PDA

View Full Version : na 6 jaar mn gitaar toch weghangen....?



Vilow
28 november 2008, 11:04
Beste forumleden/medegitaristen Ik ben het zat!

Zo nu dat even gezegd te hebben zal ik het even uitleggen:

Ik speel nu bijna 6 jaar (rock/hardrock/metal) gitaar, ik speel zoveel mogelijk en bladiebla, iets wat mij altijd ergert is dat ik niet in staat ben om eigen nummers te schrijven, ik kan nooit bedenken hoe ik stukken in subtiele overgangen kan laten vloeien, ik heb bergen met riffjes enzo maar er is geen geheel van te maken. Dus blijf ik hangen in nummers van verscheidene bands te leren e.d.

graag suggesties over hoe een nummer te schrijven, of uitleg hoe het aan te pakken.

\m/ Hans!

interessander
28 november 2008, 11:06
Lijkt me tijd om met andere mensen samen te gaan spelen, niet iedereen kan muziek in zijn eentje schrijven, maar samen in bandverband is het zowel makkelijker als een stuk leuker!

pupanus1
28 november 2008, 11:10
Speel je in een band? Dat helpt heel erg met nummers schrijven vind ik zelf. En qua overgangen luister goed hoe andere bands dat doen. Het kan gewoon heel simpel zijn door bv een akkoord uit te laten klinken voor een maat en vervolgens het volgende riffje te starten.

Een chuggachugga (palm mute/rake) doet het vaak ook goed vind ik zelf om een riff af te sluiten en dan een iets ander patroon ermee pakken.

Kijk vooral goed hoe andere bands hun nummers in elkaar flansen, Guitar Pro kan hier bij helpen en Youtube ook

http://www.youtube.com/watch?v=8BU7LxcaCC4
Hier legt Dan Donegan van Disturbed uit hoe hij inside the fire speelt. Hij speelt de openingsriff eerst open dan een palmuted versie die weer naar open gaat, heel simpel maar wel effectief. Hij gebruikt ook een chuggachugga om over te gaan naar het refrein.

zeppo
28 november 2008, 11:13
Tsja, dit lijkt mij een moeilijke opdracht: ik kan wel zeggen: 'doe eens creatief', maar het schrijven van nummers is voor de ene persoon nu eenmaal eenvoudiger dan de ander. Net zoals persoon A beter kan schilderen dan persoon B.

Naast de 'briljante ingeving' bestaat er ook nog ziets als 'hard werken': ik kan mij een documentaire over ABBA herinneren, waar de twee B'tjes hele dagen terugetrokken in een huisje zaten om aan nieuwe nummers te werken. En dat is dus echt werken.

soup
28 november 2008, 11:20
Misschien andere muziek spelen?

Zorgen dat je creatiever kunt zijn?

Zelf speel ik helemaal geen rock/hardrock/metal maar dit is IMHO zeer eentonig zeker in vergelijking met hetgeen ik maak.

Hangt er natuurlijk af over wie we het hebben maar als het telkens dezelfde paar akkoorden zijn en dan een solo en dat is het , tjah.

almarvk
28 november 2008, 11:22
Deze gaat naar diversen.

MichielClaessen
28 november 2008, 11:53
Misschien andere muziek spelen?

Zorgen dat je creatiever kunt zijn?

Zelf speel ik helemaal geen rock/hardrock/metal maar dit is IMHO zeer eentonig zeker in vergelijking met hetgeen ik maak.

Hangt er natuurlijk af over wie we het hebben maar als het telkens dezelfde paar akkoorden zijn en dan een solo en dat is het , tjah.

Ik ben zelf ook niet van de metal, maar check bijv. Dillinger Escape Plan eens en beweer nog eens dat het eentonig is ;)

JeanPaul du Vinnie
28 november 2008, 14:19
ik heb bergen met riffjes enzo maar er is geen geheel van te maken.
Herkenbaar. Doe gewoon als Mastodon: gooi ze allemaal achter elkaar en tadzaa: af! :dance:

Dj_Tuning
28 november 2008, 17:11
Zet er met EZdrummer eens een drum lijn bij. Op de plaatsen waar je een overgang tussen de riffjes zet je een break die lekker klinkt. Dan kijk je er al heel anders naar.

Op het einde van een riff een divebomb, of slide, of doe eens gek met een wahwah ;)

heavy-metal-thunder
28 november 2008, 18:17
muziektheorie studeren. Een eenvoudige modulatie doet soms wonderen

Shaggy
4 december 2008, 11:24
Beste forumleden/medegitaristen Ik ben het zat!

