PDA

View Full Version : Fret size voor e-serie squier



Heibel
27 november 2008, 11:32
Ik ben onlangs begonnen met het herfretten van mijn MIJ e-serie squier strat. De frets heb ik er denk ik netjes uitgehaald. Niet al teveel beschadigingen aan de toets, dus nadat ik met een radius blok de hals netjes heb geschuurd kan ik gaan beginnen met nieuwe frets er in te kloppen. Nu is mijn vraag welke frets? Wat ik gevonden heb is dat deze halzen uitgerust zijn met vrij zachte nikkel vintage frets (ook de reden dat ze nu aan vervanging toe zijn..).

Kan ik er standaard fender frets inzetten (neem ik aan iets hoger en breder dan vintage), of kan ik beter Dunlops er in zetten? Zo ja welke passen het beste bij een dergelijke gitaar..je hebt medium, large, jumbo, medium jumbo..ik weet 't even niet meer. Ze mogen wat mij betreft iets hoger zijn ivm bending, maar niet te breed..wat raden jullie aan?

..en oh ja, hoe precies komt de pasmaat van de fret slots. Kan de baard van de vervangende frets beter korter& breder zijn dan de oude? Hoeveel fret verdwijnt er ongeveer tijdens het vlakken? Allemaal zaken om rekening mee te houden bij het bestellen van frets..

Thanks,

Arjen

Heibel
27 november 2008, 16:16
iemand? G.G wellicht?

barno
27 november 2008, 17:35
is echt moeilijk te zeggen voor iemand anders. Ik zelf zou er terug vintage fretjes inzetten, heb gemerkt dat min of meer overeenkomt met medium.

In principe is het goed als de tang klemt zonder meer, maar als dat niet het geval is kan je de fretjes met drupje seclijm vastzetten.

Hoogte die je overhoudt, hangt ook wat af van je fretjob, als die goed gedaan is, zal je weinig moeten vlakken, maar meestal moet er toch gevlakt worden. Maar na een normale fretjob met "standaard" fretwire zal je geen problemen hebben met benden, hier speelt vooral goede afstelling brug en trod mee

Medium Jumbo's zitten zowat overal tussenin, mss is dat wat voor jou.

Dunlop, andere merken, merkloos ... tja er zal overal wel verschil opzitten. Ik heb al wat vanalles gebruikt. Het is natuurlijk logisch dat dikke jumbo's van staal wat moeilijk voor te buigen zijn enz...

G.G.
27 november 2008, 17:52
Tsja... het is echt gewoon wat je zelf fijn vind spelen, Qua montage maakt het echt bijna niets uit. De ene vind vintage fijn, ik zo dik en hoog mogelijk.

Op de site van dunlop kan je afmetingen vinden. Als je oude frets qua formaat bevielen zou ik ff met een schuifmaat kijken wat het geweest moet zijn (bijv. bij de 21ste of 22 ste fret, want die zal nog lang niet op zijn).

Wat betreft buigen... je kan zelf een tooltje maken, maar vaak kan je het voorgebogen krijgen in een iets kleinere radius dan je toets.

Zelf gebruik ik altijd 12" voor de toets en laat mijn frets (voor een strat met 21 frets 2 stukken, dat past net) buigen bij voxhumana op ongeveer 10". Dat werkt het lekkerst en de hoeken blijven mooi vlak op de toets.

gengar
27 november 2008, 18:09
het is vast en zeker niet te horen met onze oren, maar als je gaat meten dan blijkt wel dat een smallere fret een zuiverdere toon produceert. Maar eerlijk gezegd zou ik meer waarde hechten aan het speelgemak.
Hoeveel er vanaf gaat na het vlakken is toch echt afhankelijk van de rechtheid van de toest en het plaatsen van de frets door jou denk ik.