PDA

View Full Version : TRAVIS fingerpicking techniek



Ilonka
28 november 2008, 14:42
hoi!

is er iemand hier die mij (zo eenvoudig mogelijk) kan leren de TRAVIS fingerpicking techniek??
gewoon om mezelf te begeleiden bij liedjes...
ik heb al op youtube gezocht en iedereen zegt dat het simpel is,
maar iedereen doet het anders??

:noob:
IGee

Muzieknono
29 november 2008, 08:32
Als je op Google even Travis fingerpicking inklopt kun je een aantal lessen bekijken, zowel geschreven als met video, hier is de link voor als je geen zoekfunctie hebt.
http://www.guitarland.com/Travis.html
Veel succes Dirk Jan :metal:

Ilonka
29 november 2008, 10:11
ja zo ver was ik ook al!
maar ik kan geen noten lezen...
vandaar dat ik in mijn vraag formuleer
'zo simpel mogelijk'

kan iemand me aub stap voor stap beschrijven welke snaren ik (al dan niet) tegelijk moet pakken??

als het niet teveel moeite is...

grtz Igee

Jeroensnake
29 november 2008, 21:35
Zie die link. Net onder de notenbalk staat ook een tab uitgeschreven. Zou dus moeten lukken.

Ilonka
30 november 2008, 11:22
oja! thx dan gaat het wel lukken!

grtz Igee

Harald
30 november 2008, 22:10
ik heb al op youtube gezocht en iedereen zegt dat het simpel is,
maar iedereen doet het anders??



Klopt, Travis picking is een beetje een verzamelnaam voor wat fingerstyle technieken, die in eerste instantie in Amerika bij Merle Travis vandaan kwamen (en nog iets daarvoor bij minder bekenden) Merle Travis gebruikte alleen zijn duim en wijsvinger om aan te slaan. Chet Atkins en Jerry Reed borduurden daarop door, en gebruikten ook hun middel en ringvinger om aan te slaan. Technisch is dat wat verder ontwikkeld vergeleken met Travis' zijn spel. De naam Travis picking wordt er alleen nog vaak voor gebruikt. Meestal zijn het dan nummers met een duim die wisselbas speelt. Het heeft wel voordelen als je goed wisselbas kunt spelen, maar voor zangbegeleiding moet je ook andere benaderingen kunnen gebruiken. Een mooi nummer om wisselbassen mee te oefenen is Dust in the wind in de originele versie van Kansas. Niet al te lastig qua tokkelen, zit wel ergens een akkoord met een behoorlijke spreiding voor de linkerhand in.

Voor liedbegeleiding zoals jij wil, zou je eens wat tabs van Simon & Garfunkel (April come she will of Kathy's song bv) of James Taylor (You've got a friend) moeten bekijken. Meesters in het opzetten van mooie tokkelbegeleidingen. Eva Cassidy is ook een leuk beginpunt, je kunt hier wel wat vinden: http://www.evacassidy.dk/