PDA

View Full Version : Gebruikerservaringen gewenst. Help mij bij mijn versterkerkeuzes!



Bernd Veenema
28 november 2008, 15:38
Uit praktisch oogpunt ben ik aan het overwegen om mijn versterkers te vervangen door een tweetal andere versterkers. Het probleem is eigenlijk dat vooral mijn VHT veel te luid is voor mij. Ik heb hem 1x op mijn studentenflat gebruikt en meteen stond de buurvrouw op de stoep met het dringende verzoek het volume te verlagen. Voor mijn huidige band is de VHT eigenlijk ook al te luid. Ik gebruik hem momenteel dus alleen op zaterdagavond (bij mijn ouders thuis) en bij de 3 tot 4 grote optredens die ik jaarlijks doe en ook daar moet ik al om mijn volume denken. Ook de Sovtek Tube Midget is eigenlijk te luid voor mijn flatje.

Nu heb ik het plan opgevat om deze versterkers te deur uit te doen en 2 andere versterkers te kopen.
Ik ben gek op Vox-sounds en ook op Marshall-sounds dus het lijkt mij leuk om een top te kopen voor een Marshall-sound en een top voor een mooie Vox-sound. In dit topic wil ik dan ook graag worden geïnformeerd over voor mij interssante amps. Deze topjes moeten voldoen aan de volgende voorwaarden:

- Beide amps moeten ook op lagere volumes lekker klinken. Ik besef dat een buizenamp wat volume nodig heeft, maar dit is wel een belangrijke voorwaarde;
- De versterkers moeten ook in een bandsituatie (eventueel met stevige drummer) genoeg cleane headroom hebben;
- Ik moet kunnen switchen tussen clean en scheur, zonder aan de knoppen van de amps te hoeven draaien. Ik hoef niet per se een channelswitcher. Een versterker die goed op de volumepot van de gitaar of op booster/OD-pedalen reageert kan voor mij ook voldoen.
- De amps moeten redelijk veelzijdig zijn. Ik zou er graag jazz, blues en funky dingen mee willen spelen, maar ik wil ook graag lekker scheuren op zijn tijd. Metal hoeven ze niet aan te kunnen. Denk bij hoeveelheid gain aan early Van Halen (evt. met booster). 1 amp voor cleanere dingen en 1 amp voor de VH-scheur is op zich ook prima.
- Vermogen tussen de 15 en 50 watt zou perfect zijn. Is trouwens geen vereiste.
- Mijn budget ligt op ongeveer 2700 euro voor 2 topjes.
- De amps hoeven niet perse marshall of vox-achtig te zijn. Ook andere voorstellen zijn dus welkom.
- Hoe lichter hoe beter is ook een beetje mijn motto. Misschien is het luiheid, maar ik houd van hanteerbare versterkers.

De afgelopen weken ben ik al druk aan het oriënteren geslagen en heb ik veel oude topics gelezen.
Ik heb tot nu toe de volgende versterkers op mijn lijstje staan. Dit lijken mij versterkers die aan mijn wensen kunnen voldoen (sommige hebben wellicht een MV-mod nodig):

Vox-achtig:
1) Vox AC30HH (Handwired)
2) Vox AC30CC Head
3) Valvetech Hayseed 30 Head

Marshall-achtig/Overige:

1) Vernet Plexi 50/Marshall 1987x (Eigenlijk niet meer in de running, hoor al een aantal keren dat het voor mij geen ideale amps zijn.)
2) Marshall 2061x/CMW Plexi Jr.
3) Valvetech VAC Head
4) THD Univalve/Bivalve
5) CMW Studiocage

Dit lijkt mij wel een mooi lijstje. Het is alleen praktisch onmogelijk om deze amps te kunnen A/B-en.
Daarom graag gebruikerservaringen van jullie. Op deze manier kan ik wellicht enkele amps meteen schrappen van mijn lijstje of juist andere amps toevoegen.
Alvast bedankt voor jullie input!

P.S. Ik heb trouwens al veel ‘mainstream’ versterkers geprobeerd. Bijvoorbeeld bijna alle ENGL’s, een aantal moderne Mesa’s, bijna alle Koch versterkers en ook de moderne Fenders en Marshalls. Deze amps doen het voor mij om verschillende redenen niet. Bij de meeste versterkers mis ik een stukje karakter en ‘openheid’.

EDIT: Hoofdtekst flink aangepast!

iWishmaster
28 november 2008, 15:59
Een VOX ac30 is nou niet echt iets voor lage volumes, dat ding moet snoeihard als je er ook wat crunch uit wilt. Misschien is de Vox AC15 dan 'iets' rustiger.

Marshall en clean met veel headroom passen niet echt door één deur, en Marshall met crunch oplaag volume ook niet echt. Tenzij je naar de DSL / TSL of JVM series gaat kijken. DSL / TSL moet wel echt je ding zijn (niet de oude marshall sound in ieder geval) en de JVM is 100W 4-kanaals, dat moet je ook maar net willen. De Marshall die jij opnoemt lijken me niet in aanmerking komen eigenlijk (CMW uitgezonderd natuurlijk).

Kijk eens naar een Koch Twintone of Studiotone, die zijn vrijwel overal te vinden en ze zijn lekker compact. Clean is goed, crunched lekker en vooral de Studiotone doet het op laag volume goed. Clean naast een meppende drummer wordt krap voor de gewone Studiotone, de Studiotone XL kan dat dan weer wel. Meningen zijn erover verdeeld: het zijn goede amps, maar wat saai en karakterloos volgens vele hier (mijzelf inclusief).

Mitch
28 november 2008, 16:08
Iets zegt me dat je de openingspost niet echt hebt gelezen :D
De Vox is één van de twee heads die hij zoekt; de zoektocht in dit topic is voor nummer twee. En Koch had -ie al geprobeerd en vond -ie niks.

Als ik dan even het genoemde lijstje afga:
1) De 1987-scene: afrader, moet nog steeds te hard om lekker te functioneren
2) De 2061-scene: zie bovenstaand. Heerlijke amps, kunnen best zachter, maar halen dan bij lange na niet hun werkgebied.
3) Valvetech VAC Head-geen ervaring mee
4) THD Univalve/Bivalve-geen ervaring mee
5) CMW Studiocage-wel ervaring mee! Clean headroom hangt een beetje af van je gitaar/output. Ik had er nooit problemen mee, maar bij pittige LP's ga je toch wat vlotter crunchen. Maar goed, dan hebben we het over niveaus dat als je 'm zó hard zet je toch al niet in een jazzkwartetje bezig was...
Van de amps waar ik ervaring mee heb is dit voor mij de beste keus. Kan makkelijk zachter, is heel draagbaar, kan prima clean, is levendig en heeft karakter. Je kan er best mee boven een hard beukende drummer uit maar dat heeft ook weer alles met de akoestiek van de ruimte te maken.

Bernd Veenema
28 november 2008, 16:29
Dank voor de reacties.
Ik heb de Koch studiotone wel overwogen moet ik zeggen. Ik vind het clean wel lekker en de scheur ook wel acceptabel. Ik heb alleen het gevoel dat er voor mij leukere versterkers zijn!

@ Mitch: Heb je ook ervaringen met MV's in de 1987/2061 versterkers?

Mitch
28 november 2008, 16:41
MV op de CMW 20 inderdaad. Het werkt prima hoor, daar niet van, maar als je de charme van de 2061 vindt dat -ie zo lekker beukt dan ben je met de mastervolume wel een hoop 'push' kwijt. Logisch natuurlijk. Eerlijk gezegd moest ik, met repetities, de 20 echt knijpen tot master op 4 a 5 als ik een randje op de sound wilde. Master voluit kan ook, maar dan kun je de volume maar op iets van 1 zetten of zo :D
De StudioCage is wat mij betreft wat 'makkelijker'. De beukende cleans heb je natuurlijk straks ook als je een AC30 koopt; hoewel het twee verschillende sounds zijn zou ik het een beetje dubbelop vinden om én een 20W én een AC te nemen, but that's just me.

iWishmaster
28 november 2008, 16:49
Iets zegt me dat je de openingspost niet echt hebt gelezen :D
De Vox is één van de twee heads die hij zoekt; de zoektocht in dit topic is voor nummer twee. En Koch had -ie al geprobeerd en vond -ie niks.

Ah, ik had de 'PS' gemist inderdaad ... En het was mij niet duidelijk of hij nou ook advies over de Vox wilde of niet, maargoed.

