PDA

View Full Version : Nieuwe elementen en totaal nieuwe wiring... (?)



MattellicA
29 november 2008, 23:39
Ik ben dus op zoek naar kwalitatief goede elementen voor mijn Epi Les Paul Custom. Genre: ALLES, maar vooral classic rock (AC/DC ed.), Van Halen, Metallica en wat rustige poprock toestanden... :D

Vereisten: 4 conductor wiring, humbuckers (natuurlijk), te combineren met gouden kapjes...

Ik had zelf gedacht aan PAFs, maar welke?

Nu voor de wiring: ik had graag Jimmy Page Wiring gehad maar dan met Spin-a-splits i.p.v. push pull coilsplit... Alleen ben ik zelf teveel n00b om dit zelf uit te pluizen... Kan iemand iets tekenen?

Jimmy Page wiring (http://www.seymourduncan.com/pdfs/support/schematics/jp_style.pdf)

Spin a Split (http://www.seymourduncan.com/pdfs/support/schematics/2h_2v_3w_2sas.pdf)

Nu vind ik het wel zonde om de mooie knoppen van men LP Custom te vervangen door concentrische exemplaren en gaten bijboren doe ik niet :chicken: Dus enige andere suggesties?

Alvast bedankt iedereen! :satisfie:

vulvasonic
30 november 2008, 00:49
Sorry, maar ik heb net zoveel verstand van electronica als van kernfysica.

Alleen, ondanks het feit dat de door jou genoemde voorbeelden inderdaad allemaal onder het nogal brede begrip 'rock' te labelen zijn, is er nogal een verschil tussen de geluiden van AC/DC, Van Halen en dat van Metallica. :D


Is de Seymour Duncan JB niet te splitten?
Het is in ieder geval wel een van de meest geliefde, voor rock geschikte humbucker op de markt. Check anders die site even.

MattellicA
30 november 2008, 00:53
Sorry, maar ik heb net zoveel verstand van electronica als van kernfysica.

Alleen, ondanks het feit dat de door jou genoemde voorbeelden inderdaad allemaal onder het nogal brede begrip 'rock' te labelen zijn, is er nogal een verschil tussen de geluiden van AC/DC, Van Halen en dat van Metallica. :D


Is de Seymour Duncan JB niet te splitten?
Het is in ieder geval wel een van de meest geliefde, voor rock geschikte humbucker op de markt. Check anders die site even.

Kernfysica is een eitje:D

Maandag examen fysica (5de jaar ASO) :(

ahjah, nog vergeten: blues moet ie ook kunnen :D

Renin
30 november 2008, 10:04
In de neck een SD-jazz elementje, in de brug een JB o.i.d.

Heb zelf de jazz en de custom, maar die heeft wel veel output (die laatste dan). De jazz klinkt werkelijk waar fantastisch in de neck.

Muzieknono
30 november 2008, 10:04
Ik zou inderdaad eens op de Seymour Duncan site kijken, voor elk wat wils.
Mvgr Dirk Jan :metal:

Orpheo
30 november 2008, 11:48
Ik ben dus op zoek naar kwalitatief goede elementen voor mijn Epi Les Paul Custom. Genre: ALLES, maar vooral classic rock (AC/DC ed.), Van Halen, Metallica en wat rustige poprock toestanden... :D

Vereisten: 4 conductor wiring, humbuckers (natuurlijk), te combineren met gouden kapjes...

Ik had zelf gedacht aan PAFs, maar welke?

Nu voor de wiring: ik had graag Jimmy Page Wiring gehad maar dan met Spin-a-splits i.p.v. push pull coilsplit... Alleen ben ik zelf teveel n00b om dit zelf uit te pluizen... Kan iemand iets tekenen?