Zo nu dat even gezegd te hebben zal ik het even uitleggen:

Ik speel nu bijna 6 jaar (rock/hardrock/metal) gitaar, ik speel zoveel mogelijk en bladiebla, iets wat mij altijd ergert is dat ik niet in staat ben om eigen nummers te schrijven, ik kan nooit bedenken hoe ik stukken in subtiele overgangen kan laten vloeien, ik heb bergen met riffjes enzo maar er is geen geheel van te maken. Dus blijf ik hangen in nummers van verscheidene bands te leren e.d.

graag suggesties over hoe een nummer te schrijven, of uitleg hoe het aan te pakken.

\m/ Hans!


Probeer te schrijven als je wat Paddo's op hebt!

Basileia
4 december 2008, 12:58
Probeer te schrijven als je wat Paddo's op hebt!


Briljante suggestie, maar dat is vanaf maandag verboden hea... Gelukkig kunnen we nog wel gewoon wiet halen. Lukt vast ook wel.

OT, Een paar lotgenoten (die een ander instrument beheersen) zoeken lijkt mij de beste optie. Kost wat tijd, soms wat ruzie, maar uiteindelijk is het een stuk makkelijker dan in je eentje gefrustreerd te blijven proberen.

HaroldA
4 december 2008, 13:10
Zelf speel ik helemaal geen rock/hardrock/metal maar dit is IMHO zeer eentonig zeker in vergelijking met hetgeen ik maak.

hahaha!!! :seriousf:

beruk
4 december 2008, 13:27
down loaden en klooien!
http://www.guitar-pro.com/en/index.php?pg=download
Ook leuk:http://www.popschoolmaastricht.nl/homepage_frameset.htm?page=college_ezelsbruggen.ht m

Zie linker rijtje voor songwriting

Pepe
4 december 2008, 13:47
Songwriten is hard werken, daar moet je tijd voor maken, er even voor zitten.
Soms heb je een idee maar dat stokt ergens, ga je met iets anders verder, op die manier kan een idee jaren bij je blijven en ineens.. hop.. zo moet dat verder dus...

Werken aan een song is niet anders dan het schrijven van een verhaal of het maken van een schilderij. Je begint met een idee en dan komt het echte werk, langzaam uitbouwen, akkoorden proberen, ritmes wisselen, wegen inslaan die dood lopen en weer terug naar het basis idee...

1 van de truukjes die ik gebruik is een Lennon versie, een Cochran versie, een Mayfield versie... soms is het een kwestie van de juiste groove. Of ik ga met een gitaar idee achter een piano zitten, whole new ball game.

Dat er zomaar een briljant idee aan komt waaien dat zichzelf schrijft, dat komt zelden voor.

Ukeloeder
14 december 2008, 13:24
Dit laatste idee kun je ook omdraaien... Aan de piano geschreven liedje (echte compositie kan ik het nog niet noemen) probeerde ik ooit op gitaar aan iemand voor te spelen, kwam iets heel interessants uit! En NOOIT je gitaar aan de wilgen hangen omdat je het ene rifje niet aan het andere geknoopt krijgt. Als je echt zo veel produceert heb je vast genoeg om uit te kiezen, leren transponeren helpt en op internet kun je een boel interessants over chord-progression vinden. Lijkt me kewl eens een deathmetal song te horen vol met sus4 en dergelijke in de wisselingen. (mag je het dan nog deathmetal noemen?)

HaroldA
14 december 2008, 15:53
(mag je het dan nog deathmetal noemen?)

Ja hoor, in de metal mag alles en wordt nog gewaardeerd ook! Geen enkele muziekstroming bevat zoveel invloeden als 'metal'.

Zie bijvoorbeeld Opeth.

Ace 1.15.19
15 december 2008, 02:46
Naast de 'briljante ingeving' bestaat er ook nog ziets als 'hard werken': ik kan mij een documentaire over ABBA herinneren, waar de twee B'tjes hele dagen terugetrokken in een huisje zaten om aan nieuwe nummers te werken. En dat is dus echt werken.
Om hier even op in te gaan:
Het lukt mij niet om aan tafel te gaan zitten met het doel dat ik nou eens een nummer ga schrijven. Bij mij komt zoiets altijd spontaan. Eigenlijk wacht ik tot er iets in me opkomt want als ik even ga zitten om iets moois te bedenken kan je er wel naar fluiten, het lukt gewoon niet.

Ik kamp met hetzelfde probleem als de TS. Een riffje bedenken lukt me vaak genoeg. Maar vaak zijn die riffjes erg simpel en als je ze echt heel vaak gaat herhalen dan wordt het saai. Het lukt dus niet om een heel instrumentaal nummer te maken, laat staan een melodie.

Ik heb in een beginnend bandje gespeeld. Ik had zelf ook nog geen bandervaring. De drummer is erg strak, de zang was verschrikkelijk te noemen, mijn broer op bas die geen initiatief nam om mee te doen en verder weinig verstand heeft van muziek, en ikzelf voelde me geremd in mijn ontwikkelen. Ik had het gevoel dat ik niet vooruit ging in de band. Uiteindelijk zijn we maar met de hele teringzooi gestopt want het was toch niks. Kom op man, we heetten 'The Rockheads'... :sneaky: Dat maakt het al helemaal leuk.

