PDA

View Full Version : Stratocaster '62 reissu vraag



stratestic
29 november 2008, 20:56
Ik vraag me af wat het verschil is tussen een Fender stratocaster '62 american vintage reissu en een custom shop.

Die '62 en '57 zijn eigenlijk al bijna custom shop modelen maar dan voor de helft van het geld. Ga maar na zelfde (ouderwetse) headstock/nut, nitro lak..
Blijft er weinig verschil meer over of vergis ik me?

Mr.Fingers
29 november 2008, 21:02
customshop is volledig handgemaakt, met handgekozen materialen (uitzicht & klank), de AVRI is een gewone fabrieksgitaar die van een lopende band gerold komt

stratestic
29 november 2008, 21:12
Ja, maar de materialen gaan elkaar nu niet erg veel meer ontlopen. Het blijft een super koopje.

Lexvandoef
29 november 2008, 21:20
De customshops zijn gewoon ook exclusiever en handgemaakt. Het hout is ook zorgvuldiger uitgezocht, en ook andere pickups dacht ik.

Eko
30 november 2008, 11:28
De American Vintage blijft volgens mij ook de beste , Bang for the Buck , bij Fender. De afmetingen en gebruikte materialen komen zoveel mogelijk overeen met de originele uitvoeringen. Het blijven echter nog steeds wel serieproduktieinstrumenten.
Van een Customshopmodel mag je verwachten dat het handgemaakt ( of teambuilt) is. Met alle extra`s die daar bij horen. Alle onderdelen horen uitgezocht te zijn op oog en oor.
Houd er rekening mee dat een AV `62 een versie is zoals die gemiddeld in 62 de deur uit ging. Een CS versie is er een die precies zo was als toen. Gemaakt op dezelfde machines met alle voor en nadelen.
Of de laatste versie ook echt de centen waard zijn? Voor iemand die het geld heeft is het leuk om te hebben. Je weet dat het een redelijk waardevol instrument zal blijven. Of het instrument beter klinkt? Je eigen oren zijn goed genoeg om dat te bepalen.
Ik heb een paar jaar gelden een keus gemaakt om er een goede tele bij te kopen. Ook eens bij een Customshopdealer gaan kijken. Bij Kees Dee hing een CS-versie van de AV `62 Custom tele. Het verschil was beperkt tot een ander fretdraad en een verouderingsproces ( relic) en een veel meer papier bij de case ( ja, en ook die was iets anders).
Qua geluid deden ze voor elkaar niet onder. Het verschil was echter 2200,-. De keus was in mijn geval niet moeilijk. Ik heb de`AV `62 Custom tele besteld en direct na binnenkomst ( wachttijd toen 6 maanden voor de gewenste zwarte kleur) voorzien van Dunlop 6105 fretdraad.
For the record , ik had het geld voor de CS-versie.

strate
30 november 2008, 12:01
ik heb pas geleden op een customshop cunetto strat gespeeld en het eerste wat me opviel was de hals. wat een fantastische hals! de hals klopte echt gewoon helemaal, lag perfect in de hand!
heb ook nog op een american vintage '62er uit begin 80er jaren gespeeld en daar viel me meteen de mindere hals op, een stuk dunner. maar dat ligt natuurlijk eraan dat het een '62er is, die hebben dunne halzen.
maar tja, de customshop voelde echt gewoon heerlijk, je voelde zegmaar echt de kwaliteit ervan, als je de pickup switch verzette dan voelde dat heel goed kwalitatief.
de sound van alletwee was zeer goed, van de cunetto was de sound nog beter dan de american vintage, dat vond de eigenaar ook.
zo heb ik het ervaart, maar misschien ervaart iemand anders weer het tegenovergestelde als ik. wat ik wel weet, is dat de customshop al zijn hout echt selecteerd op de beste stukken, en dat bij de american vintage al het hout zegmaar word gebruikt.
als je voor de '62er vintage gaat zou ik proberen er eentje uit begin jaren '80 te kopen. men zegt dat die beter zijn dan de huidige (weet zelf niet of ik het moet geloven) maar wat wel een feit is, dat die dingen meteen in waarde stijgen, het zijn nu al een beetje collectors-items aan het worden.
succes!

humbucker
30 november 2008, 14:20
Ik heb een dikke maand geleden een avri '62 strat gekocht en heb toen ook een paar cs strats van fender bespeeld. De CS-en waren heerlijke gitaren. Maar mijn avri '62 strat ook!! IMO zat er weinig tot geen verschil in klank en bespeelbaarheid. Ik ben dus voor de avri gegaan... Jammer genoeg heb ik nu wel een gitaar zonder CS-logo :dontgeti:













:seriousf: