtig: (gentaro satomura, stormrider)
http://nl.youtube.com/watch?v=MpMyowiFK9g

takayoshi en gentaro:
http://nl.youtube.com/watch?v=9W4Mc2mAqVE&feature=related

takayoshi en syu:
http://nl.youtube.com/watch?v=z8I5iKKtLu8&feature=related

syu:
http://nl.youtube.com/watch?v=Znsw9e2qUfU&feature=related

aan jullie de schoone taak om de rest van de japanse gitaristen in beeld te brengen. takayoshi is mijn favoriet, ik vind hem de meest melodieuze, daarna direkt gentaro. Gentaro geeft de nadruk meer op snelheid, dan melodie. Takayoshi is net andersom.

budje
30 november 2008, 12:19
en toch, hoor ik meer schoonheid in rustig en beheerst spelen :hippie: en waarom zien japanners er allemaal uit als meisjes?

Als ze uitgeragd zijn gaan ze toch allemaal naar echte muziek (http://nl.youtube.com/watch?v=AKl9ZmS0NmQ)luisteren

gabriel
30 november 2008, 12:23
hoi gordon,
tja weet niet wat ik hier op moet zeggen. the band is toch weer heeel wat anders.

gr

budje
30 november 2008, 12:25
hoi gordon,
tja weet niet wat ik hier op moet zeggen. the band is toch weer heeel wat anders.

gr

heeeeeeeeeeeeeeeeeerlijk rustig :seriousf:

DeiDRagonas
30 november 2008, 14:22
Leuk die shredders... Alleen jammer dat ze net dat ene kunstje de hele tijd herhalen. Als je de rechter en linker hand coordinatie eenmaal door hebt is t vrij goed te doen ook nog. Ze snappen er allemaal niks van he, shredders... Van begin tot eind je nummers volproppen met "piele piele piele wieuw wiiiiiiieuw piele piele" is zoooo niet hoe het moet denk ik. Een goed nummer (en een goede solo!) heeft een opbouw en eindigd misschien soms is een paar snelle sweeps en een divebommetje hier en daar. Als ik kijk naar wat de meeste shredders doen wordt ik alleen maar zenuwachtig en doodmoe. En dan denken ze ook nog dat ze goed bezig zijn.. Beetje jammer.


Thats my two cents..

Edit: En inderdaad.. Voor gozers zijn het wel erg lekkere wijven.. (Hoewel dat niks afdoet aan hun gitaarspel natuurlijk)

R

soup
30 november 2008, 14:31
Ik vind het niet klinken maar toch zou ik het wel willen kunnen, best handig om dan fatsoenlijke en goede solo's te maken.

gabriel
30 november 2008, 14:41
sorry hoor maar
a) ben het eens dat sommigen shredden om te shredden, en weinig melodie in zit. maar ik betwijfel of je de hele video hebt afgeluisterd. dit is een van de meest melodieuze stukken die ik tot nu toe heb gehoord..
b) als je het zelf niet kan is geen reden om te zeggen dat ze een one trick pony zijn

tokayashi shred helemaal niet zoveel, heb je wel eens naar zijn spel geluistered? sweep picks komen niet eens zo veel voor. gentaro meer, maar als hij het doet dan is het altijd melodieus.

maar goed, blijven jullie dan maar naar creedence clearwater revival luisteren ;)

Phv_strat
30 november 2008, 19:57
maar goed, blijven jullie dan maar naar creedence clearwater revival luisteren ;)

Dat is een opmerking die, in mijn ogen, niet getuigt van veel wijsheid.

Ik kan jou gerust begrijpen dat je liever naar die shredders luistert, en inderdaad ze kunnen spelen, dat kan niemand ontkennen.
Maar ik vind het niet goed dat je een in mijn ogen ietwat ongepaste opmerking maakt.
CCR(en dergelijke) is ten eerste muziek van meer dan veertig jaar terug en is vandaag de dag nog zeer populair. Ik ben 17 jaar en ik luister hier heel graag naar en CCR heeft briljante dingen geschreven en gedaan, veel briljanter dan wat dit stelletje naapers doet.

Pas op, ik wil niemand beledigen, ik zelf luister bijvoorbeeld ook soms graag naar malmsteen.Ik respecteer ieders smaak, maar hierop moest ik toch even reageren.

Hydra
30 november 2008, 21:02
Zou het ook wel willen kunnen maar ben weinig gemotiveerd om dat te oefenen omdat ik het muzikaal niet echt vind boeien..

Ps ligt het aan mij of hebben de heren een verschrikkelijk dun drietgeluid :P

Krikkeden 1ste
30 november 2008, 21:07
Zou het ook wel willen kunnen maar ben weinig gemotiveerd om dat te oefenen omdat ik het muzikaal niet echt vind boeien..