Als voorbeeld heb ik hier een hele crappy demo opname van de drummer en ik. Het is erg onproffessioneel opgenomen, namelijk met twee microfoons die in het repetitiehok hangen. De bassist was er niet bij. Het is een riffje wat spontaan in me opkwam tijdens een repetitie, wat ik later wat uitgebreid heb en wat we daarna samen opgenomen hebben. Let op: het is slechts een voorbeeld van een riff van me.

Listen, if you dare... (http://www.supload.com/music/Demo-Aug-08-download-IJYMR77HAMNG.html)

Een tijdje geleden ben ik weer op gitaarles gegaan, om nieuwe moeilijkere dingen te leren en vooral om solo's onder de knie te krijgen met de bijbehorende theorie. Ik ben waardeloos in soleren, ken maar één toonladder, ben geen snelheidsmaniak, en ben ook niet in staat om zelf solo's te verzinnen.

Ik denk ook heel vaak: Volgens mij is het niet voor mij weggelegd en moet ik er maar mee stoppen. Ik heb vaak geprobeerd om er iets van te maken, maar het wil maar niet vlotten. Het bespelen van de gitaar wil ik echter zeker niet opgeven.

tidalwave_sideburns
15 december 2008, 07:26
Van wat je vertelt maak ik op dat je niet in een ontzettend bevlogen bandje speelt, en dat iedereen jouw richting opkijkt voor nieuw eigen materiaal. De omstandigheden zijn er dan niet naar op met geniaal nieuw spul op de proppen te komen.

Wat je dan kan doen is met je rits aan riffs en ideeen de tekst en wat van de structuur van een bestaand nummer pakken, en daar compleet nieuwe arrangementen over zetten. Je speelt dan niet echt covers, maar eigenlijk toch ook weer wel.
Dus zoek een paar songteksten van bands die je goed vindt, en ga daar muziek onder zetten. Als de uitwerking klaar is, kan je er later altijd nog je eigen tekst onder zetten.
Veel succes ermee,


Jan

Ace 1.15.19
19 december 2008, 00:54
Ik kreeg onlangs een e-mail waarin ik gevraagd werd om weer in een band te spelen. Deze mensen hebben meer ervaring, spelen nu nog covers maar willen in de toekomst ook eigen werk maken. Ik denk dat ik hier veel van kan leren en meer bandervaring mee op kan doen. Zondag is mijn eerste repetitie/auditie, ik heb er zin an!

Stefan. Ptzl
19 december 2008, 01:09
In de eerste plaats moet je het graag doen zonder iets te willen schrijven om het te schrijven.. meestal komt de meeste inspiratie als je zelf geen druk legt op wat je wilt persé wilt gaan doen. Hetzelfde geldt voor mij bij het opnemen..

grts

Liquid_Metal
28 december 2008, 11:37
Zelf begin ik een nieuw nummer vaak met 1 riff die ik heb bedacht en daaruit komen vaak nieuwe dingen. Af en toe trek ik de la open en plak ik een oude riff in het nummer. Als je zo'n riff transponeert en in de juiste snelheid zet kan het vaak best wel passen.
Wat ik merk is dat ik riffs vaak afwissel met passages van open akkoorden. En akkoorden kun je altijd wel bedenken. Als je een technische riff in E F# Bb hebt kun je daarna een akkoorden-passage doen die begint op E. Werkt prima en zo kun je uitbouwen naar de volgende riff-sessie. Als je die op C wilt hebben, zorg je dat je met je akkoorden daar naartoe werkt. Hoe je dat doet kan ik je niet goed uitleggen, want het gaat bij mij vaak onbewust.

jerome
28 december 2008, 21:11
Wat bij mij /ons goed werkt is veel jammen, improviseren en opnemen!
Met de hele band, maar ook thuis in je eentje.
Tussen de stukjes en rifjes kunnen dan mooie stukjes zitten die je later aan elkaar kan plakken tot een heel nummer.
Of van sommige stukjes kan je weer inspiratie krijgen om er verder mee te gaan en aan te vullen.
Bij dit soort processen komt er bij mij wel altijd al gauw een zanglijn naar boven.
Een zanglijn en een goed samenspel van akkoorden is imho de juiste basis voor een goede rocksong.
Toch moet je ook beseffen dat niet iedere muzikant nummers kan schrijven.
Sterker nog, er zijn heel veel supergoede muzikanten die werkelijk geen nummer kunnen schrijven en er zijn heel veel minder goede muzikanten die geweldig goede songs kunnen schrijven.
En als je geen eigen nummers kan schrijven en je wil toch eigen nummers spelen is het zaak om aansluiting te vinden in een band waar er muzikanten in zitten die het wel kunnen...