In dat geval: kijk eens naar Rivera. Zijn moeilijk vinden (Max Guitars in Den Haag geeft er een paar). Mijn Rake Reverb heeft een marshall crunch en heerlijke bijna-fender clean. Op laag volume klinkt ie op zich goed, maar niet geweldig: wellicht is een andere uit de Rivera-reeks daar beter in.

Lexvandoef
28 november 2008, 17:03
Ah, ik had de 'PS' gemist inderdaad ... En het was mij niet duidelijk of hij nou ook advies over de Vox wilde of niet, maargoed.

In dat geval: kijk eens naar Rivera. Zijn moeilijk vinden (Max Guitars in Den Haag geeft er een paar). Mijn Rake Reverb heeft een marshall crunch en heerlijke bijna-fender clean. Op laag volume klinkt ie op zich goed, maar niet geweldig: wellicht is een andere uit de Rivera-reeks daar beter in.

Tsja, dat is een beetje 'hoge-wattage-buizenversterkers' eigen, heb ik ook gemerkt.

@Bernd Veenema: uit je (voorlopige) lijstje lijkt de Studiocage mij de mooiste aanvulling op een AC30, breekt eerder op dan de AC30 en op hanteerbare volumes. Klinkt ook heel erg goed op lage volumes en reageert perfect op allerlei pedaaltjes en op de volumeknoppen natuurlijk. Bovendien is het een handige versterker (in de zin van compactheid en gewicht) voor op je kamer, veel handiger dan die AC30, die je ergens anders kan laten staan dan ;).

Die 2061x/Plexi Jnr. is ook heel erg goed, maar het lijkt mij (met 2 heads) juist wel cool om 1 cleane amp te gebruiken en 1 crunchy/overdrive amp (live).

zjanke
28 november 2008, 17:33
MV op de CMW 20 inderdaad. Het werkt prima hoor, daar niet van, maar als je de charme van de 2061 vindt dat -ie zo lekker beukt dan ben je met de mastervolume wel een hoop 'push' kwijt. Logisch natuurlijk. Eerlijk gezegd moest ik, met repetities, de 20 echt knijpen tot master op 4 a 5 als ik een randje op de sound wilde. Master voluit kan ook, maar dan kun je de volume maar op iets van 1 zetten of zo


Op 2 dus. Met een tele met SD quarterpounders blijft 'ie tot net voor 2 clean met die settings (en volgens mij verschilt mijn amp niet zoveel met degene die jij getest hebt:D), met humbuckers zit ik dan ook op een randje. Het gaat dan ook al erg hard, 20 watt is echt voldoende! Een plexi jr+ reageert wel erg goed op je volumepot, dus je kunt hem wel erg mooi clean houden en met een OCD ervoor ben je dus klaar!
Ik heb een 2061 alleen origineel bespeeld, dus daar ken ik alleen het overweldigende volle geluid van. Randje zal daar niet zo snel een probleem zijn, want ook die kan knetterhard :eek:

Nobler
28 november 2008, 17:43
Het was al duidelijk dat topicstarter twee tops zocht en hij info over de tweede wilde hebben, niet over de eerste, waarvoor hij een Vox wilde hebben. Wel terecht merkt IWishmaster op dat een AC30 ook niet echt voor laag volume bekend is. Hij dacht dat een AC15 misschien iets was. Ik heb beide, en ik kan je zeggen, een AC15 gaat vrijwel net zo hard als een AC30, en klinkt voor rock in mijn beleving ook pas goed als hij hard staat, en met de masterknop vind ik er toch niet echt op laag volume een mooi overstuurd geluid uit te krijgen. Wel clean, maar als je meer wilt lukt het niet op laag volume.

Bernd Veenema
28 november 2008, 19:17
@ Iedereen: bedankt voor het meedenken!
Niemand ervaringen met de Valvetech (Waar blijft Mr. Bluesbreaker :)), Vernet of de THD versterkers?

Ik heb bij de laatste meeting de Studiocages jammer genoeg niet echt gehoord. De Plexi Jr. wel en die vond ik wel te gek. Hoe moet ik mij de sound van de Studiocage voorstellen? Brits gevoiced of toch meer Amerikaans?

Mitch
28 november 2008, 19:36
We hebben toen wel op de Marshall meeting de Vernet 1987 gehoord en die klonk toen niet helemaal oké, beetje rommelig, maar daar kan guitarguru je vast meer over vertellen (is de eigenaar en er was toen ook iets met die amp aan de hand hoor). Afijn, de StudioCage is een heel apart beestje. Dik in zijn clean, maar niet zo enorm vol in het lage register als een Vox of Fender kan zijn maar ook zeker niet helder of rauw als een Marshall kan zijn. Het middengebied is mooi stevig zonder neuzig te worden. Zijn klank is eignelijk hele neutraal zonder karakterloos te zijn. Laat ik het zo zeggen: toen Niels bij ons in de ruimte was hadden we voor de aardigheid de Vox, de Studiotone en de StudioCage achter elkaar op dezelfde cab gehad en de StudioCage zat mooi in het midden tussen de vlakke Studiotone en de losse, volle AC30HH.

Bernd Veenema
28 november 2008, 21:56
Ik heb Guitarguru al even een PM gestuurd. Hij heeft namelijk de Vernet plexi en de THD gehad en speelt nu over een Plexi Jr.

Dosmanos
29 november 2008, 01:12
Aangezien je in Grunn' woont - en ik vlakbij - kun je wel eens mijn 2061X proberen. We repeteren in het nieuwe MON complex op woensdagavond.
Iets wat niet in je opsomming staat, maar wat misschien best zou passen als je een paar effectenbakjes gebruikt, is een tweed deluxe kloon. Ik heb er een laten maken door Tubeking en heb er een Heritage G12H30 speaker in zitten die volgens mij behoorlijk effectief is. Voldoende volume en lekkere crunch. Spel ik gewoon mee in niet al te grote zaaltjes. Als je drummer geen houthakker is, moet het lukken. Blijf je stevig binnen je budget en heb je een handgebouwde point to point amp.

vulvasonic
29 november 2008, 03:58
Test ook eens een volledig over z'n nek gaande Orange top. Het typische Orange geluid lijkt in veel opzichten op het typische Marshall geluid, maar bezit een ongrijpbare, bel-achtige bijklank in het hoog, heel subtiel, die op mij een magische en verslavende werking had (ik heb er een periode lang op gespeeld). Dat ongrijpbare, bel-achtige geluidje (ik weet het niet beter te omschrijven) heeft de prettige eigenschap om onder alle omstandigheden door de mix te kunnen snijden. Verder klinken ze net iets levendiger dan de meeste Marshalls en (ik zou het bijna vergeten) het oogt per definitie ultracool, i.c.m. de Vox!

Maar als je een geweldige Marshall klank zoekt, probeer dan absoluut ook even de Vintage Modern serie. Het is een one-trick pony, maar dan wel een waar je ongelofelijk veel vette sounds uit kan toveren en die waanzinnig sterk en direct op je dynamiek reageert. Absolute aanrader.

Bernd Veenema
29 november 2008, 10:55
Aangezien je in Grunn' woont - en ik vlakbij - kun je wel eens mijn 2061X proberen. We repeteren in het nieuwe MON complex op woensdagavond.
Iets wat niet in je opsomming staat, maar wat misschien best zou passen als je een paar effectenbakjes gebruikt, is een tweed deluxe kloon. Ik heb er een laten maken door Tubeking en heb er een Heritage G12H30 speaker in zitten die volgens mij behoorlijk effectief is. Voldoende volume en lekkere crunch. Spel ik gewoon mee in niet al te grote zaaltjes. Als je drummer geen houthakker is, moet het lukken. Blijf je stevig binnen je budget en heb je een handgebouwde point to point amp.

Dat is een fijn aanbod! Je hebt PM!

@ Vulva: ik zal proberen om binnenkort toch maar weer eens een Orange te testen. Ze zien er wel vet uit. Zijn er nog bepaalde types die ik niet mag missen?

arjanb01
29 november 2008, 11:10
Test ook eens een volledig over z'n nek gaande Orange top. Het typische Orange geluid lijkt in veel opzichten op het typische Marshall geluid, maar bezit een ongrijpbare, bel-achtige bijklank in het hoog, heel subtiel, die op mij een magische en verslavende werking had (ik heb er een periode lang op gespeeld). Dat ongrijpbare, bel-achtige geluidje (ik weet het niet beter te omschrijven) heeft de prettige eigenschap om onder alle omstandigheden door de mix te kunnen snijden. Verder klinken ze net iets levendiger dan de meeste Marshalls en (ik zou het bijna vergeten) het oogt per definitie ultracool, i.c.m. de Vox!

