PDA

View Full Version : bas lager stemmen, advies?



stebru
29 november 2008, 10:38
Hoi, ik heb even een vraag m.b.t. het lager stemmen van een basgitaar. Staat nu dus in de E, en ik wil 'm in de C# stemmen. Als ik dat nu doe, dan gaan de snaren klepperen doordat ze te slap staan.
Dikkere snaren lijkt me dus de enige oplossing. Welke dikte adviseren jullie? Het moet nog wel speelbaar blijven. Ps. ik speel metal, misschien dat dat handig is om te weten.

Alvast bedankt.

Kaboemba
29 november 2008, 19:34
Ik denk niet dat je dat met dikkere snaren gaat oplossen.
Koop een vijfsnarige.

Damn laat ik nu net een pracht van een vijfsnaar te koop hebben.

Maar serieus denk niet dat je dat gaat lukken met een viersnaar.

Mr.Fingers
29 november 2008, 19:37
Dikkere snaren gaan wel, ik ken mensen die een 4-snarige bass hebben die in BEAD staat gestemd. Ik zou voor een E-snaar met dikte 0.120 gaan

sinneD
29 november 2008, 20:47
Voor een 4 snaar in BEAD koop je gewoon een setje snaren voor 5 snaar met lage B en dan doe je niks met de G ;)

vincent136
29 november 2008, 21:09
Dat is wel een oplossing, maar pas dan wel je topkam aan of vervang deze voor eentje die dikkere snaren aankan. Ook moet je je bas dan anders intoneren omdat de spanning heel anders is. Als je je bas definitief naar C# wilt, dan is het beste om hem te laten aanpassen door een gitaarbouwer/kenner, tenzij je zelf erg handig bent met die dingen.

Wabbie
30 november 2008, 12:39
Mijn persoonlijke ervaring is dat het omlaagstemmen van een 4 snaar wel gaat, maar dat je veel aan definitie verliest. Toen ik weer in een metalband ging bassen stonden de gitaristen ook in C# gestemd. Ik heb toen een paar repetities gedaan met mijn oude jackson kelly in C#, maar dat vond ik toch niet heel erg prettig spelen. Ik heb toen maar een 5-snarige jazzbass gekocht, en dat klonk meteen veel beter, zoveel beter zelfs dat zelfs onze drummer opeens het verschil hoorde.
Ik wil je toch adviseren om eens te kijken naar een 5-snaar. Mocht dat geen optie zijn, zou ik inderdaad opzoek gaan naar een setje "staalkabels" voor op je 4 snaar. Ik heb redelijk goede ervaringen met een setje GHS bassboomers 50-115 in BEAD, dat ligt nu namelijk op mijn jackson.

RoelTM
30 november 2008, 13:15
k heb toen maar een 5-snarige jazzbass gekocht, en dat klonk meteen veel beter, zoveel beter zelfs dat zelfs onze drummer opeens het verschil hoorde.

:seriousf: ZELFS de drummer hoorde het verschil... :seriousf:

vincent136
30 november 2008, 18:56
ja, en dat zegt wat. Die nonsems hebben er echt geen ballen verstand van. Een kameraad van me die ook drumt, ik vertel hem dat ik een nieuwe bas heb gekocht: 'Ik heb een nieuwe basgitaar gekocht!" "oh, wat voor een dan?" "een Fender Precision" "ah, cool. is dat een beetje de DW onder de bassen dan?"

zulke dingen :cheerup:

Demonturtle
1 december 2008, 00:14
ik speel ook in C# op men epiphone thunderbird met een setje .45-1.10 works like a charm, maar met men vijfsnaar gaat het wel iets beter eigenlijk :satisfie:

stebru
1 december 2008, 18:25
Ok, bedankt voor de reacties. Ik ga denk ik dan toch voor de 4snaar met een dikkere set (5snaar set minus de dunste bijvoorbeeld). ik moet m'n gitaar binnenkort toch weer even laten afstellen, dus dan kan ik de nieuwe bas ook meteen onder handen laten nemen.

grt