PDA

View Full Version : Draagbare amps; alternatief t.a.v ene kant Fender Super Champ XD,andere kant Vox AD50



Nitefly7
27 november 2008, 00:42
teveel topics hierover, maar ik heb er nog geen gevonden met mijn 'ik sleep al teveel'-insteek (anders lees ik graag een link)

welke ideeën hebben we voor 'n draagbare amp ?

-liefst niet all-tube (die weigeren bij mij op niet prettige momenten), maar ik sta open voor suggesties
- eigenlijk liever richting Super Champ XD-modelling dan 'hardcore' Vox/Line6-modelling..
- Blackface-achtige clean/crunchy stuff
- genoeg volume voor café's en middelkleine clubs
- liefst met een fx-loop
- liefst met recording out/speaker mute...
- minstens 10"
- max. 15kg !
- liefst zo goedkoop mogelijk (eerder 300 voor Super Champ, dan 900 voor Princeton...)

het zit zo; ik wil af en toe bij jamsessies, kleine optredens (big band en top 40 pop/rock) mijn eigen amp kunnen meeslepen, maar ik heb geen zin om 19/20 kg aan 1 hand mee te tillen, met dubbele gigbag op mijn rug en pedalentas over m'n schouder etc..

nu heb ik een Studiotone, die ik waarschijnlijk ga verkopen om een Henriksen jazz-amp te financieren (die ik ook JC-120 achtig met drive pedalen wil gebruiken..)

toch vond ik deze Studiotone ietsjes te zwaar (de Henriksen weegt bijv. maar 9/10 kg..)

tot nu toe kom ik bij deze modellen uit:

- Cube 60 (tja... zit je met zo'n Cube te spelen....)
- Tech 21 Trademark 30/60; lastig te vinden
- Fender Super Champ XD (klinkt erg verleidelijk, en durf ik te riskeren met 'alleen buizeneindtrap')
- Vox AD30/AD50... ?

-Fender Princeton (reissue)

het liefst laat ik modelling aan mijn neus voorbij gaan,
blijft over de Champ en de Tech21..

De Champ heeft echter geen loop, die ik voor mijn Lexicon galm soms wel zou willen gebruiken..

natuurlijk zou ik de Champ ook clean kunnen laten, en een wet/dry systeem kunnen gebruiken (met Lexicon + geleende amp of Lexicon + Henriksen amp...)

ik hoef GEEN Line6, Johnson of andere mega-modellers..

geluiden die ik zoek zijn vooral Blackface/Bassman-achtige sounds, en ook goede samenwerking met drivepedalen (Mesa/heftige scheur haal ik wel uit mijn Tube Zone..)

en eigenlijk ziet de Super Champ er wel errg lekker uit (klinkt ook erg vet)...

maar zijn er andere dingen die we kunnen aanraden...?

ErikE
27 november 2008, 09:37
Aan die Super Champ zou je je geen buil vallen in ieder geval!

Ik heb afgelopen weekend m'n Vibro Champ voor het eerst in de oefenruimte gebruikt en had daar echt een super geluid mee, zonder extra cab. Wel eindvolume op 10 en wat eindtrapoversturing bij hard aanslaan (tja, 5 Watt) , maar toch...volgende keer probeer ik m'n Mesa 2x12 V30 combo als cab.

Klonk ook erg lekker met een Tube Screamertje ervoor (standaard Blackface model gebruikt).

Op de SuperChamp, die overigens ook een voorbuis heeft, is dit model standaard als clean kanaal. Op ch.2 kun je een van de 15 andere modellen kiezen, zitten een paar hele lekkere crunch sounds in (op nr.8 heb ik echt een supermooi Gilmore geluid). FX zijn footswitchable en klinken heel behoorlijk, denk dat je in live situaties niet veel meerwaarde hebt aan externe FX. Met 2x 6V6 zit je qua volume ook wel goed denk ik!

tidalwave_sideburns
27 november 2008, 10:19
Tja, vroeger was alles beter. Dan had je als gitarist als je binnenkwam meteen een die naar de auto schoot om je spullen richting podium te slepen, en een ander die bier voor je ging halen.