Maar als je een geweldige Marshall klank zoekt, probeer dan absoluut ook even de Vintage Modern serie. Het is een one-trick pony, maar dan wel een waar je ongelofelijk veel vette sounds uit kan toveren en die waanzinnig sterk en direct op je dynamiek reageert. Absolute aanrader.


De Vintage Modern van Marshall is op zich een goeie suggestie, maar de topic starter wilde een kleinere amp met minder vermogen vanwege lawaai thuis en in de band. De VM is volgens mij in 50 watt en 100 watt beschikbaar, dus ik denk dat dat te luid wordt. Wel een mooie klank trouwens, als je van eenkanalers houdt !

Andere suggestie: Cornford Harlequin (6 watt maar zat voor thuis en in de band).

Jan Buurman
29 november 2008, 13:18
@ Iedereen: bedankt voor het meedenken!
Niemand ervaringen met de Valvetech (Waar blijft Mr. Bluesbreaker :)), Vernet of de THD versterkers?

Ik heb bij de laatste meeting de Studiocages jammer genoeg niet echt gehoord. De Plexi Jr. wel en die vond ik wel te gek. Hoe moet ik mij de sound van de Studiocage voorstellen? Brits gevoiced of toch meer Amerikaans?

Ik heb tweemaal op een THD Univalve mogen spelen en ik vond het helemaal te gek!!! Zelfs overwogen om hem te kopen. (Ik twijfel nog steeds wel een beetje) Het probleem vond ik een beetje dat ik niet kon scheuren op laag volume. Misschien lag dat ook wel een beetje aan mij want ik was/ben niet gewend aan klasse A versterkers. Dat is toch een andere benadering bij het "knoppen draaien".
Maar laag volume scheueren zou dus een psobleem kunnen zijn bij de THD Univalve...

Mr.Bluesbreaker
29 november 2008, 13:51
Mr. Bluesbreaker is even op minitour, niet met de Valvetech echter. Tussen de bedrijven door even verhaal tikken, komtie.

Ik heb sinds 2006 de VAC combo. Voor specs, zoek de site eens op of mijn eerdere posts erover. Wat ik je kan zeggen over de klank; als je kijkt naar de gemiddelde amp die je voor dat bedrag nieuw koopt, komt geen enkele versterker in de buurt van de toon die dit kleine monster weergeeft. Ook al zitten er bedriegelijk weinig knoppen op, je haalt alle sounds van superfunky tot Van Halen en nog wel iets meer eruit zonder booster. Ja, dat kan met een Marshall 6101/TSL ook, en een Bedrock 651, (gehad, weer weg, geen punt) maar dan lever je echt in op sommige vlakken. Alhoewel, die Bedrock amps blijven toch wel tof. Ahum...

Het heeft 22 watt op papier (2* 6v6, soort hotrod Fender Deluxe Reverb' maar klinkt veel luider. Wel is het geluid op huiskamerniveau al heel acceptabel, iets wat ik met Marshalls (ongemod) gewoon never nooit voor elkaar krijg.

Het grote voordeel aan de Valvetech combo (weet je heel zeker dat je een head wilt? Blijft weer 1 keer lopen, maargoed je hebt al mooie cabs) is dat hij niet zo 'boxy' klinkt als de meeste 1*12 combo's. Hij is een stuk groter en heeft echt een druk wat je pas van een 2*12 verwacht. Ik heb er nog niet eens een beamblocker ingetzet.

Maargoed, functioneel; je kunt zelfs onversterkt bij een kleine gig goed genoeg meekomen met een band, je moet natuurlijk dan niet met hele hotte humbuckers spelen. Ondanks de 'Amerikaanse' opbouw kan het drive kanaal verrassend 'Brits' klinken. Eigenlijk vind ik die termen een beetje verwaarloosbaar; zodra er een EL34 inzit is het vaak meteen 'brits', terwijl de opbouw/cirquit en luidsprekerkeuze imo veel meer uitmaakt, maar dat terzijde.

Dit moet je gewoon eens in het echt op volume horen. Mijn exemplaar staat op het moment bij van der Haar voor een revisie, als ie terug is ben je van harte welkom om in de stad eens te testen. Bottom line bij Valvetech blijft voor mij; als het een 3 kanaals had was met iets meer headroom, schakelbare loop, gainboost dan had ik geen Hook gekocht.

Bernd Veenema
29 november 2008, 14:03
Thanks voor de uitnodiging. Het lijkt mij super om de Valvetech eens uit te proberen. Ik dacht dat je hem al verkocht had namelijk.
Ik wil eigenlijk voor de top gaan omdat ik in de oefenruimte al een cabinet heb staan. Dat scheelt toch weer wat sjouwwerk.
Wanneer verwacht je de Valvetech terug?

@ Jan: Bedankt voor de info.

zjanke
29 november 2008, 14:07
Een fatsoenlijke combo kun je toch ook op een cab zetten? 1x12 voor thuis, 2x12 of 4x12 erbij voor een optreden. Of je zoekt er een losse headshell bij, kun je zelf wisselen.










En als we allemaal weer onze eigen handel gaan aanprijzen weet ik ook nog wel een leuke 1-kanaals die zacht en hard leuke dingen kan :cheerup:

Mr.Bluesbreaker
29 november 2008, 14:12
Ik prijs niet mijn eigen handel aan. Mijn versterker verkoop ik alleen aan musici die ik zelf goed genoeg acht. (/exit Mr. A. Dumble mode)

Ik had hem in principe verkocht, alleen duurde het erg lang voordat ik het ding richting randstad kreeg waardoor vorige koper zelf een andere zocht. Ik moet nog horen hoe en wat er mee gebeurt, denk dat ik komende week wel uitsluitsel krijg. Daarna kan ie in zijn flightcase terug worden gestuurd.

Je mag hem dan komen testen, moeten we even een mooie plek uitzoeken omdat ik hier ook in een flat zit; maak je geen vrienden mee. Vooralsnog; hij staat niet echt te koop. Ik wil hem niet weg doen, maar moet wel die Hook eruit financieren. Moeilijk.....parttime job erbij ofzo.

Bernd Veenema
29 november 2008, 15:29
Ik hoor graag van je als je meer weet over de versterker. Het cleane kanaal van de VAC is redelijk Fender-ish toch? Daar lijkt het tenminste op als ik de soundsamples zo hoor. Die klinken wel erg vet moet ik zeggen!
Kun je de amp ook als channelswitcher gebruiken met een ab-switch of heb je dan last van grote volumeverschillen?

Tristan
29 november 2008, 16:01
Hmm, tsja, best wel een lastige vraag eigenlijk...

In een ideale situatie zou ik ook zo'n setup zoals je zelf voor ogen hebt willen hebben...
Wat betreft de Jazzy en cleane sounds, die zou ik in dat opzicht juist in de Vox achtige amp zoeken en naast de Vox dan juist een Marshall of inderdaad Orange/Matamp achtige amp nemen voor de scheursounds...

De meeste amps die al op je lijstje staan heb ik wel ervaring mee...
1987x/Vernet Plexi:
te stug en weinig drive, weinig echte Marshall crunch als het mij vraagt...

Valvetech VAC:
wel aardig, maar een beetje weinig ballen en vrij gecompresste lead sound, eerder Amerikaans dan Brits zal ik maar zeggen, clean is wel okee...
Ik vind de Hayseed een stuk beter, maar dat is ook niet zo gek want die is gebaseerd op een Vox AC30, of 'ie beter is dan de CC serie durf ik zo niet te zeggen, het is in ieder geval wel een lekkere amp en zeker het checken waard denk ik...

CMW StudioCage:
Lekkere amp, wel wat moderner dan een Marshall naar mijn idee, maar heeft een lekkere smeuige crunch met goede compressie en toch ballen en gaat ook sneller in de crunch dan bijvoorbeeld de Plexi Jr...

CMW Plexi Jr/Marshall 2061x:
Lekkere amp, maar moet erg hard om crunch uit te halen, te hard, maar als 'ie dan gaat is ook wel helemaal te gek en clean is 'ie ook zeker niet verkeerd, een mooi canvas om met pedalen je sound op te schilderen, zeer dynamisch en de amp geeft alles wat je speelt weer met een prettige feel...
De Marshall is echter wel zeer onbetrouwbaar, bij mij is de voedingstrafo al naar de klote en waarschijnlijk de output trafo inmiddels ook (worden beide vervangen door Mercury Magnetics)...

CMW Plexi +:
Volgens Chris de meest geschikte CMW om een Marshall achtige crunch op redelijk volume te krijgen, heeft wat meer gain dan de 2061x wat waarschijnlijk ook wel prettig is in sommige situaties (solo's, heavier Rock), ik heb 'm nog niet gehoord maar ik ben zeer benieuwd...

