PDA

View Full Version : True Bypass effektpedalen



Jantje Poen
27 november 2008, 09:21
Kan iemand mij vertellen of het normaal is dat effektpedalen met True Bypass Switches een, best wel harde, plopgeluid maken wanneer ze in of uit geschakeld worden? Ik heb meerdere TB effekten en ze hebben er allemaal last van, elk pedaal wordt met een batterij van stroom voorzien.

Nielsje
27 november 2008, 09:25
Kan iemand mij vertellen of het normaal is dat effektpedalen met True Bypass Switches een, best wel harde, plopgeluid maken wanneer ze in of uit geschakeld worden? Ik heb meerdere TB effekten en ze hebben er allemaal last van, elk pedaal wordt met een batterij van stroom voorzien.

Ja hoor, dat gebeurt wel vaker. De TB schakeling (met dpdt) kan op meerdere manieren worden uitgevoerd. De meest simpele manier zorgt inderdaad wel eens voor ploppen. Er is een soort van anti-plop variant, waarbij je de input van van het effect zelf in de bypass aan de aarde schakelt. Deze plopt minder.
Verder wordt er wel eens een zogeheten pull-down weerstand gesoldeerd van 1M, die ploppen ook tegengaat. Verder wil het nog wel eens gebeuren dat om een of andere reden een led (bij een 3pdt schakelaar) een plop veroorzaakt. Hoe dit werkt weet ik zo niet...

Maar goed: Het is bijna altijd wel op te lossen. Ik neem aan dat je ervan af wil, dus vermeldt even wat voor pedaal het is, en maak voor de duidelijkheid even een foto van de binnenkant.

Jantje Poen
27 november 2008, 09:31
1 is een Red Snapper kopie, de originele Red Snapper had er trouwens ook last van, maar die heb ik niet meer. De andere is een Maxon OD808 waar de dpdt switch later door een vakman er in is gezet.