Persoonlijk zou ik in verband met gewicht nooit concessies doen, maar ik heb regelmatig m'n tri-amp + 4X12 vervloekt als ik die monsters weer eens een trapje af naar een of ander hol moest slepen.

Als gewicht prioriteit heeft zou je eventueel naar die lichtgewicht Jensen speakers kunnen kijken.

http://www.tubeampdoctor.com/index.php?cPath=37_39_67

Ik heb zelf ook met het idee gespeeld om een compact buizenversterkertje te regelen.
Ik kwam toen via de Gretschpages op deze pagina:

http://www.electrosonicamplifiers.com/

Die Ren and Stimpy/50's scifi vormgeving doet het hem echt. Tres boutique en niet eens zo heel heel erg duur. En weer eens wat anders dan de gangbare versterkers.

Ik heb ook nog een tijdje met het idee gespeeld om een een-kanaals ampje te laten bouwen gebaseerd op een super reverb, met in plaats van ingebouwde reverb een FX loop. Zoiets moet ook wel te doen zijn, maar helaas heb ik dat idee moeten laten varen.

peter_heijnen
27 november 2008, 11:03
Lastig te vinden mss, maar jij lijkt echt klaar voor de tech21 trademark 60.

Het kan niet lichter aan die mate van kwaliteit. De tm30 zal waarschijnlijk net niet voldoende zijn in bandverband, dat baseer ik op de tm60 die dat net wel is, maar dan ook net.

Op mijn eigen zoektocht naar kwaliteit met minimaal gewicht heb ik de groove tubes soul-o-single 1x12 combo laten overkomen. Single ended, 12watt -6v6- tot 24watt -kt88-, mercury magnetics trafo's, en een door gt custom ordered celestion. Ik ben er heel erg blij mee, maar je betaalt er helaas ook 1300 euro voor.

http://www.groovetubes.com/The_Soul-o-Single_Combo_12_P1775.cfm

Nitefly7
27 november 2008, 11:45
ik zit ook inderdaad te denken aan die Tech21 TM60, maar hij was me 'net' door de handen geglipt op MP...

toen ik in Zweden woonde, was er in cafe Stampen (ja echt!) een jamsessie aan de gang; als 'house-amp' stond daar een TM60... lekker geluidje voor Hendrix, blues of vieze rock/fusion..!

op dit moment neig ik sterk naar die Super Champ XD, blackface tones klinken erg te gek en qua volume in redelijk kleine establishmenten (..) zou het voldoende moeten zijn..
voor extra volume kan ik altijd PA of Henriksen amp gebruiken (of een geleende amp)..

het is vooral een ding om af en toe live te gebruiken, meestal speel ik over gehuurde/geleende dingen.. thuis heb ik voor het gemak een M-audio Black Box + Lexicon MPX-g2 over studio monitors..
De Henriksen komt erbij om een wet/dry/wet opstelling te hebben voor thuis/opnames (Lexicon L/R + Henriksen in het midden)..
De Champ XD/Trademark/Groove Tubes zal de modeller niet gaan vervangen in studeerkamer/homestudio, maar wordt t.z.t. wel een prettige huiskamer versterker (indien ik volgend jaar toch waarschijnlijk ga samenwonen...)...

vandaar dat ik 900 voor een nieuwe Princeton of GT eigenlijk iets teveel vind..
budget; liever 300 dan 600 (nieuwe Trademark)..


Lastig te vinden mss, maar jij lijkt echt klaar voor de tech21 trademark 60.

Het kan niet lichter aan die mate van kwaliteit. De tm30 zal waarschijnlijk net niet voldoende zijn in bandverband, dat baseer ik op de tm60 die dat net wel is, maar dan ook net.