THD Univalve/Bivalve:
Vrij gecompresst klinkende amp, beetje gruizig ook, grappige gimmick met de buizenswap maar 1 type eindbuizen klinkt toch het lekkerst en daar blijf je dan ook bij i.m.o.
Ik vond het niet echt geweldige amps eerlijk gezegd...


Wat betreft Vox achtige amps zijn dit mijn absolute toppers:
Matchless Phoenix, HC30
Bad Cat Black Cat, Wild Cat
Top Hat King Royale, Club Royale, Supreme 16, Vanderbilt 33, Super Club Deluxe (deze amps heb ik nog niet gehoord, maar schijnen heel erg goed te zijn)
Valvetech Hayseed
Vox AC30CCH

Ik denk dat de CC serie beter is dan de Handwired serie, de AC15 uit de Handwired serie vond ik in ieder geval ronduit kut met peren, zeer schel en heeft ook een onprettige crunch en feel...
Een andere tip met Vox amps, ga in plaats van een open back cab met Alnico Blue's voor een closed back met Vintage 30's, heerlijke combi, clean mooier, rockt meer en scheelt een bom duiten...


Channel Switchers:
Bogner Duende
Hook Captain

Van de amps die ik ken de beste channel switchers op de markt als het gaat om clean en crunch sounds, period...


Marshall/Orange/Hiwatt achtige amps:
CMW Plexi +, Plexi Jr
Fargen Miniplex (ken ik niet, maar schijnt wel een lekkere amp te zijn)
Hiwatt Custom 20 (de rest is i.m.o. shit)
Matamp (ook Orange)
Orange OR50H, AD50H, Retro 50 (de rest is i.m.o. shit, heeft niet de Orange sound)
Top Hat Emplexador (ken ik niet maar schijnt wel een lekkere amp te zijn)


Dan nog een groep amps waar ik weinig tot geen ervaring mee heb die misschien ook nog wat voor je zouden kunnen zijn, waaronder een aantal channel switchers:
Bad Cat BC-50, Lil' 15, Cub II
Bogner Alchemist
CMW Tweedy Twin Champ
Hook R20
Matchless 30/15
Tone King Imperial, Meteor II

Bernd Veenema
29 november 2008, 17:15
Tristan: Bedankt voor je uitgebreide reactie!

Ik moet zeggen dat de Vox AC30CCH ook nog steeds door mijn hoofd spookt. Ik heb dat altijd een lekkere amp gevonden! De Ac30HH moet ik nog testen. Dit heb ik nog niet gedaan. Het EF86 kanaal lijkt me wel erg vet van deze amp.
Verder is het wat mij betreft eigenlijk een grote waas! Er zijn een aantal gegadigden die ik stuk voor stuk nog niet heb getest. Ik zou ze graag eens willen AB-en en dan met name de CMW's en de Valvetech's, maar dit lijkt mij praktisch moeilijk uitvoerbaar. Ik moet maar eens wat rond PM-en om een en ander te kunnen proberen.
Ik kan me voorstellen dat een minimeeting in Groningen niet op veel bijval zal kunnen rekenen, omdat de meeste CMW/AC30HH-eigenaars toch in de randstad wonen voor zover ik weet en er een grote meeting aankomt waar ik helaas niet bij kan zijn.

Voor de duidelijkheid hoeft de tweede (marshall-achtige) amp niet perse op laag volume te cruchen. Als de versterker goed met pedalen omgaat is het wat mij betreft ook goed. Als een CMW Plexi Jr. bijvoorbeeld met een OCD op een redelijk volume voor een supersound kan zorgen is het wat mij betreft ook prima hoor! Een mooie cleane sound op hoger volume is wat mij betreft belangrijker.

P.S. Is het trouwens niet zo dat in de nieuwste batch van 2061x's andere trafo's zijn gebruikt?

Tristan
30 november 2008, 03:59
In die nieuwe batch zitten inderdaad andere trafo's, alleen weet ik niet hoe die amps klinken, mijn vermoeden is dat ze minder zijn, waarschijnlijk zijn de spanningen omlaag gebracht en dat heeft naar mijn eigen ervaring geen positief effect op de sound van deze amps...

Toch begrijp ik nog steeds je idee over de tweede (Marshall achtige) amp niet, want zo'n amp koop je toch juist voor de crunch?
Zoals ik al zei, de Vox kan je dan juist het beste voor de cleane dingen gebruiken als je het mij vraagt...

Bernd Veenema
30 november 2008, 12:44
In die nieuwe batch zitten inderdaad andere trafo's, alleen weet ik niet hoe die amps klinken, mijn vermoeden is dat ze minder zijn, waarschijnlijk zijn de spanningen omlaag gebracht en dat heeft naar mijn eigen ervaring geen positief effect op de sound van deze amps...

Toch begrijp ik nog steeds je idee over de tweede (Marshall achtige) amp niet, want zo'n amp koop je toch juist voor de crunch?
Zoals ik al zei, de Vox kan je dan juist het beste voor de cleane dingen gebruiken als je het mij vraagt...

Natuurlijk wil je een marshall voor de crunch. Thuis of bij kleine optredens zou ik de marshall eventueel met bv OCD kunnen gaan gebruiken. Niet altijd natuurlijk. Verder heb ik bij mijn ouders nog wel vrij regelmatig de kans om veel lawaai te maken. Die wonen in een vrijstaand huis namelijk. Ik ga de Marshall woensdag proberen. Ben benieuwd wat ik er van vind.

Chris Winsemius
30 november 2008, 13:46
Bij de meeting van 14 dec. heb ik de allereerste Plexi + mee en volgens mij nemen wat GNetters hun Plexi Junior en/of StudioCage mee.

Wat betreft de Marshall 18 en 20 Watt trafo's:
volgens de importeur is de isolatie aangepast na 2005, over verschil in spanningen/etc. kon (helaas) niets gezegd worden.....

Mr.Bluesbreaker
30 november 2008, 18:47
Ik hoor graag van je als je meer weet over de versterker. Het cleane kanaal van de VAC is redelijk Fender-ish toch? Daar lijkt het tenminste op als ik de soundsamples zo hoor. Die klinken wel erg vet moet ik zeggen!
Kun je de amp ook als channelswitcher gebruiken met een ab-switch of heb je dan last van grote volumeverschillen?

Het clean heeft een beetje de mid-dip die je al snel met sommige Fender amps associeert.
Hij breekt als je wilt wel mooi op als je de amp als een eenkanaals gebruikt. Echter kun je ook de amp inpluggen op "2", waardoor je met de footswitch een tweekanaals amp hebt, wel gedeelde toonregeling. Je hebt dan 2 soorten driveknoppen die qua functie wat op de gainlayout van de Fender Prosonic/Supersonic hebben, misschien zegt dat je wat. Je hebt geen A/B nodig, gewoon meteen 'bandrockbaar' met clean en drive.

Voor thuis is 22 watt trouwens nog best-wel-erg-hard moet ik zeggen.
Welke amp ik ook erg tof vind, kost ook niet zo gek veel, is de Laney Lionheart. Ze hebben een te gekke 5 watt 1*12 combo (single ended) en een 20 watt (4*el*84 dacht ik) headversie. Die combo lijkt mij een ideale studio/oefenamp. Of de 5 watter clean genoeg in de band blijft durf ik je niet te zeggen.

Bernd Veenema
30 november 2008, 19:41
Die Lionheart is inderdaad een amp die ik al eens met interesse heb bekeken. Ik heb helaas nog niet de kans gehad hem aan de tand te voelen.
Ken ook niemand die de amp heeft/heeft gehad.

Ik ben er op de meeting helaas niet bij. Ik mail je van de week nog wel even Chris.

Mr.Bluesbreaker
30 november 2008, 21:02
Volgens mij heeft Hans Elmers (Winsum, studio eigenaar en gitarist) er nog een staan die hij verkoopt. Wel de 4*10 combo, maar als je eens wil testen, het is een mooie ouwehoer zonder veel verkooppoeha die dat vast geen punt vindt.

Bernd Veenema
30 november 2008, 23:04
Dank voor de tip.

Punt is wel dat ik nu 2 versterkers wil, waarvan ik in ieder geval 1 versterker wil die ik zonder compromis gewoon te gek vind en dat moet dan mijn live/oefenruimteversterker worden. Voor thuis ben ik nog wel bereid concessies te doen.

