PDA

View Full Version : Intonatie probleem



Bloodline
28 november 2008, 14:00
Het zadeltje van mijn A (en D) snaar zit helemaal tegen de kant en nog is hij niet zover ten opzichte van de 12de fret flageolet.

Ik stem mijn gitaar zuiver en vervolgens sla ik de snaar aan met een flageolet en ik druk daarna de 12de fret in en ik kijk vervolgens op het stem apparaat of het wat verschilt.

Maar nu zit mijn zadeltje al op zijn maximum (richting element) maar nog zit de toon van de 12de fret onder de flageolet.

Als mijn zadeltje niet meer verder kan, hoe moet hem dan zuiver intoneren ?

Gearjunkie
28 november 2008, 19:25
Zelf zou ik eerst kijken hoe zuiver de 5e en 7e fret klinken. Op je A snaar speel je toch minder hoog op de hals doorgaans.

Wat voor gitaar is het?

Bloodline
29 november 2008, 17:25
Epiphone Les Paul
5de en 7de fret op de a snaar zin spot on in stemming

barno
29 november 2008, 17:31
kan ook een slechte snaar zijn, al eens van snaren gewisseld?

johanb
29 november 2008, 17:40
Misschien kun je de zadels iets laten zakken ,dan heb je wel weer kans op fretbuzz

Danieldg
29 november 2008, 18:39
Door de hoogte van de (ik denk) tailpiece (waar de snaren ingaan als je ze oplegt) aan te passen, kan je misschien de snaarlengte korter/langer maken waardoor je het zadeltje misschien juist krijgt.

snaarplukker
29 november 2008, 18:43
Misschien kan je de schroeven van de brug iets los draaien, beetje naar de elementen toe duwen en vastschroeven. Misschien dat het genoeg speling heeft om een betere intonatie te kunnen krijgen.

Cees

wietse
29 november 2008, 18:52
hoe zitten de zadeltjes erin?
zijn die al omgedraaid zodat de rechte kant naar voren toe zit?