PDA

View Full Version : Belastingsgrens bij importeren?



Orpheo
28 november 2008, 12:51
ik vroeg me af, ik las zo dat je nu tot 430E mag importeren vanuit de USA zonder belasting te betalen. Is dat alleen als je het meeneemt, of ook als je het laat overvliegen?

Mr.Bluesbreaker
28 november 2008, 12:54
Dus die customshop Tele laat je in 4 pakketjes van neck, body, pickups en hardware overkomen?:D

zjanke
28 november 2008, 12:55
Alleen bij zelf meenemen. Waarde voor laten importeren via een vervoerder is hetzelfde gebleven: 22 euro voor commerciele import, particulier naar particulier zonder betaling is 45 euro.

LP_CL
28 november 2008, 12:55
Dus die customshop Tele laat je in 4 pakketjes van neck, body, pickups en hardware overkomen?:D

:seriousf:

Orpheo
28 november 2008, 14:47
oh das kut.


maar verder: sorry, sorry, ik dacht dat ik deze in off topic had gezet! sorry!

jerome
29 november 2008, 12:35
Schandalig Orpheo, schandalig...;)
Ik blijf het btw idioot vinden dat er verschil in zit.
Ik bedoel, dat mag toch niet uitmaken of je het zelf meeneemt of op laat sturen?
Btw, misschien een goede reden om er een kleine vakantie in Amerika aan vast te plakken Orpheo?:)

Overigens, als ik het goed heb begrepen is er een truc om importkosten en btw-betaling te ontlopen door de leverancier de term "reparatiegoederen" (of zoiets) er op te laten zetten...

Ibanez666
29 november 2008, 14:20
Schandalig Orpheo, schandalig...;)
Ik blijf het btw idioot vinden dat er verschil in zit.
Ik bedoel, dat mag toch niet uitmaken of je het zelf meeneemt of op laat sturen?
Btw, misschien een goede reden om er een kleine vakantie in Amerika aan vast te plakken Orpheo?:)

Overigens, als ik het goed heb begrepen is er een truc om importkosten en btw-betaling te ontlopen door de leverancier de term "reparatiegoederen" (of zoiets) er op te laten zetten...


Da's strafbaar volgens mij voor de verzender en ze zijn daar niet zo mild met de straffen...

Megadeth22
29 november 2008, 14:57
Schandalig Orpheo, schandalig...;)
Ik blijf het btw idioot vinden dat er verschil in zit.
Ik bedoel, dat mag toch niet uitmaken of je het zelf meeneemt of op laat sturen?
Btw, misschien een goede reden om er een kleine vakantie in Amerika aan vast te plakken Orpheo?:)

Overigens, als ik het goed heb begrepen is er een truc om importkosten en btw-betaling te ontlopen door de leverancier de term "reparatiegoederen" (of zoiets) er op te laten zetten...
Als de verzender het als "Gift" aanmerkt en de waarde onder een bepaald bedrag houdt (terwijl de koper wel gewoon de afgesproken prijs betaald, maar de verzender zet er dus een lagere prijs op) wordt hij als het goed is NIET tegegehouden.

telecastermaster
29 november 2008, 14:59
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=115286&highlight=belastingvrije

zjanke
29 november 2008, 15:06
Overigens, als ik het goed heb begrepen is er een truc om importkosten en btw-betaling te ontlopen door de leverancier de term "reparatiegoederen" (of zoiets) er op te laten zetten...

Dan heb je dat dus niet goed begrepen :)