Ps ligt het aan mij of hebben de heren een verschrikkelijk dun drietgeluid :P

Creedence clearwater revival?
Die hebben altijd zo een geluid... :seriousf::seriousf:

DeiDRagonas
1 december 2008, 02:12
Grappig dat Gabriel zo erg het gevoel heeft dat ie zich moet verdedigen.

Want a) Ik heb verder helemaal niet gezegd dat het slechte gitaristen zijn ofzo. Alleen.. Ik heb vanmiddag wel alle video's helemaal bekeken en snap nog steeds echt niet waar jij die melodie dan in hoort. Maar vooruit, smaak heh.

En b) Ik geef alleen maar mn mening. En ik blijf bij mn mening dat het kutgepiel is wat de meeste shredders doen (incl deze bagger dus..) en het zijn nou eenmaal one trick ponies. Ik kan ook domweg ingestudeerde sweeppatronen oplepelen, maar of t daar nou muzikaler van wordt.. Als je de gemiddelde shredder daarna vraagt het iets rustiger aan te doen en ze een jazzy of ballad-achtige backing track geeft blijft er niks over.

Het blijven verder goeie gitaristen hoor, maar om nou direct mn gitaar aan de wilgen te hangen... Nah nee. (fluisterd: Shredden word zooo overschat! Als je t truckje eenmaal door hebt.. ;) )

R

JeroenSchaaf
1 december 2008, 08:19
Tjah schred, ik vind er niks aan.

Deidragonas, kan het wel, maar gebruikt het mischien in 1 solo op een hele avond.

Dan kan ik het nog waarderen, maar 4 minuten luister naar hoe een muis word dood gestamd kan ik niet aanhoren!:satisfie:

( heb er wel respect voor! ik kan ( wil ) het bijvoorbeeld niet :cheerup:)

rijsberman
1 december 2008, 08:43
Dank je. Weer 10 minuten van m'n leven down the drain.

Ik hou er niet van. Ook niet als de meisjes uit de US od A gekomen waren, ipv uit Japan.

(wat is dat met dat rode lakleren pak van die nicht in dat derde filmpje?)

Wiellem
1 december 2008, 09:23
Ik vind het wel tof en ben zelf nog steeds aan het proberen om het een beetje onder de knie te krijgen.

Maar echte muziek die je luistert is het niet net zoals Michael Angelo Batio maar wel leuk om tussendoor ff te luisteren soms.

DeiDRagonas
1 december 2008, 15:52
Deidragonas, kan het wel, maar gebruikt het mischien in 1 solo op een hele avond.


Lol.. Psst.. Dat is omdat ik ook nog maar een beginner ben met sweepen. Ik ken nu (slechts) een stuk of vijf a zes sweep patronen en gebruik technieken pas bij optredens als ik t feilloos kan. Maar serieus, ga het eens proberen en je leert het echt veel sneller dan je denkt. In het begin lijkt het erg moeilijk, maar als je na een paar week je beide handen gesynchroniseerd hebt, gaat het ineens veel makkelijker.
het moeilijkste is het (vind ik..) om het zonder al teveel bijgeluiden te doen (ik oefen echter wel met veeeeel minder gain dan de gemiddelde shredder btw) en het te integreren in je normale spel. Want het domweg dit soort patronen over de hals racen is erg aanstekelijk (je moet mij eens horen als ik een aantal uurtjes mn shred oefen. lal.. Bah!), maar het is mooier om het muzikaal te gebruiken.

Ik probeer daarom mn solo's mooi op te bouwen en te eindigen in een paar snelle sweep licks bijvoorbeeld. Daarbij moeten natuurlijk ook mn muziektheorie, jazz akkoordjes en allerhande andere techniekjes geoefend worden ook nog. Gitaristen die DAT ALLEMAAL kunnen... DAAR heb ik respect voor.

R

JeroenSchaaf
1 december 2008, 15:58
Lol.. Psst.. Dat is......Blah blah blah ALLEMAAL kunnen... DAAR heb ik respect voor.

R

Achja ik hoef het ( nog ) niet te kunnen!

Roy en ik kennen iemand die niks anders doet dan sweeps, en tjah das echt een keuze...:satisfie:

DeiDRagonas
1 december 2008, 16:03
Roy en ik kennen iemand die niks anders doet dan sweeps, en tjah das echt een keuze...:satisfie:


lol.. Zoiets noemt men "de gemiddelde shredder."

Er zijn niet veel shredders die verder kijken dan dat hun shred lang is vind ik. En tuurlijk, tis inderdaad een doordachte keuze... Maar ik vind je dan wel een -hoe zeg ik dit netjes- dumbass.