Jimmy Page wiring (http://www.seymourduncan.com/pdfs/support/schematics/jp_style.pdf)

Spin a Split (http://www.seymourduncan.com/pdfs/support/schematics/2h_2v_3w_2sas.pdf)

Nu vind ik het wel zonde om de mooie knoppen van men LP Custom te vervangen door concentrische exemplaren en gaten bijboren doe ik niet :chicken: Dus enige andere suggesties?

Alvast bedankt iedereen! :satisfie:

de page wiring met spin a split gaat niet, zoals jij dat wilt. dan heb je een pot nodig voor spin a split (2 dus!) 2x volume, 2x tone, en onder de tones of volumes de serie/parallel switch. beetje omslachtig, en gaat niet lukken. Verder denk ik dat je met de JB overkill hebt qua output voor wat jij wilt. ik zou gaan voor een set prails, maar die heeft geen gouden kapjes (gaat niet makkelijk met deze pickups). de jazz is heel erg 'hifi' qua sound. kan je liggen, kan je niet liggen. ik vind ze fantastisch voor wat ik wil, maar ik kan me voorstellen dat je het niks vindt. ze zijn heel gevoelig voor je spel en je gitaar.

Ik raad aan de rio grande BBQ in de brug en de rio grande TX in de hals. lekker warm, transparant, pittig, maar niet superveel output, en is ideaal gesplit of parallel, en is superveelzijdig.

MattellicA
30 november 2008, 15:15
maar kan ik niet gewoon 2 volume (push pull serie/phase) en 2 concentrische pots (tone en spin a split)? Zodat ik bij wijze van spreken 6 pots heb? Moet toch lukken volgens mij?

Kandidaat Pups:

P-Rails
Rio Grande TX (neck) & RG BBQ (brug)
...

LP_CL
30 november 2008, 15:38
waarom geen setje '57?

Orpheo
30 november 2008, 15:42
waarom geen setje '57?

muffig, doodse, lege sound zonder ballen. reden genoeg lijkt me.

@.t.s: concentrische pots; leuk hoor, daar niet van, maar dan krijg je alsnog niet wat je wilt. de page wiring doet coilsplit op een andere manier dan je 'gewend' bent, en spinasplit werkt daarmee niet.

verder concentrische pots hebben vaak een te korte schacht voor LP gitaren. de top is 'te' dik'. warmoth heeft pots die wel lang genoeg zijn, maar met de juiste knopjes ben je veel en veel te veel kwijt.

MattellicA
30 november 2008, 17:00
Ah okey... hmm... mss 2 extra pots op de cavity cover aan de achterkant? :seriousf:

Dan maar de gewone JP wiring... en wat is er precies anders aan een 'normale' coilsplit?

Orpheo
30 november 2008, 17:13
hij split 't op een andere manier dan 'normaal', dat is het vooral.

MattellicA
30 november 2008, 18:07
Maar dan kan ik toch nog steeds de phase-switch en de serie-switch van de JP wiring afleiden en dan ipv de push pull coilsplit de spin a split toepassen dmv 2 extra pots (Bij de autoradio van m'n pa z'n Saab, staan 3 EQ knopjes op die eruit springen als je erop duwt: zoiets steek ik van achter in men plastic cover van de controlcavity)

Maar waar vind je dat?? En dat ie niet split zoals de Page wiring speelt me geen rol... Als het maar klinkt :D

Orpheo
30 november 2008, 19:07
joh, je kan alles erin maken.wat mij betreft bouw je er een senseo in. je moet nadenken of het zinvol is wat je wilt. heb je al wel eens spin a split gehad? ik wel. het is zinloos. tis alleen gesplit lekker, die half wel half niet gesplitte sounds zijn 't gewoon net niet, logisch ook natuurlijk. hoe meer je van 1 spoel 'uitzet' hoe overheersender die ander wordt, en dus het hele effect naar de knoppen gaat.

MattellicA
30 november 2008, 19:11
Bah, koffie... liever een frisdrankautomaat oid... :seriousf:

Heb idd nog geen spin a split gehad... maar als jij zegt dat het zinloos is, geloof ik je...