reparatie kent een officiële regeling: Je hebt een apparaat met een waarde van 1000 euro (is vast te stellen volgens de regels die bijvoorbeeld ook gelden voor verzekeringen) en dat gaat kapot. De reparatiekosten zijn 300 euro en deze reparatie is alleen uit te voeren in de USA. Je voert dus een defect apparaat uit met een waarde van 700 euro (handelswaarde minus de reparatiekosten). Dit wordt officieel vastgelegd in een douane document (even onthouden, die komt zo nog een keer terug).
Bij wederinvoering is de waarde weer 1000 euro (want het ding werkt weer), er heeft tussen uitvoer en invoer dus een waardevermeerdering van 300 euro plaatsgevonden. De waarde op de aangifte is 1000 euro, maar je kunt (daar istie weer) via het douane document wat is opgemaakt bij uitvoer, aantonen dat je over die eerste 700 euro geen invoerrechten meer hoeft te betalen, die waren immers al van jou. Je betaalt dus via deze constructie over het verschil.
Als je de waarde van 300 opvoert als totaalwaarde en erbij zet dat het om reparatie gaat dan zal (volgens de officiele regels) de douane om de uitvoerverklaring vragen en als je die niet kunt laten zien dan vermoed ik dat er een onderzoekje zal plaatsvinden en wordt je waarschijnlijk voor de volle mep (1000 euro) aangeslagen an als ze flauw doen kun je ook nog een boete verwachten: Je hebt namelijk opzettelijk een te lage waarde aangegeven (de afzender dan toch)

Simpel voorbeeld, ik laat een Customshop Fender strat uit de states komen en ik zet 3$ op de factuur. Het dopje van de switch was weg en dat heb ik laten vervangen. Hiermee val ik onder de wettelijke drempel van 22 euro en hoef ik dus niets te betalen. Ik dacht niet dat de douane daar in ging trappen :dontgeti:

snaarplukker
29 november 2008, 17:01
Vraag aan de verkoper om een koopbon met een datum van meer dan 6 maanden eerder (of van een eerder bezoek van je aan dat land). In dat geval kan je het invoeren als 2e hands gebruikte gitaar en daar zit geen invoerrechten en BTW op.

Cees

Kaboemba
29 november 2008, 19:32
Da's strafbaar volgens mij voor de verzender en ze zijn daar niet zo mild met de straffen...

Mogelijk heb je gelijk, echter dat ding wordt van daar naar hier gestuurd en pas hier moet je e.a. betalen (de fraude wordt dus pas hier eventueel opgemerkt).
Ik dacht niet dat de douane enige moeite ging doen om dat in amerika te laten vervolgen, mits je dit niet met honderden artikelen tegelijk doet.

minoin
29 november 2008, 19:53
Ik heb mijn Schecter uit Amerika over laten komen en daar zaten een paar haken en ogen aan:

De verkoper had hem opgestuurd als zijnde een tweedehands gitaar met een waarde van 250 dollar. Als ik van tevoren een aangifte had getekend en naar de douane had gestuurd, was het misschien geen probleem geweest, maar de douane geloofde dus helemaal niets van een tweedehands gitaar met een waarde van 250 dollar.

Dus ze hebben de echte waarde opgezocht, uitgeprint en naar mij opgestuurd met vraag naar uitleg factuur. Nou, heb toen de volle mep belasting moeten betalen + onderzoekkosten + opslagkosten + douanekosten...

Uiteindelijk was ik nog goedkoper uit (toen was de euro/dollar koers nog 1.5), maar leuk was het niet.

Chris Winsemius
29 november 2008, 19:58
Vraag aan de verkoper om een koopbon met een datum van meer dan 6 maanden eerder (of van een eerder bezoek van je aan dat land). In dat geval kan je het invoeren als 2e hands gebruikte gitaar en daar zit geen invoerrechten en BTW op.

Cees

Volgens mij klopt dit niet maar ik weet het niet 100% zeker. Ik moet iig. altijd import+btw+fee bij invoer van wat dan ook (nieuw, 2e hands, goedkoop, duur) afdragen.

Zjanke?

Mitch
29 november 2008, 20:19
Als alle tweedehands spullen belastingvrij waren werd er wel meer overzees gekocht hè? Gewoon dokken hoor, alleen was het zeker vroeger zo dat spullen die werden aangeleverd via winkels bijna altijd wel bij aankomst in Nederland naar de Douane mochten voor een fijn taxformuliertje, de tweedehands, particulier vestuurde spullen bijna nooit. Helaas is dat al een tijdje niet meer zo, je hebt niet vaak meer het geluk dat het door de mazen van de belasting glipt.
Alles van buiten de EU wordt belast snaarplukkers bewering ten spijt.

soup
29 november 2008, 20:42
Belachelijk, daar verdienen ze weer goed aan. ;(

zjanke
29 november 2008, 20:55
Vraag aan de verkoper om een koopbon met een datum van meer dan 6 maanden eerder (of van een eerder bezoek van je aan dat land). In dat geval kan je het invoeren als 2e hands gebruikte gitaar en daar zit geen invoerrechten en BTW op.