Met alle respect voor de shredders hier op t forum natuurlijk....

gabriel
2 december 2008, 21:59
hoi
ik hoef me niet te verdedigen, maar ik vind het zo grappig dat het lijkt dat iedereen meteen met zijn hakken in het zand gaat staan wanneer ze shred horen. En hier dan aan voorbijgaan dat de gitaristen die dit doen meestal al heel wat jaartjes ervaring hebben en shred niet 1 van de eerste dingen is wat je leert...

Deze gitaristen kunnen heus wel een normaal nummer spelen hoor, en dat zullen ze beter dan de meesten doen. Tuurlijk kunnen ze ook wel creedence clearwater spelen (there :-)) maar waarom zou je als je dat stadium al lang voorbij bent ? Met alle respect voor een normaal nummer, maar dan heb je het over een gitarist die onderdeel is van een band. Gitaristen die obsessief bezig zijn en echte mariachis zijn zullen door verschillende leerfases heen gaan dunkt me en shred is daar een van, en niet een fase die je in het begin tegenkomt. Daarom zullen deze gitaristen met ervaring shred ook niet te pas en te onpas gebruiken, uitzonderingen daargelaten. Het klinkt een beetje rancuneus, zovan, je speelt shred arpeggio's dan ben je meteen een one trick pony. Dat slaat nergens op en is een beetje kort door de bocht lijkt me. Nogal hokjesgeest.

Just my 0.2cents.

edje kadetje
2 december 2008, 22:49
Ik zou best willen kunnen shredden. Is het echt zo simpel?

Trouwens, ik hoor op die videos wel heel veel lelijke/valse bends en afschuwelijke vibratos. Dat zou ik dus niet willen kunnen.

DeiDRagonas
2 december 2008, 22:56
Gabriel, sorry man, maar ik ben het gewoon niet met je eens. Tuurlijk zijn er gitaristen die op die manier het leerproces doorlopen.. Ik ben er, met mijn ruim 15 jaar speelervaring 1 van. Ik ben ook sinds een jaar of 1,5 met shred bezig.

Maar veruit de meeste shredders tegenwoordig zijn veertien- en vijtienjarige pubertjes die met hun via usb ingeplugde gitaar de halve dag voor you-tube hangen. Dat sweepen en shredden is binnen een jaar goed te leren en ik zie dan ook erg veel gitaarleerlingen van me die echt veruit veel beter dan mij shredden, maar geen flauw idee hebben waar ze eigenlijk mee bezig zijn theoretisch gezien. Ook kennen ze stuk voor stuk dat ene trucje en verder niks.. You-tube gitaristen noem ik ze..

En Edje.. ja, het echt zo makkelijk.. Echter wat real-life hulp van een leraar kan wel helpen. Die filmpjes zijn lang niet altijd duidelijk.

Grt Roy.

gabriel
2 december 2008, 23:04
hmm ok, noted.
dat zie ik dan niet, maar ik vermoed dat dit dan een recente ontwikkeling is. daarnaast is jou beeld natuurlijk enigzins gekleurd door alle shred-wannabees die van youtube naar jou toekomen voor les ;-)

maar goed, dit soort mannetjes zijn eenvoudig te onderscheiden van een echte gitaarspeler. downplayen ok, maar laten we het dan bij het soort 'spelers' houden welke jij op doelt, en niet omdat een gitarist toevallig wat shred speelt.

DeiDRagonas
2 december 2008, 23:19
maar goed, dit soort mannetjes zijn eenvoudig te onderscheiden van een echte gitaarspeler. downplayen ok, maar laten we het dan bij het soort 'spelers' houden welke jij op doelt, en niet omdat een gitarist toevallig wat shred speelt.

True, heb je ook gelijk in. Komt ook omdat dat wat die Japanners spelen echt helemaal mn smaak niet is. Ik vond Joene's vergelijking met de muis een erg sterke. Maar true, ik weet niet hoe ze verder spelen natuurlijk.. Heb alleen dit van ze gehoord.

R

Joey Handsome
2 december 2008, 23:22
en toch, hoor ik meer schoonheid in rustig en beheerst spelen :hippie: en waarom zien japanners er allemaal uit als meisjes?

Als ze uitgeragd zijn gaan ze toch allemaal naar echte muziek (http://nl.youtube.com/watch?v=AKl9ZmS0NmQ)luisteren

Hillbilly muziek...? :???:

TimoSomers
3 december 2008, 07:57
Vond die laatste, Syu ofzo, wel gaaf.
De rest vond ik nogal zielloos en mechanisch (hebben die japaners vaak lijkt wel).