PDA

View Full Version : Booster vs Equalizer



mel-aers
29 november 2008, 18:36
Ik ben er nog niet geheel aan uit. Ben afgelopen week naar de lokale gitaarwinkel geweest en heb de Fat Boost van Fulltone geprobeerd achter mijn OCD om deze harder te laten klinken bij solo's. Aangezien dit een hoop geld is heb ik ook de gedachten om de EQ van Boss om het volumeniveau te verhogen.

Ik ben nog aan het denken wat beter is een equalizer of een Fulltone fat boost. Wil gelijk degelijke pedalen aanschaffen voor mn pedalboard dat ik niet over een aantal jaar de pedalen weer moet vervangen.
Ik wil ook nog de Metal Core aanschaffen van Boss. Kan ik deze ook boosten met de Fat Boost van Fulltone?

Ik speel op een transistor versterker van Hughes & Kettner.

Mitch
29 november 2008, 19:09
Tja, het vervangen van pedalen hoeft niets met degelijkheid te maken te heben maar je smaak verandert gewoon. Heb asjeblieft niet de illusie dat als je er nú lang genoeg over nadenkt, je de komende jaren niets gaat veranderen aan je setup.
Dat gezegd hebbende, het is geen kwestie van het één is beter of het ander. Afhankelijk van smaak of setup kán een EQ goed werken als boost, maar het hoeft niet. Je kan ook en drive gebruiken met gain laag en volume hoog, verandert je klank ook iets. Een EQ is natuurlijk zo neutraal of totaal anders in te stellen als je wil. Als je extra sustain wil kun je 'm natuurlijk vóór je drive zetten, als het je puur om volume gaat kan hij nog wel vóór de drive staan, maar dan alleen als de gain op je drive niet te hoog staat.
Een Fulltone Fat Boost is een mooie ding, maar er zijn er zoveel in die prijsklasse. Een relatief goedkoop pedaal dat beide combineert (boost en EQ) is de Righteous Tones Jack. Als je er op zoekt vind je er een topic over hier.