Ik weet dat de zoektocht van een gitarist nooit ten einde komt, maar toch. De reden dat ik mijn vorige versterkers heb verkocht/ wil verkopen hadden toch vaak met een verandering van speelstijlen te maken. Ik ben er nu wel achter dat ik metal niet zo interessant vind, dat ik jazz, blues, funk en rock wel super vind. Die stijlen moet ik dan ook met de 2 amps kunnen halen.

Als ik al deze stijlen uit 1 versterker kan halen die dan wel 2000 euro kost, ben ik bereid om voor thuis eerst maar een cube te kopen bijvoorbeeld. Het liefst heb ik trouwens wel 2 vette versterkers waar ik echt lekker mijn ding mee kan doen. Ik ga de komende tijd veel testen. Ik heb ook de tijd omdat ik toch eerst wat dingen moet gaan verkopen. Ik hoop dat de suggesties/ervaringen/meningen blijven komen om mij op de juiste weg te houden/krijgen :confused:

tillens
30 november 2008, 23:10
Wellicht kun je eens kijken naar een matchless phoenix... en anders inderdaad een 2061cx, wat een te gekke amp is dat.. ik ben nog wel op zoek naar een 2e handsje!

Bernd Veenema
30 november 2008, 23:14
De Matchless Phoenix is wel een heel stuk duurder toch? Of valt dat nog mee?

Lexvandoef
30 november 2008, 23:34
Nee, die is echt een stuk duurder, ik geloof bijna 3500e.

Mitch
30 november 2008, 23:35
Het is een stukje minder dan the real deal, maar de prijs ook: de Vernet L&B20 van guitarguru staat op Marktplaats...

Bernd Veenema
30 november 2008, 23:38
Het is een stukje minder dan the real deal, maar de prijs ook: de Vernet L&B20 van guitarguru staat op Marktplaats...

Ik zag het ja. Wil nu eigenlijk geen concessies doen en als ik het 20-watt-meeting-topic lees, zijn de conclusies toch vrij helder. Je krijgt waar je voor betaald en ik betaal dan liever wat meer. Toch bedankt voor de tip!
Matchless Phoenix ligt te ver boven mijn budget. Dat ga ik op korte termijn niet halen.

Tristan
1 december 2008, 01:03
Een Matchless Phoenix top kost rond de 2500 euro, let wel, je moet het oude model met de vier inputs hebben want het nieuwe model klinkt anders (een stuk minder vind ik)...

Wat betreft je voorkeurstijlen en de amps:
Uit een goede Vox (achtige) amp haal je makkelijk Jazz, Blues en Funk en bepaalde Rocksounds kunnen ook zeker
Uit een goede Marshall (achtige) amp haal je makkelijk Blues en Rock

Alles in een is leuk, maar naar mijn idee toch altijd minder dan een combi van twee echt geweldige amps...

Orpheo
1 december 2008, 01:09
Een Matchless Phoenix top kost rond de 2500 euro, let wel, je moet het oude model met de vier inputs hebben want het nieuwe model klinkt anders (een stuk minder vind ik)...

Wat betreft je voorkeurstijlen en de amps:
Uit een goede Vox (achtige) amp haal je makkelijk Jazz, Blues en Funk en bepaalde Rocksounds kunnen ook zeker
Uit een goede Marshall (achtige) amp haal je makkelijk Blues en Rock

Alles in een is leuk, maar naar mijn idee toch altijd minder dan een combi van twee echt geweldige amps...

tja, als je heel erg vasthoudt aan dat idee en niet je geest opengooit voor andere mogelijkheden, blijf je dat beweren ja. qua bedrading kan het makkelijk, je moet gewoon een goeie channelswitcher hebben, ala de hook captain of de SE.

Lexvandoef
1 december 2008, 01:18
tja, als je heel erg vasthoudt aan dat idee en niet je geest opengooit voor andere mogelijkheden, blijf je dat beweren ja. qua bedrading kan het makkelijk, je moet gewoon een goeie channelswitcher hebben, ala de hook captain of de SE.

Tristan kennende heeftie echt wel een stapel multichannelers getest, hij vind de Captain ook een van de beste channelswitchers volgens mij.
Overigens heeftie ook wel een klein beetje een puntje, ik heb die Phoenix van Micheal gehoord, wow wat lekker geluid komt daar uit zeg! Ik zou er mijn Hook niet voor inruilen, maar erg goed istie zeker!

Orpheo
1 december 2008, 01:23
Tristan kennende heeftie echt wel een stapel multichannelers getest, hij vind de Captain ook een van de beste channelswitchers volgens mij.
Overigens heeftie ook wel een klein beetje een puntje, ik heb die Phoenix van Micheal gehoord, wow wat lekker geluid komt daar uit zeg! Ik zou er mijn Hook niet voor inruilen, maar erg goed istie zeker!

oh ik ken hem ook hoor :) ik vind alleen dat ie veel multichannel amps 'vergeet' omdat het perse een multichannel is. hij heeft een punt dat het merendeel niet de power,ballen en kloten heeft die een singlechannel wel heeft, maar het doen alsof een singlechannel perse de holy grail is met een sporadische uitzondering vind ik zonde, omdat er juist zoveel goeie channelswitchers op de markt zijn en bijkomen.

Tristan
1 december 2008, 01:28
Orph, volgens mij begrijp je me niet helemaal, twee geweldige amps zijn naar mijn idee veel veelzijdiger dan welke channel switcher ook bedoelde ik eigenlijk te zeggen (zeker ook als je kijkt naar wat de topic starter wil)...
Iedere amp heeft gewoon een eigen karakteristieke sound en er is geen enkele amp die bijvoorbeeld zowel precies een Vox karakter als een Marshall karakter ineen biedt...
Qua soundkwaliteit zijn er inderdaad wel channel switchers (waaronder de Hook) die in de buurt komen van ouderwetse amps...
Ik begrijp je reactie trouwens niet helemaal want eerst zeg je dat ik gelijk heb dat de meeste channel switchers niet de power, ballen en kloten hebben van een single channel/non channel switching amp, dus dat er sporadische uitzonderingen op deze regel zijn en daarna zeg je dat er veel goede channel switchers op de markt zijn...
Wat mij betreft is dat laatste dus helaas niet waar, er zijn een aantal goede maar de rest heeft inderdaad gewoon niet de klankkwaliteit en het klankkarakter van single channel/non channel switching amps...

Orpheo
1 december 2008, 01:32
Volgens mij begrijpt Orph me niet helemaal, twee geweldige amps zijn naar mijn idee veel veelzijdiger dan welke channel switcher ook bedoelde ik eigenlijk te zeggen...
Iedere amp heeft gewoon een eigen karakteristieke sound en er is geen enkele amp die bijvoorbeeld zowel precies een Vox karakter als een Marshall karakter ineen biedt...
Qua soundkwaliteit zijn er inderdaad wel channel switchers (waaronder de Hook) die in de buurt komen van ouderwetse amps...

oh sorry, ik zie 't dan verkeerd. ik kan me ouwe posts van je herinneren waarin je stevig van leer trok tegen channelswitchers.

ja, ben 't wel met je eens dat een marshall karakter niet uit een vox komt en vice versa. In dat opzicht ben je breder inzetbaar, zeker. Maar als je een amp hebt met een heel 'kneedbaar' karakter waar je dus je eigen sound uit haalt en je niet beperkt wordt door het vox-karkater, fender-karakter, marshall-karakter, en als dat bij toeval een channelswitcher is met superveel ballen, zou je 'm daarom laten liggen? omdat ie een multichannel is? als je zegt 'nee, laat 'm dan niet liggen', zeg ik chapeau. niet lullig bedoeld, echt niet. maar zeg, anderhalf jaar geleden, 2 jar gelede, was je heel fanatiek in het zeggen dat een singlechannel per definitie beter was ;)

Orpheo
1 december 2008, 01:35
Ik begrijp je reactie trouwens niet helemaal want eerst zeg je dat ik gelijk heb dat de meeste channel switchers niet de power, ballen en kloten hebben van een single channel/non channel switching amp, dus dat er sporadische uitzonderingen op deze regel zijn en daarna zeg je dat er veel goede channel switchers op de markt zijn...
Wat mij betreft is dat laatste dus helaas niet waar...

ja ik lees mijn post nog eens terug, ik verwoordde het knullig. het had moeten zijn:

juist zoveel high end multichannels zijn met kloten, ballen en karakter ;) zo klopt ie beter. want inderdaad, het gros is niet goed. hoe mer kanalen vaak, hoe erger het is (ik noem de supernova en de triamp). maar soms heb je uitzonderingen, zoals de captain, xtc classic, SE, mark4... of het karakter je aanstaat is een tweede, maar wel VEEL karakter (hoe 'gekleurd' is onderwerp van discussie) en ballen en kloten.