Cees



Volgens mij klopt dit niet maar ik weet het niet 100% zeker. Ik moet iig. altijd import+btw+fee bij invoer van wat dan ook (nieuw, 2e hands, goedkoop, duur) afdragen.

Zjanke?
Ik hou wel van broodjes aap :cheerup:

Alles wat je invoert heeft een waarde. nieuw, gebruikt, gerepareerd, gekregen(!) en daar moet dus belasting over betaald worden bij invoer. Er zijn wat regels om in bepaalde gevallen iemand anders te laten betalen of soms zelfs een gedeeltelijke vrijstelling te krijgen, maar er moet betaald worden... (en don't shoot me: messenger enzo :hippie: )


Belachelijk, daar verdienen ze weer goed aan. ;(

Wat is daar belachelijk aan?

Edit: ten onrechte Mitch beschuldigd dat krijg je als je grappen maakt over mesa boogies :D

Mitch
29 november 2008, 20:58
Waarom dan deze twee quotes achter elkaar? Ik was de messenger niet dat alle tweedehands spullen zonder tax konden worden ingevoerd...:sneaky:

Chris Winsemius
29 november 2008, 21:01
en ik ook niet!

soup
29 november 2008, 21:02
Wat is daar belachelijk aan?
In zekere mate, zo kan hij straks weer verkocht worden aan een Amerikaan -> terug belastingen, en misschien komt hij weer terug naar ned. -> weer belastingen.

Zo blijft het maar door gaan.

zjanke
29 november 2008, 21:02
Oeps, al aangepast :hippie: :seriousf:

zjanke
29 november 2008, 21:04
In zekere mate, zo kan hij straks weer verkocht worden aan een Amerikaan -> terug belastingen, en misschien komt hij weer terug naar ned. -> weer belastingen.

Zo blijft het maar door gaan.

Ik mag dus altijd onbeperkt te hard rijden, ik heb namelijk al ooit een bon gehad :)
Ik hoeft maandag ook niet meer te gaan werken, mijn baas zal mijn salaris zo wel storten, heeft ie namelijk vorige maand ook gedaan :seriousf:

Bij een handeling hoort de belasting. 2x handeling = 2x belasting

soup
29 november 2008, 21:08
Ik zal je maar gelijk geven.

:sneaky: =)

zjanke
29 november 2008, 21:08
Leuker kan ik het niet maken (en ik werk niet eens bij de belastingdienst....)

Chris Winsemius
29 november 2008, 21:50
leuker kan ik het niet maken (en ik werk niet eens bij de plantsoenendienst....)

+1!

.........

fred dons
30 november 2008, 12:57
Ik mag dus altijd onbeperkt te hard rijden, ik heb namelijk al ooit een bon gehad :)
Ik hoeft maandag ook niet meer te gaan werken, mijn baas zal mijn salaris zo wel storten, heeft ie namelijk vorige maand ook gedaan :seriousf:

Bij een handeling hoort de belasting. 2x handeling = 2x belasting

btw hoort over de toegevoegde waarde berekent te worden en deze regeling is in principe in strijd met die regel, reparatie binnen een garantie is al voor betaald bij de aanschaf en invoer van de gitaar (en de belasting geeft ook geen geld terug bij tijdelijke uitvoer over de gedaalde waarde is het wel ? ;) )

jerome
30 november 2008, 13:21
Als een instrument of apparaat voor reparatie terug moet naar Amerika dan kan je bij de douane een document krijgen dat meegestuurd wordt met het instrument of apparaat zodat bij terugkomst niet wéér invoerbelasting en BTW betaald moet worden
Zo'n document bestaat ook voor het geval dat als je voor een korte tijd naar Amerika gaat en je wil bijvoorbeeld je eigen gitaar/gear daar mee naar toe nemen bijvoorbeeld voor optredens of zo.
Zou namelijk een beetje raar zijn als je invoerbelasting en BTW zou moeten betalen over iets wat al in je bezit was...

