PDA

View Full Version : Variac voor brown sound



iWishmaster
28 november 2008, 11:28
Ik kwam onlangs op mijn werk een hele grote variac tegen en ik moest meteen denken aan de legendarische Van Halen brown sound. Ik mag dat ding zonder meer een tijdje lenen als ik wil en ben erg nieuwsgierig hoe dat gaat klinken met mijn Rivera Rake Reverb. Niet dat ik echt van plan ben dit echt te gebruiken, maar wat experimenteren is altijd leuk.

Maar, wanneer ik primair de spanning verlaag, verlaag ik ook de gloeispanning van de buizen. De gloeispanning is ~6.3V. Her en der lees ik op internet waardes die variëren tussen de 5V en 6V als minimum (op elke site lees ik wel een andere waarde), wat neer komt op een minimum van zo'n 200V primair. Eddie verlaagde het voltage naar zo'n 95V ipv 110V voor zijn 'brown sound' las ik ergens, dus dat zou mogelijk moeten zijn.

Nu mijn vraag, tot op welke hoogte kan dit kwaad voor de buizen? De buizen die erin zitten zijn vrij nieuw en ik heb geen zin om er voor een experimentje een set nieuwe (eind)buizen in te moeten zetten. Heeft er iemand hier ooit zoiets geprobeerd?

Weet niet of dit topic hier thuis hoort of in de werkbank trouwens ...

nico verduin
28 november 2008, 11:30
Buizen blijven het beste behouden binnen een marge van +/- 10%. Van Halen zal zich ongetwijfeld niet druk gemaakt hebben over het versneld slijten van buizen:satisfie:

Chris Winsemius
28 november 2008, 13:26
Variac: zoals Nico zei, meer 'n stuk gereedschap voor technici dan 'n fx ;)
Brown sound: '67/'68 Marshall plexi SuperLead icm. 'n aantal effekten, oude Greenbacks en redelijk wat studio-techniek, brug HB met niet al te hoge output, speelstijl heeft ook wat invloed ;)

iWishmaster
28 november 2008, 13:33
Variac: zoals Nico zei, meer 'n stuk gereedschap voor technici dan 'n fx ;)
Brown sound: '67/'68 Marshall plexi SuperLead icm. 'n aantal effekten, oude Greenbacks en redelijk wat studio-techniek, brug HB met niet al te hoge output, speelstijl heeft ook wat invloed ;)

Het gaat me er ook niet om, om 'em echt te gebruiken, maar meer gewoon als experiment om te kijken wat het voor een invloed heeft op het geluid. Ik wil ook nog zelf een keer een (serieuze) versterker gaan bouwen bijvoorbeeld en van dit soort experimenten wordt je volgens mij niet dommer :). En hopelijk ook niet armer in dit geval, vandaar deze post.

Chris Winsemius
28 november 2008, 13:42
Ok!

Volgens mij (moet het schema nog even checken) zit er ook wat solidstate-spul in jouw amp en dat kan moeilijk reageren op verlaagde spanningen als er van stabilisatie gebruik wordt gemaakt.

Iig. handig om zo'n ding te hebben als je amps fixed of bouwt.

iWishmaster
28 november 2008, 14:16
Ok!

Volgens mij (moet het schema nog even checken) zit er ook wat solidstate-spul in jouw amp en dat kan moeilijk reageren op verlaagde spanningen als er van stabilisatie gebruik wordt gemaakt.

Iig. handig om zo'n ding te hebben als je amps fixed of bouwt.

Oeh, als je een schema van die amp hebt, heb ik daar op zich wel interesse in!

Ik ben niet van plan er echt aan te sleutelen, maar ik vind het erg interessant om te kijken wat de fysieke verschillen zijn tussen amps en hoe dat in het geluid terug te vinden is.