Tristan
1 december 2008, 02:29
Tsja, ik ben nog geen channel switching amp tegengekomen die ik beter of echt net zo goed vond klinken dan een single channel/non channel switching amp...
Sommige hebben hooguit meer mogelijkheden maar mijn ervaring is dat ik die mogelijkheden in de praktijk toch niet blijk te gebruiken omdat het soundkarakter van die amps over het algemeen toch niet is wat ik zoek...
Ik vind nog steeds dat de channel switching amps die ik getest heb (waaronder vrijwel alle amps die je opnoemt) niet de volledige power/ballen/karakter doorgeven zoals een goede single channel/non channel switching amp dat wel doet, dus daarin ben ik het niet met je eens...

JeroenSchaaf
1 december 2008, 08:42
Ik ben benieuwd wat voor versterker het word!:satisfie:

Mitch
1 december 2008, 10:18
Het verdedigen van de grootsheid van de SE hadden we een ander topic voor geloof ik ;) Bernd is totaal niet naar zoiets op zoek..

Tristan
1 december 2008, 13:07
Precies wat ik ook bedoelde... ;)

Bernd Veenema
1 december 2008, 17:52
Een Matchless Phoenix top kost rond de 2500 euro, let wel, je moet het oude model met de vier inputs hebben want het nieuwe model klinkt anders (een stuk minder vind ik)...

Wat betreft je voorkeurstijlen en de amps:
Uit een goede Vox (achtige) amp haal je makkelijk Jazz, Blues en Funk en bepaalde Rocksounds kunnen ook zeker
Uit een goede Marshall (achtige) amp haal je makkelijk Blues en Rock

Alles in een is leuk, maar naar mijn idee toch altijd minder dan een combi van twee echt geweldige amps...

Mijn voorkeur gaat ook echt uit naar 2 amps hoor voor het hele spectrum. Daar blijf ik me eerst ook op richten. In een uitzonderlijk geval zou ik eerst voor 1 willen kiezen, maar dit geldt alleen als mijn budget ontoereikend is voor 2 goede versterkers en dat verwacht ik niet.

Over de Se/Hook/Channelswitchers: Ik ben niet tegen channelswitchers. Sterker nog; ik zou de Bogner Duende best eens willen proberen. Mijn probleem met de meeste channelswitchers is dat het voor mij gewoon too much is. Ik zou best met de SE met 4x12 XXL kast van Orpheo op het podium willen staan. Ik moet er alleen niet aan denken om het spul te transporteren. Sterker nog, het past niet eens in mijn auto. Verder doe ik weinig luide optredens, dus ik heb absoluut geen 80 of 100 watt versterker nodig. Het lijkt mij leuk om in ieder geval 1 compacte versterker aan te schaffen die ik met mijn zelfbouw-cube kan gaan gebruiken. Dan hoef ik maar 2x te lopen zonder een hernia op te lopen.

tillens
1 december 2008, 20:07
Misschien is de Phoenix dan wel iets te, maar wellicht de clubman? Of wat ook mooi kan zijn; Wolftone... 20 watts! En zien er te gek uit!

Bernd Veenema
1 december 2008, 22:15
Iemand toevallig ervaring met de Carr Slant 6V, de TopHat Vanderbilt 33 of de Cornford MK2 50? Die vallen ook allemaal binnen mijn budget opzich.
Die Wolftone staat niet op de site van Erik van der Haar.

tillens
1 december 2008, 22:17
Nou zijn er ook nog wel andere winkels van vd Haar??? De amps die je net noemde; gewoon testen!

Bernd Veenema
1 december 2008, 22:34
Als je googlet op Wolftone W20 vind je eigenlijk niets. Zeker binnen Nederland niet. Ik moet inderdaad maar eens uitgebreid gaan testen. Woensdag ga ik beginnen. Dan ga ik de Marshall 2061x eens aan de tand voelen. Ben benieuwd!

tillens
1 december 2008, 23:33
Cool! Laat in ieder geval even weten hoe die marshall is bevallen. Want ik zit daar toch wel zwaar op te gassen.. of nog op een matchless erbij... alleen die zijn ook niet echt goed te vinden!

grtz

Tristan
2 december 2008, 03:05
Iemand toevallig ervaring met de Carr Slant 6V, de TopHat Vanderbilt 33 of de Cornford MK2 50? Die vallen ook allemaal binnen mijn budget opzich.
Die Wolftone staat niet op de site van Erik van der Haar.


Carr Slant 6V6: vrij gecompressed, Hotrodded Fender achtig, Amerikaans, ik vond het niks...

Cornford vind ik over het algemeen ook bagger, gecompressed en fizzy, de gitaristen die erop spelen hebben ook allemaal een kutsound i.m.o.
Kijk bijvoorbeeld maar eens naar Guthrie Govan, geweldige gitarist, maar zijn sound vind ik echt ruk...

Wolftone vond ik ook helemaal niks, zeer gecompressed, totaal niet open, een beetje zoals de 65 amps, slap en ballenloos...

Bernd Veenema
2 december 2008, 23:27
De Cornford klinkt op de samples op de website van Cornford vrij 'Malmsteen-achtig'. Niet echt mijn favoriete sound inderdaad. Ik moet maar eens rustig een aantal amps gaan testen. Heeft iemand trouwens ervaring met de Matamp 1224 MKII?

Bernd Veenema
3 december 2008, 21:02
Zo, heb net de Marshall 2061x getest met 2061CX kast. Ik had mijn Haar stratje meegenomen en de eigenaar van de marshall had zijn fender strat (nash) en zijn Les Paul R8 mee. Over deze versterker kan ik vrij kort zijn.

Fantastisch! Wat een supersound. Zowel met de strats als met de Gibson een heerlijke versterker. Met beide kanalen doorgelinkt en beide volumes op 12 tot 3 uur had je zo'n lekkere rocksound! Een booster/OD erbij en je komt in het Van Halen territorium qua hoeveelheid gain. Ook met de Les Paul R8 bleef de sound lekker open, hoewel hij natuurlijk wel sneller ging oversturen.
Het mooie van deze versterker is dat je zonder aan de knoppen van de amp te komen toch kunt schakelen tussen clean en overstuurd. Als je clean wilt gewoon het halselement pakken en het volume op 6-8, als je wilt rocken schakel je naar het brugelement en gooi je de volumepot gewoon weer open.
Het clean vind ik ook meer dan acceptabel en viel me alleszins mee.
De versterker reageert geweldig op je aanslag. Echt superdynamisch. Verder wordt het karakter van je gitaar goed weergegeven.

Het enige nadeel met deze amp is wat mij betreft dat hij vrij luid moet om die lekkere overstuurde sound te krijgen. Toch zijn deze volumes wat mij betreft nog net acceptabel binnen de band. Thuis zal ik dan een stuk of wat pedaaltjes moeten gebruiken, maar dat is ook geen straf.

Kort samengevat

+ Een echte plug-and-play amp, geen gedraai aan knopjes en gedruk op switches, gewoon een 'Tone machine';
+ Superdynamisch. En voor mij veelzijdig genoeg;
+ Deze versterker is voor mij zeker luid genoeg. Meer volume/clean headroom heb ik niet nodig;
+ Een erg mooie en lekker lichte set;

- Deze amp is onvergeeflijk. Door het gebrek aan compressie wordt elke slordigheid perfect weergegeven. Dat kan lastig zijn als je je dag niet hebt. Voordeel van deze eigenschap is natuurlijk de geweldige dynamiek.
- Het is toch wel een behoorlijk luide amp. Als ik voor deze amp zou kiezen, zou ik er een wat minder luide amp bij moeten kopen voor de kleine optredens.

Kort gezegd is dit voor mij een zeer serieuze kanshebber, al ben ik nog maar aan het begin van mijn zoektocht en zal ik nog (veel) meer amps gaan testen.

@ Dos Manos: Bedankt voor je gastvrijheid en wat heb jij een prachtige Les Paul!

Mitch
3 december 2008, 21:59
Da's dus wat ik bedoel met dat de 2061 misschien niet helemaal op zijn plaats is naast een AC30 gezien je wensen en ideeën ;) Hoewel ze heel anders klinken kunnen ze allebei hetzelfde: baken dynamiek en volume geven en een mooie crunch op net iets te hoge volumes, ghehehe.

zjanke
3 december 2008, 22:14
Ik zeg ppimv :D

en er staat een VAC 22 head (http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=gitvers&md=details&id=99999) op Gitaarmarkt. (Geen spam, niet de mijne)

Mitch
3 december 2008, 22:24
Jan, wees een vent en kap gewoon met die schijterige "(geen spam, niet van mij)". In de eerste plaats weet iedereen donders goed welke amp je te koop hebt staan en in de tweede plaats ben ik die voorzichtigheid vanwege een paar aanstellers spuug- maar dan ook spuugzat.

