PDA

View Full Version : welke pickup moet ik kiezen?



sjazohn
27 november 2008, 23:08
hallo,
over een tijdje wil ik mijn eigen gitaar gaan maken (mei pas, ivm eindexamens)
maar ik wil alvast goed onderzoeken wat ik nu eigenlijk wil.
ik heb op dit moment 2 gitaren:
Fender Strat, Mexico, Maple neck.
Tanglewood TW-170AS, Rosewood neck (uit mijn hoofd).

nu wil ik mijn eigen gitaar gaan maken, maar ik ben er nog niet uit wat mijn pickup selectie moet worden.

ik heb wel besloten dat ik ga voor de vorm van de strat (neem natuurlijk wel andere kleuren en neck). nu heeft de strat 3 single coils en een maple neck, waardoor het een relatief scherp geluid heeft.
voor mijn volgende gitaar wil ik wat zachter en warmer geluid.
nu is dus mijn vraag:
3 Single Coils, 2 humbuckers, 2SC en 1H?

ik heb geen flauw idee, ik lees namelijk overal dat Humbuckers een warmer geluid hebben, maar waarom is een Gibson LP/SG dan een "rock gitaar" als hij humbuckers heeft? hij zou dan toch juist zachter moeten zijn dan de schelle Strat (vanwege zijn Single Coils).

op dit moment speel ik: blues en funk, en ik wil wat jazz erbij gaan spelen.

ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Jason

thijser
27 november 2008, 23:47
Ik zou gaan voor 2 humbuckers van seymour duncan. Ik heb ze in me eerste m'n eerste zelfbouw gitaar gestopt en krijg een erg mooi, warm geluid. Het geluid wordt ook beinvloed door de toets. Neem je een esdoorn of ebben toets dan krijg je een warme sound met een scherp randje.

De humbuckers van seymour duncan die ik gebruikte weet ik niet precies meer de naam van , maar er zat iig een jazz model voor bij de brug bij.

succes verder

THijs

Van Dattum
28 november 2008, 08:48
Je zou kunnen kiezen voor 2 humbuckers met coilsplit, heb je zowel warme als scherpere geluiden.
De invloed van het hout van de toets is overigens maar heel marginaal. Ebben en esdoorn hebben een wat directere attack dan het wat 'tragere' palissander en klinken daardoor ietsjes feller en strakker.
De invloed van het body en halshout is veel groter: Warm geluid? => mahonie body. Fel geluid? => Hard essen. Helder maar toch een beetje warm? => Moeras-essen of elzen. Kijk ff in het hout FAQ.

MichielClaessen
28 november 2008, 11:30
Op dit moment heb ik een strat met twee single coils (bridge & middle) en een Seymour Duncan Jeff Beck element in de hals.

De SD Jeff Beck is in mijn geval een minihumbucker met toggleswitch (zo heet het toch), dus je kan er het "normale" fender hals geluid uithalen, maar ook een lekker warm jazz geluid. Voor mij werkt het echt perfect zo.

edit: aangezien je funk/blues meestal redelijk scherp speelt zou ik die singles wel erin houden. Vooral funk gaat moeilijk met humbuckers (tenzij je Mike Einziger heet natuurlijk).

Hier is een foto'tje. Niet heel duidelijk, but you get the point:
http://i307.photobucket.com/albums/nn289/Zafatta/DSC02280.jpg

sjazohn
28 november 2008, 18:39
funk en blues zijn niet per se heel aanvallend,
maar ik heb daar ook mijn andere strat voor natuurlijk.

ik zat te denken aan een mahony body met rosewood toets...

Gibson heeft toch ook mahony?

ik denk dat het dan 2 humbuckers gaan worden...

Jason

P.S.
2 single coils en 1 Humbucker op de neck is wel speciaal, heb ik niet veel vaker gezien:rockon:

Yoshida
28 november 2008, 20:06
Ik heb een strat gebouwd met 2 humbuckers, 1 single coil.

midden, single coil (http://www.tonefactory.nl/shop2/product_info.php?cPath=28_23_24_307_303_316&products_id=3189)
Deze geeft een warm, stoer, mannelijk geluid.

neck, humbucker (http://www.tonefactory.nl/shop2/product_info.php?cPath=28_23_24_307_302&products_id=1140)
Deze geeft een iets zuiverder geluid, maar heeft wel weer erg warme distortion.

brug, humbucker (http://www.tonefactory.nl/shop2/product_info.php?cPath=28_23_24_307_302&products_id=1150)
Deze geeft al bijna distortion zonder dat je erom vraagt, in clean modus erg vet en met distortion klinkt ie als Thor met een bad hair day.

Gitaar: strat body white ash, maple neck met rosewood toets, een tremolo met stalen block, Elixir 010-046 snaren.

Beide humbuckers klinken tevens goed in combi met de genoemde single coil.
Seymour Duncan heeft audio samples van veel pickups. Ik raad je aan om een keer de beschrijvingen te lezen op hun website, en vervolgens te luisteren. Als ik je behoefte goed inschat heb je behoefte aan een moderate output humbucker, of een single coil met Alnico5 magneten. Ik ken echter te weinig pickups om te weten of die per definitie klinken zoals jij nodig hebt.

EDIT: spoelwinding schijnt ook een big deal te zijn, maar hoe en waarom weet ik niet.