Op mijn eigen zoektocht naar kwaliteit met minimaal gewicht heb ik de groove tubes soul-o-single 1x12 combo laten overkomen. Single ended, 12watt -6v6- tot 24watt -kt88-, mercury magnetics trafo's, en een door gt custom ordered celestion. Ik ben er heel erg blij mee, maar je betaalt er helaas ook 1300 euro voor.

http://www.groovetubes.com/The_Soul-o-Single_Combo_12_P1775.cfm

PeteRS
27 november 2008, 12:34
Ik zou zeker met een bigband toch wat hoger in vermogen blijven zitten... Toen ik nog in een bigband speelde heb ik mijn Fender Twin ingeruild tegen een Koch KC50 (ook vanwege herniaproblemen). Met de eerste repetitie al spijt, ik kwam er niet doorheen.
Mijn ervaring is dat je het gesjouw al vergeten bent als je bij de eerste aanslag al een smile krijgt van je sound.

Nobler
27 november 2008, 13:35
Je hebt een hele lijst met voorkeuren en hebt al alternatieven geselecteerd, maar over het 'sleep'-aspect, ik wilde als niet te zware versterker wél een buizenversterker. Mijn Vox AC15 bleek namelijk nauwelijks lichter dan mijn oude AC30. Toen vond ik een Laney LC 15 waar ik zeer enthousiast ben, over het formaat en gewicht, maar ook over het geluid en ik heb nog geen problemen met de duurzaamheid. Ik denk wel dat als het gewicht en formaat het belangrijkste is, dat je dan aan een 1x10 combo vastzit. 1x12 wordt in mijn ervaring al te zwaar en te groot. 1x10 betekent ook dat je enkele beperkingen in (volheid van) geluid zult moeten accepteren. Het hangt ook af van wat je er mee doet. Voor gillende solo's is de LC15 meer dan voldoende voor een gemiddeld café, maar voor slag zou het niet voldoende zijn. Omdat het gaat om een sleepversterker wilde ik er overigens ook niet te veel aan uitgeven en ook wat dat betreft bevalt de LC15 ook prima.

Nitefly7
27 november 2008, 23:46
Waarschijnlijk wordt het compromis:

geen compromis..

er zit een kleine financiële meevaller in het vooruitzicht, dus wellicht kan ik de Henriksen samen met de Koch gebruiken..
voor fly-gigs heb ik dan gewoon de Henriksen met een floorboard (Ulco Bed achtig/fusiony jazzamp/JC-120 met drive pedalen..) en als ik meer havermout kan eten 's morgens gaat de Koch mee..

anders kan ik mijn budget ophogen; ik wil tot ongeveer 600/650 gaan...

Trademark60 valt overigens ook af, die weegt bijna hetzelfde als de Studiotone...!

Een Princeton Reverb II lijkt me ook wel weer interessant..


Je hebt een hele lijst met voorkeuren en hebt al alternatieven geselecteerd, maar over het 'sleep'-aspect, ik wilde als niet te zware versterker wél een buizenversterker. Mijn Vox AC15 bleek namelijk nauwelijks lichter dan mijn oude AC30. Toen vond ik een Laney LC 15 waar ik zeer enthousiast ben, over het formaat en gewicht, maar ook over het geluid en ik heb nog geen problemen met de duurzaamheid. Ik denk wel dat als het gewicht en formaat het belangrijkste is, dat je dan aan een 1x10 combo vastzit. 1x12 wordt in mijn ervaring al te zwaar en te groot. 1x10 betekent ook dat je enkele beperkingen in (volheid van) geluid zult moeten accepteren. Het hangt ook af van wat je er mee doet. Voor gillende solo's is de LC15 meer dan voldoende voor een gemiddeld café, maar voor slag zou het niet voldoende zijn. Omdat het gaat om een sleepversterker wilde ik er overigens ook niet te veel aan uitgeven en ook wat dat betreft bevalt de LC15 ook prima.

peter_heijnen
28 november 2008, 00:41
Trademark60 valt overigens ook af, die weegt bijna hetzelfde als de Studiotone...!
Hoeveel weegt die studiotone dan eigenlijk?

Mijn trademark 60 is echt vederlicht maar dat is een oudje van 10 jaar of zo met een andere speaker dan de celestion die ze tegenwoordig naar ik meen gebruiken.

