PDA

View Full Version : danish oil body / fretboard



barno
27 november 2008, 23:18
Ik ga mijn zelfbouw in de olie zetten: body ash, hals maple, dat zal wel loslopen. Maar nu vraag ik me af wat ik met het maple fretboard moet?
Ik denk dat olie op een maple fretboard echt niet volstaat om het vuil een beetje te weren, maar weten doe ik dit niet, geen ervaring mee.

Iemand?

Ik zou graag de hele zwik in olie zetten, maar mss moet ik het fretboard toch maar blank lakken ?

G.G.
28 november 2008, 05:38
En een dun laagje lak om de boel te sealen, en dan olie? Heb ik bij mijn neckthrough strat gedaan (niet op de toets, want die was van ebben, maar wel op de rest).

no 1 hops
28 november 2008, 09:36
mijn ervaring met danish is voor mij althans positief.
heb nu enkele rosewood /rosewood achtige fretboards gedaan waarvan erg droge eerst met gekookte lijnzaad, dan goed laten drogen en daarna 1 of 2 lagen danish.
hoe het zich op maple houd weet ik niet maar ik vind de feel van danish beter dan bv plastic coat

barno
28 november 2008, 10:54
en andersom G.G., zou dat werken? eerst oliën en dan fretboard sealen met enkele laagjes blanke lak?

AvU
28 november 2008, 11:07
nee, de olie is daarvoor te vet en dan zal de lak zich niet meer hechten.
volgens mij geleerd van de wel bekende Freddons ;)

barno
28 november 2008, 11:23
maar eerst sealen met vernis en dan olie lijkt me ook niet ideaal, die olie kan toch niet meer in het hout trekken?

FreeGee
28 november 2008, 11:57
Danish oil (van Baptist) is lekker spul omdat het een mengsel is van olie en vernis. (Samenstelling kan per merk anders zijn).
Het sealed goed. Ik heb geen ervaring op gitaren, maar op mijn salontafel houdt het al jaren en is ook goed vochtbestendig.
Extra lakken vooraf lijkt mij daarom overbodig.

gengar
28 november 2008, 12:16
Ik ben geen expert, maar ik denk dat eerst lak om te sealen en dan olie niet correct is. Je sealt om een goede basis te leggen voor de eindlaag. Indien de seal niet volledig zou zijn dan kan het hout de olie toch nog wel accepteren maar als de seal wel helemaal goed is dan is de bovenlaag niet meer poreus en dan ligt de olie er maar op.
Voor mijn gevoel is olie en lak dan ook geen goede combinatie. Ook niet in de andere volgorde eigenlijk. Ik heb wel een keer tungolie opgevolgd met french polish en dat gaf wel een goed resultaat, maar dit had ik niet zo gepland.
Dus volgens mij sealen en eindprodukt met soortgelijke produkten doen, produkten die op elkaar zijn afgestemd.
Kijk hier even, voor wat inputs van amerikaanse bouwers:
http://www.woodworkforums.ubeaut.com.au/archive/index.php/t-21824.html
en hier: http://www.ultimate-guitar.com/forum/archive/index.php/t-548195.html

Als ik het fout heb hoor ik het graag!

rinaldo
29 november 2008, 15:43
danish oil en lak gaan prima samen, ik heb twee gitaren eerst met danish oil ingesmeerd, een paar dagen flink laten drogen en daarna gewoon gelakt net als anders.

je krijgt er een mooi amber achtig kleurtje van op maple, en ik heb er geen problemen mee gehad, werkt perfect. volgens mij staat het ook wel aangegeven op de bus als ik het mij goed herinner.

barno
29 november 2008, 16:27
danish oil en lak gaan prima samen, ik heb twee gitaren eerst met danish oil ingesmeerd, een paar dagen flink laten drogen en daarna gewoon gelakt net als anders.

je krijgt er een mooi amber achtig kleurtje van op maple, en ik heb er geen problemen mee gehad, werkt perfect. volgens mij staat het ook wel aangegeven op de bus als ik het mij goed herinner.

thx rinaldo, deze tip had ik juist nodig. ik heb alles geolied behalve fretboard, dat wilde ik enkel lakken, maar zat dan met kleurverschil. ga nu fb ook even in olie zetten en daarna lakken

Brewskie
29 november 2008, 17:07
:dontgeti:


... ga nu fb ook even in olie zetten en daarna lakken

Nee. Niet die combinatie van olie en lak. Daar staat juist in deze topic dat het een slechte combi is ivm hechting-probleem. En daar ben ik het erg mee eens.