Dat je invoerrechten en BTW moet betalen als je iets in Amerika koopt kan ik wel begrijpen maar ik blijf het idioot vinden dat je ook invoerrechten en BTW moet betalen over de verzendkosten...

Chris Winsemius
30 november 2008, 13:51
Nog wat extra info: in de states worden prijzen altijd zonder btw vermeld (+/- 8% daar). Daar hoef je dat alleen maar te betalen als je in de staat waar je woont wat koopt. Als je in California woont en wat uit NewYork state besteld hoef je dus geen btw te betalen. Bij export wordt nergens btw gerekend maar bij import wel.

Vervoer kun je zien als "dienstverlening" dus daar geldt ook btw voor.

zjanke
30 november 2008, 17:04
btw hoort over de toegevoegde waarde berekent te worden en deze regeling is in principe in strijd met die regel, reparatie binnen een garantie is al voor betaald bij de aanschaf en invoer van de gitaar (en de belasting geeft ook geen geld terug bij tijdelijke uitvoer over de gedaalde waarde is het wel ? ;) )

Nee hoor. De meerwaarde tussen uitvoer en invoer blijft bestaan, alleen zul je even moeten bekijken wie de belasting daarover daadwerkelijk betaalt. De belastingdienst gaat er standaard van uit dat de ontvanger betaalt; Mocht de leverancier (producent, reparateur) besluiten die kosten voor zijn rekening te nemen dan kan dat vrij simpel geregeld worden via de incoterms.
De garantieregeling is van toepassing op het product, niet op de belasting die bij invoer geldt. Dat is overigens ook van toepassing op je laatste knipoog: Het zou mooi zijn als ik na 15 jaar mijn afgetrapte auto kan inleveren en dan de BTW, BPM en houderschapsbelasting terug zou kunnen vragen....

Het verhaal van Jerome klopt niet helemaal, tijdelijke uitvoer voor gebruik bij optredens, exposities of beurzen kan met een ATA-carnet geregeld worden (dan wordt er wel van uit gegaan dat er geen wijzigingen worden aangebracht aan de goederen), bij reparatie is er altijd een verschil in waarde.

Orpheo
30 november 2008, 21:03
Alleen bij zelf meenemen. Waarde voor laten importeren via een vervoerder is hetzelfde gebleven: 22 euro voor commerciele import, particulier naar particulier zonder betaling is 45 euro.

het is sinds morgen meer:

http://www.nu.nl/news/1863778/50/Kopen_via_internet_wordt_goedkoper.html

zjanke
30 november 2008, 21:13
Was voor mij nieuwe informatie, dus even opgezocht op de site van de douane

Is de waarde van de goederen € 22 of meer, maar niet meer dan € 150 (exclusief vervoers- en handelingskosten)? Dan hoeft u bij invoer geen douanerechten, maar wel omzetbelasting te betalen. (linkje (http://www.douane.nl/actueel/08112402_wijzigingen_douanevrijstellingen_1_decemb er%202008.html))


Voor een bedrag tussen de 22 en 150 euro moet je dus wel 19% BTW betalen, maar geen 3,7% invoerrechten. Kortom een "besparing" van maar liefst 5 euro. Haal er dan ook de BTW af, dan scheelt het tenminste een tientje of drie...

snaarplukker
30 november 2008, 22:32
Volgens mij klopt dit niet maar ik weet het niet 100% zeker. Ik moet iig. altijd import+btw+fee bij invoer van wat dan ook (nieuw, 2e hands, goedkoop, duur) afdragen.

Zjanke?
Ja sorry, klopt alleen als je met iemand gehuwd bent die in dat land woonde en dat als huwelijksgoederen mee kan nemen. Dat was in mijn geval.

Maar als je het meeneemt uit het land die je bezocht hebt mag je voor max. € 430,-- invoeren zonder invoerechten en BTW te betalen. Dus reken maar uit voor hoeveel dollar je gitaar mag zijn.

Cees