PDA

View Full Version : trussrod akoestisch?



flappie
29 november 2008, 12:45
dag allemaal,
met mijn akoestisch projectje ben ik aan gekomen bij de hals.
mijn vraagje is
kan ik de trussrod door laten lopen in de "spaanse voet", en trek ik het klankbord dan niet krom?
alvast bedankt!!
vr gr flappie.

ernieman
29 november 2008, 17:41
Hoi,

Wat voor acoustisch project? Een nylonsnarige hoeft geen trussrod, steelstring wel.
Bij de meeste gitaren is de trusrod vanbinnenuit verstelbaar en loopt ie dus door de hiel en door het halsblok, onder de toets. Je bovenblad zal hier weinig last van hebben.

Enra
29 november 2008, 18:01
Ik werk altijd met een spaanse hiel; juist voor steelstrings! En afhankelijk van het type kop - 'slotted' of niet - laat ik de trussrod verstelbaar zijn via het klankgat.

Met het bovenblad gebeurt niets!!

gengar
30 november 2008, 08:04
eens met Enra.

flappie
30 november 2008, 11:58
is helemaal duidelijk!
bedankt!!

Mattia
4 december 2008, 07:47
Wat Erna zegt. Nouja, behalve over de handigheid van spaanse hiel bij een steelstring, daar zijn we het niet zo over eens ;)

gengar
5 december 2008, 06:57
ik weet dat anton van daalen, bouwer in den Bosch ook altijd deze methode gebruikt. Hij vermelt dat het een betere klank geeft...Dan zou iedereen het toch doen of niet? Is in ieder geval een interessante bewering.

Enra
5 december 2008, 07:52
ik weet dat anton van daalen, bouwer in den Bosch ook altijd deze methode gebruikt. Hij vermelt dat het een betere klank geeft...Dan zou iedereen het toch doen of niet? Is in ieder geval een interessante bewering.

Ja, vind ik ook!! De andere kant is dat er ook argumenten tegen zijn. Alle hielconstructies zijn uiteindelijk compromissen die in sommige opzichten voordelen geven, in andere niet.

Een ander argument voor het gebruik van een bepaalde hielconstructie kan zijn dat het beter past binnen je technische mogelijkheden en je vaardigheden.

Mattia
5 december 2008, 10:18
...en ik kan je zo een paar dozijn bouwers in de VS aanwijzen (die bijna allen meer gitaren bouwen dan de meeste nederlandse bouwers, velen met lange wachtlijsten van kieuskeurige klanten) die juist beweren dat het geen donder uitmaakt en je prachtige sound kan bewerkstelligen met een goede bolt on :-)

Enra
5 december 2008, 16:42
...en ik kan je zo een paar dozijn bouwers in de VS aanwijzen (die bijna allen meer gitaren bouwen dan de meeste nederlandse bouwers, velen met lange wachtlijsten van kieuskeurige klanten) die juist beweren dat het geen donder uitmaakt en je prachtige sound kan bewerkstelligen met een goede bolt on :-)

Geen enkele methode is heilig!!!

Mattia
5 december 2008, 17:32
Geen enkele methode is heilig!!!

Dabbedoelik!

Mattia

northernlake
5 december 2008, 17:49
*kuch* dovetail *kuch* :)

Mijn eersteling krijgt overigens ook een Spaanse slof, maar dit meer omdat het de voorkeur van mijn begeleider heeft.

Enra
5 december 2008, 17:54
*kuch* dovetail *kuch* :)

Moet je daar van hoesten??

Mattia
10 december 2008, 13:41
Moet je daar van hoesten??

Allergisch voor vogels, misschien?

Enra
10 december 2008, 17:14
Allergisch voor vogels, misschien?

Of teveel 'Dove' producten gebruikt?

flappie
10 december 2008, 18:38
nu dit draadje toch nog levend is
heb ik gelijk de volgende vraag alweer klaarstaan!
tis misschien een beetje luie vraag, maar daar komtie dan!
hoe moet ik de trussrod plaatsen (ik weet al dat ie onder de toets moet :dance: )?
het gaat om een dual action rod, deze dus

http://www.guitarsupplies.nl/b_573.jpg

moet ik het "vaste" deel dus de strip tegen de toets aanleggen of moet
het ronde verstelbare deel tegen de toets?

ben benieuwd
alvast weer bedankt voor het meedenken
vr gr flap

Hedge
10 december 2008, 20:58
Het rechte/vaste gedeelte hoort tegen de toets.

barno
10 december 2008, 21:30
Het rechte/vaste gedeelte hoort tegen de toets.


dat dacht ik ook maar enkele ervaren bouwers hier hebben mij toen gezegd dat het het ronde deel tegen de toets moest. Ik herinner het me omdat ik het onlogisch vond, maar soit.

Op zich maakt het trouwens niet uit, als je maar onthoud naar welke kant je moet draaien om strakker/losser te zetten.

Mattia
10 december 2008, 22:57
In principe met de vlakke kant naar boven/adjuster onderaan. Test het anders 'gewoon' even - als je 'm rechtsom aanspant/vastdraait moet de rod de hals naar achteren trekken.

Hedge
11 december 2008, 08:44
Beste Barno, ik ben erg benieuwd naar de argumenten die toen aangedragen zijn (heb gezocht, maar kan het niet terug vinden).

Bij montage van de stelbout in de kast lijkt het me heel lastig om de TR goed te installeren als de ronde kant tegen de toets ligt. Deze zal dan namelijk zelfs iets de toets ingewerkt moeten worden (stel bout is dikker dan de TR). Er moet dan ook een deel van het bovenblad weggehaald worden om een en ander bereikbaar te maken voor de inbussleutel. Ik denk niet dat dit de constructie ten goede zal komen.

barno
11 december 2008, 09:52
@hedge

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=100683&page=6 pagina 6 en 7 oa een gast die bij de Gier werkt maar argumenten waren er niet echt. Ik denk dat men dacht dat de stelschroef zoals bij fenders vlak onder de toets moet (maar fenders gebruiken geen dual action dacht ik toch)

je uitleg makes sense all the way, dus laten we nu eens en vooral stellen:
platte kant tegen de toets :)

Mr.Fingers
11 december 2008, 10:57
dual action alleen op de fender deluxes, al de rest is een gewone "trek-schroef" die alleen maar een hals kan bol trekken.

gengar
11 december 2008, 17:26
begrijp ik nu dan dat ze bij de gier de trustrod zo installeren dat je door clockwise te draaien juist meer upbow/ relief introduceert??

Hedge
11 december 2008, 19:17
Ja, volgens mij klopt dat. Je draait met de klok mee, is strakker, dus de vlakke strip wordt langer tov de ronde. Bolling komt volgen "De Gier" opstelling omhoog.

gengar
12 december 2008, 10:37
apart. Wat is de reden dat ze dat zo doen dan?

flappie
12 december 2008, 12:49
bedankt voor de reacties.
ik ga igg de stalen strip tegen de toets leggen. omdat die over het hele oppervlak de toets raakt en niet op twee punten.

vr gr flap

Koot
11 januari 2009, 20:12
Enra heeft gelijk, geen enkele methode is heilig. Maar ik weet dat die gitaren van Enra prima klinken!