Robrock
29 november 2008, 18:11
Hi Barno, net even op het busje Danish oil gekeken. Er staat duidelijk op dat Danish goed als basis voor lak of vernis gebruikt kan worden. Dit zou dus geen problemen mogen geven.

barno
29 november 2008, 18:18
Hi Barno, net even op het busje Danish oil gekeken. Er staat duidelijk op dat Danish goed als basis voor lak of vernis gebruikt kan worden. Dit zou dus geen problemen mogen geven.

thx Rob! Ik heb danish oil van een ander merk waar sowieso bijna niks in de handleiding stond. Het is wel goed spul, het hout krijgt een hele mooie look en voelt ook heel strak aan. Ook heel makkelijk op te brengen en het ruikt nog goed ook, was lakken ook maar zo makkelijk...

gengar
30 november 2008, 07:53
Hoi, op zoek naar de waarheid heb ik de vraag gesteld op querycat (yedda) waar vaak heel goede info staat. Ik heb twee antwoorden gekregen (punt 3 en 4 onderstaand) en nog wat algemeen interessante info (punt 1 en 2). Conclusie: Geen eenduidig antwoord. Dus dan ga ik mee met het eerder gegeven antwoord dat je moet afgaan op wat de fabrikant zegt. Waarschijnlijk kan de ene lak namelijk wel en de andere niet, afhankelijk van de bestanddelen. Als het NIET vermeld is dat het kan dan ga ik ervan uit dat een lak op olie niet kan, als er vermeld wordt dat het WEL kan dan ga ik daarvan uit.

1) Lacquer is based on cellulose nitrate (nitrocellulose) with resins added to make it less brittle, and nitrocellulose is made from wood pulp. Lacquer’s solvent is lacquer thinner.

2) Polyurethanes and lacquers are not compatible with each other. Applying one over the other may cause problems with adhesion.

3) Lacquer must be applied to raw wood any oil on the wood surface will prevent the lacquer from adhering.

4) This can be done! But it takes lots of skill and work, but you should have a pro do it for you......I owned a furniture mfg. and restoration co, and did this many times..but again it takes pratice and skill....... Dit is dan weer een antwoord waar ik het dun van in de broek krijg trouwens! wat moet ik hiermee??

rinaldo
30 november 2008, 11:23
ik heb danish oil van rustin gebruikt, en daarop staat vermeld dat je het kunt lakken, en dat heb ik gedaan en ik heb er geen problemen mee gehad.

ik heb daar voor blanke lak op synthetische basis gebruikt van motip, dus hoe het met cellulose lak werkt weet ik niet, maar bij mij lukte het primahttp://http://img375.imageshack.us/my.php?image=dscf0011fv2.jpg

barno
30 november 2008, 11:48
kan wel, kan niet, kan wel ... anyway, ik heb het (licht) geöliede fretboard toch maar in de blanke (motip)lak gezet, en tot nu toe, 10uur later, ziet alles er perfect uit en voelt goed aan. Het straffe is dat de olie ook fungeert als soort poriënvuller waardoor het fretboard strakker aanvoelt dan ervoor. Dus met Rustins Danish oil kan het en met die van mij (natural oil van Woca) kan het blijkbaar ook.

grizzly
30 november 2008, 20:50
1 opmerking hierover, voor wat het waard is.
We hebben ooit een serie kasten tafels en kabinetten gemaakt die we bewerkten met een beits op lijnolie basis (type DanishOil)
Daaroverheen een 1 component syntetische lak.
Het leek perfect......alleen kwamen na een jaar klanten terug met het probleem dat de lak los liet. Al die meubelen hebben we opnieuw moeten kaal maken en lakken.
Hetzelfde gebeurde bij mijn eigen kast en tafel, die op de zelfde wijze waren behandeld. Na een paar jaar leek het alsof de roodbruine beits een beetje grijs/groenig werd. Het bleek dat de lak losliet en er lucht tussen het hout en de lak kwam.
De oliehoudende beits werkte de lak los. Niet op alle plaatsen, maar ongeveer op 25% van het hout. Waarom? shoot me. Ik heb er grote problemen mee gehad.

Ik zou het zelf nooit meer doen, omdat ik niet precies weet waar het aan ligt en wat het trikkert.

Mijn advies,
Lak op olie...niet doen.

rinaldo
30 november 2008, 21:11
ik ken de samenstelling van danish oil niet en weet dus ook niet of het op lijnolie basis is of niet, maar ik weet wel dat ik mijn gitaar er zo,n 2 jaar geleden mee heb behandeld, en dat ik daar tot dusver geen problemen mee heb gehad.

de lak zit er strak op en ik heb niet het idee dat het ook maar enige problemen gaat geven in de toekomst.

barno
30 november 2008, 22:47
tja, ik zie dat fred sporadisch terug post, mss dat hij bij gelegenheid zijn licht es op deze kwestie kan laten schijnen.