PDA

View Full Version : vinger plaatsing zonder andere snaren raken



feetjai
27 november 2008, 20:44
Hoi,

Sinds kort de gitaar uit de kast gehaald en begonnen weer.
Ik heb een vraag over hoe ik mijn linker hand op de snaren kan plaatsen zonder de andere 2 snaren aan te raken. Want dan krijg je vervormde geluiden.

Mijn vinger toppen zijn zacht , geen eelt...komt het daardoor?
Of moet ik mijn korte nagels gebruiken?
Tips?

Edit: ik heb mijn vinger zo dichtbij de fred als mogelijk meestal. En niet eroverheen.

DAnk u wel

Blend
27 november 2008, 22:03
Je hand iets meer buigen. Het is maar net wat je makkelijker vind spelen natuurlijk, maar als je op les zit, gebruik je als het ware alleen de top van je duim op de achterkant van de hals, zodat je je pols verder kunt buigen, dus ook iets makkelijker je vingers kan verdelen.

Verder een kwestie van eelt kweken idd, en oefenen, oefenen, oefenen......

MeneerJoost
27 november 2008, 22:22
zorgen dat de topjes van je vingers, recht op je hals staan

Dan kan der volgens mij niets fout gaan ;)

en altijd met geknipte nagels spelen, scheelt ook een hoop
:noob:

feetjai
30 november 2008, 19:15
Dank je wel!
Dat helpt zeker. Alleen de zachte vingertoppen nog. Mijn vingers deuken helemaal in waardoor ik de snaar moeilijk neerdruk.

Martijn-w
30 november 2008, 19:46
Nog een tip, niet te hard drukken.

Zjef
30 november 2008, 20:07
Houding aanpassen. Ik leer mijn leerlingen altijd: rechtop zitten (niet tegen de rugleuning van je stoel) pols naar voor (zorgt automatisch voor het spelen met de vingertoppen) en elleboog naar buiten (niet op je been leunen). In het begin nogal ongemakkelijk en krampachtig maar na een tijdje volgen ze die regels niet zo streng meer omdat ze zelf een 'rustigere' houding vinden.

jazzie1
3 december 2008, 12:04
Kan ook zijn dat als je hem even laat afstellen , je minder kracht hoeft te zetten om de snaren in te drukken, heeft bij mij ieder geval goed geholpen, enja blijven oefenen eelt krijg je vanzelf...

Brewskie
3 december 2008, 19:57
Is het een gitaar met stalen snaren of nylon ? Want mijn eerste gitaar was een western met stalen snaren. En nog van die dikke ook. Omdat daar een hogere snaarspanning op zit, snijden ze dieper in de vingers. Zonder eelt is dat erg pijnlijk. Daarbij kwam dat er een hoge actie op de gitaar zat (snaren staan ver van de frets af). Ik ben toen snel overgestapt op een spaans gitaar. :noob:

De snaren van nylon zijn veel prettiger. Lagere snaarspanning, waardoor je minder hard hoeft te drukken. En bijkomend voordeel is dat de spaans gitaar een bredere hals heeft, en de snaren daardoor verder uit elkaar staan. En dan heb je ook niet zo snel het probleem dat je de snaren ongewenst afdempt omdat alles zo dicht op elkaar zit.

feetjai
3 december 2008, 21:11
he ...mijn gitaar is een beginners Ibanez (sticker: V50JP-BK-27-01). Zo een setje in een kartonnendoos met tas en enkele dingen. Het heeft stalen snaren, omdat ik het geluid mooier vind. De snaren voelen inderdaad ' scherp' aan. Vooral de onderste E snaar.

Ik voel na een half weekje nu mijn toppen iets ruwer aanvoelen.

IK heb een albanez elektrische stemmer erbij gekocht omdat ik zelf geen muzikale oor heb. Het stemmen is gelukt zo ver ik kan horen en zien op de stemmer. Die laat de juiste toon toon oplichten. En laat ook zien dat het niet al te hoof of te laag is qua klank.

Dank jullie wel voor de tips!

Jcusters
4 december 2008, 14:38
idd, geduld uitoefenen, stilaan meer en langer spelen.
Wat een goede oefening is voor vingerplaatsing is met je linkerhand steeds met je wijsvinger /middelvinger / ringvinger op je linker duimnagel duwen.

Je plaatst je wijs/middel/ringvinger dan net voor de nagel van die vinger zodat je de top van de vinger goed weet te plaatsen en zodat je ook wat eelt kweekt.