Vandaag kwam weer eens het nieuwe feedback krantje binnen met daarin oa een nieuwe peavy transtube voor minder dan 300 euro...

Nitefly7
28 november 2008, 11:17
Hoeveel weegt die studiotone dan eigenlijk?

Mijn trademark 60 is echt vederlicht maar dat is een oudje van 10 jaar of zo met een andere speaker dan de celestion die ze tegenwoordig naar ik meen gebruiken.

Vandaag kwam weer eens het nieuwe feedback krantje binnen met daarin oa een nieuwe peavy transtube voor minder dan 300 euro...

volgens de site van Tech21 is de -nieuwe- TM, 37lbs
de Koch is 15kg, wat ongeveer 33lbs is..

ik zal die 3,6kg niet voelen, maar mijn referentiekader is een Henriksen van 9kg en die SCXD met 10kg...!

eigenlijk lijkt het nu steeds meer een portemonnee kwestie te worden vs. toon..
De Koch klinkt geweldig en heeft veel aansluitingen die voor opnames erg handig zijn.. Maar het is weer minder handig om na elk optreden de hele versterker aan de mengtafel te hangen, zeker als daar al een -adequate- modeller aan hangt...

De Fender lijkt echt alles te doen wat ik wil; prima Blackface-geluid, heavy sounds die de Koch niet echt zonder pedaaltjes kan krijgen en handzaam/draagbaar formaat..

ik heb altijd pedalen bij me, maar soms wil ik ook gewoon gitaar->amp doen, en dan zijn die paar ingebouwde FX ook wel erg fijn..


enige nadeel van Fender t.a.v. Koch is voor mij het gebrek aan een speakermute en rec.-outputs...

even kijken of mijn Koch verkocht kán worden... en dan denk ik dat 't een SCXD + Henriksen combinatie wordt...

......en even Feedback krantje tevoorschijn toveren....! ik heb ook goede dingen over die Windsor gehoord....

peter_heijnen
28 november 2008, 12:57
Ik heb zojuist mijn tm60 met tech's eigen 12 incher op de weegschaal gezet en die is net geen 15 kilo, dat valt me eerlijk gezegd tegen. Ik dacht dat het minder zou zijn, zo voelt het iig wel.

Nitefly7
28 november 2008, 13:54
Ik heb zojuist mijn tm60 met tech's eigen 12 incher op de weegschaal gezet en die is net geen 15 kilo, dat valt me eerlijk gezegd tegen. Ik dacht dat het minder zou zijn, zo voelt het iig wel.

15kg is ook weer niet zoveel, het is alleen 'een beetje veel' t.a.v. de 9/10 kg van Henriksen en Fender Champ XD..

Ik wacht even tot mijn Koch terug is uit reparatie want ik blijf 'undecided':

en het is echt appels en perziken (peer is te verschillend)

Koch + Henriksen

Fender + Henriksen

Henriksen is gewoon backup/main jazz/fusion-amp en wil ik 'per se', daar ik transistor toch meer vertrouw dan all-tube...

maar dan Koch vs. Fender:
EL84 vs. 6v6
all-tube vs. tube-eindtrap
20w (nou ja, 2x EL84....) vs. 15w (2x6v6 is niet 'zachtjes'...)

Koch:
Pluspunten:
-draagbaar
-lekker geluid, clean is Koch clean/ Crunch is niet Koch-typisch, maar wel erg dynamisch en bruikbaar
-rec. outputs
-speaker mute
-fx-loop

Minpunten:
-all-tube
-niet heel erg handzaam/lichtgewicht
- crunch/lead is niet geheel-Koch typisch (als Pedal- of Multitone..)
-heavy tonen zijn minder bruikbaar zonder goed drivepedaal

Fender:
Pluspunten:
-handzaam
-prima benadering van Blackface-tonen
-zeer bruikbare heavy tonen
-ingebouwde fx (grab-and-go)
-10" speaker (licht en klinkt zeer fijn voor 't formaat)

Minpunten:
geen speaker mute
geen fx-loop (ook niet per se nodig voor beetje delay/verb...)
10" is geen 12"...

wordt vervolgd..