Zo, dat is eruit. :satisfie:

tillens
3 december 2008, 22:27
Inderdaad! Even hierop aansluitend.... als je best of both wil dus ... waarom niet de blue angel van zjanke; geweldige clean, en een rauw drive geluid!

ik zeg mesa blue angel!!!

zjanke
3 december 2008, 22:31
Heren, bedank voor de hulp, maar de kredietcrisis heeft bij mij nog echt niet toegeslagen en volgens mij is mijn amp ook niet wat TS wil :confused:.

Ik vind zijn lijstje echter erg interessant dus ik volg dit topic inderdaad.
Aangezien er werd gezegd dat AB-en erg lastig is wil ik hem best helpen met een linkje naar zijn weinig voorkomende keuzes...

Bernd Veenema
3 december 2008, 22:47
Heren, bedank voor de hulp, maar de kredietcrisis heeft bij mij nog echt niet toegeslagen en volgens mij is mijn amp ook niet wat TS wil :confused:.

Ik vind zijn lijstje echter erg interessant dus ik volg dit topic inderdaad.
Aangezien er werd gezegd dat AB-en erg lastig is wil ik hem best helpen met een linkje naar zijn weinig voorkomende keuzes...

En bedankt daarvoor. Heb al even een mailtje in zijn richting gestuurd! Ik houd jullie op de hoogte.

tillens
3 december 2008, 23:42
ik ben ook bezig met die valvetech... stand down.,....

Bernd Veenema
4 december 2008, 00:32
Ik ga die valvetech binnenkort al testen, lekker puh! :seriousf:

Mr.Bluesbreaker
4 december 2008, 01:01
Bitchfight, bitchfight!:D

Volgens mij gaat het Valvetech kwartje steeds meer vallen in Nederland.
Moet niet te gek worden, straks loopt iedereen met zo'n ding en dan is het niet meer cool om er een te hebben, rustig aan!

Tristan
4 december 2008, 02:02
Butchfight toch? (geintje hoor dudes) :D

Die VAC vind ik wel duidelijk minder dan de Hayseed hoor, maar ja, dat is weer een Vox achtige amp...

Maar wat betreft die 2061x, yep, ben het helemaal met je eens, maar voor mij is 'ie in de bandsituatie toch wel te hard hoor...
PPIMV werkt wel okee, maar moet toch echt over de helft wil je de vetheid in je sound blijven houden...
Tsja, blijft lastig, de amp is wel ook een geweldig canvas om met pedalen te spelen...
Ongenadig, geeft precies door wat je speelt inderdaad, maar doet dat met een geweldig lekkere feel die de meeste andere amps naar mijn mening echt missen...

Bernd Veenema
4 december 2008, 09:32
Ik ga morgen de Valvetech even uittesten. Als hij echt bevalt koop ik hem denk ik direct. Echt een mooie prijs.

Het volume van de marshall is echt mijn enige twijfel over de amp. Als ik hem met pedalen ga gebruiken om op laag volume te rocken misbruik je de versterker wel wat natuurlijk.

Michael AE
4 december 2008, 10:20
Gewoon doen wat het beste werkt. Er zijn geen regels. Al speel je met een POD over een '69 superlead, who cares? :chicken:

Bernd Veenema
4 december 2008, 10:25
Gewoon doen wat het beste werkt. Er zijn geen regels. Al speel je met een POD over een '69 superlead, who cares? :chicken:

Een Pod over een '69 superlead lijkt mij dan een goede uitzondering op die regel dat er geen regels zijn. Dat zou verboden moeten zijn.

Maar je hebt natuurlijk wel gelijk. Het probleem met de Valvetech is dat ik heel snel zal moeten zijn. Ik ga hem morgen testen en zal ook snel moeten zeggen of ik hem koop of niet, omdat er nog een aantal mensen geinteresseerd zijn. Hierdoor zal ik al die andere versterkers niet kunnen testen. Die andere versterkers zijn wel allemaal minimaal 2x zo duur, dus als ik mijn ding met de valvetech kan doen, ga ik hem denk ik gewoon kopen.
Jullie horen het nog wel.

Mr.Bluesbreaker
4 december 2008, 10:33
Ach, als ie niet bevalt dan ben je hem voor dezelfde prijs weer kwijt.
Dan speel je er een tijdje mee, test je andere amps uit die je eigenlijk ervoor had willen testen en trek dan je conclusie. Dat risico moet je met een nieuwe amp niet nemen natuurlijk.

Neem als het even kan natuurlijk je eigen cabs mee om te testen.

Dosmanos
4 december 2008, 12:00
@ Bernd, graag gedaan, anytime.. Als je mijn Tubeking 5e3 kloon nog eens nader aan de tand wilt voelen ben je van harte welkom. Zou gegeven jou wensen wel eens heel dicht in de buurt kunnen komen (overigens: niet te koop :-))

Bernd Veenema
4 december 2008, 19:11
Zo, ik heb net de Valvetech Top getest en was erg onder de indruk. Ik heb hem dan ook maar gekocht! De eerste versterker is dus binnen. Ik heb de amp getest over een Two Rock 1x12 cabinet en een Marshall 2061CX cab en ik vond het een superding. Clean was erg ok en ook de optie om kanaal 2 te gebruiken als een soort channelswitcher (met de boost) vind ik erg handig. Ook dit was weer een zeer luide amp, hoewel hij met de MV redelijk te temmen was. Kanaal 1 is wat aan de donkere kant, maar dit kan voor jazz weer erg mooi zijn. Een ander groot voordeel is het gewicht. Het is een lekker handzame versterker.

Ik heb de amp met meerdere pedalen (MI Audio Crunchbox, HBE Paradrive en Deep Blue Delay) getest en deze pedalen klonken allemaal prima over de amp. Ook hebben we even een Gibson LP ingeplugd en dit klonk ook zeer goed. Ik open binnenkort wel even een topic over de Valvetech als ik hem een tijdje heb gebruikt!

Nu dus nog een versterker die de Valvetech mooi aan kan vullen. Ik heb genoeg tijd om hier een keuze in te maken omdat ik eerst toch mijn VHT moet verkopen. De Marshall 2061x is wat mij betreft nog steeds volop in de race, hoewel een wat minder luide amp ook wel handig zou zijn :)

PS: Sorry Tillens, nu moet je als troost mijn Sovtek maar kopen :-)

Mr.Bluesbreaker
4 december 2008, 21:15
Das snel gegaan, gefeliciteerd! Al op je eigen cabs geluisterd?
Nu ik het er zo over heb wil ik die van mij ook wel erg graag terug, heeft al zo lang niet meer ok geklonken.

Ik gebruikte de Valvetech een tijd lang in een A/B setup met mijn Marshall 2203 plus 4*12.
Deels om een hoop sounds te creeeren, deels omdat het drive kanaal van mijn VAC niet ok was/is. Het is wel een gesleep hoor, 2 amps. Als mijn VAC ok is zou ik er met een schakelbare loop live ook nog wel uit de voeten mee kunnen met top 100 werk, een lichte booster erbij en je kunt al zoveel doen. Vooral lekker portable, head met een cabinet beide in cases is wel een gesleep als het ook nog eens niet op volume kan.

Heb je toevallig die Heritage Les Paul van Harry getest? Die heb ik eens bij mij gehoord, te gek ding is dat.

Bernd Veenema
5 december 2008, 00:07
Die heritage heb ik niet geprobeerd. Ik moet de amp nog ophalen, dus dat kan dan misschien nog wel. Hij heeft wel een geweldige collectie amps/gitaren zeg. Echt niet normaal!

Bernd Veenema
5 december 2008, 20:39
Zo... The Day After!

Nu mijn eerste versterker wat goedkoper is uitgevallen dan ik had verwacht, blijft er een budget van rond de 1500 euro over voor een tweede versterker. Minder mag natuurlijk ook :)

Ik heb de volgende versterkers (nog) op mijn lijstje staan:

- Marshall 2061x
- Vox AC30HH/CCH
- Matamp 1224 MK II
- Tweed versterker (5E3)
- Suhr Badger 18 (Weet iemand hoe duur deze is?)
- CMW Studiocage

Nu zoek ik natuurlijk een versterker die goed aansluit op de mogelijkheden van de Valvetech. De Marshall 2061x heeft qua karakter wel iets van de Valvetech en sluit wellicht wat minder goed bij de VAC aan. Hij heeft wel wat meer dynamiek en ballen. het clean van de VAC vind ik een stuk mooier en de VAC heeft veel meer gain op tap.

Een Vox AC30CCH lijkt me ook een optie. Lekker goedkoop en werkt prima op lagere volumes. Dat is toch ook een voordeel.

De Vox AC30HH/Studiocage/Matamp 1224/Tweed/Suhr moet ik nog testen.

Heeft iemand de Suhr trouwens al getest? Op de youtube-filmpjes klinkt hij opzich best lekker, maar toch vind ik het niet echt sprankelend/helder. Ligt dat aan de kwaliteit van de filmpjes of zit dat echt in de versterker? Als dat het geval is, is het voor mij geen optie eigenlijk.

tillens
5 december 2008, 23:25
He Bernd, ik kreeg vanmiddag al een mailtje dat ie verkocht was... tja ik heb de matchless cab ook bij harry gekocht, prima vent!
De VAC was echt gewoon over the top , echt als extra. als je nu een amp zoekt met drive, zou ik echt eens die blue angel van zjanke aan de tand voelen!

Mocht je de vac eventueel kwijt willen houd ik me natuurlijk aanbevolen! Gefeli!

Bernd Veenema
6 december 2008, 14:20
Dat is prima. Ik laat het je wel weten. Het is echt een lekker compacte top trouwens. Ook lekker licht. Zo zie ik ze graag.

tillens
6 december 2008, 14:22
He Bernd, ik heb je gemailed, maar het kan ook hier... er staat een fargen op gitaarmarkt! Woohoo!

Bernd Veenema
6 december 2008, 14:23
He Bernd, ik heb je gemailed, maar het kan ook hier... er staat een fargen op gitaarmarkt! Woohoo!

Ik lees het net ja. Die Fargen ziet er wel stoer uit ja. Wel een groot ding!
Iemand ervaring met dat ding?

tillens
6 december 2008, 16:30
Ik heb geen idee hoe die fargen is, heb wel de amp gehoord, maar nooit zelf getest.. stoot waarschijnlijk de vac naar amp 2 plaats ;)

Bernd Veenema
12 december 2008, 18:50
Zo, vandaag de Valvetech top opgehaald! Ben erg blij.
Binnenkort open ik wel eens een topic met een review en foto's.
Nu nog een 2e amp. Heb ook de Fargen Miniplex geprobeerd vandaag en dat is een erg leuk ding. Ook nog behoorlijk luid voor een 12 watter.
Daar moet ik ook maar eens goed naar kijken.

ccc
14 december 2008, 23:48
Gefeliciteerd !

Als je bij Valvetech wil blijven kun je een voor de Hayseed gaan, die in feite een AC30 kloon is. Ik heb er net (ja, vandaag) een gekocht in de States. Dus een van mijn VAC combo's mag binnenkort de deur uit.

Bernd Veenema
15 december 2008, 18:03
De Hayseed is ook wel kandidaat ja. Maar ik vind de 2061x en de Fargen Miniplex ook interessant. De Fargen klinkt ook op lagere volumes behoorlijk ok.
De Valvetech VAC ook trouwens. Ik vind het een superding. Zeer veelzijdig. Voor die prijs vind je niks beters denk ik. Echt bang for the buck.

Bernd Veenema
20 december 2008, 20:31
Zo, vandaag mijn VHT uitgezwaaid! Wat nou, economische crisis. Heb binnen een maand 2 versterkers, een cabinet, een playstation 3, 2 pedalen en een externe geluidskaart (Motu) verkocht.

Ga maandag even een aantal interessante versterkers naast elkaar gooien en wel een Marshall 2061x, een Fargen Miniplex Mk1 en een Marshall met meer vermogen. Ik ben benieuwd. Heb de Marshall als 2x eerder gehoord en de Fargen ook al eens. Nu ga ik ze echt AB-en. Tips zijn nog altijd welkom.

zjanke
20 december 2008, 20:54
Ik weet niet of het een tip is, maaruuuh: Opnemen, op you tube zetten en hier een mooi verslagje neerzetten :satisfie:

Mitch
20 december 2008, 21:55
Waar ga je dat doen trouwens?

Bernd Veenema
21 december 2008, 11:24
Waar ga je dat doen trouwens?

Bij een bekende van mij. Die heeft een heleboel versterkers en wil de Fargen eventueel wel aan mij verkopen. Als ik de 2061x toch beter vind, zal ik die bij de winkel moeten kopen.


Ik weet niet of het een tip is, maaruuuh: Opnemen, op you tube zetten en hier een mooi verslagje neerzetten :satisfie:

Ik bestel volgende week ook een Focusrite Saffire Pro 26, dus ik kan misschien wel een opname maken. Een verslag komt sowieso. Uitgebreide reviews volgen pas als ik de versterker(s) een tijdje heb gebruikt om een goed beeld te kunnen geven van de versterker(s).

Bernd Veenema
22 december 2008, 11:55
Ok, vandaag ook de Fargen Miniplex Mk1 opgehaald!
Ik heb deze versterker vandaag voor de 2e keer getest. Dit keer met mijn eigen gitaar. Het is echt een superding. Schakelbaar tussen 8-12 watt (1 of 2 eindbuizen). De amp heeft verder een Decade switch (60's/70's en 80's). De Fargen loopt op 2 EL34's (parrallel class A), maar kan uitgerust worden met andere Octal buizen (bv. 6L6, KT77, 6V6 enz.).

Ondanks zijn 12 watt gaat deze jongen behoorlijk hard. De master werkt in principe ok, maar moet toch behoorlijk over de helft voor een lekkere sound. De amp werkt perfect met pedaaltjes. Ik heb een OCD, een Crunchbox, een Bixonic Expandora, een Okko Diablo en een Mad Professor Deep blue delay geprobeerd en ze klonken allemaal super.
De 8-wattfunctie is erg nuttig. Het karakter van de versterker blijft grotendeels hetzelfde, maar hij scheurt op wat lager volumes. Bij veel versterkers is dit wel anders. De versterker heeft (zeker op de 12watt stand) behoorlijk veel laag.
De klank zit een beetje tussen de marshall 2061x en de 1974x in naar mijn idee. Dit is een erg dynamische versterker. Hij doet op dit front niet onder voor de 2061x naar mijn mening.

Meer info en foto's volgen. Ik moet zo eerst werken!

Mr.Bluesbreaker
22 december 2008, 12:03
Zo meneer, u doet het goed de laatste tijden!:) Wat dacht je van een foto van het nieuwe geheel?

Lexvandoef
22 december 2008, 12:16
Gefeliciteerd man! toch voor de Fargen gegaan dan maar?

Jan Buurman
22 december 2008, 12:18
Ben erg onder de indruk van die Fargen. In welke prijsklasse zit die amp? Kan ik nergens vinden....

Bernd Veenema
22 december 2008, 18:45
Zo meneer, u doet het goed de laatste tijden!:) Wat dacht je van een foto van het nieuwe geheel?

Heb de VHT en de Sovtek verkocht he. Van de opbrengst heb ik de Valvetech en de Fargen kunnen kopen. Foto´s komen er aan.


Gefeliciteerd man! toch voor de Fargen gegaan dan maar?

Inderdaad toch maar voor de Fargen gegaan. Qua sound komt hij redelijk in de buurt van de 2061x. Hij heeft alleen een aantal handige features die ervoor hebben gezorgd dat ik voor de miniplex ben gegaan (St.by switch, 12/8 watt switch, MV en decade switch). Verder is de 3-bands toonregeling toch ook wel makkelijk. Ik vind de 2061x een heerlijke amp, maar dan alleen met beide kanalen doorgelinkt en beide volumes over de helft en dat is bijna altijd te luid.


Ben erg onder de indruk van die Fargen. In welke prijsklasse zit die amp? Kan ik nergens vinden....
De Miniplex mk2 kost bij realguitars.de 1995 euro. Zo duur was de Mk1 destijds niet. De Mk2 heeft namelijk London power Power Scaling.
Ik vind dit opzich een handige optie, maar voor een 12/8-watter wat minder noodzakelijk. Ik vind de clipjes op de Fargen website niet erg representatief. Hij komt qua gain niet in het JCM800-territorium en als je de clipjes beluisterd lijkt dat er wel op.

Mitch
22 december 2008, 18:48
Poeh, dan klinkt die Miniplex wel erg aantrekkelijk. Van harte!